Nauczyciel w szkole uczącej się

Naucz

Nauczyciel w szkole uczącej się : informacje o nowym systemie wspomagania /[redakcja merotoryczna Marianna Hajdukiewicz i Jadwiga Wysocka]. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 72 s. : rys. ; 30 cm.

Ośrodek Rozwoju Edukacji w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostepnym kompleksowym wspomaganiu szkół” opracował zasady nowego modelu wspomagania pracy szkół.

W niniejszej publikacji przedstawiono zasady nowego modelu wspomagania pracy szkół, które od stycznia 2016 roku będą obowiązywać placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz biblioteki pedagogiczne. Ukazano rolę szkoły – dyrektora i nauczycieli – oraz zadania stojące przed instytucjami wspierającymi szkołę w pracy.

System wspomagania oparty został na założeniach według których, szkoła jest odpowiedzialna za własny rozwój. Utożsamia się ją z organizacją uczącą się. Partnerami szkoły, pomagającymi w jej rozwoju, są powołane do tego celu instytucje : ośrodki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, biblioteki pedagogiczne.

System wspomagania pracy szkół obejmuje : diagnozę pracy i potrzeb szkoły, planowanie działań, wdrażanie zmian i ocenę efektów. Istotą nowego podejścia jest wpisanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szersze działania, których celem jest rozwój całej szkoły.

Nowym elementem są międzyszkolne sieci współpracy i samokształcenia. Jest to forma pracy, która umozliwia samokształcenie i kooperację. Ułatwia wymianę doświadczeń, poznawanie dobrych rozwiązań praktycznych oraz rozwijanie kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół. Służy integracji lokalnego środowiska edukacyjnego.