Komunikacja osób niesłyszących

Bibliografia ,,Komunikacja osób niesłyszących” w wyborze za lata 2000 – 2020 została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Bibliografia liczy 178 opisów bibliograficznych książek i artykułów, w obrębie których zastosowano układ alfabetyczny i numerację ciągłą. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą (M – magazyn, C – czytelnia).

Książki:
1. ABC mówienia, czytania i pisania : umiem mówić i czytać : podręcznik do nauki czytania dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania / Justyna Łomża, Irmina Knapik. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014. – 147 s. : il. ; 30 cm.

2. Alfabet PJM podstawowy / Damian Rzeźniczak. – Warszawa: Centrum Polskiego Języka Migowego, 2017. – 101 s. : il. ; 30 cm.

3. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji / red. nauk. Jacek J. Błeszyński. Wyd. 2 poszerz. i popr. – Kraków : “Impuls”, 2008. – 470 s. : il., fot., rys. ; 24 cm.
M 065003 (Nysa), M 201718 M 207863 (Opole)

4. Czytanko-miganka dla dzieci niemówiących. Cz. 1 / Ewa Barszczowska. – Gdańsk : “Harmonia”, 2020. – Teka (160, [1] kart) ; 31 cm.
GF 000868/I (Opole)

5. Dwujęzyczność migowo-pisana dzieci głuchych : komunikacja i procesy poznawcze / Justyna Kotowicz. – Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2018. – 164, [1] s. : fot. ; 21 cm.

6. Dydaktyka specjalna : wybrane zagadnienia / red. nauk. Janina Wyczesany. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2014. – 269, [2] s. ; 24 cm.

7. Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych – implikacje dydaktyczne i wychowawcze / red. nauk. Danuta Umiastowska, Jolanta Gebreselassie. – Gorzów Wielkopolski : Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, 2014. – 276 s. : il. ; 24 cm.

8. Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych : diagnoza – edukacja – terapia / red. naukowa Barbara Winczura. – Wyd. 4. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018. – 431 stron : ilustracje, wykresy ; 24 cm.

9. Edukacja niesłyszących : wczoraj, dziś i jutro / red. nauk. Elżbieta Woźnicka. – Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2017. – 310 s. : il. ; 21 cm.
M 64801 M 64876 (Kędzierzyn-Koźle), M 069258 M 069488 (Nysa), M 217858 (Opole)

10. Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych : (systemowe rozwiązania) / pod red. Czesława Kosakowskiego i Marzenny Zaorskiej. – Olsztyn: Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, 2002. – 237 s. : il. ; 24 cm.

11. Edukacja i rehabilitacja osób z wadą słuchu – wyzwania współczesności : heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji / red. nauk. Marta Wójcik. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne “AKAPIT”, 2010. – 141 s. : il. ; 24 cm.

12. Głusi mają głos. T. 1 / [redakcja naukowa Małgorzata Talipska]. – Warszawa: Instytut Polskiego Języka Migowego, 2018. – 177 s. : il., fot., wyk. ; 21 cm.

13. Język migany w szkole 1 [!] / Włodzimierz Pietrzak. – Wyd. 3. – Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2006. – 191 s. ; 24 cm.

14. Język migany w szkole. [2] / Włodzimierz Pietrzak. – Wyd. 5. – Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2010. – 191 s. : il. ; 24 cm.

15. Język migany w szkole 3 / Izabela Prałat-Pyrzewicz, Jadwiga Bajewska. – Wyd. 3. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2009. – 192 s. : il. ; 24 cm.

16. Język migowy / Bogdan Szczepankowski // W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. T. 2, G-Ł / red. nauk. Tadeusz Pilch. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2003. – S.80-87

17. Język migowy w organizacjach pozarządowych : minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem / Iwona Grzesiak. – Olsztyn : Warmińsko-Mazurski Sejmik Osób Niepełnosprawnych, 2013. – 198 s. : il. ; 30 cm + 1 dysk optyczny (DVD).

18. Język migowy w terapii / Bogdan Szczepankowski, Dorota Koncewicz. – Łódź : Wyższa Szkoła Pedagogiczna : Edukacyjna Grupa Projektowa, 2008. – 247 s. : il., fot. ; 24 cm
M 050209 (Brzeg), M 199200 (Opole)

19. Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej / red. nauk. Katarzyna Ćwirynkało, Czesław Kosakowski, Agnieszka Żywanowska. – Wyd. 2. – Kraków : “Impuls”, 2013. – 317 s. : il. ; 24 cm. – (Horyzonty Pedagogiczne ;, t. 1. )
M 62773 (Kędzierzyn-Koźle)

20. Koko uczy się migać / Anna Paszkiewicz; il.: Marta Kitka. – Warszawa: Wilga, 2020. – 47, [1] s., [1] karta tablic : il. ; 21 cm.

21. Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu / Katarzyna Plutecka. – Kraków : Impuls, 2006. – 196 s. : il. ; 24 cm.

22. Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem :poradnik dla pracowników służb społecznych / Bogdan Szczepankowski. – Łódź : Poligraf Marek Więckowski, [2008]. – 88 s. ; 24 cm.

23. Kształcenie młodzieży głuchej w kooperacyjnej średniej szkole zawodowej / Leszek Musiał // W : Dylematy pedagogiki specjalnej / red. Alicja Rakowska, Jolanta Baran. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2000. – S. 114-120

24. Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej / Aniela Korzon, Katarzyna Plutecka. – Kraków: Impuls, 2010. – 149 s. : il. ; 24 cm.

25. Leksykon języka migowego / Olgierd Kosiba, Piotr Grenda. – Bogatynia: Wydawnictwo „Silentium” Piotr Grenda, 2011. – 360 s. : il. kolor. ; 22×31 cm.

26. Maluchy migają zwierzęta : nauka i gry z językiem migowym / [autorzy projektu: Ewelina Grochola-Rozpara, Rafał Rozpara]. – Łabędziów : Ślimaczkowy Świat, 2018. – Teka (broszura, [25] kart) : ilustracje ; 16×12 cm.

27. Między znakami – między słowami / pod red. Aliny Maciejewskiej ; Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach. Instytut Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2011. – 204, [2] s. : il.(gł. kolor.) ; 24 cm.
M 219973 (Opole)

28. Migaj migiem: polski język migowy dla początkujących / [aut. Paulina Romanowska, Damian Rzeźniczak, Michał Garncarek]. – Łódź; : Studio Koloru, 2011. – 179 s. : il. (gł. kolor.) ; 24 cm.

29. Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi przydatne w placówkach opieki zdrowotnej / pod red. Iwony Grzesiak. – Olsztyn: Fundacja na Rzecz Osób Głuchych i Języka Migowego, 2010. – 102 s. : il. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (DVD-ROM).

30. Młodzież głucha i słabosłysząca w rodzinie i otaczającym świecie : dla terapeutów, nauczycieli i rodziców / pod red. Joanny Kobosko. – Warszawa: Stow. Rodziców i przyjaciół Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu „Usłyszeć Świat”, 2009. – 366, [8] s. : il. (gł. kolor.) ; 24 cm.

31. Moralna odpowiedzialność surdopedagoga za rozwój niesłyszącego wychowanka / Marcin Białas // W: Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji / pod red. Zofii Palak. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. – S.170-179

32. Mój uczeń nie słyszy : poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych / Urszula Butrym, Teresa Hulboj, Marzena Kowalska, Tamara Podziemska. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001. – 117, [4] strony : ilustracje, faksymilia ; 24 cm.

33. Niektóre problemy związane z procesem komunikowania się osób niesłyszących i słabosłyszących z otoczeniem / Wanda Zych // W: Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej / pod red. Aleksandry Siedlaczek-Szwed. – Częstochowa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2003. S. 101-112

34. Nowa koncepcja programu nauczania niesłyszących w pierwszym etapie edukacji / Marzena Klaczak // W : Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2002. – S. 120-125

35. Pedagog – terapeuta XXI wieku / red. Małgorzata Ganczarska ; Uniwersytet Opolski ; Naukowe Koło Instytutu Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Opolskiego, Oddział Opolski Polskiego Związku Głuchych. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2002. – 80 s. ; 24 cm.
C 185097 (Opole)

36. Podmiotowa rola rodziców w edukacji integracyjnej uczniów z wadą słuchu / Agnieszka Sakowicz Boboryko // W : Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / red. Danuta Osik, Anna Wojnarska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2001. – S. 181-186

37. Podręcznik do nauki polskiego języka migowego : poziom A1 / Damian Rzeźniczak ; pod redakcją Hanny Stolarskiej. – Warszawa : Wydawnictwo Poltext, 2016. – 339 s. : il. kolor. ; 29 cm + 2 płyty DVD.
M 054614 (Brzeg)

38. Podręczny słownik terminów AAC : (komunikacji wspomagającej i alternatywnej) / Magdalena Grycman, Bogusława Beata Kaczmarek. – Kraków : “Impuls”, 2014. – 415 s. : Fot., rys. ; 24 cm.
C 054615 (Brzeg), C 067465 (Nysa), C 212623 M 212655 M 212819 M 212820 (Opole)

39. Polski język migowy : konwersacje / [red. Agnieszka Kwiecień, Olga Romanowska]. – Łódź: Polski Związek Głuchych. Oddział Łódzki, 2011 . – 100 s. : il. ; 21 cm + 1 dysk optyczny (DVD).

40. Polski język migowy : kurs elementarny. Cz. 1, Materiały dla uczestników / [red. Maciej Kowalski, Marta Krynicka]. – Łódź: Polski Związek Głuchych. Oddział Łódzki, 2013. – 87 s. : il. (gł. kolor.) ; 30 cm.

41. Programy SITex i SITur jako narzędzia w przekazywaniu informacji gościom i turystom posługującym się Polskim Językiem Migowym = The SITex and SITur programs as tools designed to provide information to visitors and tourists using the Polish Sign Language / pod red. Aliny Zajadacz ; [tł. na j. ang. Paweł Zajadacz]. – Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2010. – 31, [3] s. ; 21 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM).

42. Przełamując herostratejską konwencję – (nie)obecność g/Głuchych w edukacji / Ewelina Waląg // W: Społeczno-edukacyjne wymiary wykuczenia i dyskryminacj i: w poszukiwaniu rozwiązań i dobrych praktyk / pod red. Eleonory Sapii-Drewniak i Marzanny Pogorzelskiej. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 105-115

43. Przemiany kompetencji i postaw surdopedagogów i logopedów związane ze stosowaniem metody fonogestów / Kazimiera Krakowiak // W: Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji / pod red. Zofii Palak. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, 2008. – S. 72-82

44. Powiedz to w mig / Rasa Jančiauskaitė ; tłumaczenie i opracowanie tekstów informacyjnych: Maciej Byliniak. – Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry, 2019. – [65] s. : il. ; 25 cm.

45. Recepta na dobrą komunikację : poradnik dla głuchych pacjentów, personelu medycznego, tłumaczy języka migowego / [zebr. i oprac. Małgorzata Sikorska]. – Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2012. – 20 s. : il. (gł. kolor.) ; 22 cm.

46. Rehabilitacja osób z dysfunkcjami zmysłu słuchu i wzroku / [red. nauk. Dorota Hojan Jezierska, Feliks Jaroszyk, Leszek Kubisz. – Piła : Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica, 2011. – 114, [1] s. : il. ; 21 cm.

47. Relacje dziecka z wadą słuchu w szkole / Aneta Jegier, Magdalena Kosowska. – Warszawa : Difin, 2011. – 159 s. ; 24 cm.

48. Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu u dziecka. Doświadczenia rodziców, pomoc profesjonalistów / Dorota Kornas-Biela // W : Rodzina : źródło życia i szkoła miłości. – Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001. – S. 459-477

49. Rola języka migowego w życiu rodziny dziecka niesłyszącego / Piotr Wojda // W : Rodzina : źródło życia i szkoła miłości / red. Dorota Kornas-Biela. – Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001. – S. 491-510

50. Rola multimediów w komunikacji głuchych dzieci i nastolatków oraz w ich dostępie do informacji i czytelnictwa / Bronisława Woźniczka-Paruzel. – Bibliogr. // W : Biblioteki i książki w życiu nastolatków / red. nauk. Mariola Antczak, Agata Walczak-Niewiadomska ; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ; Warszawa : Wydawnictwo SBP, 2015. – S. 195-220

51. Rozpoznawanie gestów wykonywanych rękami w systemie wizyjnym / Marian Wysocki [et al.]. – Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 2011. – 206, [2] s. : il. ; 24 cm.

52. Rozwój mowy i języka dzieci z wadą słuchu / Aleksandra Lipińska, Joanna Szuchnik, Joanna Kosmalowa // W: Standardy postepowania diagnostyczno-orzekająco-rehabilitacyjnego wobec dzieci i młodzieży : poradnik dla pracowników pedagogicznych poradni psychologiczno -pedagogicznych oraz nauczycieli szkół / Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. – Warszawa : MENiS, 2005. – S. 70-94

53. Savoir-vivre głuchych / Marcin Łuczywek; [konsultacja merytoryczna: Damian Rzeźniczak]. – Warszawa: Centrum Polskiego Języka Migowego, 2019. – 75 s.: il.; 15×22 cm.

54. Specjalne potrzeby edukacyjne / Agnieszka Olechowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016. – 324, [1] s. : il. ; 24 cm.

55. Surdopedagogika – kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu / Katarzyna Wereszka. – Bibliogr. // W : Dydaktyka specjalna : od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych / redakcja naukowa Joanna Głodkowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. – S. 111-139

56. Surdologopedia : teoria i praktyka / redakcja naukowa: Ewa Muzyka-Furtak ; [recenzja: Stanisław Grabias]. – Gdańsk : “Harmonia Universalis”, 2015. – 493, [2] s. : il. ; 25 cm. – (Logopedia XXI Wieku )
M 64836 M 64950 (Kędzierzyn-Koźle), C 068427 (Nysa), M 214331 M 214332 M 214333 M 214525 (Opole)

57. Surdopedagogika w teorii i praktyce / Bogdan Hoffmann; Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie. – Warszawa : Wydaw. WSPTWP, 2001. – 310, [5] s. : il. ; 24 cm.

58. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy : wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej / Grażyna Gunia. – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013. – 226, [2] s. : il. ; 24 cm.

59. Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych / Aniela Korzon. Kraków : Wydawnictwo Naukowe WSP, 2001. – 167, [1] s. : wykr. ; 24 cm. – ( Prace Monograficzne / Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, ISSN 0239-6025 ; ; nr 220 )
M 57935 (Kędzierzyn-Koźle)

60. Ubrania w PJM / Damian Rzeźniczak, Monika Kozub. Wydanie I. – Warszawa: Centrum Polskiego Języka Migowego, 2019. – 30 s. : il. ; 21 cm.

61. Umiem mówić, czytać i pisać : zeszyt do rewalidacji dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania. Cz. 1 / Justyna Łomża, Irmina Knapik. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014. – 63 s. : il. kolor. ; 29 cm.

62. Umiem mówić, czytać i pisać : zeszyt do rewalidacji dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania. Cz. 2 / Justyna Łomża, Irmina Knapik. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014. – 71, [2] s. : il. kolor. ; 29 cm.

63. Ustawa o języku migowym –implikacje dla surdopedagogiki / Małgorzata Gunia // W: Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej / red. nauk. Katarzyna Ćwirynkało, Czesław Kosakowski, Agnieszka Żywanowska. – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013. – S. 41-51

64. Wczesna interwencja logopedyczna z zastosowaniem metody fonogestów w terapii dziecka niesłyszącego / Renata Kołodziejczyk // W: Edukacja i rehabilitacja osób z wadą słuchu –wyzwania współczesności : heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji / red. nauk. Marta Wójcik. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT, 2010. – S. 78-93

65. Wczesna rewalidacja dziecka ze złożonymi zaburzeniami słuchu i wzroku szansą na integrację / Mirosława Zaorska // W : Dylematy pedagogiki specjalnej / red. Alicja Rakowska, Jolanta Baran. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2000. – S. 201-205

66. Wiem, czego chcę ! : doświadczenia polskich terapeutów i użytkowników wspomagających sposobów porozumiewania się (AAC) : praca zbiorowa / red. Magdalena Grycman, Alina Smyczek. – Kraków : Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Sposobów Porozumiewania się “Mówić bez Słów”, 2004. – 133, [1] s., [16] s. tabl. : fot. ; 23 cm.
M 188742 (Opole)

67. Wigilia w PJM / Damian Rzeźniczak, Monika Kozub. – Warszawa: Centrum Polskiego Języka Migowego, 2018. – 41 s. : il. ; 21 cm.

68. Wprowadzenie do logopedii / Grażyna Gunia, Viktor Lechta ; [tł. tekstów Viktora Lechty Teresa Włodarczyk]. – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2012. – 190 s. ; 24 cm.
M 63283 (Kędzierzyn-Koźle), M 067472 (Nysa)

69. Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się : nauka znaków oraz używania pomocy komunikacyjnych przez dzieci, młodzież i dorosłych z zaburzeniami rozwojowymi / Stephen von Tetzchner, Harald Martinsen ; Uniwersytet w Oslo ; tł. [z ang.] Agnieszka Loebl-Wysocka, Joanna Gałka-Jadziewicz. – Warszawa : Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Sposobów Porozumiewania się “Mówić bez Słów”, 2002. – 364 s. ; 23 cm.
C 188668 (Opole)

70. Wspieranie komunikacji osób niesłyszących w wirtualnym świecie internetu / Iwona Jagoszewska // W : Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych : diagnoza, edukacja, terapia / red. nauk. Barbara Winczura. – Wyd. 2. – Kraków : “Impuls”, 2014. – S. 407-420

71. Wychowanie słuchowe jako czynnik umożliwiający integrację społeczną osób niedosłyszących / Marzena Kowaluk // W : Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / red. Danuta Osik, Anna Wojnarska. – Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2001. – S. 187-192

72. Wymowa dzieci niesłyszących : analiza audytywna i akustyczna / Anita Trochymiuk ; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. – 263 s. : il., rys., wykr. ; 24 cm. – ( Komunikacja Językowa i Jej Zaburzenia ; 22 )
M 066933 (Nysa), M 199738 (Opole)

73. Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze dla dzieci z wadą słuchu w młodszym wieku szkolnym / oprac. Jolanta Kunicka, Beata Prokudowicz; Zespół Poradni Specjalistycznych w Gorzowie Wielkopolskim. – Gorzów Wielkopolsk i: Woj. Ośr. Metodyczny, 2001. – 6 [1] s. ; 21 cm.

74. Zastosowanie metody fonogestów jako sposób przezwyciężania bariery komunikacyjnej i radzenia sobie ze stresem w rodzinie dziecka niesłyszącego / Aleksandra Borowicz // W: Edukacja i rehabilitacja osób z wadą słuchu – wyzwania współczesności : heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji / red. nauk. Marta Wójcik. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT, 2010. – S. 68 -77

75. Zdolności poznawcze i możliwości umysłowe uczniów z uszkodzonym słuchem / Józef Stachyra. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, 2001. – 186 s. : il. ; 24 cm.

76. Zostań żeglarzem : żeglarstwo dla niesłyszących / Franciszek Haber. Warszawa : Gottan, 2010. – 136 s. : il. (gł. kolor.) ; 21 cm.

Artykuły w czasopismach:

77. Analiza wymagań dla procesu rozpoznawania znaków alfabetu palcowego z obrazów statycznych / Mirosław Forczek. – Streszcz. w jęz. ang. // Studia Informatica. – 2001, nr 4, s. 149-160

78. Animacja postaci w systemie wizualizacji języka migowego / Piotr Fabian // Studia Informatica. – 2001, nr 4, s. 183-193

79. Aparaty słuchowe i inne urządzenia wspomagające słyszenie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu – co powinien wiedzieć nauczyciel / Marta Lewandowska // Szkoła Specjalna. – 2015, nr 2, s. 131 – 141

80. Bezpieczny Internet w świecie ciszy / Grażyna Gregorczyk // Meritum. – 2017, nr 4, s. 92-98

81. Biblioterapeuta w świecie ciszy : o specyfice pracy z niesłyszącymi użytkownikami biblioteki / Bronisława Woźniczka-Paruzel // Biblioterapeuta. – 2003, nr 4, s. 12-19

82. Bogactwo w świecie ciszy / Dagmara Nowak-Adamczyk // Edukacja i Dialog. – 2006, nr 8, s. 36-41

83. Czy istnieje już surdoglottodydaktyka? / Ewa Domagała-Zyśk. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 4, s. 3-7

84. Czy język migowy jest mową ciała? / Bogdan Szczepankowski // Świat Ciszy. – 2000, nr 1, s. 14-17

85. Czy wyjazdy zagraniczne sprzyjają integracji młodzieży zdrowej z niesłyszącymi? / Wojciech Labocha // Szkoła Specjalna. – 2003, nr 4, s. 235-236

86. Czynniki rodzinne warunkujące osiągnięcia szkolne dzieci niedosłyszących / Beata Boksa // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 3, s. 52-55

87. Diagnozowanie gotowości szkolnej dziecka z wadą słuchu w świetle nowej rzeczywistości edukacyjnej / Katarzyna Bienkowska // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 3, s. 174-183

88. Dialog versus monolog : jak podtrzymywać kontakt wzrokowy z dzieckiem głuchym? / Piotr Tomaszewski // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2006, nr 3, s. 43-56

89. Dwujęzyczne nauczanie głuchych w Polsce / Małgorzata Czajkowska-Kisil // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 4, s. 265-275

90. Dzieci z uszkodzonym słuchem w nauczaniu zintegrowanym / Jolanta Barańska // Szkoła Specjalna. – 2003 nr 4 s. 236-239

91. Dziecko niedosłyszące w szkole powszechnej / Irena Czepulonis // Nowa Szkoła. – 2004, nr 4, s. 59- 60

92. Dwujęzyczne nauczanie głuchych w Polsce / Małgorzata Czajkowska-Kisil // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 4, s. 265-275.

93. Funkcjonowanie intelektu dzieci z wadą słuchu w kategoriach zapisu i przetwarzania informacji /Jolanta Zielińska // Szkoła Specjalna. – 2003, nr 3, s. 148-157.

94. Funkcjonowanie językowo-kulturowe osób niesłyszących w słyszącym społeczeństwie / Justyna Leszka //Szkoła Specjalna. – 2008, nr 3, s. 192-20

95. Głusi i język migowy – spór o język i kulturę / Agnieszka Figiel // Kultura i Społeczeństwo. – 2009, nr 1, s. 153-185

96. Gdy dziecko nie słyszy /Anna Wiśniewska // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 1, s. 98-103

97. Gdy dziecko źle słyszy : problemy w komunikowaniu się dziecka z wadą słuchu / Bożena Łukanowska // Przyjaciel Dziecka. – 2000, nr 10-12, s. 21-22

98. Geografia i język migowy : przekazywanie wiedzy przyrodniczej osobom z wadą słuchu / Anna Stasiak // Geografia w Szkole. – 2005, nr 1, s. 44-46

99. Głusi i język migowy – spór o język i kulturę / Agnieszka Figiel // Kultura i Społeczeństwo. – 2009, nr 1, s. 153-184

100. iCommunicator w pracy z uczniami niesłyszącymi / Małgorzata Łuszcz. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2018, nr 4, s. 17-21

101. Implementacja serwera analizy lingwistycznej dla systemu Thetos – translatora tekstu na język migowy / Sławomir Kulików. – Streszcz. w jęz. ang. // Studia Informatica. – 2003, nr 3, s. 171-178

102. Imitacyjność w polskim języku migowym / Sylwia Fabisiak // Poradnik Językowy. – 2010, z. 6, s. 62-79

103. Indywidualne techniki pracy z dorosłą głuchoniemą uczennicą analfabetką / Barbara Augustyniak – Lauks // Szkoła Specjalna. – 2009, nr 3, s. 195-203

104. Jak pomóc niesłyszącemu dziecku uczyć się języka angielskiego / Ewa Domagała-Zysk // Szkoła Specjalna. – 2003, nr 4, s. 223-229.

105. Język dzieci głuchych – wskazówki dla edukacji szkolnej / Piotr Tomaszewski // Szkoła Specjalna. – 2005, nr 3, s. 167-181

106. Język i kultura społeczności g/Głuchych / Monika Lach // Poradnik Bibliotekarza. – 2019, nr 2, s. 9-10

107. Język jako centralny element budujący tożsamość mniejszości językowej (na przykładzie osób niesłyszących) / Karolina Ruta, Marta Wrześniewska-Pietrzak // Przegląd Humanistyczny. – 2013, nr 5, s. 107-116

108. Język migowy bez tajemnic. Cz. 2 / Anna Kramarz, Magdalena Krych // Terapia : Uzależnienia i Współuzależnienia. – 2015, nr 1, s. 12-14

108. Język migowy w administracji / Justyna Staszczyk // Przegląd Prawa Publicznego. – 2017, nr 4, s. 61-71

109. Język migowy w bibliotece / Urszula Kopeć-Zborniak // Poradnik Bibliotekarza. – 2015, nr 9, s. 10-12

110. Język migowy w edukacji i nauczaniu dziecka głuchego / Kristina Svartholm, tł. Agata Łukaszewicz. – Streszcz. w jęz. ang. // Audiofonologia. – T. 19. – (2001), s. 103-110

111. Język migowy w kształtowaniu zainteresowań żeglarskich młodzieży niesłyszącej / Leszek Musiał // Szkoła Specjalna. – 2000, nr 4, s. 194-198

112. Język migowy w przedszkolu / Aldona Ziętala // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 6, s. 38-39

113. Język migowy w świetle współczesnego paradygmatu głuchoty / Piotr Tomaszewski, Lucyna Kościelniak // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2019, nr 1, s. 8-17

114. Kilka uwag o notacji „Sign Writing”, czyli tzw. piśmie migowym / Iwona Grzesiak // Poradnik Językowy. – 2006, z. 1, s. 57-67

115. Kompetencje dzieci głuchych w posługiwaniu się językiem migowym : metody oceny i jej kliniczne znaczenie / Piotr Tomaszewski, Alicja Niedźwiecka, Marta Majewska // Edukacja. – 2018, nr 4, s. 136-148

116.Kompetencje w Polskim Języku Migowym i umiejętność rozumienia czytanego tekstu u uczniów G/głuchych / Justyna Kotowicz // Szkoła Specjalna. – 2020, nr 3, s. 165-174

117. Kształcenie dzieci z wadą słuchu w systemie integracyjnym jako wyzwanie dla surdopedagogiki / Małgorzata Kupisiewicz// Szkoła Specjalna. – 2006, nr 5, s. 330-337.

118. Kształcenie umiejętności liczenia u dzieci z wadą słuchu / Małgorzata Kupisiewicz // Szkoła Specjalna. – 2002, nr 2, s. 104-109.

119. Kultura Głuchych / Franciszek Czech, Elżbieta Wiącek // Znak. – 2014, nr 10, s. 40-47

120. Logopeda o szkole integracyjnej i logoterapii dziecka z wadą słuchu / Zyta Niedźwiedzka // Wychowanie na Co Dzień. – 2001, nr 3, s. 22-24

121. Metoda fonogestów jako szansa na pełne i wszechstronne kształcenie osób niesłyszących / Kazimiera Krakowiak // Szkoła Specjalna. – 2002, nr 2, s. 68-79

122. Metoda Szybkiego Wzbogacania Kompetencji Językowo-Kulturowej i Pojęciowej dzieci niesłyszących / Marcin Białas // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 3, s. 199-205

123. Miganie w bibliotece szkolnej / Katarzyna Chojnacka // Biblioteka w Szkole. – 2011, nr 5, dod. “Biblioteka – Centrum Informacji”, nr 2, s. 13-14

124. Modelowanie czynności poznawczych dziecka z wadą słuchu jako element pracy pedagoga specjalnego / Jolanta Zielińska // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 2, s. 83-91

125. Motywacja i ograniczenia percepcyjne dzieci niepełnosprawnych słuchowo w zakresie uczenia się języka angielskiego. Doniesienie z badań / Jowita Żuk // Szkoła Specjalna. – 2008 nr 1 s. 19-39

126. Możliwość samorealizacji osób z uszkodzonym słuchem w obrębie Kultury Głuchych / Urszula Bartnikowska // Wychowanie na Co Dzień. – 2010 nr 7-8 s. 44-48

127. Nauczanie polskiego języka migowego jako obcego języka : Czy osoby słyszące mogą przyswoić język wizualny? / Piotr Tomaszewski, Tadeusz Gałkowski, Paweł Rosik. – Rys., załączniki // Czasopismo Psychologiczne. – T. 8, nr 1 (2002), s. 7-20

128. Nazwy miast w polskim języku miganym / Anna Podstolec // Poradnik Językowy. – 2010, z. 6, s. 80-90

129. Nazwy pokrewieństwa w polskim języku migowym (PJM) / Jadwiga Linde-Usiekniewicz, Sylwia Łozińska // Poradnik Językowy. – 2018, z. 3, s. 35-61

130. Niesłyszący mają swój świat / Dagmara Nowak-Adamczyk // Edukacja i Dialog. – 2005 nr 7 s. 49-54

131. O potrzebie kształcenia służb mundurowych w zakresie komunikowania się ze społecznością niesłyszących / Grzegorz Majkowski // Colloquium. – 2018, nr 4, s. 89-110

132. O potrzebie refleksji nad polskim językiem migowym jako przedmiotem nauczania i uczenia się / Anna Irasiak (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie) // Podstawy Edukacji. – 2019, T. 12 , s. 123-136

133. O trzech aspektach naturalności języków migowych / Marek Świdziński // Poradnik Językowy. – 2018, z. 3, s. 7-24

134. Oczekiwania rozmówców niesłyszących i słyszących wobec siebie jako przesłanki do programów pracy logopedycznej / Kazimiera Krakowiak, Ewa Muzyka, Piotr Wojda // Logopedia. – [T. 30].- (2002), s. 67-85

135. Oczy tworzą nasz język / Judyta Koper, Klaudia Muca // Znak. – 2020, nr 3, s. 98-101

136. Pedagogiczno-logopedyczna analiza projektu pt. Model edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych / Kazimiera Krakowiak // Szkoła Specjalna. – 2016, nr 1, s. 26-40

137. Poglądy Marii Grzegorzewskiej na temat kształcenia dzieci z wadą słuchu / Beata Jackiewicz // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 5, s. 325-334

138. Polski język migowy (PJM) – mity i fakty / Piotr Tomaszewski // Poradnik Językowy. – 2004, z. 6,s. 59-72

139. Pomiędzy językami – tłumacz języka migowego w procesie kształcenia osób z uszkodzonym narządem słuchu na poziomie szkolnictwa wyższego / Ewelina Krzymowska // Szkoła Specjalna. – 2016, nr 3, s. 205-212.

140. Postępowanie terapeutyczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka z wadą słuchu (wychowanie słuchowe) / Sylwia Ramus // Rewalidacja. – 2006, nr 2 s. 53-61

141. Praca z dzieckiem niedosłyszącym / Anna Jakubiak // Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 3, s. 87-88

142. Praca z uczniem niesłyszącym w szkole ogólnodostępnej / Marzena Klaczak // Nowa Szkoła. – 2003, nr 4, s. 32-33

143. Propozycje gier dydaktycznych dla dzieci i młodzieży z niesprawnym narządem słuchu / Krzysztof Stolarski // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 3, s. 216-225

144. Przybliżyć świat niesłyszącym / Urszula Byczkowska // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 7/8, s. 43-44

145. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki w szkole masowej / Jadwiga Smoleńska // Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze. – 2000 nr 6 s. 47-48

146. Pytanie o szanse na dalsze uczestnictwo uczniów z wadą słuchu w edukacji integracyjnej / Agnieszka Sakowicz-Boboryko // Szkoła Specjalna. – 2003, nr 4, s. 212-216.

147. Refleksje dotyczące komunikacji symbolami Blissa / Katarzyna Warś // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 1, s. 47-48

148. Rehabilitacja językowa dzieci niesłyszących w Polsce / Marcin Białas // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 1, s. 21-36

149. Restytucja teatru. Teatr ruchu w służbie młodzieży z niepełnosprawnością słuchową / Dagmara Nowak-Adamczyk // Wychowanie na Co Dzień. – 2008 nr 1-2 s. 29-33

150. Rewalidacja małego dziecka z wadą słuchu w rodzinie / Urszula Eckert // Szkoła Specjalna. – 2001, nr 3 s. 173-176

151. Rola gestów i znaków migowych w rozwoju twórczości językowej dziecka głuchego / Piotr Tomaszewski, Agata Łukaszewicz, Tadeusz Gałkowski // Audiofonologia. – T. 17. – (2000), s. 79-90

152, Rola wycieczek, zielonych szkół w nauczaniu dzieci i młodzieży niesłyszącej / Alicja Kubiak // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 5 s. 364-373

153. Rozwój funkcji słuchowych a wychowanie słuchowe / Anna Prożych // Rewalidacja. – 2004 nr 2 s. 5-16

154. Rozwój językowy dziecka głuchego : wnioski dla edukacji szkolnej / Piotr Tomaszewski // Audiofonologia. – 2000, T. 16, s. 21-5

155. Rzeczywistość szkolna dziecka z głęboko uszkodzonym słuchem w integracji / Małgorzata Gulip // Szkoła Specjalna. – 2010 nr 1 s. 47-51

156. Słownik mimiczny dla głuchoniemych i osób z nimi styczność mających – próba analizy leksykograficznej / Karolina Ruta, Marta Wrześniewska-Pietrzak // Język Polski. – 2014, z. 1, s. 15-28

157. Słyszący nauczyciel a świat i kultura niesłyszącego ucznia / Anna Dyjak // Nauczanie Początkowe. – 2011/2012, nr 3, s. 33-40

158. Specyfika środowiska wychowawczego dziecka małżeństwa mieszanego : (osoby z uszkodzonym słuchem i osoby niesłyszącej ) / Urszula Bartnikowska // Wychowanie na Co Dzień. – 2004, nr 7/8, s. 28-32

159. Stymulowanie rozwoju myślenia operacyjnego podstawą szkolnego uczenia się matematyki dzieci niesłyszących / Małgorzata Kupisiewicz // Szkoła Specjalna. – 2002, nr 3, s. 167-174

160. Sygnały niemanualne a zdania pojedyncze w polskim języku migowym: gramatyka twarzy / Piotr Tomaszewski, Paweł Rosik // Poradnik Językowy. – 2007, z. 1, s. 33-49

161. System migany w nauczaniu głuchych i słabosłyszących – możliwości zastosowania i perspektywy rozwoju / Mariusz Sak // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 2, s. 121-12

162. Techniki komputerowe w diagnozie i terapii mowy dzieci z wadą słuchu / Jolanta Zielińska // Szkoła Specjalna. – 2000, nr 2/3, s. 95-101

163. Terapia dzieci z wadą słuchu i tracheostomią – analiza przypadku / Renata Szmulc, Katarzyna Bieńkowska // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 2, s. 122-130

164. Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci niedosłyszących i głuchych / Joanna Kowal // Nauczyciel i Szkoła. – 2005 nr 1/2 s. 104-120

165. Udział czasowników w mowie uczniów niesłyszących / Katarzyna Plutecka // Szkoła Specjalna. – 2002, nr 5, s. 271-276

166, Usprawnienie słuchu i mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu / Iwona Sosnowska-Wieczorek // Rewalidacja. – 2000 nr 1 s. 53-61

167. Warunki funkcjonowania dziecka z głębokim ubytkiem słuchu w szkole masowej / Iwona Zaporowska-Stachowiak // Ruch Pedagogiczny. – 2003, nr 5/6, s. 91-[94]

168. Wewnętrzne uwarunkowania zdolności motorycznych – dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu słuchu / Dominik Dąbrowski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2009, nr 7, s. 12-19

169. Wpływ Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne na rozwój społeczny dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym / Marta Matasek // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 2, s. 132-138

170. Wspomagające i alternatywne metody komunikacji osób niemówiących / Agnieszka Janiec // Bliżej Przedszkola. – 2007, nr 6, s. 59-64

171. Współczesne trendy wczesnej diagnozy i wczesnej rewalidacji małego dziecka z wadą słuchu / Ewa Kulczycka // Szkoła Specjalna. – 2001, nr 1, s. 57-58

172. Wychowanie dziecka głuchego przez rodziców słyszących i niesłyszących / Beata Boksa // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 7, s. 46-48

173. Z ciszą w głowie / Gabriel Maciejewski // Charaktery. – 2006, nr 4, s. 69-70

174. Zabawy z językiem migowym / Monika Mikielska // Przedszkolne ABC. – 2016, nr 4, s. 10-12

175. Zajęcia korekcyjne dla dziecka z niedosłuchem / Maria Morkisz // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 6, s. 48-51

176. Zastosowanie elementów metody Marii Montessori w kształceniu przedszkolnym dzieci z wadą słuchu / Magdalena Kania, Joanna Szymańska // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 4, s. 269-279

177. Znaczenie nadawane implantowi ślimakowemu a znajomość języka migowego u dorosłych użytkowników z głuchotą prelingwalną / Joanna Kobosko // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2019, nr 4, s. 39-62

178. Znaczenie środowiska edukacyjnego w procesie rozumienia mowy u dzieci z wadą słuchu / Anna Prożoch // Szkoła Specjalna. – 2005, nr 4, s. 258-262

Oprac. Małgorzata Łomnicka
RZPWE PBW w Opolu Filia w Nysie