Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się

Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się : studium przypadków / Bożena Tołwińska. Białystok : Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2021. – 545 s. ; 24 cm. 

Podjęte przez Bożenę Tołwińską badanie przejawów aplikacji koncepcji „piątej dyscypliny” P.M. Senge’a do codziennego funkcjonowania szkoły wnosi nowe elementy do wiedzy o tej specyficznej „organizacji uczącej się”. Książka powstała jako próba odniesienia koncepcji organizacji uczącej się do funkcji szkoły i stylu kierowania oraz opisania jej przejawów w praktyce szkół wyróżnionych tytułem „Lider organizacji uczącej się”. Publikacja składa się z  części teoretyczno-metodologicznej oraz empirycznej podzielonych na dziewięć rozdziałów :  Potrzeba nowego modelu szkoły w zmieniającym się otoczeniu (rozdz. 1) ; Szkoła jako organizacja i różne sposoby jej ujmowania (rozdz. 2) ; Metodologiczne podstawy własnych badań (rozdz. 3) ; Warunki sprzyjające dążeniu kadry do mistrzostwa w szkołach uczestniczących w badaniach (rozdz. 4) ; Modele myślowe ucznia, nauczyciela, rodzica w szkołach objętych badaniami (rozdz. 5) ; Budowanie wizji szkoły (rozdz. 6) ; Zespołowe uczenie się w szkołach biorących udział w badaniach (rozdz. 7) ; Przejawy myślenia systemowego w szkołach biorących udział w badaniach (rozdz. 8).; Styl kierowania w szkołach biorących udział w badaniach (rozdz. 9). Ze względu na interdyscyplinarne usytuowanie problematyki, tezy niniejszej pracy mają swoje źródła w pedagogice, socjologii, teorii organizacji i kierowania w oświacie oraz teoriach uczenia się i zmiany. Część empiryczna zawiera wyniki własnych badań wraz z podsumowującymi konkluzjami. Książka może służyć różnym odbiorcom zainteresowanym poprawą środowiska szkoły poprzez współtworzenie go ze wszystkimi podmiotami edukacji.