Kompetencje nauczyciela

Zestawienie bibliograficzne w wyborze „Kompetencje nauczyciela” gromadzi piśmiennictwo z lat 2015-2025 i zawiera 102 opisy bibliograficzne. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Bibliografia adresowana jest do szerokiego grona nauczycieli, a także studentów kierunków pedagogicznych przygotowujących się do zawodu nauczyciela.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

Książki:

1. Cyfrowe kompetencje nauczycieli / Marlena Plebańska // W : Edukacyjne i społeczne wyzwania rzeczywistości cyfrowej / red. nauk. Agnieszka Iwanicka. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2017. – S. 11-20
M 217466 (Opole)

2. Filary pracy a kompetencje nauczyciela / Joanna Madalińska-Michalak // W : Edukacja i praca nauczyciela: ciągłość, zmiana, konteksty / red. nauk. Joanna Madalińska-Michalak, Norbert G. Pikuła, Katarzyna Białożyt. – Kraków : Wydawnictwo „Scriptum” Tomasz Sekunda, 2017. – S. 29-55

3. Kompetencje cyfrowe nauczyciela : z doświadczeń nauczycieli w wykorzystywaniu narzędzi i aplikacji w edukacji zdalnej w dobie pandemii / Monika Wisła, Anna Twardawa // W : Myśleć teorią w praktyce edukacyjnej : przekraczanie granic w drodze do rozwijania kompetencji kluczowych uczniów / red. nauk. Ewa Kochanowska, Justyna Wojciechowska, Agnieszka Herma ; Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej. – Bielsko Biała : Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, 2021. – S. 135-150

4. Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne w percepcji nauczycieli szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych / Joanna Skibska, Anna Borzęcka i Agnieszka Twaróg-Kanus. – Kraków : Impuls, 2020. – 409 s. : il., wykr. ; 24 cm.
M 055313 (Brzeg), M 65781 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 069991 (Nysa)

5. Kompetencje emocjonalne nauczyciela jednym z warunków zdrowia psychicznego ucznia / Marta Wawrzyniak // W : Konteksty zdrowia / red. nauk. Beata Orłowska, Jolanta Gebreselassie, Danuta Godlewska ; Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim. – Gorzów Wielkopolski : Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, 2018. – S. 39-64

6. Kompetencje etyczne nauczyciela / Joanna Pękala // W : O nową jakość edukacji nauczycieli / red. nauk. Joanna Madalińska-Michalak. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2017. – S. 383-398

7. Kompetencje informatyczne nauczycieli a nauczanie zdalne = Teachers’ digital competences and distance learning / Elżbieta Sałata // W : Drogi i bezdroża edukacji w okresie pandemii Covid-19 = Pathways and roadsless of education during the Covid-19 pandemic / red. nauk. Ryszard Bera, Stanisława Byra, Nella Nyczkało. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2022. – S. 385-400
M 65568 KK (Kędzierzyn-Koźle)

8. Kompetencje informatyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – raport z badań / Mateusz Nitka // W : Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej / pod red. Doroty Siemienieckiej, Kamili Majewskiej. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2021. – S. 417-432
M 222241 M 222242 M 222243 (Opole)

9. Kompetencje interpersonalne nauczycieli szkół zawodowych / Urszula Jeruszka // W : Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela / red. nauk. Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2017. – S. 238-256
* Dostępne w Internecie: https://www.aps.edu.pl/media/3259085/kompetencje_interpersonalne_ebook.pdf [dostęp: 26.08.2025 r.]

10. Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela / red. nauk. Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2017. – 288 s. : il., faks., fot., wykr. ; 24 cm.
* Dostępne w Internecie: https://www.aps.edu.pl/media/3259085/kompetencje_interpersonalne_ebook.pdf [dostęp: 26.08.2025 r.]

11. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka / pod red. nauk. Ireny Adamek i Józefy Bałachowicz. – Wyd. 3. – Kraków : „Impuls”, 2017. – 292 s. : il. ; 24 cm.
M 054731 (Brzeg), M 054875 (Kluczbork), M 069041 (Nysa), M 217224 (Opole)

12. Kompetencje nauczyciela dzieci sześcioletnich = Competence of a six-year-old child teacher / Ewa Skrzetuska // W : Edukacja sześciolatka = Education of six-year-olds / red. nauk. Agnieszka Weiner, Anna Koper ; [Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie]. – Lublin : Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, 2017. – S. 129-150

13. Kompetencje nauczyciela edukacji przyrodniczej w klasach I-III szkoły podstawowej / Izabela Olczak // W : Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza : wspólne działania na rzecz zapewniania jakości kształcenia / pod red. Ilony Żeber-Dzikowskiej i Doroty Morki. – Słupsk : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej, 2018. – S. 129-142

14. Kompetencje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w zakresie wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej / Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska // W : Wychowanie fizyczne i sport szkolny w świetle badań / pod red. Cezarego Kuśnierza. – Opole : Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, 2020. – S. 31-41

15. Kompetencje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej wobec oczekiwań XXI wieku / Dagna Czerwonka. – Bibliogr. // W : Nauczyciel wczesnej edukacji : rozwijanie kompetencji zawodowych / pod red. Wiesławy Leżańskiej i Doroty Radzikowskiej. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. – S. 173-184
M 216858 M 218522 M 219039 (Opole)

16. Kompetencje nauczyciela : między działaniem zgodnie z możliwościami a koniecznością rozwoju zawodowego / Joanna Madalińska-Michalak // W : Dziecko w kształceniu instytucjonalnym : idee – refleksje – badania / red. nauk. Iwona Kopaczyńska, Marzenna Magda-Adamowicz. – Zielona Góra, 2019. – S. 87-98
M 221075 (Opole)

17. Kompetencje nauczyciela polonisty a przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy / Hanna Kądziołka-Sabanty // W : Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole : między schematyzmem a kreatywnością / red. nauk. Katarzyna Maciejak, Magdalena Trysińska. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2019. – 133-149

18. Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole : między schematyzmem a kreatywnością / red. nauk. Katarzyna Maciejak, Magdalena Trysińska. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2019. – 424 s. : faks., fot., il. ; 24 cm.

19. Kompetencje nauczyciela przedszkola w kontekście zmiany społecznej / Helena Marzec // W : Edukacja w procesie zmiany społecznej : o praktycznym zaangażowaniu dyscyplin społecznych / red. nauk. Anna L. Grygoruk, Agnieszka Leszcz-Krysiak. – Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, 2022. – S. 129-147
M 056635 (Brzeg), M 65582 KK (Kędzierzyn-Koźle)

20. Kompetencje nauczyciela w zakresie profilaktyki w szkole / Magdalena Barabas // W : Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej / red. nauk. Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk. – Białystok : Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2021. – S. 239-250
M 056076 (Brzeg), M 070624 M 070679 (Nysa), M 221012 (Opole)

21. Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji dziecka w zakresie technologii cyfrowej / Lidia Pawelec, Renata S. Zaborek // W : Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne : konteksty zmian / red. nauk. Jolanta Szempruch, Joanna Smyła, Justyna Miko-Giedyk. – Kielce : KTN, 2021. – S. 193-203

22. Kompetencje nauczyciela wobec wyzwań cyberprzestrzeni / Anna Prusik // W : Pedagogika akademicka w procesie zmian : troski, nadzieje, perspektywy / red. nauk. Joanna Ostruch-Kamińska, Urszula Pulińska, Maria Radziszewska. – Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2020. – S. 115-126

23. Kompetencje nauczyciela wobec wyzwań tanatopedagogicznych / Grzegorz Godawa // W : Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej / red. nauk. Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk. – Białystok : Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2021. – S. 181-194
M 056076 (Brzeg), M 070624 M 070679 (Nysa), M 221012 (Opole)

24. Kompetencje nauczyciela współczesnej szkoły jako ważne wyznaczniki procesu kształtowania kompetencji uczniowskich = Competencies of a modern school teacher as important determinants of the process of shaping student’s competencies / Grażyna Cęcelek // W : Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych. T. 1 / red. nauk. Elżbieta Stokowska-Zagdan, Elżbieta Woźnicka, Grażyna Cęcelek. – Warszawa : Difin, 2024. – S. 13-38
M 66374 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 065215/I (Kluczbork), M 072293/I (Nysa), M 227927/I (Opole)

25. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem zdolnym / Małgorzata Stańczak // W : Pedagogika szkoły wyższej w drugiej dekadzie XXI wieku : drogi od klasycznej ortodoksji do postkultury / pod red. Józefa Górniewicza. – Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2020. – S. 57-69

26. Kompetencje nauczycieli do tworzenia warunków wszechstronnego rozwoju ucznia w świetle badań własnych / Urszula Strzelczyk-Raduli // W : Obszary i przestrzenie edukacji : meandry, konteksty, dylematy : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Zenonowi Jasińskiego w 70. rocznicę urodzin / red. naukowa Eugenia Karcz-Taranowicz. – Opole ; Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2016. – S. 423-431
M 65068 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 214797 (Opole)

27. Kompetencje nauczycieli kształcenia zawodowego : szkic monograficzny ilustrowany relacjami z własnych badań empirycznych / Czesław Plewka ; Politechnika Koszalińska. – Koszalin : Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, 2020. – 241 s. : il., wykr. ; 25 cm.

28. Kompetencje nauczycieli w zakresie rozwiązywania konfliktów w szkole : stare problemy – nowe ujęcie / Sławomir Śliwa. – Opole : Wydawnictwo Sindruk, 2023. – 165, [1] s. : il., wykr. ; 24 cm.
* Dostępne w Internecie: https://www.wszia.opole.pl/wp-content/uploads/2024/06/2023_Kompetencje-nauczycieli-w-zakresie-rozwiazywania-konfliktow-w-szkole.pdf [dostęp: 26.08.2025 r.]

29. Kompetencje praktyczno-moralne nauczyciela a kształtowanie kultury pokoju / Agnieszka Piejka // W : Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela / red. nauk. Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2017. – S. 192-201
* Dostępne w Internecie: https://www.aps.edu.pl/media/3259085/kompetencje_interpersonalne_ebook.pdf [dostęp: 26.08.2025 r.]

30. Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Sławomir Śliwa ; Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Centrum Innowacji i Transferu Technologii oraz Rozwoju Kultury Fizycznej. – Opole : Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji : Wydawnictwa Centrum Innowacji i Transferu Technologii oraz Rozwoju Kultury Fizycznej : Wydawnictwo Instytut Śląski, 2017. – 109 s. : il., wykr. ; 24 cm.
* Dostępne w Internecie: https://www.wszia.opole.pl/ebook/kompetencje2017.pdf [dostęp: 26.08.2025 r.]

31. Kompetencje przyszłości : obszary : porozmawiajmy o kompetencjach, wyzwania współczesnej edukacji, kompetencje cyfrowe, kompetencje społeczne nauczycieli / red. nauk. Stefan M. Kwiatkowski. – dodr. wyd. 2018. – Warszawa : Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2020. – 485 s. : il., fot., wykr. ; 24 cm. – (Seria Naukowa ; t. 3)
M 058413 (Kluczbork), M 220737 (Opole)

32. Kompetencje społeczne nauczyciela szkoły uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych / Grażyna Cęcelek. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2020. – 232 s. ; 23 cm.
M 060365 (Kluczbork), M 070664 (Nysa), M 222106 M 222107 (Opole)

33. Kompetencje temporalne nauczycieli jako wyznacznik sprawnego funkcjonowania w szkolnej codzienności / Anna M. Mróz. – Bibliogr. // W : Wyzwania szkolnej codzienności = The Challenges of School Everyday Life / red. nauk. Joanna M. Łukasik, Bogdan Stańkowski. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2015. – S. 137-156
M 215644 (Opole)

34. Kompetencje wychowawcze nauczyciela historii / Justyna Strykowska // W : Współczesna edukacja historyczna : doświadczenia, oczekiwania / red. nauk. Justyna Budzińska, Justyna Strykowska. – Poznań : Instytut Historii UAM, 2015. – S. 277-289

35. Kompetencje zawodowe nauczyciela / Małgorzata Dutka-Mucha, Krzysztof Gawroński // W : Dobry nauczyciel, dobry uczeń, dobra szkoła / red. nauk. Krzysztof Gawroński, Stefan M. Kwiatkowski. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2024. – S. 447-539

36. Nauczanie i uczenie się w sieci : kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym / Grażyna Barabasz. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016. – 179, [1] s. : il. ; 24 cm. – (Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, nr 249)
M 217684 M 217685 (Opole)

37. Nauczyciel, przyjaciel, marzyciel : kompetencje nauczyciela okiem praktyka / Wioletta Krzyżanowska // W : Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela / red. nauk. Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2017. – S. 177-191
* Dostępne w Internecie: https://www.aps.edu.pl/media/3259085/kompetencje_interpersonalne_ebook.pdf [dostęp: 26.08.2025 r.]

38. Nauczyciel wczesnej edukacji : rozwijanie kompetencji zawodowych / pod redakcją Wiesławy Leżańskiej i Doroty Radzikowskiej. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. – 186 s. : il. ; 24 cm. – (Wczesna edukacja)
M 216858 M 218522 M 219039 (Opole)

39. Nauczyciel współczesnej szkoły : szanse i zagrożenia / Marek Kazimierowicz ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy. – Legnica : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona, 2016. – 194, [1] s. ; 24 cm.
M 218167 M 218168 (Opole)

40. O niektórych fachowych kompetencjach nauczycieli historii w tradycyjnej, „nowej” szkole i co dalej? / Hanna Wójcik-Łagan // W : Współczesna edukacja historyczna : doświadczenia, oczekiwania / red. nauk. Justyna Budzińska, Justyna Strykowska. – Poznań : Instytut Historii UAM, 2015. – S. 203-214

41. Od indywidualizacji do personalizacji. Nowe obszary zadań i kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji / Józefa Bałachowicz // W : Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod red. Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Garbca. – Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 33-50
M 214557 M 215766 M 215767 M 215768 M 215769 (Opole)

42. Od kompetencji do kwalifikacji : z badań nad kompetencjami i kwalifikacjami kandydatów do zawodu nauczyciela : praca zbiorowa / pod red. nauk. Agnieszki Hłobił ; Politechnika Koszalińska. – Koszalin : Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, 2016. – 236 s. : wykr. ; 24 cm.

43. Osobowość i kompetencje nauczyciela edukacji elementarnej jako ważne determinanty efektywności procesu dydaktyczno-wychowawczego / Grażyna Cęcelek // W : Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna : wybrane problemy : monografia / red. nauk. Klaudia Pujer. – Wrocław : Exante, 2016. – S. 49-60

44. Prestiż zawodu a kompetencje nauczycieli / Dominika Walczak. – Bibliogr. // W : Kompetencje przyszłości : porozmawiajmy o kompetencjach, wyzwania współczesnej edukacji, kompetencje cyfrowe, kompetencje społeczne nauczycieli / red. Stefan M. Kwiatkowski. – Warszawa : Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2020. – S. 448-467
M 056201 (Brzeg), M 66011 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 063044 (Kluczbork)

45. Profesjonalne kompetencje nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w procesie wspomagania ucznia zdolnego / Anna Malec. – Bibliogr. // W : Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod red. Ewy Smak, Agnieszki Włoch, Mariusza Garbca. – Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 347-356
M 214557 M 215766 M 215767 M 215768 M 215769 (Opole)

46. Reforma systemu edukacji a nowe kompetencje nauczycieli geografii / Wiktor Osuch // W : Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat]. – Sosnowiec ; Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2018. – S. 91-105

47. Rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie edukacji zdalnej / Katarzyna Śliż // W : Społeczeństwo informacyjne w sytuacji kryzysowej : wyzwania edukacyjne i psychospołeczne : praca zbiorowa / pod red. nauk. Anny Zamkowskiej i Katarzyny Ziębakowskiej-Cecot. – Radom : UTH Radom, 2022. – S. 85-95

48. Samoocena kompetencji diagnostycznych nauczycieli wczesnej edukacji / Monika Jurewicz. – Bibliogr. // W : Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży / red. nauk. Janina Uszyńska-Jarmoc, Małgorzata Bilewicz. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak : Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych, 2015. – S. 205-217
M 214261 M 214262 M 215100 M 215101 (Opole)

48. Szkoła dla innowatora : kształtowanie kompetencji proinnowacyjnych. – Kalisz : Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2018. – 177 s.: wykr. ; 21 cm.
M 65084 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 056678 (Kluczbork), M 069157 (Nysa), M 219136 M 219137 (Opole)

50. Wspieranie rozwoju dziecka a kompetencje emocjonalne nauczyciela / Joanna Madalińska-Michalak, Renata Góralska // W : Dziecko i dzieciństwo : wybrane konteksty badań / red. nauk. Monika Nawrot-Borowska i Dariusz Zając. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017. – S. 117-135
M 216019 (Opole)

51. Współcześni nauczyciele wychowania fizycznego : kompetencje zawodowe i modele działania : kompetencje nauczyciela w procesie kontroli i oceny na przykładzie kultury fizycznej / Marek Jagusz. – Wrocław : Centrum Inicjatyw Edukacyjnych i Wydawnictw Via Ferrata Wojciech Ratajek, 2023. – 385, [1] s. ; 24 cm.
M 227648 (Opole)

52. Wybrane kompetencje nauczyciela (matematyki) sprzyjające skutecznemu nauczaniu / Tomasz Szwed // W : Obraz i dylematy zawodu nauczyciela : praca zbiorowa / red. nauk. Beata Fedyn, Ilona Gembalczyk. – Racibórz : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2018. – S. 51-58

53. Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli : wybrane konteksty / pod red. Jacka Pyżalskiego. – Łódź : theQ studio, 2015. – 237 s. : il. ; 21 cm.
M 214590 (Opole)

54. Znaczenia kształcenia społeczno-emocjonalnego w rozwijaniu kluczowych kompetencji współczesnych nauczycieli / Stefan T. Kwiatkowski // W : Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela / red. nauk. Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2017. – S. 125-158
* Dostępne w Internecie: https://www.aps.edu.pl/media/3259085/kompetencje_interpersonalne_ebook.pdf [dostęp: 26.08.2025 r.]

Artykuły w czasopismach:

55. Badanie kompetencji muzycznych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Katarzyna Schrager, Adam Pietruszka // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2023, nr 6, s. 48-57
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.aps.edu.pl/index.php/pow/article/view/1193 [dostęp: 8.08.2025 r.]

56. Cyfrowi tubylcy i cyfrowi imigranci we współczesnej szkole : kompetencje medialne nauczycieli – teoria, rozwój, implikacje / Ewelina Brzyszcz // Rynek, Społeczeństwo, Kultura. – 2017, nr 1, s. 32-35

57. Czy nauczyciele uczą się przez całe życie? : kompetencje i aktywność edukacyjna nauczycieli / Barbara Worek, Magdalena Jelonek, Marcin Kocór. – Bibliogr. // Edukacja. – 2017, nr 1, s. 85-107
* Dostępne w Internecie: https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/434064/edition/409157?language=plb [dostęp: 10.09.2025 r.]

58. Europejskie ramy kompetencji cyfrowych nauczycieli : kluczowe obszary badania poziomu umiejętności i ich implikacje / Małgorzata Jabłonowska, Justyna Wiśniewska. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2021, nr 1, s. 49-61
* Dostępne w Internecie: https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2021/1/04_1_2021.pdf [dostęp: 8.08.2025 r.]

59. Inicjatywność i przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa (nauczyciela) XXI wieku / Joanna Jaworska. – Bibliogr. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 8, s. 3-10
* Dostępne w Internecie: https://www.czasopisma.aps.edu.pl/index.php/pow/article/view/1461 [dostęp: 8.08.2025 r.]

60. Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne nauczycieli szkół specjalnych / Estera Twardowska-Staszek, Małgorzata Alberska // Studia Paedagogica Ignatiana. – Vol. 23, [z.] 4 (2020), s. 111-134
* Dostępne w Internecie: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/SPI.2020.4.005 [dostęp: 8.08.2025 r.]

61. Jak skutecznie pomagać : kompetencje nauczyciela do pomagania uczniom / Barbara Skałbania // Studia Pedagogiczne. – T. 31 (2018), s. 41-55
* Dostępne w Internecie: https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/31.pdf [dostęp: 8.08.2025 r.]

62. Kompetencja komunikacyjna nauczycieli w działaniach edukacyjnych / Jolanta Szempruch // Nowa Szkoła. – 2016, nr 8, s. 27-35

63. Kompetencje geometryczne nauczycieli matematyki / Monika Czajkowska // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia. -[Nr] 8 (2016), s. 51-68
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1789281 [dostęp: 8.08.2025 r.]

64. Kompetencje informatyczne w samoocenie nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / Urszula Ordon, Katarzyna Serwatko // Edukacja, Technika, Informatyka. – 2016, nr 3, s. 152-156
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/456556 [dostęp: 8.08.2025 r.]

65. Kompetencje komunikacyjne nauczycieli / Justyna Strykowska-Nowakowska // Studia Edukacyjne. – Nr 45 (2017), s. 311-328
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/77ff81d8-e099-4838-a58d-edaeca868da2/content [dostęp: 8.08.2025 r.]

66. Kompetencje ludyczne nauczycieli jako istotny czynnik humanizacji działań edukacyjnych / Tomasz Michalewski // Zabawy i Zabawki : kwartalnik poświęcony zagadnieniom ludyzmu i ludyczności. – R. 16 (2018), s. 189-202
* Dostępne w Internecie: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/492801 [dostęp: 8.08.2025 r.]

67. Kompetencje medialne nauczycieli w dobie nowych technologii : kilka refleksji socjologa i kulturoznawcy / Małgorzata Gruchoła // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – Vol. 38, nr 3 (2019), s. 95-116
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/606565 [dostęp: 8.08.2025 r.]

68. Kompetencje metodyczne nauczycieli a sytuacje kryzysowe / Elżbieta Sałata, Maria Gagacka. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2023, nr 4, s. 147-164

69. Kompetencje moralne nauczycieli – prolegomena / Dariusz Zając. – Bibliogr. // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2021, nr 2, s. 39-58
* Dostępne w Internecie: https://kwartalnikpedagogiczny.pl/article/155091/pl [dostęp: 10.09.2025 r.]

70. Kompetencje nauczyciela geografii w świetle reformy systemu edukacji : potrzeba czy konieczność, czego powinniśmy się nauczyć, aby nowocześnie uczyć ? / Wiktor Osuch // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica. – [T.] 12 (2018), s. 26-38
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/471629 [dostęp: 8.08.2025 r.]

71. Kompetencje nauczyciela jako czynnik jego konkurencyjności / Ludmiła Bazyl // Społeczeństwo, Edukacja, Język. – T. 3 (2015), s. 7-13
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1834255 [dostęp: 8.08.2025 r.]

72. Kompetencje nauczyciela jako wyznacznik jakości edukacji / Hanna Rugała // Edukacja w Dyskursie. – Nr 7 (2019), s. 103-112

73. Kompetencje nauczyciela w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : przegląd polskich podejść i koncepcji teoretycznych / Agnieszka Kosek // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. – 2016, nr 1, s. 121-132

74. Kompetencje nauczyciela w zmieniającej się szkole : (wybrane zagadnienia) / Agata Popławska // Zagadnienia Społeczne. – 2016, nr 2, s. 11-29
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/60765525 [dostęp: 8.08.2025 r.]

75. Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji a wprowadzanie dziecka w świat wielokulturowości / Krystyna Kusiak, Ilona Nowakowska-Buryła // Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. – Vol. 32, [nr] 2 (2019), s. 109-125
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/614871 [dostęp: 8.08.2025 r.]

76. Kompetencje nauczycieli języków obcych w kształceniu uczniów uzdolnionych językowo / Joanna Sobańska // Roczniki Humanistyczne. – T. 66, z. 10 (2018), s. 175-189
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1804630 [dostęp: 8.08.2025 r.]

77. Kompetencje nauczycieli muzyki w Polsce / Piotr Baron // Białostockie Studia Pedagogiczno-Muzyczne. – [T.] 3 (2020), s. 241-253

78. Kompetencje nauczycieli w perspektywie zmian pokoleniowych / Zbigniew Ruszaj, Wojciech Błażejewski // Edukacja, Terapia, Opieka. – Vol. 3 (2021), s. 227-237
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2087466 [dostęp: 8.08.2025 r.]

79. Kompetencje pedagogiczne nauczyciela religii / Adam Maj // Zeszyty Formacji Katechetów. – R. 15, nr 4 (2015), s. 77-88

80. Kompetencje pedagogiczne nauczycieli szkół podstawowych w ocenie nauczycieli i rodziców / Zdzisław Czajka // Polityka Społeczna. – 2021, nr 4, s. 15-27
* Dostępne w Internecie: https://polityka-spoleczna.ipiss.com.pl/article/152409/pl [dostęp: 10.09.2025 r.]

81. Kompetencje społeczne i międzykulturowe nauczycieli i pedagogów w świetle badań własnych / Mariola Badowska. – Bibliogr. // Kultura i Edukacja. – 2018, nr 3, s. 184-200
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1985695 [dostęp: 8.08.2025 r.]

82. Kompetencje społeczne nauczycieli : diagnoza i pomocowe implikacje / Magdalena Piorunek, Iwona Werner // Studia Edukacyjne. – Nr 44 (2017), s. 121-142
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/a91ed214-c599-4d27-9894-3c0556d6ff24/content [dostęp: 8.08.2025 r.]

83. Kompetencje społeczne nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej na przełomie XX i XXI wieku / Wojciech Walat // Problemy Profesjologii. – 2017, nr 2, s. 69-78
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/479189 [dostęp: 8.08.2025 r.]

84. Kompetencje społeczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Anna Wojda, Krzysztof Dziurzyński. – Bibliogr. // Pedagogika Społeczna. – 2020, nr 3, s. 177-195
* Dostępne w Internecie: http://pedagogikaspoleczna.com/wp-content/uploads/2021/07/PS-3-77-177-195.pdf [dostęp: 8.08.2025 r.]

85. Kompetencje technologiczne nauczycieli / Dorota Janczak // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 5, s. 48-51

86. Kompetencje współczesnego nauczyciela historii / Justyna Strykowska-Nowakowska // Wiadomości Historyczne. – 2021, nr 2, s. 38-42

87. Kompetencje współczesnego nauczyciela – potrzeba doskonalenia w czasach sztucznej inteligencji / Beata Kuźmińska-Sołśnia. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2024, nr 2, s. 155-172
* Dostępne w Internecie: https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2024/2/11_2_2024.pdf [dostęp: 8.08.2025 r.]

88. Komunikacja i asertywność jako ważne kompetencje współczesnego nauczyciela / Agnieszka Knap-Stefaniuk, Eva Ambrozová // Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula. – 2017, nr 1, s. 82-98
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/439915 [dostęp: 8.08.2025 r.]

89. Kształtowanie kluczowych kompetencji nauczycieli edukacji elementarnej : raport z badań / Barbara Surma // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – Vol. 14, nr 2 (2019), s. 93-104
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1350 [dostęp: 8.08.2025 r.]

