Kompetencje miękkie w edukacji

Zestawienie bibliograficzne gromadzi piśmiennictwo z lat 2000-2018 i zawiera 51 opisów. Materiał bibliograficzny został uporządkowany alfabetycznie z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w wydawnictwach ciągłych. Książki dostępne w PBW w Opolu i filiach oznaczone są sygnaturami.

 

Książki:

1. Akademia umiejętności interpersonalnych : 20 spotkań z komunikacją / Katarzyna Bocheńska-Włostowska. – Kraków : “Impuls”, 2009. – 238, [1] s. : il. kolor.

2. Aspekty prawne i kompetencje miękkie w edukacji informatycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 1, Poszanowanie prawa własności intelektualnej w użytkowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych / Monika Lipińska-Pawełek. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 32 s.: il. – ( Informatyka: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 10)
Opole: M 219053/II, M 219054/II, Kluczbork: M 056695/II, M 056696/II, Nysa: M 069189/II, M 069190/II

3. Aspekty prawne i kompetencje miękkie w edukacji informatycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 2, Bezpieczeństwo w użytkowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych / Monika Spławska-Murmyło, Anna Wawryszuk. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 42 s. : il. – (Informatyka: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 10)
Opole: M 219053/II, M 219054/II, Kluczbork: M 056695/II, M 056696/II, Nysa: M 069189/II, M 069190/II

4. Aspekty prawne i kompetencje miękkie w edukacji informatycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 3, Rozwijanie postawy przedsiębiorczej oraz racjonalnego decydowania w ramach edukacji informatycznej / Monika Spławska-Murmyło, Anna Wawryszuk. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 26 s.: il. -(Informatyka: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 10)
Opole: M 219053/II, M 219054/II, Kluczbork: M 056695/II, M 056696/II, Nysa: M 069189/II, M 069190/II

5. Aspekty prawne i kompetencje miękkie w edukacji informatycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 4, Rozwijanie podejścia kreatywnego oraz efektywności osobistej w ramach edukacji informatycznej / Monika Spławska-Murmyło, Anna Wawryszuk. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 15 s.: il. – (Informatyka: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 10)
Opole: M 219053/II, M 219054/II, Kluczbork: M 056695/II, M 056696/II, Nysa: M 069189/II, M 069190/II

6. Dlaczego niektórzy nauczyciele zawsze odnoszą sukces? / Marzena Frąckowiak. – Poznań : Wydawnictwo eMPi², 2010. – 256 s. : il.
Opole: M 203312, M 203313

7. Doskonalenie kompetencji interpersonalnych : materiały do ćwiczeń / Hanna Dolna. – Toruń : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010. – 155 s. : il.

8. Kompetencje : aspekty teoretyczne i praktyczne / Urszula Jeruszka. – Warszawa : “Difin”, 2016. – S. 56-61: Kompetencje miękkie i kompetencje twarde
Opole: C 218919, M 218754, M 218755, M 218756, Kluczbork: M 054316, M 054317

9. Kompetencje interpersonalne nauczycieli a ich relacje z rodzicami uczniów / Karolina Malinowska ; Instytut Badań Edukacyjnych // W: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela / red. nauk. Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak. – Warszawa : Wydaw. Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 159-169

10. Kompetencje interpersonalne nauczycieli szkół zawodowych / Urszula Jeruszka ; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie // W: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela / red. nauk. Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak. – Warszawa : Wydaw. Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 238-256

11. Kompetencje interpersonalne w przestrzeni szkoły / red. nauk. : Włodzimierz Heller i Anna Maria Janiak ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. – Poznań ; Kalisz : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, 2016. – 171 s. : il.

12. Kompetencje miękkie (pozatechniczne) nauczyciela przygotowującego kandydatów do zawodów trudnych i niebezpiecznych / Janusz Ślusarski // W: W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta / red. nauk. Anna Karpińska, Walentyna Wróblewska, Karol Kowalczuk. – Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2016. – S. 123-137

13. Kompetencje psychospołeczne dziecka w przestrzeni szkolnej na przykładzie migrantów i reemigrantów polskich / Katarzyna Winiecka, Joanna Borowik // W: Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży : teoria i badania / red. nauk. Janina Uszyńska-Jarmoc, Małgorzata Bilewicz. – Warszawa : Wydaw. Akademickie Żak : Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych, cop. 2015. – S. 288- 303
Opole: M 214261, M 214262, M 215100, M 215101

14. Kompetencje psychospołeczne nauczycieli w świecie technologii komunikacyjnej / Ewa Lubina. – Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 2012. – 108 s.

