Nauczycielski obraz ucznia u progu edukacji przedmiotowej /Monika Kupiec. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej,© 2021.
Zaniedbany badawczo problem adaptacji ucznia na drugim etapie edukacji warty jest zainteresowania z dwóch powodów: doświadczanych od zawsze trudności uczniów u progu nauki w klasie czwartej oraz obniżenia wieku części uczniów. Intencją rozważań zawartych w książce jest zdefiniowanie pojawiających się pojęć, odnoszących się zarówno do ucznia, jak i jego nauczyciela. Autorka nazywa i opisuje od nowa, czym jest adaptacja ucznia u progu edukacji przedmiotowej, co ma z nią wspólnego spełnianie nauczycielskich oczekiwań, z czego wynikają i na czym polegają trudności ucznia w ich spełnianiu, jakie oczekiwania mają nauczyciele wobec ucznia na początku czwartej klasy, a jakie są ich oczekiwania wobec samych siebie. Tytułowy nauczycielski obraz ucznia powstał w wyniku ponownego nałożenia warstw – obrazu na obraz, kiedy dokonano próby połączenia ujawnionych, opisanych i nazwanych kategorii. Rozważania zamykają wnioski dla praktyki edukacyjnej. Praca adresowana jest do nauczycieli różnych przedmiotów uczniów rozpoczynających drugi etap edukacyjny.