90. Literatura, terapia, pomoc : kilka refleksji wokół psychologicznych kompetencji nauczycieli języka polskiego / Jan Zdunik // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. – [Nr] 11 (2020), s. 204-216
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1627333 [dostęp: 8.08.2025 r.]

91. Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli / Marta Konieczna-Kucharska // Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie. – Nr 19 (2015), s. 229-241
* Dostępne w Internecie: https://www.sbc.org.pl/Content/358718/konieczna-kucharska.pdf [dostęp: 8.08.2025 r.]

92. Musical competencies of teachers of perschool and school-age children = Kompetencje muzyczne nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym / Joanna Szczyrba-Poroszewska, Agnieszka Lasota. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2024, nr 4, s. 295-303
* Dostępne w Internecie: https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2023/4/21_4_2023.pdf [dostęp: 8.08.2025 r.]

93. Nauczyciel edukacji początkowej a uczeń zdolny : wokół problemu (nie)kompetencji / Małgorzata Kwiatkowska-Góralczyk. – Bibliogr. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 4, s. 13-21
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.aps.edu.pl/index.php/pow/article/view/1507 [dostęp: 8.08.2025 r.]

94. Nauczyciel szkoły jutra / Adriana Kloskowska // Życie Szkoły. – 2022, nr 8, s. 21-24

95. Od nauczyciela do refleksyjnego badacza procesów edukacyjnych, czyli Uwag kilka o kompetencjach pedagogiczno-badawczych nauczycieli muzyki = From a teacher to a reflexive researcher of educational processes – namely, a few remarks on music teachers’ pedagogical-research competence / Maciej Kołodziejski // Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego. – R. 8 (2016), s. 353-376
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/466399 [dostęp: 26.08.2025 r.]

96. Odpowiedzialność jako element profesjonalnych kompetencji nauczyciela w zakresie ewaluacji pracy edukacyjnej / Lidia Marek // Problemy Profesjologii. – 2019, nr 2, s. 45–52
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2077380 [dostęp: 8.08.2025 r.]

97. Organizacyjne kompetencje nauczyciela religii / Jan Szpet // Katecheza, Rodzina, Parafia i Szkoła. – T. 15 (2017), s. 65-74

98. Programowanie i robotyka w nowej podstawie programowej wobec (nie)kompetencji nauczycieli informatyki / Aneta Raczykowska // Problemy Profesjologii. – 2019, nr 2, s. 53-69
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2077382 [dostęp: 8.08.2025 r.]

99. Rola i kompetencje nauczyciela w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie / Alicja Skibicka-Piechna // Społeczeństwo, Edukacja, Język. – T. 16 (2022), s. 157-168
* Dostępne w Internecie: https://czasopismanaukowe.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/167 [dostęp: 8.08.2025 r.]

100. Rola i znaczenie kompetencji wychowawczych i edukacyjnych nauczycieli wobec problemu zagrożenia dzieci i młodzieży ze strony sekt / Mariusz Gajewski. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2020, nr 4, s. 115-129
* Dostępne w Internecie: https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2020/4/09_4_2020.pdf [dostęp: 8.08.2025 r.]

101. Rozważania o kompetencjach pedagogicznych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej = Considering the pedagogical competence of the early primary school education teachers / Ingrid Paśko // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. – 2016, nr 1, s. 105-119
* Dostępne w Internecie: https://czasopismoippis.uken.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Ingrid-PASKO.pdf [dostęp: 26.08.2025 r.]

102. Znaczenie kompetencji nauczycielskich w determinowaniu efektywności pracy szkoły / Grażyna Cęcelek // Kultura i Wychowanie. – 2022, nr 1, s. 25-35
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2192963 [dostęp: 8.08.2025 r.]

Oprac. Anna Zacłona
PBW w Opolu
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów

 

Udostepnij:

ZASOBY CYFROWE

Współpraca

Przewiń do góry Przejdź do treści