Przejdź do treści
Szanowni Państwo, respektując przepisy prawa i mając na względzie szczególną dbałość o Twoje prawo do prywatności, z dniem 25 maja wprowadzamy zmiany w Polityce prywatności oraz publikujemy informacje dotyczące przetwarzanych danych i przysługujących Tobie praw Obowiązek informacyjny.

Nauczyciele specjaliści

Zestawienie bibliograficzne w wyborze „Nauczyciele specjaliści” gromadzi piśmiennictwo z lat 2019-2025 i zawiera 95 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Bibliografia adresowana jest do szerokiego grona nauczycieli, przede wszystkim pedagogów specjalnych, pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

Książki:

1. Charakterystyka wybranych pomocy terapeutycznych do realizacji zajęć specjalistycznych z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych : profesjonalne wsparcie terapeuty pedagogicznego / Anna Waligóra, Dominika Furtak, Natalia Grabowska, Szymon Suchon, Patrycja Tupek. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. – 221 s. : il. ; 21 cm.
M 65244 KK M 65529 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 060340 (Kluczbork), M 070290 M 070644 (Nysa), M 221413 M 221414 M 221415 M 221416 (Opole)

2. Dziennik pracy pedagoga/psychologa szkolnego / [oprac. Magdalena Wiertelak]. – Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia, 2023. – 112 s. ; 30 cm.

3. Dziennik zajęć logopedy / [oprac. J. Graban, B. Jarecka, A. Retowska]. – Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia – Wydawnictwo Harmonia, [2023]. – 63, [1] s. ; 30 cm.

4. Dziennik zajęć pedagoga specjalnego / [oprac. tabel Anna Franczyk]. – Kraków : Impuls, 2022. – 158, [2] s. ; 30 cm.

5. Dziennik zajęć terapii pedagogicznej (korekcyjno-kompensacyjnych i logopedycznych) / [oprac. Magdalena Wiertelak]. – Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia – Wydawnictwo Harmonia, 2023. – 84 s. ; 30 cm.

6. Instytucjonalne, środowiskowe i indywidualne uwarunkowania funkcjonowania pedagoga szkolnego / Bogumiła Bobik. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2020. – 240, [4] s. : il. ; 25 cm.
M 055776 (Brzeg), M 221054 M 221057 (Opole)

7. Interdyscyplinarny wymiar pracy pedagoga szkolnego / Beata Ciupińska // W : Edukacja a społeczeństwo : interdyscyplinarna analiza wybranych zagadnień / red. Paulina Szymczyk, Joanna Kozłowska. – Lublin : Wydawnictwo Naukowe Tygiel sp. z o.o., 2022. – S. 43-54
* Dostępne w Internecie: https://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/790/Edukacja%20a%20spo%C5%82ecze%C5%84stwo%20%E2%80%93%20interdyscyplinarna%20analiza%20wybranych%20zagadnie%C5%84.pdf [dostęp: 30.07.2025 r.]

8. Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne w percepcji nauczycieli szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych / Joanna Skibska, Anna Borzęcka i Agnieszka Twaróg-Kanus. – Kraków : Impuls, 2020. – 409 s. : il., wykr. ; 24 cm.
M 055313 (Brzeg), M 65781 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 069991 (Nysa)

9. Kompetencje pedagoga specjalnego w teorii i praktyce w kontekście nowej reformy / Anna Śliwa, Sławomir Śliwa // W : W trosce o edukację, kulturę i naukę : księga jubileuszowa dedykowana z okazji 90. urodzin Profesorowi Franciszkowi Antoniemu Markowi / Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Petrus, 2020. – S. 403-414

10. Nauczyciele specjaliści we wspomaganiu edukacji inkluzyjnej (ze szczególnym uwzględnieniem pedagoga specjalnego edukacji włączającej) w świetle aktualnych propozycji Ministerstwa Edukacji i Nauki / Marzenna Zaorska // W : Edukacja w procesie przemian : realia, perspektywy rozwoju i potencjał innowacyjny / red. nauk. Jolanta Szempruch, Agata Kotowska, Jan Gałkowski. – Kraków : Impuls, 2024. – S. 155-168

11. Niezbędnik pedagoga specjalnego : materiały dla nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w szkole ogólnodostępnej lub z oddziałami integracyjnymi / Paulina Zając ; [oprac. graf. Wiktoria Krzyśpiak]. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2023. – 67 s. : il. ; 30 cm.
M 055940 (Brzeg), M 65785 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 063058 (Kluczbork), M 071382 (Nysa)

12. Pedagog szkolny : „homo viator” w labiryncie życia szkolnego / Agnieszka Domagała-Kręcioch. – Kraków : Impuls, 2021. – 182, [2] s. : il. ; 24 cm.
M 055405 (Brzeg), M 65269 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 070687 (Nysa), M 221487 M 221488 M 221489 (Opole)

13. Psychopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej z perspektywy pedagoga i psychologa szkolnego / Jakub Adamczewski, Katarzyna Sasiak // W : Młodzi naukowcy na uniwersytecie : pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną / red. nauk. Agnieszka Cybal-Michalska, Agnieszka Gromkowska-Melosik ; współpr. red. Agnieszka Nymś-Górna, Jakub Adamczewski, Daria Szykowna, Emilia Wieczorek. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020. – S. 37-47

14. Rola pedagoga specjalnego w placówce przedszkolnej / Anna Waleriańczyk. – Poznań : Forum Media Posla Sp. z o. o., 2022. – 56 s. : il. ; 30 cm.

15. Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Teresa Lewandowska-Kidoń, Barbara Kalinowska-Witek. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2022. – 167 s. : il. ; 24 cm.
M 056460 (Brzeg), M 65934 KK (Kędzierzyn-Koźle)

16. Teczka pedagoga specjalnego : nowe obowiązki, wzorcowa dokumentacja, narzędzia diagnostyczne / [autorzy: Monika Bekker-Goska, Dagmara Maria Boruc, Anna Jarosz-Bilińska, Anna Krawczyk, Aleksandra Kubala-Kulpińska, Jan Lewandowski, Małgorzata Łoskot, Dorota Zając, Leszek Zaleśny]. – Poznań : Forum, 2022. – 10 s., 7 kart : il. ; 31 cm + 1 CD-ROM.

17. Teczka psychologa dziecięcego : materiały dla terapeuty pracującego z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym / Paulina Pawłowska. – Gdańsk : „Harmonia”, 2022. – Teka (1 z., 31 k. tablic) : il. kolor. ; 31 cm.
C 060836 M 060837 (Kluczbork), M 222793 M 222813 (Opole)

18. Terapia logopedyczna i pedagogiczna w przedszkolu i szkole : porady i ćwiczenia / Anna Radwańska, Aleksandra Sobolewska-Kędzior. – Warszawa : Difin, 2021. – 156 s. : fot., il. ; 24 cm. – (Engram)
M 055556/IV (Brzeg), M 65310 KK M 65504 KK M 65508 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 060410 (Kluczbork), M 070287 (Nysa), M 221853 M 221854 M 221855 (Opole)

19. Trudności doświadczane przez pedagogów specjalnych w realizacji idei edukacji włączającej / Karol Bidziński // W : Sytuacje kryzysowe w perspektywie krajowej i globalnej : wyzwania w obszarze pedagogiki i psychologii / red. nauk. Radosław Harabin, Artur Kuchciński, Grzegorz Wilk-Jakubowski, Tomasz Konopka. – Kielce : Oficyna Wydawnicza Staropolskiej Akademii Nauk Stosowanych w Kielcach, 2023. – S. 9-28

20. Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu od października 2023 / [Marzenna Czarnocka, Marta Wysocka ; aktualiz. Marta Wysocka]. – Warszawa : Wiedza i Praktyka sp. z o.o., 2023. – 338 s. : il. ; 24 cm.
M 056163 M 056507 (Brzeg), M 66098 KK (Kędzierzyn-Koźle)

21. Wspomaganie pedagogów szkolnych w procesie kształtowania kreatywności u uczniów : przykładowe efekty wdrożeń / Lidia Adamczyk-Jóskow // W : Myśleć teorią w praktyce edukacyjnej : przekraczanie granic w drodze do rozwijania kompetencji kluczowych uczniów / red. nauk. Ewa Kochanowska, Justyna Wojciechowska, Agnieszka Herma ; Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej. – Bielsko Biała : Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, 2021. – S. 62-71

22. Wsparcie uczniów z niepełnosprawnościami uczęszczających do szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz ich nauczycieli przez tzw. dodatkowe osoby dorosłe : założenia wynikające z przepisów prawa oświatowego a szkolna rzeczywistość / Monika Gołubiew-Konieczna // W : (Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami i o zróżnicowanych potrzebach : kontrowersje – wyzwania – konsekwencje zaniechań / red. nauk. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2024. – S. 51-70
* Dostępne w Internecie: https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/dlibra/publication/91538/edition/82181/content [dostęp: 30.07.2025 r.]

23. Współczesne wyzwania dla pracy psychologa i pedagoga szkolnego / Agata Szabała // W : Edukacja jutra : analiza zjawisk i procesów edukacji – z myślą o przyszłości / red. nauk. Danuta Morańska, Piotr Oleśniewicz. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza Humanitas ; Warszawa : Akademia Sztuki Wojennej, 2024. – S. 289-304

24. Współpraca terapeuty pedagogicznego z rodzicami w trosce o bezpieczny rozwój dziecka / Aleksandra Lukasek // W : W trosce o rozwój i bezpieczeństwo dziecka : aspekty społeczno-prawne / pod red. Anny Pawlak, Beaty Skwarek, Justyny Stadniczeńko. – Warszawa : Wydawnictwo AEH, 2023. – S. 491-499

25. Wypalenie zawodowe pedagogów specjalnych / Monika Węglarz-Masłowska. – Kraków : WN UKEN, 2023. – 176, [1] s. ; 24 cm. – (Prace Monograficzne / Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, ISSN 2450-7865 ; 1179)
M 056053 (Brzeg), M 66111 KK (Kędzierzyn-Koźle)

26. Zadania pedagoga szkolnego we współczesnej szkole / Bogumiła Bobik // W : Wyzwania pedagogiczne w XXI wieku : zagrożenia społeczne – edukacja – terapia : tom jubileuszowy z okazji 35-lecia pracy naukowej Profesor Anny Nowak / pod red. nauk. Macieja Bernasiewicza, Moniki Noszczyk-Bernasiewicz. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2022. – S. 143-156
M 65774 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 071267 (Nysa), M 226633 (Opole)

Artykuły w czasopismach:

27. Arkusz kontrolny do podsumowania rocznej pracy pedagoga i psychologa szkolnego / oprac. Małgorzata Łoskot. – (Narzędziownia) // Głos Pedagogiczny. – 2021, nr 125, s. 30-31

28. Competences of a special educator in pre-school and early school education = Kompetencje pedagoga specjalnego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / Anna Śliwa // Rocznik Lubuski. – T. 48, cz. 2 (2022), s. 109-122
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2232740 [dostęp: 30.07.2025 r.]

29. 4 [Cztery] kluczowe wyznaczniki efektywnej współpracy pedagoga i psychologa szkolnego z rodzicami ucznia / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 131, s. 9-13

30. Dokumentacja pracy specjalisty szkolnego / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 110, s. 53-55

31. Dokumentacja realizacyjna / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2021, nr 127, s. 15-17
* Porady dotyczące dokumentowania pracy pedagoga/psychologa szkolnego, obowiązkowych wpisów w dzienniku pracy i dzienniku innych zajęć

32. Dokumentacja terapeuty pedagogicznego w przedszkolu / Marzenna Czarnocka // Poradnik Dyrektora Przedszkola. – 2023, nr 118, s. 31-33

33. Dylematy pedagoga specjalnego w pierwszym roku pracy / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2023, nr 139, s. 11-12, 14-15

34. Dyrektor, pedagog specjalny, nauczyciele, rodzice – wszyscy razem w jednym celu / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 7, s. 12-1

35. Efektywa współpraca pedagoga szkolnego z pedagogiem specjalnym / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2022, [nr 135] Październik, s. 8-10

36. Fakty i mity na temat psychoterapii / Marta Nowakowska. – Bibliogr. // Głos Pedagogiczny. – 2023, nr 144, s. 27-33

37. Garść wskazówek dla dyrektorów oraz nauczycieli rozpoczynających pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Aneta Szostak-Sulewska // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2023, nr 10, s. 23-27

38. Jak pomóc rodzinie dziecka nadużywającego substancji psychoaktywnych? / Ilona Mazek // Głos Pedagogiczny. – 2022/2023, nr 137, s. 20-25

39. Jak pracować z uczniem uzależnionym od alkoholu? / Marlena Stradomska. – Bibliogr. // Głos Pedagogiczny. – 2024, nr 146, s. 32-38

40. Jak rozmawiać z rodzicami nieprzekonanymi do pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 116, s. 38-40

41. Jak sporządzić sprawozdanie z całorocznej pracy pedagoga specjalnego? / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2023, nr 141, s. 15-18

42. Jak wzmocnić kompetencje wychowawcze rodziców? : warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców do przeprowadzenia przez nauczyciela wychowawcę, pedagoga, psychologa szkolnego / Agnieszka Ludorowska // Życie Szkoły. – 2024, nr 6, s. 22-25

43. Jak wzmocnić zaufanie do wychowawców, pedagogów oraz nauczycieli specjalistów wśród dzieci i młodzieży? / Małgorzata Pruś // Głos Pedagogiczny. – 2024, nr 149, s. 49-56
* Dot. także dobrostanu zawodowego nauczycieli

44. Jakie sygnały może wysyłać uczeń, który potrzebuje pomocy? / Agnieszka Wiankowska // Głos Pedagogiczny. – 2024/2025, nr 153, s. 12-14, 16

45. Kompas w zawodzie pedagoga i psychologa szkolnego / Agnieszka Wiankowska // Głos Pedagogiczny. – 2024, nr 148, s. 47-50

46. Kontrola dokumentacji prowadzonej w przedszkolu w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Bożena Winczewska // Poradnik Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 106, s. 932
* Dot. m.in. dokumentacji, którą prowadzą: dyrektor przedszkola, nauczyciele, specjaliści, nauczyciel wspomagający

47. Kontrola kuratorium oświaty z uwzględnieniem zadań pedagoga specjalnego / Marcin Majchrzak // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 7, s. 31-34

48. Kwalifikacje pedagoga specjalnego / Joanna Wrona // Dyrektor Szkoły. – 2024, nr 1, s. 32-37

49. Kwalifikacje specjalistów szkolnych do prowadzenia zajęć : zasady weryfikacji uprawnień / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 130, s. 14-16

50. Kwalifikacje zawodowe pedagoga specjalnego / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2022/2023, nr 137, s. 26-29

51. Kwalifikacje zawodowe specjalistów przedszkolnych udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Małgorzata Łoskot // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2021, nr 9, s. 34-37

52. Mentor dla nauczyciela specjalisty / Przemysław Ogonowski // Poradnik Dyrektora Przedszkola. – 2024, nr 135, s. 28-29

53. Możliwości wykorzystania mediacji w pracy pedagoga szkolnego / Katarzyna Wołk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2022, nr 10, s. 25-41
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/44020140 [dostęp: 30.07.2025 r.]

54. Najważniejsze działania terapeuty pedagogicznego / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 110, s. 48-52

55. Nauczyciele i specjaliści realizatorami pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Małgorzata Łoskot // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2025, nr 3, s. 6-9

56. Nowy standard kształcenia / Joanna Skrobisz // Głos Nauczycielski. – 2023, nr 46-47, dod. „Bliżej prawa”, s. 3-4
* Kwalifikacje nauczycieli specjalistów

57. Nowy standard kształcenia / Joanna Skrobisz // Głos Nauczycielski. – 2023, nr 48, dod. „Bliżej prawa”, s. 3-4
* Kwalifikacje nauczycieli specjalistów (2)

58. Pedagog specjalny jako współorganizator edukacji włączającej w narracjach nauczycieli = Special educator as a co-organizer of inclusive education in teachers’ narratives / Ewa Bartuś // Colloquium. – 2023, [nr] 4, s. 209-229

59. Pedagog specjalny nowy przedszkolny specjalista / Małgorzata Łoskot // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 6, s. 34-36

60. Pedagog specjalny – nowy szkolny specjalista / Małgorzata Łoskot // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2022, nr 27, s. 16-19

61. Pedagog specjalny w szkole : zadania i wyzwania / Agnieszka Żabińska // Szkoła Artystyczna. – 2022, nr 4, s. 69-74
* Dostępne w Internecie: https://www.gov.pl/web/cea/szkola-artystyczna [dostęp: 30.07.2025 r.]

62. Pedagog specjalny – zakres zadań i obowiązków nowego specjalisty / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 134, s. 10-12

63. Pedagog szkolny i pedagog specjalny – dwóch specjalistów w jednej osobie / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2023, nr 138, s. 10-12

64. Pedagog szkolny w polskim systemie edukacji / Agnieszka Brzóska // Edukacja Dziecka. – Nr 5 (2021), s. 107-126

65. 5 [Pięć] kroków do sprawnej oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2023, nr 140, s. 6-10

66. Plan pracy pedagoga specjalnego na rok szkolny 2022/2023. – (Narzędziownia) // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 7, s. 17-19

67. Planowanie planu pracy pedagoga i psychologa szkolnego na rok szkolny 2020/2021 / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 118, s. 5-10

68. Plany życiowe młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako obszar pracy pedagoga szkolnego / Bogumiła Bobik // Szkoła Specjalna. – 2021, nr 2, s. 127-139

69. Po drugiej stronie gabinetu / Agnieszka Wlankowska // Głos Pedagogiczny. – 2024, nr 149, s. 45-48
* Praca psychologa i pedagoga szkolnego

70. Poczucie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w szkole / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2022/2023, nr 137, s. 6-12

71. Poczucie humoru nauczyciela-terapeuty osoby z zaburzeniem ze spektrum autyzmu / Joanna Buława-Halasz // Pedagogika Katolicka. – 2023, nr 1, s. 231-240
* Dostępne w Internecie: https://www.pedkat.pl/images/czasopisma/pk32/Pedagogika_Katolicka_nr-32_net.pdf [dostęp: 30.07.2025 r.]

72. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu : niezbędnik dyrektora, nauczycieli i specjalistów // Poradnik Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 31 [nr spec.], s. 2-35

73. Praca z grupą, w której pojawia się zjawisko przemocy rówieśniczej : scenariusz zajęć z pedagogiem/psychologiem szkolnym/wychowawcą. – (Narzędziownia) / Monika Perkowska // Głos Pedagogiczny. – 2022, [nr 136], s. 38-39

74. Prawidłowe przeprowadzanie diagnozy psychopedagogicznej : zasady doboru i konstruowania narzędzi diagnostycznych / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2021, nr 128, s. 11-14

75. Problem alkoholizmu wśród uczniów i ich rodzin w profilaktyce i terapii pedagoga szkolnego / Arkadiusz Padrak // Społeczeństwo, Edukacja, Język. – T. 12 (2020), s. 63-72
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1833076 [dostęp: 30.07.2025 r.]

76. Próba ujęcia modelu pracy pedagoga w kontekście środowiska szkolnego / Bogumiła Bobik // Kultura, Przemiany, Edukacja. – T. 8 (2020), s. 65-75
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2031057 [dostęp: 30.07.2025 r.]

77. Przepisy regulujące i wspomagające pracę pedagoga i psychologa szkolnego : podręczne zestawienie aktów prawnych, które trzeba znać / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 133, s. 13-15

78. Psycholog w szkole : fakty i mity / Tomasz Ciećwierz // Remedium. – 2023, nr 2, s. 25-27

79. Psycholog w szkole : zasady (współ)pracy / Paulina Mikołajczyk // Psychologia w Praktyce. – 2022, nr 1, s. 62-68

80. Responsibilities of special education teachers in inclusive education = Zadania pedagoga specjalnego w edukacji włączającej – wybrane zagadnienia / Zenon Gajdzica, Edyta Widawska // Horyzonty Wychowania. – Vol. 23, nr 68 (2024), s. 23-32
* Dostępne w Internecie: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2616 [dostęp: 30.07.2025 r.]

81. Rodzice w gabinecie psychologa szkolnego / Agnieszka Wiankowska // Głos Pedagogiczny. – 2025, nr 155, s. 28-31

82. Standardy (głównie) na papierze / Piotr Skura // Głos Nauczycielski. – 2023, nr 4, s. 7
* Co piąta szkoła w Polsce nie zatrudnia pedagoga, a co trzecia – pedagoga specjalnego, psychologa lub logopedy

83. Tajemnica zawodowa psychologa szkolnego i przedszkolnego / Marzena Czarnocka // Poradnik Dyrektora Przedszkola. – 2025, nr 139, s. 24-27

84. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z Ukrainy – zadania pedagoga i psychologa szkolnego / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 132, s. 5-8

85. W jakim celu zatrudnia się pedagoga szkolnego? / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2023, nr 144, s. 8-12

86. Większa dostępność specjalistów / Monika Sewastianowicz // Wczesna Edukacja. – 2022, nr 4, s. 14-16
* Omówiono m.in. kwalifikacje wymagane od pedagogów specjalnych oraz ich zadania

87. Wspólne zadania specjalistów szkolnych / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 109, s. 52-54

88. Współpraca specjalisty z wychowawcą klasy / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 113, s. 38-39

89. Wybrane metody wsparcia dziecka z autyzmem w szkole / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 111, s. 46-50

90. Zadania pedagoga specjalnego i psychologa w przedszkolu / Michał Kowalski // Poradnik Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 108, s. 46-48

91. Zadania specjalistów w szkole / Joanna Wrona . – Bibliogr. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 10, s. 24-27
* Dot. przede wszystkim zadań pedagoga specjalnego

92. Zastanawiam się, co dalej / z Katarzyną Bekier, nauczycielem logopedą oraz pedagogiem specjalnym pracującym w trzech placówkach oświatowych, wiceprezesem zarządu Oddziału ZNP w Pabianicach, rozmawia Katarzyna Piotrowiak // Głos Nauczycielski. – 2023, nr 21/22, s. 17

93. Zatrudnianie specjalistów w przedszkolu w roku szkolnym 2022/2023 / Michał Kowalski // Poradnik Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 108, s. 2-11

94. Zdrowie psychiczne uczniów : rola psychologa szkolnego / Małgorzata Taraszkiewicz // Sygnał. – 2019, nr 9, s. 43-47

95. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy pedagoga szkolnego / Bogumiła Maria Bobik // Journal of Modern Science. – 2020, t. 1, s. 43-62
* Dostępne w Internecie: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/15754/1/Bobik_Znaczenie_umiejetnosci_interpersonalnych_w_pracy_pedagoga_szkolnego.pdf [dostęp: 30.07.2025 r.]

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

 

Udostepnij:

ZASOBY CYFROWE

Współpraca

Przewiń do góry