Na drodze do kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej (z teorii i praktyki) / Teresa Janicka-Panek. – Skierniewice ; Radom:Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji, 2024.
W roku 2024 minęło ćwierć wieku od formalnego zainicjowania kształcenia systemem zintegrowanym w polskiej edukacji wczesnoszkolnej. Niniejsza monografia składa się z pięciu rozdziałów : Dążenia w integrowaniu edukacji wczesnoszkolnej w Polsce – ujęcie retrospektywne (rozdz. 1) ; Próba oceny wdrażania założeń systemu zintegrowanego (rozdz. 2) ; Kompetencje nauczyciela – ujęcie dydaktyczne, zintegrowane i niezbędne (rozdz. 3) ; Integralny charakter kompetencji kluczowych a zadania i cele kształcenia (rozdz. 4) ; Dydaktyka edukacji zintegrowanej w ujęciu współczesnego nauczyciela akademickiego – (ćwiczenia dla studentów, scenariusze zajęć całodniowych w przedszkolu, scenariusze zajęć zintegrowanych dla klas I-III) (rozdz. 5). W piątym rozdziale zamieszczone zostały propozycje metodyczne – 22 scenariusze zajęć, opracowane przez studentki piątego roku Akademii Nauk Stosowanych Stefana Batorego w Skierniewicach. Celem uwzględnionych treści i problemów jest przybliżenie czytelnikom historycznej drogi, prowadzącej do kształcenia systemem zintegrowanym oraz skłonienie do refleksji, wyrażonej w pytaniach: Jakie są przesłanki integrowania edukacji wczesnoszkolnej? ; W jaki sposób wykorzystać założenia całościowości nauczania i uczenia się we współczesnej edukacji wczesnoszkolnej? ; Czy istnieją uniwersalne treści kształcenia będące osnową integrowania? Jakich kompetencji nauczycielskich wymaga opisywany system kształcenia młodszych uczniów? Książka adresowana jest do studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela w przedszkolach i klasach I-III szkoły podstawowej.