Bibliografia “Neurodydaktyka” gromadzi piśmiennictwo z lat 2009-2018 i zawiera 38 opisów bibliograficznych książek i artykułów z czasopism. Materiał bibliograficzny, opracowany na podstawie baz PBW w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej, uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.
Książki:
1. Budząca się szkoła / Margret Rasfeld, Stephan Breidenbach ; przeł. Emilia Skowrońska. – Słupsk : „Dobra Literatura”, 2015. – 223 s. ; 21 cm. – (Kontrasty i Kontrowersje. ) ISBN 978-83-64184-15-4
M 64738 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 214003 M 216835 (Opole)
2. Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji : poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Cz. 2 / Julian Piotr Sawiński. – Warszawa : Difin, 2016. – 223 s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-83-8085-104-7
M 053915/II M 053916/II (Kluczbork), M 068690/II (Nysa), M 214853/II M 214854/II (Opole)
3. Kompetencje trenerskie w pracy nauczyciela : jak zmotywować ucznia do nauki / Lilianna Kupaj, Wiesława Krysa. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2015. – 213 s. : il. ; 21 cm. – (Inspiracje Edukacyjne) ISBN 978-83-264-8185-7
M 054451 M 054452 M 054453 (Brzeg), M 64146 KK M 64147 KK M 64148 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 054143 M 054144 M 054145 (Kluczbork), M 068285 M 068286 M 068287 (Nysa), M 213744 M 213745 M 214055 M 215540 M 215541 M 215542 M 215543 M 215544 (Opole)
4. Neurodydaktyka czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi / Marzena Żylińska. – Gdynia : Wyspa – Marian Chwastniewski Wydawnictwo i Ośrodek Innowacji Edukacyjnych, 2013. – 256 s. : il., err. ; 24 cm. – (Neuropedagogika) ISBN 978-83-935846-0-4
C 210630 (Opole)
5. Neurodydaktyka : nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi / Marzena Żylińska. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013. – 316, [1] s. : il. ; 23 cm. ISBN 978-83-231-3092-5
M 054724 (Brzeg), M 64761 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 053298 (Kluczbork), C 067463 M 068360 (Nysa), M 210689 M 210690 M 210691 (Opole)
6. Nowe media, technologie i trendy w edukacji : w kierunku mobilności i kształcenia hybrydowego / Monika Frania. – Kraków : „Impuls”, 2017. – 155, [2] s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-83-8095-383-3
M 054820 (Brzeg), M 64814 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 055569 M 055570 (Kluczbork), M 068982 (Nysa), EP 218276 (Opole)
7. Psychopedagogiczne mity : jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu / Tomasz Garstka. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2016. – 496 s. : il. ; 21 cm. – (Inspiracje Edukacyjne) ISBN 978-83-8092-820-6
M 64936 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 216058 (Opole)
8. Rola mózgu w uczeniu się / Erich Petlák, Jana Zajacová. – Kraków : „Petrus”, cop. 2010. – 101, [2] s. : il. ; 20 cm. ISBN 978-83-61533-67-2
M 212778 (Opole)
9. Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku : pytania, refleksje, dobre rady : poradnik dla nauczycieli / Julian Piotr Sawiński. – Warszawa : „Difin”, 2014. – 158 s. : il. ; 23 cm. – (Engram ) ISBN 978-83-7930-486-8
M 63269 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 067470 (Nysa), M 212721 (Opole)
10. Szkoła neuronów : o nastolatkach, kompromisach i wychowaniu / Marek Kaczmarzyk. – Wyd. 2. – Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura, 2018. – 178, [1] s. ; 21 cm. – (Kontrasty i Kontrowersje) ISBN 978-83-65897-44-2
M 64953 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 218352 M 218353 (Opole)
11. W stronę dydaktyki ewolucyjnej : praktyczny wymiar neuronauk w środowisku szkolnym / Marek Kaczmarzyk. – Bibliogr. // W : Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków ; Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego ; Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – S. 143-157
M 213768 M 213769 (Opole)
Artykuły w czasopismach:
12. Dlaczego neurodydaktyka? / Marzenna Żylińska // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 3, s. 45-53
13. Edukacja wykorzystująca zasady neurodydaktyki / Julian P. Sawiński. – Bibliogr. // Geografia w Szkole. – 2012, nr 2, s. 4-6
14. Jak mózg uczy się języka? / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 45, s. 16
15. Kuna w kurniku i biologia nauczania, czyli o tym, jak neurodydaktyka włącza się do sporu o szkołę / Piotr Łaszczyca // Przegląd Pedagogiczny. – 2016, nr 1, s. 119-150
16. Mózg ucznia to miejsce pracy nauczyciela / Marzena Żylińska // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 2, s. 5-12
17. Mózgowe mechanizmy uczenia się w kontekście rzeczywistości edukacyjnej / Marzena Maria Szurek // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2015, nr 2, s. 105-107
18. Neurodydaktyka: czy wiedza o mózgu nas zmienia? / Marek Kaczmarzyk, Jacek Francikowski, Dorota Kopeć // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2011, nr 5, s. 5-12
19. Neurodydaktyka, czyli o tym, co wspiera, a co hamuje naturalne procesy uczenia się / Marzena Żylińska // Meritum. – 2014, nr 3, s. 2-10
20. Neurodydaktyka języków obcych : nauczanie języków obcych w świetle badań nad mózgiem / Marzena Żylińska. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2009/2010, nr 6, s. 5-18
21. Neurodydaktyka: motywacja, koncentracja i substancje szczęścia / Ewa Jurkiewicz // Życie Szkoły. – 2012, nr 2, s. 4-5
22. Neuroedukacja : nowy obszar zastosowań komputera w kształceniu / Bolesław Jaskuła // Edukacja. – 2010, nr 2, s. 45-50
23. Neurodydaktyka : szansa czy złudzenie? = Neurodidactics : chance or ilusion? / Robert Bielecki, Robert // Zeszyty Naukowe KSW. – T. 43 (2016), s. 79-89
24. Neurodydaktyka w edukacji religijnej / Mirosław Gogolik // Język, Religia, Tożsamość. – 2016, nr 2, s. 37-50
25. Neurodydaktyka w nauczaniu religii : moda na „stare wino w nowych bukłakach” czy szansa na „przyjazną” edukację religijną? / Anna Zellma // Katecheta. – 2015, nr 10, s. 5-13
26. Neurodydaktyka w Polsce / Agnieszka Ważny // Sygnał. – 2014, nr 11, s. 53-54
27. Neurodydaktyka w szkole / Magdalena Goetz. – Bibliogr. // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2017, nr 6, s. 30-37
28. Neurodydaktyka w szkole / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 88, s. 50-56
29. Neuronauki w edukacji : nowe możliwości w procesie nauczania-uczenia się / Stanisław Juszczyk. – Bibliogr. // Chowanna. – T. 2 (2012), s. 39-57
30. Neuropedagogika i neurodydaktyka – tendencje XXI wieku / Erich Petlak. – Bibliogr. // Chowanna. – T. 2 (2012), s. 59-66
31. Rewolucja w edukacji i i nauczaniu : neurodydaktyka / Kamil Gorzka // Humanistyka i Przyrodoznawstwo. – Nr 21 (2015), s. 451-454
32. Sama technologia niczego nie zmieni / Marek Kaczmarzyk ; rozm. przepr. Jacek Ścibor // IT w Edukacji. – 2015, nr 3, s. 64-65
* Neurodydaktyka a nowoczesne technologie
33. Święto mózgu w szkole / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 51-52, s. 24
* Popularyzacja neurodydaktyki w szkole
34. Tajemnica ludzkiego mózgu, czyli słów kilka o neurodydaktyce / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2014, nr 8, s. 8-11
35. W odbiciu / Monika Gryboś // Sygnał. – 2016, nr 1, s. 53-54
* Neurony lustrzane a edukacja
36. W jaki sposób wspomagać nauczanie? : rola neuronauk (kogniwistyki) we współczesnym procesie nauczania / Magdalena Troć-Rezaiguia // Edukacja i Dialog. – 2016, nr 3/4, s. 17-21
37. W stronę dydaktyki ewolucyjnej / Marek Kaczmarzyk // Sygnał. – 2018, nr 9, s. 14-15
* Neuronauki
38. Zastosowanie zasad neurodydaktyki w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem gier planszowych / Monika Masłowska, Monika // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica. – [Nr] 7 (2016), s. 105-112
Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu