Mam 6 lat i gonię świat : poradnik dla bibliotekarzy i nauczycieli bibliotekarzy pracujących z sześciolatkami / Agata Arkabus. – Warszawa : Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2014. (Biblioteczka Poradnika Bibliotekarza ; nr 21)
W rozpoczynającym się roku szkolnym 2014/2015 dzieci sześcioletnie obowiązkowo rozpoczynają naukę szkolną. Zadaniem nauczycieli bibliotekarzy, wychowawców świetlic, pedagogów szkolnych jest wspieranie nauczycieli kształcenia zintegrowanego w przygotowaniu dzieci sześcioletnich do życia w społeczności szkolnej.
Miejscem, w którym dzieci mogą czuć się swobodnie i bezpiecznie w szkole, jest zapewne biblioteka szkolna. Wychodząc naprzeciw potrzebom szkoły i nauczycieli bibliotekarzy pracujących z sześciolatkami, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich przygotowało publikację poświęconą problematyce promocji i korzystania z biblioteki przez tę grupę uczniów. Celem poradnika „Mam 6 lat i gonię świat”, autorstwa Agaty Arkabus – jest przedstawienie sześciolatka jako ucznia i użytkownika biblioteki szkolnej, ale przede wszystkim dziecka o typowych potrzebach wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego.
Książka składa się z trzech części : literatura dla sześciolatków, sześciolatki w bibliotece oraz materiały warsztatowe. W części pierwszej, autorka nakreślając rozwój psychofizyczny dziecka sześcioletniego, zwraca uwagę na najważniejsze elementy charakterystyczne dla dzieci w tym okresie. Porusza także problem dojrzałości szkolnej – procesu warunkującego prawidłowy rozwój intelektualno-emocjonalny dziecka. W rozdziale – „Książka dla sześciolatka” znalazły się zagadnienia dotyczące literatury dla dzieci sześcioletnich – jej gatunków, znaczenia w kształtowaniu osobowości dziecka, wpływu na wszechstronny rozwój wychowanka. W kolejnym rozdziale bibliotekarze znajdą podpowiedź – co czytać sześciolatkom.
Druga część opracowania dotyczy działalności oraz funkcjonowania biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego i atrakcyjnego dla najmłodszych jej użytkowników, miejsca – gdzie nikt się nie nudzi, miejsca – gdzie można znaleźć potrzebną informację. Autorka podkreśla rolę nauczyciela bibliotekarza w procesie nauczania, wychowania i działań opiekuńczych wobec małego dziecka, omawia metody pracy z sześciolatkiem oparte głównie na zabawie oraz działaniach aktywizujących. Ukazuje także bibliotekę jako miejsce dostępu do informacji oraz przygotowania młodego czytelnika do wyszukiwania informacji z różnych źródeł.
Do publikacji dołączone zostały przykładowe scenariusze zajęć z zakresu popularyzacji literatury pięknej, analizy słuchanego utworu literackiego, wyszukiwania informacji, korzystania różnych z źródeł informacji, które składają się na cześć trzecią prezentowanej książki prezentującą materiały warsztatowe.
Niniejszy poradnik zawiera zbiór informacji niezbędnych w pracy bibliotekarza i stanowi cenną pomoc dla nauczycieli bibliotekarzy wprowadzających najmłodszych czytelników w świat książki i biblioteki.