Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich / Małgorzata Michel. – Warszawa : Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, 2013.
Lokalny Systemu Profilaktyki i Resocjalizacji to zespół działań (form i metod) organizowanych przez przez odpowiednie instytucje, których celem jest oddziaływanie profilaktyczno-resocjalizacyjne skierowane na jednostki źle przystosowane do środowiska społecznego, jak również zespół norm i sposobów działania regulujących funkcjonowanie społeczności lokalnej jako całości.
Książka stanowi kompendium wiedzy na temat nowoczesnej profilaktyki społecznej i resocjalizacji, adresowane do studentów pedagogiki resocjalizacyjnej oraz czynnych pedagogów.
Niniejsza publikacja składa się z sześciu części. Pięć pierwszych części posiada charakter rozważań teoretycznych. W części pierwszej ukazano kulturowo-cywilizacyjny kontekst funkcjonowania młodzieży w dobie płynnej ponowoczesności, w nim zachowania ryzykowne młodzieży, możliwości realizacji aspiracji i planów życiowych, zjawisko samotności i alienacji społecznej młodzieży.
W części drugiej poświęconej nowoczesnej profilaktyce społecznej przedstawiono takie strategie profilaktyki społecznej, jak : strategia informacyjna, strategia alternatyw, strategia edukacyjna, strategia redukcji szkód, strategia interwencyjna, strategia zmian środowiskowych, strategia zmian przepisów społecznych.
W części trzeciej autorka prezentuje inspiracje teoretyczne, zaczerpnięte z tradycji Szkoły Chicagowskie, interakcjonizmu symbolicznego oraz koncepcji opartych na wykorzystaniu potencjału społeczeństwa i kapitału społecznego w działaniach pomocowych, terapeutycznych i wychowawczych składających się na profilaktykę społeczną i resocjalizację w środowisku otwartym.
W rozdziale czwartym opisującym model profilaktyki społecznej w lokalnym systemie profilaktyki i resocjalizacji, Małgorzata Michel tworzy definicję Lokalnego Systemu Profilaktyki i Resocjalizacji, podaną powyżej. Ponadto omawia uwarunkowania legislacyjne tworzenia lokalnej strategii działań profilaktycznych, etapy tworzenia i cechy lokalnej strategii profilaktyki, standardy ewaluacyjne, wybrane metody diagnozy czynników chroniących i czynników ryzyka w lokalnym systemie profilaktyki i resocjalizacji.
Cześć piąta poświęcona jest wybranym metodom pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej z nieletnimi w środowisku lokalnym. Należą do nich metoda organizowania środowiska lokalnego, inspirowana kontekstami pedagogiki społecznej, metoda peers group oraz programy liderów młodzieżowych w tworzeniu pozytywnej kultury rówieśniczej.
Ostatnia, szósta cześć pracy to prezentacja próby aplikacji praktycznej działań z nieletnimi, w ramach Młodzieżowej Grupy Profilaktycznej, realizowanych w ramach lokalnego systemu.
Książka stanowi wartościowe kompendium wiedzy na temat nowoczesnej profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Podejmuje ona problematykę ważną nie tylko z uwagi na wartości poznawcze, ale również ze względu na walory społeczne i praktyczne. Adresowana jest do studentów pedagogiki resocjalizacyjnej oraz czynnych pedagogów.