Inteligencja emocjonalna nauczycieli gimnazjów / Katarzyna Szorc. – Kraków : „Impuls”, 2013. – 140 s.
Niniejsza publikacja poświęcona jest tematyce mającej duże znaczenie dla teoretycznej wiedzy pedagogicznej i praktyki edukacyjnej. Tytułowa inteligencja emocjonalna należy do kompetencji osobistych człowieka, wyrażających się w rozumieniu zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób, jak też używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób.
Praca powstała na podstawie rozprawy doktorskiej autorki, stanowi jednak jej znacznie zmienioną wersję. Składają się na nią trzy rozdziały.
Rozdział pierwszy (teoretyczny) ukazuje inteligencję emocjonalną nauczycieli gimnazjów w obliczu zagrożeń współczesnego świata. W rozdziale drugim – metodologicznym przedstawiono cele badań, problemy badawcze, metody, techniki i narzędzia zastosowane w trakcie realizacji procedury badań. Przybliżono także teren prowadzonych badań i ich organizację. Rozdział trzeci stanowi empiryczny wymiar inteligencji emocjonalnej nauczycieli gimnazjów. Autorka omawia tu oraz analizuje i interpretuje wyniki uzyskanych badań. Odpowiada na pytanie : Jaki jest stan inteligencji emocjonalnej nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych? Pracę zamykają refleksje i wnioski powstałe w wyniku analizy rezultatów badań własnych, jak również sformułowane na podstawie literatury z obszaru współczesnych nauk o rozwoju człowieka.
Zamieszczony w aneksie kwestionariusz-quiz, za pomocą którego warto się zastanowić, w jaki sposób radzimy sobie z podstawowymi emocjami, może znaleźć zastosowanie w pracy wychowawczej z uczniami.
Książka skierowana jest do szerokiego grona nauczycieli-wychowawców pracujących na różnych poziomach kształcenia, jak i kandydatów do tego zawodu, a także wszystkich osób, które widzą potrzebę edukacji w sferze emocjonalnej. Znajomość procesów emocjonalnych jest bowiem podstawą do osiągnięcia sukcesu oraz kluczem do wszelkich form uczenia się.