15. Kompetencje psychospołeczne studentów – kandydatów na nauczycieli wychowania fizycznego / Anna Romanowska-Tołłoczko. – Wrocław : Wydaw. Akademii Wychowania Fizycznego, 2018. – 190 s. : il. – (Studia i Monografie Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu ; nr 126)

16. Kompetencje społeczne : metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych / Paweł Smółka. – Wyd. 2. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2016. – 215 s. : il. – (Zarządzanie Zasobami Ludzkimi (HR))
Opole: M 219492, M 219493

17. Możliwości rozwijania kompetencji miękkich dla wykładowców uczelni wyższych na przykładzie wykładowcy-filologa / Gabriela Gorąca-Sawczyk // W: Języki specjalistyczne : edukacja, perspektywy, kariera / pod red. Jacka Makowskiego. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Filologiczny, 2016. – S. 28-39

18. Pokolenie Z wobec potrzeb kształtowania kompetencji adaptacyjnych do życia i pracy w ponowoczesnym świecie / Magda Kalkowska // W : Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia. T. 1, Współczesny uczeń a dydaktyka 2.0 / red. nauk. Marzenna Nowicka, Joanna Dziekońska. – Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2018. – S. 77-92
Opole: M 217543, M 217654, M 217655, Nysa M 069021

19. Raport z badania “Zapotrzebowanie pracodawców na tzw. kompetencje miękkie absolwentów kierunków ścisłych – Edycja II” : informator 2011 / Andrzej Podgórski ; Biuro Karier, Biuro Zawodowej Promocji Studentów i Absolwentów UMK. – Toruń : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012. – 168, [1] s.

20. Rola umiejętności interpersonalnych w pracy nauczyciela / Oliwia Dudkowska ; Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie // W: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela / red. nauk. Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak. – Warszawa : Wydaw. Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 170-176

21. Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji matematycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 1, Jak rozwijać postawę przedsiębiorczą za pomocą edukacji matematycznej? / Marek Pisarski. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 50 s. : il. – (Matematyka: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 10)
Opole: M 219061/II, M 219062/II, Kluczbork: M 056704/II, M 056705/II, Nysa: M 069197/II, M 069198/II

22. Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji matematycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 2, Jak rozwijać racjonalne decydowanie za pomocą edukacji matematycznej? / Marek Pisarski. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 29 s. : il. – (Matematyka: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 10)
Opole: M 219061/II, M 219062/II, Kluczbork: M 056704/II, M 056705/II, Nysa: M 069197/II, M 069198/II

23. Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji matematycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 3, Jak rozwijać myślenie długofalowe za pomocą edukacji matematycznej? / Marek Pisarski. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 27 s. : il. – (Matematyka: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 10)
Opole: M 219061/II, M 219062/II, Kluczbork: M 056704/II, M 056705/II, Nysa: M 069197/II, M 069198/II

24. Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji matematycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 4, Jak rozwijać efektywność osobistą za pomocą edukacji matematycznej? / Marek Pisarski. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 29 s. : il. – (Matematyka: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 10)
Opole: M 219061/II, M 219062/II, Kluczbork: M 056704/II, M 056705/II, Nysa: M 069197/II, M 069198/II

25. Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 1, Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji biologicznej / Elżbieta Szedzianis. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 29 s. : il. – (Przedmioty Przyrodnicze: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 7)
Opole: M 219057/II, M 219058/II, Kluczbork: M 056710/II, M 056711/II, Nysa: M 069203/II, M 069204/II

26. Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 2, Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji chemicznej / Elżbieta Szedzianis. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 29 s. : il. – (Przedmioty Przyrodnicze: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 7)
Opole: M 219057/II, M 219058/II, Kluczbork: M 056710/II, M 056711/II, Nysa: M 069203/II, M 069204/II

27. Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 3, Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji fizycznej / Elżbieta Szedzianis, Andrzej Fogt. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 22 s. – (Przedmioty Przyrodnicze: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 7)
Opole: M 219057/II, M 219058/II, Kluczbork: M 056710/II, M 056711/II, Nysa: M 069203/II, M 069204/II

28. Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 4, Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji geograficznej / Paulina Kamińska, Katarzyna Burak. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 24 s. : il. – (Przedmioty Przyrodnicze: Zestawy Materiałów – Ośrodek Rozwoju Edukacji ; cz. 2, zestaw 7)
Opole: M 219057/II, M 219058/II, Kluczbork: M 056710/II, M 056711/II, Nysa: M 069203/II, M 069204/II

29. Trening kreatywności : podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych / Krzysztof J. Szmidt. – Wyd. 2 poszerz. – Gliwice : “Helion”, cop. 2013. – 312 s. : il. – (Psychologia Sensus.pl )
Opole: C 210639, M 210752, M 210753, M 212782

30. Wychowanie do osobistego rozwoju : pomysły na lekcje rozwijające kompetencje miękkie i umiejętności osobiste wśród dzieci i młodzieży. Cz. 1 / Katarzyna Skolimowska, Marzena Kud. – Warszawa : “Difin”, 2017. – 222 s. : il. kolor. – (Engram )
Opole: M 217937/I, M 217938/I, Kluczbork M 055597/I, Nysa M 068951/I

31. Wychowanie do osobistego rozwoju : pomysły na lekcje rozwijające kompetencje miękkie i umiejętności osobiste wśród dzieci i młodzieży. Cz. 2 / Katarzyna Skolimowska, Marzena Kud. – Warszawa : “Difin”, 2018. – 229 s. : il. kolor. – (Engram)
Opole: M 217937/II, M 217938/II, Kluczbork M 055598/II, Nysa M 068951/II

 

Artykuły z wydawnictw ciągłych: 

32. Autoprezentacja – scenariusz warsztatu dla młodzieży licealnej / Agata Sierota // Remedium. – 2018, nr 6, s. 20-21

33. Autoprezentacja nauczyciela / Jakub Pstrąg // Wychowawca. – 2007, nr 10, s. 7-10

34. Edukacja i lęki komunikacyjne / Barbara Popiel // Refleksje. – 2016, nr 4, s. 14-19

35. Inteligencja emocjonalna – sprzymierzeniec w pracy nauczyciela / Karolina Oleksa // Biologia w Szkole. – 2017, nr 3, s. 25-28

36. Jak kształcić umiejętności miękkie u uczniów ? / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. – 2015, nr 74, s. 52-55

37. Jak poskromić stres? / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. – 2018, nr 98, s. 24-28

38. Kompetencje miękkie przyszłością zawodu bibliotekarza / Katarzyna Kapek // Poradnik Bibliotekarza. – 2015, nr 7/8, s. 57-58

39. Kompetencje twarde czy miękkie? : analiza ofert pracy pod kątem pożądanych przez pracodawców kompetencji zawodowych / Izabela Paprocka, Mateusz Terlecki // Szkoła, Zawód, Praca. – Nr 9 (2015), s. 87-96

40. Kształtowanie umiejętności psychospołecznych dzieci / Maria Kożuchowska // Remedium. – 2018, nr 9, s. 20-21

41. Kształtowanie umiejętności psychospołecznych dzieci. Cz. 2 / Maria Kożuchowska // Remedium. – 2018, nr 10, s. 18-19

42. Menedżer w szkole, menedżer w klasie / Małgorzata Łuba // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 87, s. 16-20

43. Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli / Marta Konieczna-Kucharska // Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie. – Nr 19 (2015), s. 229-241

44. Narzędzia do oceny poziomu inicjatywy / Małgorzata Łuba // Biologia w Szkole. – 2017, nr 2, s. 30-34

45. Narzędzia do rozwoju umiejętności miękkich / Małgorzata Łuba // Biologia w Szkole. – 2017, nr 1, s. 31-35

46. Po co nam w życiu kompetencje miękkie? / Małgorzata Łuba // Biologia w Szkole. – 2017, nr 1, s. 25-30

47. Problematyka wypalenia zawodowego osób aktywnych zawodowo w kontekście nabywania przez młodzież kompetencji psychospołecznych / Renata Czernecki // Chowanna. – T. 1 (2017), s. 259-278

48. Samoocena a asertywność : kompetencje psychospołeczne przyszłych nauczycieli kultury fizycznej / Anna Romanowska-Tołłoczko // Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. – [T.] 54 (2016), s. 24-32

49. Uczeń mówcą doskonałym / Patryk Kleczkowski // Sygnał. – 2017, nr 6, s. 7-10

50. Wybrane kompetencje miękkie studentów pedagogiki jako fundament / Katarzyna Bocheńska-Włostowska // Zeszyty Naukowe – Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie. – Nr 36 (2012), s. 77-88

51. Znaczenie kompetencji miękkich / Grzegorz Więcław // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 2, s. 66-68

 

Oprac. Małgorzata Potępa

Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu