Bibliografia „Jak efektywnie wykorzystać wyposażenie i warunki lokalowe szkoły?” gromadzi piśmiennictwo z lat 2000-2019 i składa się z 66 opisów opisów bibliograficznych.
Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.
KSIĄŻKI:
1. Aranżacja przestrzeni edukacyjnej a rozwój dziecka / Elżbieta Marek. – Bibliogr. // W : Edukacja małego dziecka. T. 13, Konteksty oświatowe / praca zbiorowa pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Aleksandry Minczanowskiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2019. – S. 141-154
M 065103 (Kędzierzyn-Koźle), C 057204/XIII (Kluczbork), M 066173/XIII (Nysa), C 205652/XIII M 205662/XIII M 208806/XIII (Opole)
2. Architektura budynku szkolnego lat najnowszych w aspekcie wpływów współczesnej techniki i wymagań społecznych / Małgorzata Balcer-Zgraja. – Gliwice : Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2008. – 149, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 30 cm. – (Monografia / [Politechnika Śląska] ; 149)
3. Kształtowanie jakości powietrza w pomieszczeniach szkolnych / Małgorzata Pośniak [et al.]. – Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, 2010. – 30 s. : il. ; 24 cm.
4. Nauczyciel jako kreator przestrzeni estetycznej dziecka / Magdalena Pawlak. – Bibliogr. // W : Nauczyciel wczesnej edukacji : rozwijanie kompetencji zawodowych / pod red. Wiesławy Leżańskiej i Doroty Radzikowskiej. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. – S. 127-142
M 216858 M 218522 M 219039 (Opole)
5. Nauka o szkole : studium monograficzne : zarys koncepcji / Józef Kuźma. – Kraków : „Impuls”, 2005. – S. 225-238 : Rola architektury i ergonomii we współczesnej szkole
M 191006 M 192092 (Opole)
6. Podejście konstruktywne w perspektywie możliwości i potrzeby zmian paradygmatu kształcenia / Wanda Banaszewska, Izabella Gorczyca, Joanna Górecka. – Bibliogr. // W : Edukacja małego dziecka. T. 11, Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji / praca zbiorowa pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger-Kosturek. – Cieszyn ; Kraków : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017. – S. 113-128
M 64394 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 054777/XI (Kluczbork), C 066173/XI (Nysa), C 205652/XI M 205662/XI M 208806/XI (Opole)
7. Pracownia fizyczna wspomagana komputerem / Henryk Szydłowski. – Wyd.10 zm. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003. – 507,[1] s. : rys.,wykr. ; 24 cm.
M 190562 (Opole)
8. Pracownia komputerowa : poradnik dla nauczyciela / Marcin Szeliga. – Gliwice : „Helion”, cop. 2003. – 84 s. : rys. ; 21 cm.
M 190563 (Opole)
9. Pracownia Nauk Przyrodniczych w MODN, czyli nauczanie przez działanie / Jolanta Fąforowicz, Helena Jasińska, Barbara Kemska-Guga // W : Dynamika rozwoju Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu / red. Janusz Berdzik, Jolanta Fąforowicz, Małgorzata Szeląg. – Opole : Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, 2020. – S. 142-152
M 220637 (Opole)
10. Problematyka zużycia technicznego obiektów szkolnych zrealizowanych w różnych technologiach / Jan Ślusarek, Maria Gorzel-Jaśniok. – Gliwice : Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2012. – 172, [2] s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm. – (Monografia / [Politechnika Śląska] ; 418)
11. Przestrzenie i miejsca szkoły / Aleksander Nalaskowski ; [red. Wojciech Śliwerski]. – Kraków : „Impuls”, 2002. – 83 s. : il. ; 31 cm.
M 183911 (Opole)
12. Rzeczywistość szkolna ucznia niepełnosprawnego i jego nauczyciela w edukacji integracyjnej / Danuta Apanel // W : Codzienność szkoły : uczeń = The everyday life at school : the apprentice / pod red. Ewy Bochnio, Inetty Nowosad, Mirosława J. Szymańskiego. – Kraków : „Impuls”, 2014. – S. 245-257
M 63072 (Kędzierzyn-Koźle), M 212579 M 212580 C 212572 (Opole)
13. Standardy wyposażenia i obudowy medialnej przedmiotów ogólnokształcących : gimnazjum / red. Andrzej Bogaj, Stefan M. Kwiatkowski ; Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. – Warszawa : MENiS, 2002. – 194 s. ; 30 cm.
M 185357 (Opole)
14. Standardy wyposażenia i obudowy medialnej przedmiotów ogólnokształcących : szkoła podstawowa / red. Andrzej Bogaj, Stefan M. Kwiatkowski ; Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. – Warszawa : MENiS, 2002. – 140 s. ; 30 cm. ISBN 83-87925-6-53-5
M 185356 (Opole)
15. Zarządzanie materialna bazą infrastruktury oświaty determinantą wdrożenia programu „Radosna szkoła” // W : Procesy gospodarczego i społecznego rozwoju wobec wyzwań współczesnego świata / red. nauk. Maria Bucka, Zbigniew Mikołajewicz ; Uniwersytet Opolski, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne. Oddział w Opolu. – Opole, 2014. – S. 453-463
*Stan przygotowania infrastruktury materialnej do planowanego procesu kształcenia sześciolatków, którego podstawą prawną jest realizowany program „Radosna szkoła”, zapewniający pomoc finansową organom prowadzącym publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe w tworzeniu warunków do realizacji nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego
M 213551 (Opole)
16. Zrównoważone środowisko edukacyjne w edukacji wczesnoszkolnej / Jolanta Pytlik. – Bibliogr. // W : Poznać i zrozumieć świat : innowacje w edukacji wczesnoszkolnej / pod red. nauk. Wojciecha Duczmala, Sławomira Śliwy. – Opole : Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu : Wydawnictwo Instytut Śląski, 2015. – S. 42-57
* Dot. konieczności zmian w sali lekcyjnej będącej jednym z elementów środowiska edukacyjnego
M 214782 (Opole)
ARTYKUŁY W CZASOPISMACH:
17. Aranżacja mebli i wystrój a komunikacja interpersonalna w klasie / Ewa Chmielewska // Edukacja Humanistyczna. – 2018, nr 1, s. 131-142
18. Aranżacja przestrzeni w przedszkolu / Małgorzata Falkiewicz-Szult // Wychowanie w Przedszkolu. – 2003, nr 7, s. 396-400
19. Aranżacja szkolnej przestrzeni / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Sygnał. – 2019, nr 3, s. 48-51
20. Architektoniczna przestrzeń edukacyjna szkoły : oczekiwania uczniów, nauczycieli i rodziców = Architectural educational space of the school : expectations of students, teachers and parents / Anna Solecka, Wojciech Walat // Edukacja, Technika, Informatyka. – 2019, nr 4, s. 38-45
21. Baza i wyposażenie świetlicy szkolnej / Ewelina Kukla // Świetlica w Szkole. – 2008, nr 1, s. 11
22. Biblioteczna przestrzeń w szkole / Jolanta Laskowska // Biblioteka w Szkole. – 2014, nr 4, s. 5-8
23. Biurko, mebel znaczący / Maria Halińska // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 2, s. 104-107
24. Co powinno się znaleźć w nowoczesnej pracowni informatycznej / Barbara Halska // TIK w Edukacji. – 2019, nr 2, s. 26-28
25. Dobre praktyki w przedszkolach rodzinkowych / Ewa Zielińska // Bliżej Przedszkola. – 2018, nr 9, s. 14-17
26. Ergonomia w podstawówce / Maria Śledzińska // Gazeta Szkolna. – 2001, nr 15, s. 9
27. Gabinet dyrektorski w świetle dobrego obyczaju / Zofia Kosińska // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 11, s. 32-35
28. Gdy teoria spotyka się z praktyką : organizacyjne vademecum dla początkującego nauczyciela / Beata Kozłowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 8, s. 6-11
* Zawiera subiektywny zbiór wskazówek ułatwiających organizację pracy w grupie i zagospodarowanie przestrzeni sali
29. Holenderskie pomysły na edukację dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Agnieszka Nowak-Łojewska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2011, nr 1, s. 36-42
30. Im więcej, tym lepiej? : kolorowe sale z mnóstwem pomocy dydaktycznych / Anna Kałuba-Korczak // Życie Szkoły. – 2014, nr 11, s. 12-13
31. Jak to robią w Islandii? / Iwona Moczydlowska // Meritum. – 2013, nr 1, s. 62-68
32. Jak wykorzystać założenia edukacji alternatywnej w tradycyjnej szkole? / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2018, nr 1, s. 17-21
33. Jak zadbać o przyjazną przestrzeń w szkole? / Anna Rękawek // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 9, dod. „Wyposażenie Szkół”, s. 18-20
34. Komputery i tablice interaktywne w realiach polskiej szkoły / Jolanta Ostrowska // Gazeta Szkolna. – 2010, nr 3, s. 15
*Wykorzystanie nowoczesnych środków dydaktycznych przez nauczycieli
35. Lokale i wyposażenie bibliotek szkolnych : marzenia a rzeczywistość / Danuta Brzezińska // Poradnik Bibliotekarza. – 2011, nr 12, s. 3-7
36. Małe dziecko w przestrzeni szkolnej / Agnieszka Skorodzień // Meritum. – 2013, nr 1, s. 34-35
37. Miejsce idealne dla czytelnika / Urbaniak Anna // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 7, s. 74-77
* O nowoczesnej i funkcjonalnej bibliotece szkolnej
38. Możliwości aranżowania sali przedszkolnej / Bernadetta Ślusarek // Wychowanie w Przedszkolu. – 2002, nr 8, s. 474-477
39. Nyski Hogwart – aranżacja zabytkowej biblioteki / Renata Bednarz // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 5, s. 28-29
* Biblioteka szkolna w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Nysie
40. Pracownia biologiczno-przyrodnicza / Ewa Wojciechowska // Sygnał. – 2018, nr 8, s. 12-15
41. Pracownia komputerowa dla uczniów z niepełnosprawnościami / Jacek Zadrożny // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 11, s. 48-51
42. Pracownia przyrodnicza XXI wieku / Anna Romańska // TIK w Edukacji. – 2019, nr 2, s. 16-19
43. Prawidłowe wyposażenie szkoły / Andrzej Pery // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 9, dod. „Wyposażenie Szkół”, s. 6-10
44. Projektowanie uniwersalne : implementacja w obszarze edukacji i bibliotekarstwa szkolnego /Małgorzata Fedorowicz // Przegląd Biblioteczny. – 2007, z. 3, s. 399-407
45. Przedszkole w niebanalnej formie : architektoniczna przestrzeń edukacyjna w przedszkolu / Wojciech Walat // Nowe Horyzonty Edukacji. – 2013, nr 4, s. 28-32
46. Przestrzeń edukacyjna na miarę XXI wieku / Aleksandra Saczuk // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 1, s. 68-72
* Aranżacja szkolnej przestrzeni
47. Skuteczna nauka języków obcych w nowoczesnej sali / Iwona Łopacińska // TIK w Edukacji. – 2019, nr 2, s. 20-23
48. Standardy pracy biblioteki szkolnej // Poradnik Bibliotekarza. – 2010, nr 9, s. 45-48
49. Strefy kontaktów i dysonansów w szkole / Anna Klimowicz // Meritum. – 2013, nr 1, s. 28-33
50. Szklane szkoły : dobra architektura, dobra przestrzeń, dobra szkoła / Mirosław Pinek // Nowe Horyzonty Edukacji. – 2013, nr 3, s. 16-22
51. Szkolne gry przestrzenne / Aleksander Nalaskowski // Meritum. – 2013, nr 1, s. 5-11
52. Szkoła jako system operacyjny / Karolina Wrzosowska, Łukasz Wojciechowski // Meritum. – 2013, nr 1, s. 23-27
53. Szkoła przyjazna sześciolatkom / Mirela Nawrot // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 9, dod. „Wyposażenie Szkół”, s. 10-12
54. Tablice interaktywne narzędziem nowoczesnego nauczyciela / Jolanta Ostrowska // Gazeta Szkolna. – 2010, nr 2, s. 15
55. Uczeń w przestrzeni szkolnej : proksemika klasy / Kinga Bartkowiak // Sygnał. – 2020, nr 1, s. 39-42
56. W gabinecie pedagoga / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2012, nr 41, s. 41-42
57. Wady i zalety ławki szkolnej / Bronisław Bieś. – (Bhp w szkole) // At est. – 2007, nr 11, dod. s. IV
58. Wakacyjna modernizacja biblioteki / Agnieszka Kowalewska // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 5, s. 18-20
59. Warto zmieniać szkolną bibliotekę / Bożena Boryczka // Meritum. – 2013, nr 1, s. 37-43
60. Wpływ przestrzeni na filozofię uczenia / Magdalena Swat-Pawlicka. – Bibliogr. // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 1, s. 76-80
61. Wykorzystanie atutów sali lekcyjnej / Magdalena Jurewicz // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 1, s. 72-75
62. Wykorzystanie ICIM – z doświadczeń własnych / Elżbieta Guzwa // Biblioteka w Szkole. – 2008, nr 11, dod. „Biblioteka – Centrum Informacji”, nr 2, s. 6-7
63. Wyposażenie, szkolenie i wspieranie / Rafał Lew-Starowicz ; rozm. przepr. Karolina Szulc // TIK w Edukacji. – 2016, nr 3, s. 56-57
* Obecność technologii multimedialnych w szkołach i ich wykorzystanie
64. Wysokość mebli szkolnych i zmęczenie fizyczne uczniów wybranych szkół podstawowych województwa lubuskiego / Artur Wandycz, Krystyna Pietkiewicz // Zastosowania Ergonomii. – 2006, nr 1/3, s. 117-123
65. Zagospodarowanie ścian w klasie / Kinga Białek // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 2, s. 67-70
66. Znaczenie odpowiedniej aranżacji przestrzeni edukacyjnej małego dziecka / Anna Sowińska // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 9, dod. „Wyposażenie Szkół”, s. 2-4
Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu