Kształcenie specjalne

Zestawienie bibliograficzne „Scenariusze i konspekty kształcenia specjalnego” obejmuje wybór literatury za lata 2000-2020 i składa się ze 133 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu.
Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturami.

Książki:

1. ABC pedagoga specjalnego : razem łatwiej : poradnik dla nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi z niepełnosprawnością, dla studentów kierunków pedagogicznych oraz dla osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym / Aleksandra Tomkiewicz-Bętkowska. – Kraków : “Impuls”, 2015. – 253 s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7850-806-9
M 054597 C 054598 (Brzeg), M 64731 KK M 63981 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 068363 C 068158 (Nysa), M 213983 M 213984 M 213985 M 215719 M 215720 M 215722 M 215723 M 215721 (Opole)

2. Autorski program nauczania religii uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym na I, II, III etap edukacyjny / Aleksandra M. Kielar, Janusz Tomczak. – Gniezno : Prymasowskie Wydawnictwo Gaudentinum, 2002. – 91 s. ; 30 cm. ISBN 83-87926-87-6
C 008599″B” (Opole)

3. Autyzm a czytanie ze zrozumieniem : gotowe scenariusze lekcji : dla przedszkoli oraz klas 1-3 szkół podstawowych / Joseph Porter ; przekł. Katarzyna Bereda-Rosołek. – Gdańsk : “Harmonia Universalis”, 2016. – 359 s. : il. ; 30 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM). ISBN 978-83-7744-114-5
M 054384 M 054385 M 054386 (Brzeg), M 64073 KK M 64074 KK M 64075 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 054068 M 054069 M 054070 (Kluczbork), M 068206 M 068207 M 068208 (Nysa), M 215409 M 215410 M 215411 M 215412 (Opole)

4. Chcę mówić wyraźnie. Cz. 1, Obrazki, wierszyki, krzyżówki, historyjki obrazkowe, opowiadania dla dzieci słabo słyszących i z wadami wymowy / Małgorzata Miękus. – Kraków : “Impuls”, cop. 2001. – 131 s. : rys. ; 30 cm. ISBN 83-7308-022-8 ISBN 83-86473-91-6
M 183212/I (Opole)

5. Cztery pory roku w matematyce : książka nauczyciela klasa 4 : ścieżka specjalna / Krystyna Skalik. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2003. – 78 s. ; 24 cm. ISBN 83-88365-64-9
M 185496 (Opole)

6. Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa. – Gdańsk : “Harmonia”, 2014. – 75, [2] s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-731-3
M 054404 M 054405 (Brzeg), M 64098 KK M 64099 KK(Kędzierzyn-Koźle), M 054092 M 054093 (Kluczbork), M 068232 M 068233 (Nysa), M 215446 M 215447 M 215448 M 215449 M 215450 (Opole)

7. Dydaktyka specjalna : wybrane zagadnienia / red. nauk. Janina Wyczesany ; aut. Janina Wyczesany [et al.]. – Gdańsk : “Harmonia Universalis”, 2014. – 269, [2] s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-83-7744-085-8
C 054053 (Brzeg), M 054772 (Kluczbork), C 067244 (Nysa), M 211871 M 211872 M 211873 M 211874 (Opole)

8. Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym : program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć / Renata Wiącek. – Kraków : “Impuls”, 2005. – 93,[1] s. : rys. ; 24 cm. ISBN 83-7308-584-X
M 61634 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 051307 (Kluczbork), C 189892 M 195274 M 195275 M 195276 (Opole)

9. Dziecko ryzyka a wychowanie : elementarz dla rodziców / Elżbieta Maria Minczakiewicz, Barbara Grzyb, Łukasz Gajewski . – Wyd.2. – Kraków : “Impuls”, 2005. – 308,[1] s. ; 24 cm. ISBN 83-7308-537-8
M 189953 M 191991 (Opole)

10. Dziecko z autyzmem : wyzwalanie potencjału rozwojowego / Hanna Olechnowicz, Robert Wiktorowicz. – Wyd. 1, 2 dodr. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013. – 204 s. ; 21 cm + CD-ROM. – (Pedagogika Specjalna). ISBN 978-83-01-16957-2
M 215088 M 216993 M 216994 (Opole)

11. Edukacja ekologiczna w systemie kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną / Katarzyna Parys. – Kraków : “Text”, 2001. – 305 s. : fot.,rys.,wykr. ; 24 cm. ISBN 83-88934-07-4
064650 (Nysa), M 185359 (Opole)

12. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną / Dorota Danielewicz // W : Edukacja zdrowotna : podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka / redakcja naukowa Barbara Woynarowska. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. – S. 279-291
*Zawiera scenariusz zajęć: Jestem dziewczynką, jestem chłopcem – różnice w ubiorze
M 054605 (Brzeg), M 64403 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 054871 (Kluczbork), C 068435 (Nysa), M 216104 M 216103 (Opole)

13. Elementy terapii ręki w przedszkolu / Małgorzata Brodacka. – Bibliogr. // W : Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi : nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej / red. Zofia Palak, Magdalena Wójcik. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej, 2016. – S. 149-160
*Zawiera scenariusz zajęć przedszkolnych z wykorzystaniem terapii ręki. Temat: Poznajemy dzikie zwierzęta – zabawa w wycieczkę do zaczarowanego ZOO
M 64380 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 054362 (Kluczbork), M 068430 M 068429 (Nysa), M 215935 M 215936 M 215937 (Opole)

14. Funkcjonowanie osobiste i społeczne : karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. [Teczka 1], Jesień / Agnieszka Borowska-Kociemba, Małgorzata Krukowska. – Wyd. 6. – Gdańsk : “Harmonia”, 2018. – Teka ([8] stron, 96 k. tabl.) : il. kolor. ; 31 cm. ISBN 978-83-7134-716-0
M 218706 (Opole)

15. Funkcjonowanie osobiste i społeczne : karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. [Teczka 2], Zima / Agnieszka Borowska-Kociemba, Małgorzata Krukowska. – Wyd. 6. – Gdańsk : “Harmonia”, 2018. – Teka ([8] s., 84 k. tabl.) : il. kolor. ; 31 cm. ISBN 978-83-7134-717-7
M 218707 (Opole)

16. Funkcjonowanie osobiste i społeczne : karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. [Teczka 4], Lato / Agnieszka Borowska-Kociemba, Małgorzata Krukowska ; [il. Krzysztof Spychał, Joanna Masłowska]. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016. – Teka ([8] s., 98 k. tabl.) : il. kolor. ; 30 cm. ISBN 978-83-7134-719-1
M 218708 (Opole)

17. Funkcjonowanie osobiste i społeczne : przewodnik dla nauczyciela / Agnieszka Borowska-Kociemba, Małgorzata Krukowska. – Gdańsk : “Harmonia”, 2017. – 436 s. : il. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD). ISBN 978-83-7134-996-6
M 218071 M 218072 (Opole)

18. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne : dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : [klasy 1-3] / Renata Naprawa, Kornela Maternicka, Alicja Tanajewska. – Wyd. 2. – Gdańsk : “Harmonia” 2008. – 119, [1] s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-236-3
M 009417 “B” (Opole)

19. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne : dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : [klasy IV-VI] / Renata Naprawa, Kornela Maternicka, Alicja Tanajewska. – Wyd. 2. – Gdańsk : “Harmonia”, 2008. – 104 s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-237-0
M 009418 “B” (Opole)

20. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne : dla III etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (gimnazjum) / Renata Naprawa, Alicja Tanajewska. – Wyd. 2. – Gdańsk : “Harmonia”, 2008. – 93, [1] s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-282-0
M 009419 “B” (Opole)

21. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla IV etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : szkoła przysposabiająca do pracy / Renata Naparawa, Alicja Tanajewska. – Gdańsk : “Harmonia”, 2016. – 99, [1] s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-817-4
M 216541 M 216542 M 216543 (Opole)

22. Ja i mój świat : lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : etap obrazka : zadania domowe / [red. Ewa Staszkiewicz, Renata Malek]. – Gdańsk : “Harmonia”, 2014. – Teka (5, [1] s., [118] k. tabl.) : il. ; 31 cm. ISBN 978-83-7134-746-7
GF 000799 GF 000800 GF 000801 (Opole)

23. Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki / Elżbieta Maria Minczakiewicz. – [Wyd. 3]. – Kraków : “Impuls”, 2010.– 196 s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-83-7587-384-9
M 60689 (Kędzierzyn-Koźle), M 208433 M 209790 (Opole)

24. Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym w szkole i w domu ? : scenariusze zajęć z dziećmi nadpobudliwymi ruchowo (ADHD) / Bożena Tomaszek. – Kraków : “Rubikon”, 2005. – 98 s. ; 23 cm. ISBN 83-89947-20-X
C 190152 (Opole)

25. Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym : konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć / Beata Szczygieł. – Wyd. 4. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2007. – 110, [1] s. : il. ; 21 cm. – ( Metodycy – Nauczycielom) ISBN 978-83-7308-816-0
M 60114 (Kędzierzyn-Koźle), M 052130 (Kluczbork), M 065030 (Nysa), M 208287 (Opole)

26. Jestem dorosły – będę tak żyć : program nauczania przeznaczony dla uczniów szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi / Marcelina Surowiecka. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2018. – 78 s. ; 24 cm. ISBN 978-83-8080-144-8
M 218080 M 218081 (Opole)

27. Materiały do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim : ćwiczenia i karty pracy / [nadzór merytoryczny Natalia Gowin ; ilustracje Lidia Nowak-Chomicz]. – [Wyd. 2, popr.]. – Poznań : “Forum”, 2015. – 120 s. : il. ; 30 cm. ISBN 978-83-260-1883-1
M 213923 (Opole)

28. Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim / Dorota Smykowska. – Kraków : “Impuls”, 2006. – 251, 1] s. : mapy, rys. ; 30 cm. ISBN 83-7308-707-9 ISBN 978-83-7308-707-1
M 60329 (Kędzierzyn-Koźle), C 052139 M 052140 (Kluczbork), M 065035 (Nysa), M 193364 M 193365 M 193366 M 209633 (Opole)

29. Mądrze się bawię, dobrze się uczę : przygotowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo do szkoły / Aneta Jegier. – Gdańsk : “Harmonia”, 2007. – 101, [3] s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-258-5
M 050220 (Brzeg), M 62052 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 197987 M 202059 (Opole)

30. Mój dzień : program zajęć stymulująco-terapeutycznych dla dzieci ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną / Anna Różańska-Gał, Joanna Kuś. – Gdańsk : “Harmonia”, 2017. – 37 s. : il. ; 21 cm + płyta CD. ISBN 978-83-7134-919-5
M 216158 M 216159 M 216160 (Opole)

31. Mów, Piotrek ! : rozwijanie ustnej komunikacji językowej metodą psychostymulacyjną u dziecka z zespołem Downa / Małgorzata Młynarska. – Kraków : “Impuls”, 2002. – 102,[1] s. : fot.,rys. ; 24 cm. ISBN 83-7308-199-2
C 185362 (Opole)

32. Muzyka otwiera nam świat : program muzycznych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem / Maria Raszewska, Waldemar Kuleczka. – Gdańsk : “Harmonia” 2009. – 134, [1] s. : il. ; 24 cm. ISBN ISBN 978-83-7134-303-2
M 050441 (Brzeg), M 62054 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 202061 (Opole)

33. Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017. – 76 s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-950-8
M 64420 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 216973 M 217029 M 217030 (Opole)

34. Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017. – 112, [1] s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-961-4
M 64815 KK (Kędzierzyn-Koźle)

35. O dorosłości : oglądam, uczę się, potrafię : karty demonstracyjne i filmy sytuacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / red. Marta Pawlus, Aleksandra Sztreker. – Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, cop. 2016. – 35, [1] s. : il. kolor. ; 24 cm + płyta DVD. – (Pewny Start ) ISBN 978-83-262-2611-3
GF 000820 (Opole)

36. Ogrodoterapia : scenariusze zajęć i zabaw dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem / Maria Kuleczka-Raszewska. – Warszawa : Difin, 2019. – 159 s. : il. ; 22 cm + 1 dysk optyczny (CD). – (Engram). ISBN 978-83-8085-842-8
M 65114 KK (Kędzierzyn-Koźle)

37. Orientacja przestrzenna : karty pracy i ćwiczenia : poziom 1 / Marta Pągowska. – Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, 2016. – 163 s. : il. ; 29 cm + broszura : Zestaw ćwiczeń ( 7 s. ; 27 cm). – (Pewny Start : zajęcia rewalidacyjne). ISBN 978-83-262-2598-7
M 216047 (Opole)

38. Percepcja wzrokowa : karty pracy i ćwiczenia : poziom 1 / Grażyna Walczak, Diana Aksamit. – Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, 2016. – 100 s. : il. ; 29 cm + broszura : Zestaw ćwiczeń (12 s. ; 27 cm.). – (Pewny Start : zajęcia rewalidacyjne). ISBN 978-83-262-2595-6
M 216048 (Opole)

39. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole : zasady organizacji, przykłady praktycznych rozwiązań, pytania i odpowiedzi, narzędzia / [Marzena Czarnocka]. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2016. – 270 s. ; 24 cm + płyta CD. – (Nadzór – Wydawnictwo Wiedza i Praktyka). ISBN 978-83-269-5717-8
M 215867 M 215868 (Opole)

40. Pomoce dydaktyczne dla nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych / Anna Król. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000. – 93,[1] s.,[XL] s.plansz : rys ; 30 cm. ISBN 83-02-07737-2
M 60590 (Kędzierzyn-Koźle), C 181143 (Opole)

41. Pomóż dzieciom zrozumieć świat : programy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Renata Naprawa, Alicja Tanajewska, Ewa Korzeniewska. – Gdańsk : “Harmonia”, 2012. – 159, [1] s. : il. ; cm. ISBN 978-83-7134-584-5
M 054987 (Brze), C 009563″B” M 009564″B” (Opole)

42. Pomyśl, Piotrek ! : rozwijanie myślenia metodą psychostymulacyjną u dziecka z zespołem Downa / Tomasz Smereka. – Kraków : “Impuls”, 2002. – 103,[1] s. : fot. ; 24 cm. ISBN 83-7308-198-4
M 60197 (Kędzierzyn-Koźle), C 185363 (Opole)

43. Praca w klasie integracyjnej : materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej / Renata Flis. – Kraków : “Impuls”, 2005. – 287 s. : rys. ; 23 cm. ISBN 83-7308-369-3
M 59596 (Kędzierzyn-Koźle), C 189890 (Opole)

44. Praca w klasie integracyjnej : materiały pomocnicze dla nauczycieli klas IV-VI i gimnazjum / Urszula Grygier. – Kraków : “Impuls”, 2004. – 286 s. : il., fot., rys. ; 24 cm. ISBN 83-7308-371-5
M 59638 (Kędzierzyn-Koźle), C 062824 M 064248 (Nysa), C 189840 M 208532 (Opole)

45. Program kształtowania i korekcji pojęć społeczno-przyrodniczych u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w okresie wczesnoszkolnym / Grażyna Tkaczyk. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2006. – 266 s. : il. ; 24 cm. ISBN 83-227-2585-X
C 195929 (Opole)

46. Program nauczania dla II etapu edukacji w szkole podstawowej masowej lub szkole specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim : dla klas IV-VI / Tenata Naprawa, Alicja Tanajewska, Ewa Korzeniewska. – Gdańsk : “Harmonia”, 2009. – 150, [2] s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-341-4
C 009423 “B” C 009538″B” (Opole)

47. Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju : ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno-terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. – Wyd. 10. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2017. – 161, [1] s. : il. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM). ISBN 978-83-8095-297-3
M 055106 (Brzeg), M 64925 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 210923 M 210924 M 211241 M 210922 C 211220 (Opole)

48. Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w szkole masowej lub szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim : dla klas I-III / Renata Naprawa, Alicja Tanajewska, Ewa Korzeniewska. – Gdańsk : “Harmonia”, 2009. – 116 s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-323-0
C 009421 “B” (Opole)

49. Programy edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i niepełnosprawnością sprzężoną / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017. – 67, [1] s. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-969-0
M 64926 KK M 64927 KK (Kędzierzyn-Koźle)

50. Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Cz. 2 / Maria Piszczek. – Warszawa : Kompendium Katarzyna Szumniak, Jadwiga Zdebiak, cop. 2011. – 140 s. : il. kolor. ; 24 cm. ISBN 978-83-931614-2-3
C 210531/II M 210607 (Opole)

51. Scenariusze do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną : wyrażanie emocji oraz budowanie relacji społecznych / Alicja Pałac-Nożewska, Julia Czepułkowska, Anna Parakiewicz, Marta Wilamowska. – Poznań : Forum Media Polska, cop. 2019. – 100 s., [8] k. tabl. luz. : il. ; 30 cm. ISBN 978-83-260-3287-5
M 219770 (Opole)

52 Scenariusze zajęć edukacyjnych : szkolnictwo specjalne i integracyjne / konsultacja Ewa Jędrzejczak ; oprac. Ludwika Krystyna Czaplicka ; Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach. – Siedlce : ODN, 2001. – 84 s. : rys. ; 30 cm. ISBN 83-915560-5-0
C 183758 (Opole)

53. Skarbiec nauczyciela-terapeuty : (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej) czyli Od programu do realizacji – propozycje rozwiązań pracy terapeutycznej prowadzonej z dziećmi w wieku przedszkolnym o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. – Wyd. 9. – Kraków : “Impuls”, 2019. – 254, [1] s. : il. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM). ISBN 978-83-8095-632-2
M 055055 (Brzeg), M 056996 (Kluczbork), M 069304 (Nysa), M 220184 (Opole)

54. Szkolenie zawodowe i planowanie osobistego rozwoju : dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu : praktyczne materiały dla szkół / Vicki Lundine, Catherine Smith ; słowo wstępne Jo-Anne Seip ; [tł. z ang. Olga Frączak-Faure]. – Warszawa : “Fraszka Edukacyjna” : Fundacja “Synapsis”, cop. 2008. – 232 s. : il. ; 30 cm. ISBN 978-83-88839-94-8
M 60966 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 199480 (Opole)

55. Śladami znanych opolan w ich rodzinnym mieście / Magdalena Maksymowicz // W : Odkryj Opole w szkole : materiały dydaktyczne / pod red. Stefanii Jagło i Janusza Berdzika. – Opole : Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, 2017. – S. 64-67
*Scenariusz dla klasy V szkoły podstawowej dla uczniów z lekkim lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności intelektualnej
C 217457 (Opole)

56. Terapia pedagogiczna. T. 2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / red. nauk. Ewa Małgorzata Skorek. – Wyd. 2. – Kraków : “Impuls”, 2005. – 178,[1] s. : rys. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM). ISBN 83-7308-571-8
M 59966/II KK (Kędzierzyn-Koźle), C 051764/II (Kluczbork), C 063040/II M 063042/II (Nysa), C 189898/II M 192218 M 208453/II M 208924/II (Opole)

57. Terapia pedagogiczna : scenariusze zajęć / red. Violetta Florkiewicz. – Wyd. 6 (popr.). – Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2012. – 174, [1] s. : il., rys. ; 30 cm. ISBN 978-83-7405-579-6
C 210888 M 210944 M 210945 M 214484 M 214485 M 214486 (Opole)

58. Terapia pedagogiczna w przedszkolu : z elementami integracji sensorycznej : [scenariusze zabaw i ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych] / red. prowadzący Beata Wycech. – Wyd. 2. – Poznań: Forum Media Polska, 2015. – Segregator (wiele liczb.) : il. (gł. kolor.) ; 32 cm + 1 dysk optyczny (CD). ISBN 978-83-260-2065-0
M 219545 M 219546 EP 219444 (Opole)

59. Terapia zajęciowa dzieci / Aleksandra Kulis, Urszula Chrabota, Małgorzata Szmurło, Beata Batorowicz ; [recenzent: prof. dr hab. n. med. Marek Jóźwiak]. – Warszawa : PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2019. – XIV, 196 s. : fot., il. kolor.; 24 cm. ISBN 978-83-200-5826-0 (oprawa miękka)
M 057224 (Kluczbork)

60. Uczę się czytać, pisać i liczyć : przewodnik dla nauczyciela / Renata Naprawa, Alicja Tanajewska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, cop. 2018. – 219 s. ; 24 cm. ISBN 978-83-8080-104-2
M 069104 (Nysa), C 217916 M 217898 M 217899 (Opole)

61. Witaj, piesku! : dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Beata Kulisiewicz ; [rys. Joanna Szybist, Agata Fuks]. – Wyd. 4. – Kraków : “Impuls”, 2014. – 106 s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-83-7850-751-2
M 216940 M 216941 (Opole)

62. Wygrajmy razem : “Wychowanie do życia w rodzinie” : scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej i specjalnej / pod red. Barbary Charczuk. – Kraków : Rubikon, cop. 2003. – 241 s. : il. ; 30 cm. ISBN 83-88725-35-1
M 59400 (Kędzierzyn-Koźle)

63. Wysłów się! : ćwiczenia dla osób z afazją, niepełnosprawnością intelektualną i trudnościami w komunikacji językowej / Agnieszka Olszewska. – Kraków : “Impuls”, 2019. – 78 s. ; 24 cm. ISBN 978-83-8095-584-4
M 055078 (Brzeg), M 057001 (Kluczbork)

64. Wzrastajcie z nami, a nie obok nas : program pracy edukacyjno-terapeutycznej dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i dzieci z autyzmem / Maria Raszewska, Krystyna Szoć. – Gdańsk : “Harmonia”, 2010. – 142,[1] s. : il. ; 24 cm. ISBN 978-83-7134-399-5
C 050935 (Brzeg), M 61555 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 203650 (Opole)

65. Z pieniędzmi za pan brat : poradnik do edukacji ekonomicznej osób niepełnosprawnych intelektualnie / [aut. Maria Butkowska, Lucja Strużyk, Józefa Wilgosz]. – Wyd. 2. rozszerz. – Sandomierz : Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia : Stowarzyszenie “Dobrze, że jesteś”, 2013. – 135 s., [4] k. tabl. : il. kolor. ; 30 cm. ISBN 978-83-257-0641-8 (Wydaw. Diecezjalne i Drukarnia) ISBN 978-83-937274-2-1
C 212254 (Opole)

66. Zabawy i ćwiczenia na cały rok : propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk , Katarzyna Krajewska. – Wyd. 3. – Kraków : “Impuls”, 2005. – 146 s. : rys. ; 24 cm. ISBN 83-7308-283-2 ISBN 83-7308-544-0
M 189955 M 192260 M 192261 (Opole)

Artykuły w czasopismach:

67. Baśniowe igraszki : scenariusz festynu integracyjnego z okazji Dnia Dziecka / Anna Lech, Ewa Grudniewska // Biblioteka w Szkole. – 2004, nr 4, s. 18-19

68. “Będziesz ze mną chodzić?” : na czym polega związek partnerski : scenariusz zajęć edukacyjnych dla nastolatków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym / Joanna Płuska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 3, s. 43

69. Ciąża i co dalej : zajęcia wychowawcze / Barbara Konecka // Wszystko dla Szkoły. – 2001, nr 9, s. 15

70. Co zrobić z prezentem? : scenariusz : Trening Umiejętności Społecznych / Anna Parakiewicz // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2019, nr 2, s. 34-35
*Scenariusz przeznaczony dla dzieci w wieku szkolnym z zespołem Aspergera

71. Człowiek idealny / Urszula Zybura-Zadworna // Biblioterapeuta. – 2017, nr 2, s. 4-6
* Scenariusz zajęć terapeutycznych

72. Cztery pory roku w drzewie zaczarowane : zajęcia dla dzieci w średnim wieku szkolnym / Irena Pelowska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 1, s. 34-38
*Zajęcia dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim

73. “Czy jesteśmy ludożercami?” : scenariusz zajęć edukacyjnych z języka polskiego w klasie III gimnazjum specjalnego / Beata Cichocka // Modelowe Nauczanie. – 2004, nr 5, s. 115-116

74. Czy zakazy są dobre, czy złe? : (na podstawie baśni pt. “Zbuntowane kolory”) / Hanna Jastrzębska-Gzella // Drama. – 2002, z. 38, s. 22-25
*Zajęcia metodą dramy w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Słabowidzących w Łodzi

75. Czy znasz wiersze Tuwima? : konkurs / Magdalena Paczkowska // Biblioteka w Szkole. – 2013, nr 4, s. 18
*Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

76. Czym się różni kobieta od mężczyzny? : scenariusz zajęć / Marta Wilamowska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 2, s. 39-44
*Scenariusz zajęć dla osób (9-16 lat) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym

77. Diagnoza i terapia logopedyczna pacjenta dyzartycznego z mózgowym porażeniem dziecięcym i zespołem wad wrodzonych : studium przypadku / Krystian Manicki. – Bibliogr. // Edukacja. – 2018, nr 4, s. 92-107
*Zawiera konspekt zajęć logopedycznych: W gospodarstwie

78. Dla Ciebie Mamo : konspekt zajęć otwartych z okazji Dnia Matki dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym / Aniela Rodziewicz // Wszystko dla Szkoły. – 2005, nr 4, s. 25

79. Dlaczego Baranek? / Krzysztof Młynarczyk // Katecheta. – 2002, nr 4, s. 41
*Katecheza dla szkoły specjalnej

80. Dlaczego warto dbać o wygląd? : scenariusz : Trening Umiejętności Społecznych / Anna Parakiewicz // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2019, nr 2, s. 36-37
*Scenariusz dla młodzieży, dorosłych z zespołem Aspergera

81. Dzieci z autyzmem / Izabela Gelleta-Mac // Wychowanie w Przedszkolu. – 2008, nr 4, s. 36-39
*Scenariusz zajęć terapeutycznych dla dzieci z autyzmem

82 Dziękujemy Panu Bogu za św. Jana Pawła II / Monika Topolewska // Katecheta. – 2015, nr 10, s. 32-35
*Scenariusz katechezy dla uczniów upośledzonych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym

83. Dziękujemy Panu Jezusowi za Jego narodzenie : Święto Objawienia Pańskiego / Monika Topolewska // Katecheta. – 2015, nr 12, s. 40-42
*Scenariusz katechezy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym

84. Flirtować każdy może : scenariusz zajęć edukacyjnych dla nastolatków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym / Joanna Płuska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 3, s. 39-42

85. Gimnastyka twórcza Rudolfa Labana jako forma zabawy i edukacji dziecka w szkole specjalnej : program autorski dla dzieci korzystających z zajęć w świetlicy szkolnej / Agnieszka Weyer. – Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2018, nr 4, s. 292-303

86. Hortiterapia jako metoda wspomagająca pracę pedagoga specjalnego / Bozena Sopińska // Aura. – 2019, nr 4, dod. “Dodatek ekologiczny dla szkół” nr 292, s. 1-4
*Zawiera konspekty zajęć hortiterapeutycznych: 1. Domowy ogródek; 2. Zajęcia florystyczne – tworzenie kompozycji bożonarodzeniowych

87. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny : przykład. – (Narzędziownia) // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 111, s. 41-45

88. Ja – jako nauczyciel wychowania fizycznego w klasie specjalnej / Renata Jaworska // Lider. – 2004, nr 3, s. 9-10
*Scenariusz lekcji w klasie specjalnej gimnazjum gry i zabawy ruchowe – wielostronna aktywizacja na lekcji wf

89. Jak uczyć matematyki w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej? / Elżbieta Biernacka-Lange, Małgorzata Głowacka // Szkoła Specjalna. – 2003, nr 4, s. 229-234
*Zawiera test sprawdzający wiadomości z matematyki w zakresie gimnazjum, dla ucznia wstępującego do zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej

90. Jak uczyć młodzież odmawiania? : propozycje dydaktyczno-wychowawcze dla uczniów szkół specjalnych / Anna Sękowska // Klanza w Szkole. – 2003, nr 2, s. 24-28

91. Jezus Chrystus objawia się jako Mesjasz / Ewa Bielicka // Katecheta. – 2002, nr 1, s. 41-43
*Katecheza dla klasy V podstawowej szkoły specjalnej

92. Konspekt zajęć w szkole podstawowej specjalnej dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim / Elżbieta Szczygieł // Geografia w Szkole. – 2001, nr 2, s. 100-101

93. Konspekty zajęć dla nauczycieli szkół specjalnych i integracyjnych / Halina Kustra // Drama. – 2001, z. 39, s. 15-16
*Temat: Proszę króla, i po co “ta cała przeprowadzka”? (na podstawie wiersza “Dzień dobry, królu Zygmuncie” Wandy Chotomskiej)

94. Korzystamy ze słownika języka polskiego i encyklopedii ogólnej : scenariusz zajęć do kl. V szkoły specjalnej / Reneta Telecka // Warsztaty Bibliotekarskie. – 2002, nr 2, s. 20-21

95. Koszykówka w gimnazjum specjalnym : nauczanie zasłon / Jarosław Baranowski, Roman Rybarski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2004, nr 11, dod. „Biblioteczka Monograficzna”, s. (7)-(11)

96. Moje życie, mój wybór : program profilaktyczny dla osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim / Karolina Van Laere // Świat Problemów. – 2019, nr 1, s. 10-11

97. “Nasze rady na odpady” : Konkurs Wiedzy Ekologicznej dla uczniów gimnazjum placówek kształcenia specjalnego / Joanna Chodorowska // Modelowe Nauczanie. – 2003, nr 4, s. 76-80

98. Niepełnosprawność, kreatywność, twórczość i arteterapia… : bliskoznaczne czy wykuczające? / Tomasz Kuta // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2019/2020, s. 10, s. 22-26
*Zawiera pomysł na zajęcia (warsztat: akceptacja) dla adolescentów/dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

99. Nietypowe zainteresowania Mateusza : (program pracy z autystycznym chłopcem) / Edyta Kunicka // Rewalidacja. – 2009, nr 1, s. 16-28

100. Od zakochania do związku / Marta Wilamowska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 3, s. 44-48
*Zajęcia dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym, od 16 lat wzwyż

101. Odmawiam alkoholu, papierosów i narkotyków / Monika Topolewska // Katecheta. – 2015, nr 7/8, s. 56-58
*Konspekt lekcji religii dla szkoły specjalnej

102. Odpowiedzialna decyzja – rodzicielstwo / Marta Wilamowska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 3, s. 49-53
*Scenariusz zajęć dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym (od 16 lat wzwyż)

103. Okres dojrzewania – chłopcy : scenariusz zajęć / Marta Wilamowska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 2, s. 50-53
*Scenariusz zajęć dla chłopców (9-11 lat i wzwyż) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym

104. Okres dojrzewania – dziewczęta : scenariusz zajęć / Marta Wilamowska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 2, s. 45-49
*Scenariusz zajęć dla dziewcząt (9-11 lat wzwyż) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym

105. Opowieść o synu marnotrawnym / Monika Topolewska // Katecheta. – 2015, nr 6, s. 36-39
*Scenariusz katechezy dla uczniów upośledzonych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym

106. Pan Jezus – Boży Chleb – chce zamieszkać w naszych sercach / Monika Topolewska // Katecheta. – 2015, nr 6, s. 40-42
*Scenariusz katechezy dla uczniów upośledzonych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym

107. Poznaj swoje ciało / Halina Warowna. – Bibliogr. // Rewalidacja. – 2002, nr 1, s. 42-48

108. Poznajemy tradycje związane z okresem Wielkiego Postu / Monika Topolewska // Katecheta. – 2015, nr 3, s. 49-52
*Scenariusz katechezy dla szkoły specjalnej

109. Praca w grupie integracyjnej : w oczekiwaniu na wiosnę / Jolanta Kubacka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2001, nr 3, s. 162-163
*Przykład zajęć z dziećmi niepełnosprawnymi

110. Program profilaktyki dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym w gimnazjum / Agata Rajca // Modelowe Nauczanie. – 2006, nr 2, s. 39-71

111. Projekt edukacji ekologicznej dla klas IV-VI szkoły podstawowej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim / Beata Zich // Szkoła Specjalna. – 2005, nr 3, s. 204-213

112. Przedstawienie jasełkowe : nauczanie specjalne i zintegrowane / Aleksandra Wasilewska, Agnieszka Adamczyk // Wychowawca. – 2003, nr 12, s. 21

113. Przedświąteczne troski / Monika Topolewska // Katecheta. – 2015, nr 11, s. 42-45
*Scenariusz przedstawienia jasełkowego dla młodzieży niepełnosprawnej w stopniu lekkim i umiarkowanym

114. Przyroda w zintegrowanym nauczaniu specjalnym / Anna Koźba // Edukacja Przyrodnicza w Szkole Podstawowej. – 2006, z. 3-4, s. 43-50
* Temat ośrodka: Jesienna pogoda

115. Rola muzyki w pracy z dziećmi głęboko upośledzonymi / Lucyna Wielgosz // Ergo. – 2006, nr 5, s. 26-31
*Temat zajęć : Witaj wiosno

116. Sakrament chrztu jako dar i zadanie / Patrycja Woźniak // Wychowawca. – 2016, nr 3, s. 28-29
*Konspekt katechezy dla klasy II gimnazjum (katecheza specjalna/upośledzenie lekkie)

117. Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (dla klas I-III szkół podstawowych) / Kinga Sochocka, Karolina Van Laere // Remedium. – 2015, nr 12, wkł. “Remedium w kręgu uzależnień behawioralnych”, s. 3-6
* Zawiera tematy: 1. Z Internetem za pan brat (dla dzieci z zaburzeniami zachowania) ; 2. Poznajemy Internet (dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim)

118. Sylwoterapia w pracy pedagoga specjalnego / Bożena Sopińska // Aura. – 2019, nr 5, dod. “Dodatek ekologiczny dla szkół”, nr 294, s. 1-4
*Zawiera konspekt zajęć z zakresu sylwoterapii. Temat: Święto drzewa (drzewoterapia)

119. Świętujemy urodziny Pana Jezusa / Monika Topolewska // Katecheta. – 2015, nr 12, s. 38-39
*Scenariusz katechezy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym

120. Trening Umiejętności Społecznych jako forma zajęć rozwijających kluczowe kompetencje społeczne / Anna Parakiewicz // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2019, nr 2, s. 28-33

121. Tydzień Kultury Ekologicznej : projekt edukacji ekologicznej dla szkoły specjalnej / Maria Kwaśna, Bogusław Chandrysiak, Helena Księżak // Aura. – 2003, nr 10, dod. “Dodatek ekologiczny dla szkół” nr 109, s. 5-8

122. “Wezbranie jest aktem Boga, przyczyną strat powodziowych są ludzie” / Iwona Budnik, Katarzyna Klimek // Aura. – 2001, nr 8, dod. “Dodatek ekologiczny dla szkół” nr 83, s. 6-8
*Konspekt lekcji w szkole specjalnej

123. “Widzę – tworzę – przeżywam – pamiętam” / Maria Raszewska // Rewalidacja. – 2000, nr 2, s. 51-64
*Scenariusze zajęć muzykoterapii dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i lekkim

124. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia : (załącznik do IPET). – (Narzędziownia) // Głos Pedagogiczny. – 2018, nr 95, s. 42-43

125. Wiemy, że Bóg nieustannie troszczy się o nas : na podstawie wędrówki Izraelitów do Ziemi Obiecanej / Monika Topolewska // Katecheta. – 2015, nr 2, s. 40-41
*Scenariusz katechezy dla uczniów upośledzonych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym na IV etapie edukacyjnym

126. Wolna Polska : scenariusz dla uczniów szkoły podstawowej lub klas gimnazjalnych z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim / Anna Kostrzewa // Wychowawca. – 2008, nr 11, s. 20-21

127. Wykorzystanie kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona i technik neurolingwistycznego programowania w pracy z dzieckiem głęboko upośledzonym umysłowo / Justyna Prarat, Małgorzata Małgorzata. – Bibliogr. // Rewalidacja. – 2002, nr 2, s. 35-44

128. Wyrażanie uczuć, myśli i poglądów, wykorzystując metody obrazkowe / Alicja Pałac-Nożewska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 2, s. 54-59
*Scenariusz zajęć dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim

129. Zajęcia z muzykoterapii stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością / Katarzyna Błaszkiewicz // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2019, nr 1, s. 48-51
*Zawiera scenariusze zajęć: 1. Koncert Zimowy (dwie wersje, dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną oraz dla dzieci wyżej funkcjonujących); 2. W marcu jak w garncu; 3. Spacer z Hektorem

130. Zajęcia edukacyjne ze sztuki w nauczaniu dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim / Maria Kluz // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 4-5, dod. “Wkładka Metodyczna”, s. I-V

131. Zwiastuny zimy : konspekt integracyjnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych / Katarzyna Dawidowska-Musiał [et al.] // Modelowe Nauczanie. – 2014, nr 4, s. 40-41

132. Związki frazeologiczne i synonimy w naszym języku : scenariusz zajęć w klasie integracyjnej i w szkole specjalnej / Aneta Ploch // Modelowe Nauczanie. – 2007, nr 1, s. 35-40

133. Zygzakiem po zimowym szlaku : ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje poznawcze i percepcyjno-motoryczne : scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych / Sabina Polok-Klimek // Modelowe Nauczanie. – 2014, nr 4, s. 44-47

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu