Metoda Batii Strauss

Metoda Batii Strauss.
Zestawienie bibliograficzne w wyborze.

Batia Strauss to pochodząca z Izraela pianistka, pedagog i nauczycielka fortepianu. Stworzyła metodę zwaną aktywnym słuchaniem muzyki. Metoda ta polega na łączeniu słuchania muzyki z różnymi formami aktywności podejmowanymi przez dzieci np. zabawy rytmiczno-muzyczne, grę na instrumentach, opowieści ruchowe z elementami pantomimy itp. Poprzez ten sposób dzieci odkrywają różne aspekty dzieła muzycznego tj. tempo, rytm, dynamikę, formę itd.
Zestawienie bibliograficzne zostało opracowane w oparciu o elektroniczną bazę danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz wybrane zasoby Biblioteki Narodowej. Zestawienie uporządkowano alfabetycznie według tytułów publikacji, wydawnictwa zwarte, artykuły z czasopism oraz strony internetowe. Materiał obejmuje 24 pozycje wydane w latach 2000-2018 oraz netografię. Książki znajdujące się w PBW w Opolu lub w filiach zostały opatrzone sygnaturą.

Wydawnictwa zwarte:
1. Aktywny uczeń w świecie muzyki/ Elżbieta Frołowicz. – Gdańsk: Harmonia, 2008. – 80 s.: il., nuty, rys., 24 cm. M 199994, M 202054 (Opole), M 61310 KK (Kędzierzyn-Koźle)

2. Metody twórcze wykorzystujące muzykę / Joanna Fronczak. – Poznań: Forum Media Polska, cop. 2015. – 36 s. : il., 30 cm.

Wydawnictwa ciągłe:
3. Aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss / Bożena Bąk // Bliżej Przedszkola. – 2008, nr 7/8, [Magazyn specjalny z. 1], s. 16-17.

4. Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss / Małgorzata Białkowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 9, s. 40-41.

5. Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss / Dorota Górny // Wiadomości Przedszkolaka. – 2003, nr 3, s. 22-24.

6. Aktywność muzyczno-ruchowa: metoda Batii Strauss/ Sylwia Malejko// Bliżej Przedszkola. – 2006, nr 7/8 [Magazyn Specjalny z. 1], s. 33.

7. Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss / Martyna Skiba // Wychowanie w Przedszkolu. – 2009, nr 1, s. 30-34.

8. Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss / Jacek Tarczyński // Wychowanie Muzyczne w Szkole. – 2000, nr 2/3, s. 90-100.

9. Dziecięce zabawy z muzyką w metodzie aktywnego słuchania muzyki klasycznej Batii Strauss/ Joanna Mochnacz // Modelowe Nauczanie. – 2011, nr 1-2, s.62-66.

10. Dziecięce zabawy z muzyką w metodzie Carla Orffa i Batii Strauss / Joanna Mochnacz // Modelowe Nauczanie. – 2006, nr 3, s. 67-69.

11. Królewna i kominiarczyk : zajęcia dla dzieci pięcioletnich według metody Batii Strauss / Marta Czuczwara // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 7/8, s. 76-77.

12. Metoda aktywnego słuchania muzyki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych / Renata Gozdecka // Wychowanie Muzyczne w Szkole. – 2004, nr 5, s. 285-308.

13. Metody aktywizujące, które wspomagają gotowość szkolną dziecka sześcioletniego. Cz. 1 / Janusz Rusaczyk // Wychowanie w Przedszkolu. – 2018, nr 4, s. 36-41.

14. Metody edukacji przedszkolnej na zajęciach wychowania fizycznego / Joanna Mochnacz // Modelowe Nauczanie. – 2010, nr 1-2, s. 50-58.

15. Praktyczne wykorzystanie metody aktywnego słuchania muzyki w szkole podstawowej według Batii Strauss / Katarzyna Żyłka // Nauczyciel i Szkoła. – 2001, nr 3/4, s. 194-199.

16. Praktyczne wykorzystanie metody aktywnego słuchania muzyki w szkole podstawowej według Batii Strauss / Katarzyna Żyłka // Nauczyciel i Szkoła. – 2002, nr 3/4, s. 225-231.

17. Próba polskiej adaptacji metody Batii Strauss / Jacek Tarczyński // Wychowanie Muzyczne w Szkole. – 2001, nr 2, s. 71-77.

18. Słuchanie muzyki w edukacji wczesnoszkolnej dziecka / Ewa Parkita // Wychowanie Muzyczne. – 2017, nr 3, s. 13-24.

19. W trosce o aktywność muzyczną dziecka / Ewa Parkita // Nauczanie początkowe: kształcenie zintegrowane. – 2013/2014, nr 1, s. 36-42.

20. Wykorzystanie metody aktywnego słuchania w rozwijaniu aktywności twórczej dzieci w wieku przedszkolnym / Anna Pękala // Edukacja- Technika- Informatyka. – 2017, nr 4, s. 135-140.

Netografia:
21. Dolata, Kamila. Wiosenne zabawy przy muzyce- aktywne słuchanie muzyki klasycznej wg Batii Strauss [online]. [dostęp: 6.12.2022] Dostępny w World Wide Web: http://www.edukacja.edux.pl/p-15117-wiosenne-zabawy-przy-muzyce-aktywne-sluchanie.php

22. Jędrzejewska, Joanna. Zalety stosowania metody Batii Strauss [online]. [dostęp: 6.12.2022] Dostępny w World Wide Web: https://pp30.wloclawek.pl/publikacja-32

23. Kucia, Magdalena. Metoda aktywnego słuchania według Batii Strauss. [online]. [dostęp: 6.12.2022] Dostępny w World Wide Web: https://www.korzecznik.eu/metoda-aktywnego-sluchania-muzyki-wg-batii-strauss/

24. Musiałek, Malwina. Metoda aktywnego słuchania Batii Strauss. [online]. [dostęp: 6.12.2022] Dostępny w World Wide Web: https://egodziecka.pl/vademecum/metody-edukacyjne/metoda-aktywnego-sluchania-batii-strauss/

opracowała: Katarzyna Syguła-Skorupska

RZPWE w Opolu
Filia w Kluczborku