„Lektura – termin określający to, co się czyta (łac. lectio – wybór, czytanie, lektura, odczyt); w edukacji dzieło literatury pięknej lub piśmiennictwo naukowe ujęte w programach kształcenia zobowiązujące uczniów bądź studentów do przeczytania jako wymóg obowiązkowy – lektura obowiązkowa oraz wymóg uzupełniający wiedzę podstawową – lektura uzupełniająca. Ponadto w edukacji funkcjonuje jeszcze trzecia kategoria, a mianowicie lektura zalecana, tj. wykraczająca poza zakres realizowanego programu, a mająca na celu pogłębienie i poszerzenie wiedzy uczniów/studentów w toku ich pracy pozalekcyjnej/fakultatywnej/samodzielnej”.
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 2, G-Ł, red. Ewa Różycka, Tadeusz Pilch,
Warszawa 2003, s. 1036-1038.
Zestawienie bibliograficzne Lektury szkolne wczoraj i dzisiaj obejmuje przede wszystkim literaturę wydaną w latach 2010-2025, ale znajduje się w nim kilkanaście opisów publikacji, które ukazały się wcześniej. Bibliografia liczy 148 opisów bibliograficznych. Opracowana została na podstawie baz danych PBW w Opolu oraz Biblioteki Narodowej.
Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą. Niektóre opisy bibliograficzne zawierają linki do pełnych tekstów publikacji.
Książki:
1. Aktywność ucznia motywowana szkolną lekturą / Iwona Morawska // W : W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane… : księga jubileuszowa dedykowana profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej / red. nauk. Anna Guzy, Danuta Krzyżyk, Magdalena Ochwat, Małgorzata Wójcik-Dudek. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018. – S. 211-223
* Dostępne w Internecie: https://sbc.org.pl/Content/511927/w_krajobraz_literacko_kulturowy.pdf [dostęp: 26.05.2025 r.]
2. Autorytety w lekturach szkolnych na wybranych przykładach / Ewelina Żuchowska // W : Autorytet : ogień miłości / pod red. Jana Zimnego ; Katedra Pedagogiki Katolickiej. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie. – Stalowa Wola : Katedra Pedagogiki Katolickiej, 2017. – S. 96-107
* Dostępne w Internecie: http://www.pedkat.pl/images/ksiazki/Autorytet_-_ogie%C5%84_mi%C5%82o%C5%9Bci.pdf [dostęp: 26.05.2025 r.]
3. Autorzy naszych lektur na nowo odczytani / studia pod red. Tatiany Czerskiej, Ewy Tierling-Śledź. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2018. –222 s. ; 21 cm.
4. Baśnie a lektury przedszkolaków : czy w kanonie lektur współczesnych jest nadal miejsce na ponadczasowe baśnie Andersena? / Agnieszka Flasz, Martyna Symula // W : Lektura wobec wyzwań współczesności / pod red. Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020. – S. 40-48
M 055395 (Brzeg), M 059272 (Kluczbork), M 221466 M 221467 (Nysa)
5. Czas się zatrzymał : lektury zagubione między XX a XXI wiekiem / Marta Woszczak // W : (Przed)szkolne spotkania z lekturą / red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek ; przy współpracy Aleksandry Zok-Smoły. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015. – S. 541-552
* Dostępne w Internecie: https://sbc.org.pl/Content/384681/(przed)szkolne_spotkania_z_lektura.pdf [dostęp: 26.05.2025 r.]
6. Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej / Dariusz Żółtowski // W : Dlaczego szkoła nie ufa emocjom? : dążenia emocjonalne w szkole i na uczelni / red. nauk. Włodzimierz Heller, Marlena Kaźmierska, Magdalena Wieczorek ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. – Poznań ; Kalisz : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, 2019. – S. 85-94
* Dostępne w Internecie: https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/b39ed56a-0722-4658-afe3-cbe76604a4b3/content [dostęp: 26.05.2025 r.]
7. Czytanie (nie tylko) lektur szkolnych w świetle wypowiedzi uczniów i studentów / Katarzyna Maria Pławecka // W : Bohaterowie (nie tylko) szkolnych lektur / pod red. Alicji Jakubowskiej-Ożóg i Danuty Hejdy. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016. – S. 27-43
8. Czytanie w praktyce polonistycznej : o odbiorze lektur szkolnych / Szymon Piotr Jakóbik, Samanta Dryja-Zabielska. – Łódź : ArchaeGraph Wydawnictwo Naukowe, 2020. – 139 s. : fot. ; 21 cm.
* Dostępne w Internecie: https://www.archaegraph.pl/lib/l231bv/Czytanie-ebook-k5o8ogbv.pdf [dostęp: 26.05.2025 r.]
9. Czytanka literacka w gimnazjum międzywojennym : geneza, struktura, funkcje / Zofia Budrewicz. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe AP, 2003. – 274, [2] s. 16 s. tabl. : il. ; 24 cm.
10. Czytelnik w mediosferze – współczesny uczeń wobec wyzwań obowiązkowych lektur szkolnych / Beata Kędzia-Klebeko // W : Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych / red. nauk. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017. – S. 45-53
11. „Dziady” – dodaj do ulubionych? : czyli parę uwag o czytaniu lektur w dobie Facebooka / Agnieszka Tomasik // W : Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. T. 2 / red. Krzysztof Biedrzycki [et al.] ; współpr. red. Agnieszka Kania, Ewelina Strawa. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, cop. 2014. – S. 309-318
M 213295/II (Opole)
12. Emocjonujący świat lektur szkolnych / Dominika Zawadzka // W : Lektura wobec wyzwań współczesności / pod red. Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020. – S. 164-172
M 055395 (Brzeg), M 059272 (Kluczbork), M 221466 M 221467 (Nysa)
13. Ewolucja listy lektur programu nauczania języka polskiego w latach 1818-2012 / Joanna Raźniewska // W : Od KEN do MEN : edukacja młodzieży jest jedynym dla państwa ciągłego uszczęśliwiania warunkiem : studia o instytucjach, ludziach i programach polskiej oświaty / pod red. Marka Białokura i Joanny Raźniewskiej. – Opole ; Bielsko-Biała : Wydawnictwo Cum Laude, 2014. – S. 151-160
M 213098 (Opole)
14. Historia w kanonie lektur z perspektywy uczniów i studentów polonistyki / Dorota Karkut. – Bibliogr. // W : Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. T. 2 / red. Krzysztof Biedrzycki [et al.] ; współpr. red. Agnieszka Kania, Ewelina Strawa. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2014. – S. 261-270
M 213295/II (Opole)
15. Homo futurus i modelowanie świata : twórczość Stanisława Lema w szkolnej edukacji polonistycznej : doświadczanie lektury / Dorota Michułka // W : Stanisław Lem : fantastyka naukowa i fikcje nauki / pod red. Doroty Heck. – Warszawa : Narodowe Centrum Kultury, 2021. – S. 299-316
16. „Grająca” literatura – refleksja o lekturach w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia / Agata Kucharska-Babu // W : Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych / red. nauk. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017. – S. 103-114
17. Infantylizacje w lekturach międzywojennych / Zofia Budrewicz // W : Światy dzieciństwa : infantylizacje w literaturze i kulturze / red. Małgorzata Chrobak, Katarzyna Wądolny-Tatar. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2016. – S. 119-133
18. Kanon lektur szkolnych : krytyka i obrona / Iwona Morawska // W : Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych / red. nauk. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017. – S. 29-44
19. Kanon literacki na przestrzeni dziejów / Paweł Krysztofowicz // W : Autorzy naszych lektur na nowo odczytani / studia pod red. Tatiany Czerskiej, Ewy Tierling-Śledź. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2018. – S. 19-36
20. Klasyka literacka w szkole : poszukiwanie drogi do czytelnika lub drugie życie lektury / Anna Janus-Sitarz // W : Lektury w ręku nauczyciela : perspektywa polska i zagraniczna / red. Anna Janus-Sitarz ; współpraca redakcyjna Marianna Szumal. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2019. – S. 83-94
21. Lektura wobec wyzwań współczesności / pod red. Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020. – 229 s. : il. (gł. kolor.) ; 24 cm.
M 055395 (Brzeg), M 059272 (Kluczbork), M 221466 M 221467 (Nysa)
22. Lektura z opracowaniem jako forma książki : zarys problemu / Marcin Lutomirski // W : Rozmaitości warsztatowe / red. nauk. Mirosław Strzyżewski. ; red. tomu Marcin Lutomierski, Justyna Zyśk. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010. – S. 236-252
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/5979/Lektura%20z%20opracowaniem.pdf?sequence=1 [dostęp: 26.05.2025 r.]
23. Lekturownik jako sposób czytania lektur szkolnych / Samanta Dryja-Zabielska // W : Lektura wobec wyzwań współczesności / pod red. Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020. – S. 126-142
M 055395 (Brzeg), M 059272 (Kluczbork), M 221466 M 221467 (Nysa)
24. Lektury licealne a kino komercyjne : aksjologiczny wymiar edukacji filmowej / Anna Ślósarz. – Kraków : Wydawnictwo Zakonu Pijarów, 2002. – 253 s. ; 24 cm.
C 185407 (Opole)
25. Lektury małych Polaków po roku 1918 : od literatury niewoli do koncepcji wychowania obywatelskiego przez książkę / Beata Gromadzka // W : Projektowanie niepodległości i dziedzictwa polszczyzny : w stulecie odzyskania niepodległości / pod red. Wiesława Ratajczaka i Marka Osiewicza. – Poznań : Wydawnictwo PSP, 2021. – S. 39-56
26. Lektury obowiązkowe : szkice, eseje, felietony na temat lektur szkolnych / red. Stanisław Balbus i Włodzimierz Maciąg. – Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1973. – 517, [2] s. : il. ; 24 cm.
M 023139 M 023142 (Kluczbork), M 020882 M 020885 M 020888 (Nysa), M 085408 M 085411 M 100686 M 124747 (Opole)
27. Lektury szkolne dla czytelników ery cyfrowej : wyzwania dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Dorota Radzikowska // W : Świat małego dziecka : przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa / red. nauk. Hanna Krauze-Sikorska, Michał Klichowski. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2017. – S. 269-276
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.amu.edu.pl/items/510e33a9-e988-455c-94cb-0066f355b47f [dostęp: 26.05.2025 r.]
28. Lektury szkolne i pozaszkolne : ciągłość i zmiany w postawach czytelniczych gimnazjalistów / Zofia Zasacka // W : Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. T. 2 / red. Krzysztof Biedrzycki [et al.] ; współpr. red. Agnieszka Kania, Ewelina Strawa. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2014. – S. 214-225
M 213295/II (Opole)
29. Lektury szkolne w ujęciu generacyjnym / Mirosław Wobalis // W : Kultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej. T. 1, W poszukiwaniu pierwszego języka / red. nauk. Grażyna B. Tomaszewska, Dariusz Szczukowski, Maria Szoska. – Gdańsk ; Sopot : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2024. – S. 185-202
30. Lektury w programach dla szkoły podstawowej z lat 1949-1989 / Karolina Jędrych // W : Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 4 / pod red. Krystyny Heske-Kwaśniewicz i Katarzyny Tałuć. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014. – S. 205-223
M 054012/IV (Kluczbork), M 214975 M 214976 M 215029 (Opole)
31. Literackie teksty Sienkiewicza w szkole polskiej w latach 1946-1999 / Janusz Kostecki. – Bibliogr. // W : Henryk Sienkiewicz w szkole, bibliotece i muzeum / pod red. Tadeusza Bujnickiego, Joanny Majchrzyk. – Warszawa : Wydawnictwo „DIG”, 2015. – S. 39-51
M 214256 M 214257 (Opole)
32. Literatura fantasy a kanon lektur szkolnych / Anita Wolanin // W : (Przed)szkolne spotkania z lekturą / red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek ; przy współpr. Aleksandry Zok-Smoły. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015. – S. 335-347
* Dostępne w Internecie: https://sbc.org.pl/Content/384681/(przed)szkolne_spotkania_z_lektura.pdf [dostęp: 26.05.2025 r.]
33. Mickiewicz i tradycja wobec współczesnych problemów : wokół recepcji III części „Dziadów” / Grażyna B. Tomaszewska // W : Dobra szkoła : edukacyjne rozważania nad pewną nieoczywistością : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Marii Kwiatkowskiej-Ratajczak na czterdziestopięciolecie pracy naukowej i dydaktycznej / red. nauk. Anita Gis, Krzysztof Koc. – Poznań : Wydawnictwo PSP, 2024. – S. 177-194
34. Mickiewicz w polskiej szkole XIX i pierwszej połowy XX wieku : strategie lektury i style odbioru / Henryk Gradkowski. – Jelenia Góra : Kolegium Karkonoskie. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, 2001. – S. 278 s. : ; il., err. ; 25 cm.
C 186714 (Opole)
35. Miejsce Herberta w kanonie lektur : kilka uwag szkolnych i metaszkolnych / Dariusz Żółtowski // W : Herbertiana : rwąca rzeka (…) myśli / [red. nauk. Patrycja Saniewska]. – Białystok : Wydawnictwo Prymat, Mariusz Śliwowski, 2018. – S. 125-136
36. (Nie)widzialna historia, czyli o czym się nie mówi w lekturach szkolnych : „Teatr Niewidzialnych Dzieci” Marcina Szczygielskiego / Paulina Osak // W : Lekcja POLSKI(ego) : praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku. T. 2, Praktyki edukacyjne / red. nauk. Anita Gis, Krzysztof Koc, Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Mirosław Wobalis ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021. – S. 215-227
37. Nowe życie „starych” lektur : kilka pomysłów na włączanie literatury dawnej do praktyki edukacyjnej / Małgorzata Latoch-Zielińska // W : Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone : o roli kulturowego doświadczania przestrzenności : szkica i studia z edukacji polonistycznej / Barbara Myrdzik, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016. – S. 297-310
M 215197 (Opole)
38. Od Bieruta do Herlinga-Grudzińskiego : wykaz lektur szkolnych w Polsce w latach 1946-1999 / Anna Franaszek ; Instytut Książki i Czytelnictwa. – Warszawa : Biblioteka Narodowa, 2006. – 439, [1] s. ; 30 cm.
39. Polonista wobec lektur szkolnych : wybrane uwagi na temat nauczycielskich sposobów pozyskiwania czytelnika / Małgorzata Gajak-Toczek // W : Edukacja wobec wyzwań współczesności : wybrane aspekty / red. Joanna Kozłowska, Alicja Danielewska. – Lublin : Wydawnictwo Naukowe Tygiel Sp. z o.o., 2022. – S. 126-139
* Dostępne w Internecie: https://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/769/Edukacja%20wobec%20wyzwa%C5%84%20wsp%C3%B3%C5%82czesno%C5%9Bci%20%E2%80%93%20wybrane%20aspekty.pdf [dostęp: 26.-5.2025 r.]
40. „Pomyśl: tylko człowiek umie czytać…” : refleksje metodyczne wokół wychowania do lektury / Iwona Morawska // W : Lektura wobec wyzwań współczesności / pod red. Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020. – S. 11-25
M 055395 (Brzeg), M 059272 (Kluczbork), M 221466 M 221467 (Nysa)
41. Przeciw interpretacji? : szkolna lektura a wiedza literaturoznawcza / Jerzy Kaniewski // W : Język, lektura, interpretacja w dydaktyce szkolnej / red. nauk. Ewa Jaskółowa, Małgorzata Wójcik-Dudek. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018. – S. 21-34
* Dostępne w Internecie: https://sbc.org.pl/Content/422141/jezyk-lektura-interpretacja.pdf [dostęp: 26.05.2025 r.]
42. Schulz w kanonie : recepcja szkolna w latach 1945-2018 / Katarzyna Warska. – Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2021. – 175, [4] s. ; 24 cm.
43. Słabość i/czy moc lektur szkolnych? (w świetle wypracowań gimnazjalistów) / Iwona Morawska // W : Szkice o dojrzałości, kulturze i szkole : prace dedykowane Profesor Halinie Wiśniewskiej / red. i oprac. księgi jubileuszowej Małgorzata Karwatowska, Leszek Tymiakin. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016. – S. 295-306
44. Stąpając po ostrzu noża! : „Mała syrenka’ H. Ch. Andersena jako szkolna lektura : rozumienie, doświadczenie, emocje / Dorota Michułka, Katarzyna Leszczyńska-Niedrygoś // W : Andersenowskie inspiracje w literaturze i kulturze polskiej / pod red. Hanny Ratusznej, Marzenny Wiśniewskiej, Violetty Wróblewskiej. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017. – S. 327-346
45. Szkolna lektura bliżej teraźniejszości / red. Anna Janus-Sitarz. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2011. – 321, [3] s. fot., il. ; 21 cm. – (Edukacja Nauczycielska Polonisty ; XII)
M 051178 (Brzeg)
46. Szkolny kanon literacki i pamięć zbiorowa : wizja romantyzmu w wybranych podręcznikach okresu realnego socjalizmu (1949-1956) : zarys problemu / Monika Stankiewicz-Kopeć // W : Pamięć, historia, polityka / red. nauk. Andrzej Paweł Bieś, Marzena Chrost, Beata Topij-Stempińska. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2012. – S. 53-88
* Dostępne w Internecie: https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/pamiec_historia_polityka_156x232.pdf [dostęp: 26.05.2025 r.]
47. Tematyka żydowska w lekturach szkolnych licealistów : (w związku z 50 rocznicą powstania w getcie warszawskim : materiały pomocnicze z języka polskiego dla nauczycieli i uczniów) / red. Alicja Krawczyk. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 1993. – 99 s. ; 21 cm.
M 046857 (Brzeg), M 54705 M 54706 (Kędzierzyn-Koźle), C 047378 M 047377 M 047379 (Kluczbork), M 167250 (Opole)
48. Tradycja i nowoczesność : lista lektur w szkole ponadgimnazjalnej : skrócić, zmienić czy zostawić? : refleksje o kształceniu literackim i kulturowym / Maria Kopsztejn // W : Jakość kształcenia i niepowodzenia szkolne / red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Ewa Kraus, Piotr Oleśniewicz. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza „Humanitas”. Wyższa Szkoła Humanitas, 2015. – S. 121-131
49. Uczeń na lekcjach (nieczytanej?) literatury / Anna Janus-Sitarz // W : Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. T. 1 / red. Krzysztof Biedrzycki [et al.] ; współpr. red. Agnieszka Kania, Ewelina Strawa. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2014. – S. 175-183
M 213295/I (Opole)
50. Udręka obowiązkowa : trudne wybory lekturowe / Anna Janus-Sitarz // W : Trudne lekcje języka polskiego : ku rozwiązaniom praktycznym / red. Anna Janus-Sitarz, Agnieszka Handzel, Agnieszka Kania, Agnieszka Kulig. – Kraków : „Universitas”, cop. 2015. – 209-220
M 214491 M 214492 (Opole)
51. Uwagi wstępne, czyli nowe/ponowne lektury / Ewa Tierling-Śledź // W : Autorzy naszych lektur na nowo odczytani / studia pod red. Tatiany Czerskiej, Ewy Tierling-Śledź. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2018. – S. 7-17
52. W poszukiwaniu literackich odniesień do lektur szkolnych… : o próbie zestawiania tekstów kanonicznych z najnowszą literaturą dla młodzieży – projekt dydaktyczny / Dominik Borowski // W : Literatura współczesna w edukacji polonistycznej. T. 2, Interpretacje, wartości, konteksty / pod red. nauk. Urszuli Kopeć. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017. – S. 210-220
53. Wartości w edukacji szkolnej : lektury szkolne i blog jako nośniki wartości / Bożena Krupa ; Wyższa Szkoła Humanistyczno-Przyrodnicza w Sandomierzu. Studium Generale Sandomiriense. – Sandomierz : Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia, 2019. – S. 232 s. : il. ; 21 cm.
54. „Wroniec” Jacka Dukaja jako szkolna lektura / Dorota Michułka, Bogumiła Staniów // W : Bohaterowie (nie tylko) szkolnych lektur / pod red. Alicji Jakubowskiej-Ożóg i Danuty Hejdy. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016. – S. 213-226
55. Współczesne spory o kanon / Andrzej Skrendo // W : Autorzy naszych lektur na nowo odczytani / studia pod red. Tatiany Czerskiej, Ewy Tierling-Śledź. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2018. – S. 37-52
56. Zaczytani w tradycji : licealiści wobec kanonu lektur / Jowita Gromysz // W : Tradycja a współczesność : badania naukowe / red. Ewelina Chodźko, Monika Maciąg. – Lublin : Wydawnictwo Naukowe Tygiel, 2018. – S. 29-39
* Dostępne w Internecie: https://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/290/Tradycja%20a%20wspolczesnosc%20%E2%80%93%20badania%20naukowe%20D.pdf [dostęp: 26.05.2025 r.]
57. Zmiany w doborze lektury ucznia w wieku wczesnoszkolnym na przełomie XX i XXI wieku w polskiej szkole / Anna Boguszewska // W : Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. T. 3, Współdziałanie rodziców – dziecka – nauczyciela / pod red. Urszuli Szuścik, Renaty Raszki i Anny Trzcionki-Wieczorek. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019. – S. 71-85
58. Znacząca (nie)obecność : kilka uwag o miejscu polskich powieści dla dziewcząt wśród lektur szkolnych w okresie PRL-u / Dorota Pielorz // W : Od powieści dla dziewcząt do narracji dziewczyńskich / red. nauk. Anna Nosek, Małgorzata Chrobak. – Kraków : WNUP, 2022. – S. 107-121
59. Zrozumieć tekst czy zrozumieć siebie i świat? : o narracyjnej koncepcji lektury w szkole podstawowej / Jerzy Kaniewski // W : (Przed)szkolne spotkania z lekturą / red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek ; przy współpr. Aleksandry Zok-Smoły. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015. – S. 53-66
* Dostępne w Internecie: https://sbc.org.pl/Content/384681/(przed)szkolne_spotkania_z_lektura.pdf [dostęp: 26.05.2025 r.]
Artykuły w czasopismach:
60. Alternatywne sposoby na lekturę : garść lekturowych wariacji, czyli kilka sposobów na odczarowanie szkolnych tekstów literackich / Izabella Bartol // Polonistyka. – 2019, nr 4, s. 47-52
61. Bariery w odbiorze lektur szkolnych / Eugeniusz Szymik // Nauczyciel i Szkoła. – 2005, nr 1/2, s. 181-193
62. Biologia lektury : ranga tekstów literackich w edukacji elementarnej / Justyna Wojciechowska // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – Vol. 16, nr 1 (2021), s. 93-110
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1292432 [dostęp: 23.05.2025 r.]
63. Bohater dziecięcy w lekturze szkolnej : (na wybranych przykładach) / Elżbieta Kozłowska // Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka. – Z. 8 (2013), s. 42-53
* Dostępne w Internecie: https://www.ur.edu.pl/files/ur/import/private/77/IPID/czasopisma/dydaktyka/dydaktyka_8/Elzbieta_Kozlowska_D8.pdf [dostęp: 23.05.2025 r.]
64. By myśleć, przeżywać, doświadczać… : szkolna lektura wobec paradygmatów zewnętrznych wspólnot interpretacyjnych / Paweł Sporek // Konteksty Kultury. – [Nr] 16, z. 4 (2019), s. 526-540
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/54436019 [dostęp: 23.05.2025 r.]
65. By uczyć się pisania od mistrzów pióra, czyli Lektury szkolne jako wzorce wypowiedzi argumentacyjnej : jak budować wywód argumentacyjny : kilka spostrzeżeń / Jakub Z. Lichański // Forum Artis Rhetoricae. – 2019, nr 3, s. 71-85
* Dostępne w Internecie: http://forumartisrhetoricae.uw.edu.pl/tomy/nr-3-58-lipiec-wrzesien-2019-retoryka-i-edukacja-numer-specjalny/ [dostęp: 23.05.2025 r.]
66. Charlie i fabryka czekolady Roalda Dahla jako szkolna lektura : rozumienie – doświadczenie – metafora – emocje / Dorota Michułka // Polonistyka. Innowacje. – 2016, nr 4, s. 137–54.
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1109532 [dostęp: 26.05.2025 r.]
67. Co czytać w szkole podstawowej? : w poszukiwaniu nowych propozycji lekturowych dla młodych czytelników / Renata Janicka-Szyszko // Edukacja Dziecka. – Nr 3 (2019), s. 87-100
68. Co obecnie powinni czytać uczniowie edukacji wczesnoszkolnej w świetle nowej podstawy programowej / Beata Lisowska // Pedagogika. – T. 27, nr 2 (2018), s. 167-178
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika/article/view/210 [dostęp: 23.05.2025 r.]
69. Co z tą zmianą? : opinie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat lektur szkolnych / Anna Józefowicz // Podstawy Edukacji. – T. 15 (2022), s. 285-305
* Dostępne w Internecie: http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/6794/19_A_Jozefowicz_Co_z_ta_zmiana.pdf [dostęp: 23.05.2025 r.]
70. Część zamiast całości? : (o lekturach w liceum) / Jolanta Wiak // Nowa Szkoła. – 2003, nr 7, s. 15-16
71. Czyj kanon lektur? / Mateusz Marecki, Justyna Deszcz-Tryhubczak // Głos Nauczycielski. – 2021, nr 14/15, s. 20
72. Czytane „na dziko”, czyli O możliwych swobodach w cieniu kanonu / Anna Marchewka // Interpretacje. – Nr 1 (2018), s. 49-52
73. Czytanie lektur szkolnych jako forma wspomagania rozwoju dziecka / Anna Ratajczak. – Bibliogr. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2024/2025, nr 2, s. 23-33
* Zawiera przykładowy scenariusz zajęć edukacji wczesnoszkolnej w klasie III
74. Dlaczego warto czytać Herberta? : z badań nad szkolną recepcją poezji w klasach pierwszych zreformowanego liceum / Danuta Łazarska // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. -[Nr] 12 (2021), s. 325-337
* Dostępne w Internecie: https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/8855 [dostęp: 23.05.2025 r.]
75. Gdy gorszy Gombrowicz / Wojciech Rusinek // Tygodnik Powszechny. – 2020, nr 27, s. 20-21
76. Gdyby to ode mnie zależało… : (młodzież o lekturach szkolnych) / Ewa Korzeniowska, Przemysław Perz // Warsztaty Polonistyczne. – 1996, nr 3, s. 49-58
77. Jak to jest z czytaniem? / Ryszard Bieńkowski // Głos Nauczycielski. – 2020, nr 11, s. 14
* Wyniki ankiety przygotowanej przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe na temat czytania lektur szkolnych przez uczniów
78. Jak zachwycić dzieci lekturami?. Cz. 1, Picturebooki / Małgorzata Swędrowska // Biblioteka w Szkole. – 2021, [nr] 5, s. 18-19
79. Jak zachwycić dzieci lekturami? Cz. 2, Opowieści / Małgorzata Swędrowska // Biblioteka w Szkole. – 2021, [nr] 12, s. 26-27
80. Jak znajdować klucze do lektur szkolnych? : refleksje inspirowane nową „Podstawą programową” (i nie tylko) / Iwona Morawska // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. -[Nr] 9 (2018), s. 124-139
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/782824 [dostęp: 23.05.2025 r.]
81. Jaki kanon? / Jerzy Kaniewski // Polonistyka. – 2007, nr 5, s. 6-11
82. Jan Kochanowski – pomiędzy renesansowym poszukiwaniem ładu a szkolną wersją lektury / Paulina Słoma // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. – [Nr] 12 (2021), s. 300-312
83. Jesienne porządki w kanonie // Głos Nauczycielski. – 2024, nr 33-34, s. 10-11
* Nowa lista lektur szkolnych obowiązująca od 1 września 2024 r.
84. Kanon szkolny jako propozycja przygody lekturowej / Jarosław Klejnocki // Interpretacje. – Nr 1 (2018), s. 127-139
85. Kapuściński w lekturze szkolnej / Maria Kwiatkowska-Ratajczak // Polonistyka. – 2008, nr 6, s. 61-64
86. Kilka uwag o kanonie lektur w edukacji polonistycznej / Elżbieta Mazur // Kwartalnik Edukacyjny. – 2011, nr 1, s. 104-106
87. Klucz do kanonu / Grzegorz Leszczyński ; rozm. przepr. Edyta Zielińska // Znak. – 2022, nr 9, s. 94-101
88. „Kocha, lubi, szanuje – nie chce, nie dba, żartuje” : uczeń klasy pierwszej liceum i technikum w relacji do lektury obowiązkowej w szkole podstawowej (raport z diagnozy) / Mirosław Grzegórzek // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. – [Nr] 12 (2021), s. 313-324
* Dostępne w Internecie: https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/8854 [dostęp: 23.05.2025 r.]
89. Kornel Makuszyński (w) szkole międzywojennej / Zofia Budrewicz // Guliwer. – 2014, nr 3, s. 58-64
90. Książki do wymiany / Sebastian Walczak // Głos Nauczycielski. – 2022, nr 34-35, s. 18-19
* Kanon lektur
91. Książki, które zaskakują – propozycje nietypowych lektur w klasach I-III rozwijających wyobraźnię i kreatywność uczniów / Joanna Białogońska. – Bibliogr. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2024/2025, nr 2, s. 89-98
92. Kto jest uczulony na lekturę szkolną? / Ewa Nowel // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2008/2009, nr 1, s. 21-32
93. Kto się boi Witolda Gombrowicza? / Mariola Krzyworączka // Polonistyka. – 2007, nr 8, s. 39-44
94. Lektura szkolna jako narzędzie rozwoju w pracy systemem Edukacja przez ruch / Dorota Dziamska // Życie Szkoły. – 2019, nr 3, s. 8-10, 12-13
95. Lektura szkolna jako nośnik wartości : na przykładzie powieści Johna Ronalda Reuela Tolkiena „Hobbit, czyli tam i z powrotem” / Edyta Wójcicka // Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica. – 2020, [nr] 1, s. 287-310
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica/article/view/7440 [dostęp: 23.05.2025 r.]
96. Lektura szkolna w rozwoju kompetencji językowych i czytelniczych audiowizualnego dziecka wczesnoszkolnego / Anna Warzocha // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. – 2017, nr 2, [cz.] 1, s. 79-87
* Dostępne w Internecie: https://czasopismoippis.uken.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Anna-WARZOCHA1.pdf [dostęp: 23.05.2025 r.]
97. Lektura szkolna w sieci / Małgorzata Latoch-Zielińska // Folia Bibliologica. – Vol. 59 (2017), s. 101-117
* Dostępne w Internecie: https://journals.umcs.pl/fb/article/view/6042 [dostęp: 23.05.2025 r.]
98. Lektura szkolna źródłem kreatywnej działalności uczniów niższych klas szkoły podstawowej / Tatiana Kłosińska // Zeszyty Naukowe. Pedagogika / Uniwersytet Opolski. – Z. 35 (1996), s. 37-46
99. Lektura w edukacji wczesnoszkolnej / Małgorzata Małyska // Życie Szkoły. – 2019, nr 3, s. 18-19
100. Lektura wobec wyzwań edukacyjnych – dawniej i dziś / Iwona Morawska // Język Polski w Gimnazjum. – 2008/2009, nr 1, s. 25-35
101. Lekturowe haki, czyli jak sprawić, by praca z obszernymi dziełami była atrakcyjna? / Justyna Jędrzejak // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 4, s. 30-32
102. Lektury i współczesny nastolatek w (nie)nowoczesnej szkole : próba diagnozy i propozycje rozwiązań metodycznych / Agnieszka Motyka // Dydaktyka Polonistyczna. – 2021, nr 7, s. 186-193
* Dostępne w Internecie: https://journals.ur.edu.pl/dydpol/article/view/5306 [dostęp: 23.05.2025 r.]
103. Lektury licealistów : kanon, badania, wnioski / Elżbieta Mazur // Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka. – Z. 7 (2012), s. 188-204
* Dostępne w Internecie: https://www.ur.edu.pl/files/ur/import/private/77/IPID/czasopisma/dydaktyka/dydaktyka_7/Elzbieta_Mazur_dydaktyka_7.pdf [dostęp: 23.05.2025 r.]
104. Lektury przymusowe, czyli mordowanie Miłoszem / Mirosław Pęczak // Polityka. – 1997, nr 37, s. 3-6,8
105. Lektury sprzed wieku / Anna Mamulska // Psychologia w Szkole. – 2019, nr 4, s. 76-82
106. Lektury szkolne o Zagładzie z perspektywy polonistycznej edukacji uniwersyteckiej / Sylwia Karolak // Polonistyka. – 2014, nr 11, s. 13-15
107. Lektury w szkole podstawowej. Cz. 1 / Urszula Zdrojewska-Bielawska // Nowa Szkoła. – 2005, nr 5, s. 28-32
108. Lektury w szkole podstawowej. Cz. 2 / Urszula Zdrojewska-Bielawska // Nowa Szkoła. – 2005, nr 6, s. 32-36
109. „Libri amici, libri magistri” : o oczekiwaniach czytelniczych młodzieży licealnej / Agata Kucharska-Babula // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. – [Nr] 12 (2021), s. 338-349
* Dostępne w Internecie: https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/8856 [dostęp: 23.05.2025 r.]
110. Literatura na ekranie, czyli jak zainteresować młodzież lekturami szkolnymi / Agata Arkabus // Poradnik Bibliotekarza. – 2020, nr 9, s. 11-15
111. „Madame” Antoniego Libery – nowa propozycja lektury dla szkoły średniej / Antoni Buchała // Kwartalnik Edukacyjny. – 2017, nr 3, s. 113-117
112. Męskość i kobiecość w lekturach szkolnych – opis i analiza projektu „Równia Literacka” Fundacji Punkt Widzenia / Ewelina Seklecka, Anna Walicka // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. – [T.] 8, [nr] 1 (2016), s. 43-56
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-54bbd6a5-3286-431f-a0ad-522911649c2b [23.05.2025 r.]
113. Narzędzia marketingowe w budowaniu motywacji czytelniczych uczniów / Milena Dudzik // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. – [T.] 15, [nr] 2 (2023), s. 131-140
* Dostępne w Internecie: https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/10870 [dostęp: 23.05.2025 r.]
114. Nowe książki, nowe propozycje / Sebastian Walczak // Głos Nauczycielski. – 2022, nr 35, s. 16
* Kanon lektur szkolnych – propozycja
115. Nowelizacja kanonu lektur szkolnych dla klas I-III z perspektywy nauczycieli i uczniów / Magdalena Palacz // Eruditio et Ars. – 2020, nr 1, s. 96-118
116. Nowy kanon lektur obowiązkowych w nauczaniu blokowym w klasie VI szkoły podstawowej / Elżbieta Łebkowska // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2000/2001, nr 3, s. 58-68
117. O dwóch ważnych kategoriach odbiorczych – kompetencji lekturowej i czytaniu literackiego tekstu : (na etapie szkolnej edukacji) / Anna Grochulska // Studia Słowianoznawcze. – T. 4 (2003), s. 7-19
118. O inną dydaktykę literatury : lektury szkolne w świetle aktualizacji ich problematyki / Władysław Sawrycki // Polonistyka. – 2010, nr 4, s. 6-10
119. O kanonach literatury / Henryk Markiewicz // Przegląd Humanistyczny. – 2006, nr 5/6, s. 9-22
120. O reformie edukacji i kanonie lektur szkolnych / Małgorzata Sagan ; rozm. Anna Zalewska // Cywilizacja. – Nr 62 (2017), s. 191-200
121. O szkolnej lekturze prozy Żeromskiego na przykładzie „Zmierzchu” / Alicja Rosa // Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Językoznawcze / Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. – Z. 9 (1997), s. 217-226
122. Obraz rodziny w lekturach gimnazjalnych / Karolina Czogalik // Family Forum. – T. 4 (2014), s. 107-123
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/475317 [dostęp: 26.05.2025 r.]
123. Ocena dydaktycznego aspektu zmian w spisie lektur dokonanych 24 sierpnia 2007 r. / Stanisław Bortnowski // Polonistyka. – 2008, nr 1, s. 17-19
124. Odczarowane lektury – czyli jak inspirować dzieci obowiązkowymi tekstami literackimi / Anna Rybińska. – Bibliogr. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2024/2025, nr 2, s. 35-47
125. Opinia na temat listy lektur z języka polskiego w szkole podstawowej z widokiem na gimnazjum i liceum : klasy I-III (I etap edukacyjny) oraz klasy IV-VI (II etap edukacyjny) / Zofia Agnieszka Kłakówna // Polonistyka. – 2008, nr 1, s. 8-11
126. Opinia na temat nowej listy lektur z języka polskiego do gimnazjum i liceum / Krzysztof Biedrzycki // Polonistyka. – 2008, nr 1, s. 12-16
127. „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza: „stara” – „nowa” lektura / Małgorzata Gajak-Toczek// Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. – [Nr] 12 (2021), s. 216-230
128. Polski kanon szkolny w gimnazjach rządowych Kraju Nadwiślańskiego (1864–1897) / Maria Przeciszewska // Rocznik Biblioteki Narodowej. – T. 55 (2024), s. 11-33
129. Popularyzacja lektur szkolnych na portalach społecznościowych na przykładzie strony „Kamienie na szaniec” na portalu Facebook / Sylwia Polcyn, Anna Michniuk // E-Mento. – 2014, nr 3, s. 31-37
* Dostępne w Internecie: https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/55/id/1106 [dostęp: 23.05.2025 r.]
130. Prawe lektury / Aleksandra Żelazińska // Polityka. – 2017, nr 36, s. 76-79
* Dyskusja nad proponowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej listą lektur dla szkół ponadpodstawowych
131. Radzieckie lektury obowiązkowe w Polsce w latach 1945-1953 / Alicja Wołodźko-Butkiewicz // Przegląd Rusycystyczny. – R. 34, nr 1/2 (2012), s. 87-103
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/604935 [dostęp: 23.05.2025 r.]
132. Reportaż z Narnii, czyli o polskich lekturach szkolnych w XXI wieku / Grzegorz Karwasz // Polonistyka. – 2014, nr 5, s. 26-30
133. Słowacki? A kto to taki? – głos w dyskusji na temat przyszłości lektur obowiązkowych na lekcjach języka polskiego / Edyta Bukowska // Język Polski w Liceum. – 2005/2006, nr 3, s. 48-63
134. Słowacki w nauczaniu szkolnym II Rzeczypospolitej / Henryk Gradkowski // Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Literackie. – Nr 45 (2005), s. 245-263
135. Stany graniczne literatury : przypadek lektury szkolnej / Marek Pieniążek. – Bibliogr. // Studia Slavica. – [T.] 18, [z.] 2 (2014), s. 27-38
136. „Szkice węglem” – lektura, z którą trudno się rozstać / Joanna Zaremba // Wiek XIX. – R. 9 (2016), s. 485-502
* Dostępne w Internecie: https://rcin.org.pl/Content/68703/PDF/WA248_81647_P-I-1269_zaremba_o.pdf [dostęp: 23.05.2025 r.]
137. Szkolny kanon lektur w oczach ucznia / Aleksandra Kiszewska // Edukacja Dziecka. – Nr 3 (2019), s. 135-138
138. Szkoła nieczytania / Joanna Cieloch-Niewiadomska // Kultura Współczesna. – 2015, nr 2, s. 48-66
* Dostępne w Internecie: https://nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/4._joanna_cieloch-niewiadomska_-_szkola_nieczytania.pdf [dostęp: 23.05.2025 r.]
139. Szkoła wartości – jak odpowiadać kanonem lektur szkolnych na potrzeby młodych ludzi / Magdalena Pluskota // Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu. – 2024, t. 2, s. 391-403
140. Świat wartości współczesnej młodzieży a klasyka literacka : świadectwa szkolnego odbioru lektury / Paweł Sporek // Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica. – 2020, [nr] 1, s. 271-286
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1505-9057_56_14 [dostęp: 23.05.2025 r.]
141. Umberta Eco „Imię róży” w szkolnej lekturze licealisty (jako tekst i kontekst kulturowy) / Iwona Żmuda // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. – [Nr] 12 (2021), s. 272-286
* Dostępne w Internecie: https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/8851 [dostęp: 23.05.2025 r.]
142. W pustyni i w tłuszczy / Joanna Podgórska // Polityka. – 2018, nr 12, s. 24-26
* Powieści Sienkiewicza jako lektury szkolne
143. Wartość terapeutyczna lektur szkolnych / Lidia Ippoldt // Biblioterapeuta. – 2007, nr 4, s. 14-20
144. Wpływ lektur szkolnych na rozwój zainteresowań czytelniczych i słownictwa czynnego uczniów na poziomie edukacji wczesnoszkolnej / Paweł Broda // Nauczyciel i Szkoła. – 2006, nr 1/2, s. 143-154
145. Współczesne metody interpretacji lektur szkolnych / Dorota Połatyńska // Polonistyka. – 2023, nr 1, s. 11-13
146. Wyrzuceni ze szkoły / Aneta Korycińska // Tygodnik Powszechny. – 2024, nr 38, s. 65-67
* Dot. m.in. zagadnienia: „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza jako lektura szkolna
147. Zabytek literacki czy „dzieło w ruchu”? Wesele Stanisława Wyspiańskiego jako lektura szkolna / Iwona Morawska // Polonistyka. Innowacje. – 2017, nr 6, s. 177–92
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1077111 [dostęp: 26.05.2025 r.]
148. Zmiany w kanonie lektur / Cezary Atelak // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 10, s. 14-17
Zob. też zakładkę Lektury szkolne / Bibliograficzne Centrum Informacji Pedagogicznej
Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu