Informacja zwrotna w edukacji

Zestawienie bibliograficzne gromadzi piśmiennictwo z lat 1999-2019 i zawiera 81 opisów. Materiał bibliograficzny został uporządkowany alfabetycznie z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w wydawnictwach ciągłych. Książki dostępne w PBW w Opolu i filiach oznaczone są sygnaturami.

 

Książki:

1.Czas na feedback dla oświaty / Jadwiga Radwańska. – Warszawa : ”Difin”, 2010. – 176 s. : il. – (Engram)

2. Dyrektor szkoły – moderator, facylitator, coach / Jarosław Kordziński. – Warszawa : ABC a Wolters Kluwer, 2015. – 535 s. – (Inspiracje Edukacyjne)

Opole:  M 214012, M 214013

3. Feedback / Roland i Frances Bee ; [tł. Ilona Morżoł]. – Wyd. 2. – Warszawa : Petit, 2000. – 64 s. – (To, Co Najważniejsze)

Opole: M 190079,  M 190080, Nysa M 063577

4. Informacja zwrotna / Andrzej Kołodziejczyk // W: Ocenianie : materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych / Jerzy Chodnicki [et al.]. – Warszawa : Wydaw. CODN, 1999. – S. 215-219

Opole: M 180113, M 180118, M 180119, M 181090, Nysa 059018

5. Informacja zwrotna a samoocena pracy nauczyciela / Stanisława Grelowska. – Piła :  Pracownia Wydawniczo-Edukacyjna K&K, 2003. – 47 s. : il. – (Nauczyciele – Nauczycielom)

6. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie : przewodnik po metodach aktywizujących / Edyta Brudnik, Anna Moszyńska, Beata Owczarska. – Kielce : Wydaw. Jedność, cop. 2010. – S.  116-120 : Informacja zwrotna

Opole: C 208998, M 210972, M 210973, M 210974, Nysa  C 067126

7. Jak motywować uczniów do nauki : z polskimi przykładami z kursu internetowego “Szkoły Uczącej Się” programu Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności / Merrill Harmin ; przekł. Agata Tomaszewska. – Wyd. 4. – Warszawa : CEO :  Civitas, 2018. – 180  : il. – (Biblioteka Szkoły Uczącej Się)

Opole  M 217976

8. Język otwartości w relacjach nauczyciel – uczeń / Małgorzata Samujło, Teresa Sokołowska-Dzioba // W : Uczłowieczyć komunikację : nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej / red. nauk. Henryka Kwiatkowska. – Kraków : ”Impuls”,  2015. – S. 440-460

Opole  M 214493

9. Kompetencje coachingowe nauczycieli : jak rozwijać potencjał ucznia w szkole / Lilianna Kupaj, Wiesława Krysa. – Warszawa :  ABC a Wolters Kluwer, 2014. – 183 s. – (Inspiracje Edukacyjne)

Opole: M 212596, M 212597, M 213662,  Kędzierzyn-Koźle M 63189, Kluczbork  M 053291

10. Kompetencje trenerskie w pracy nauczyciela : jak zmotywować ucznia do nauki /  Lilianna Kupaj, Wiesława Krysa. – Warszawa :  ABC a Wolters Kluwer, 2015. – 213 s. : il. – (Inspiracje  Edukacyjne)

Opole: M 213744, M 213745, M 214055, M 215540, M 215541, M 215542, M 215543, M 215544,  Brzeg:  M  054451, M 054452, M 054453, Kędzierzyn-Koźle: M 64146, M 64147, M 64148,  Kluczbork: M 054143,  M 054144, M 054145, Nysa: M 068285, M 068286, M 068287

11. Materiały metodyczne do podręcznika Pedagogika, tom 1-3 /red. nauk. Beata Owczarska. – Gdańsk :  GWP, 2010. – 562 s. : il.

Opole: C 202304, M 202324, M 202325, M 202326, M 202327, M 202328, M 209623,  Brzeg: C  050686, M 050772, Kędzierzyn-Koźle  M 61721, Nysa C 065539

12. Oceniam, ucząc : poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / pod red. Danuty Sterny ; [Bogusława Jastrząb [et al.] ]. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2015. – 67, [1] s. : il. (w tym kolor.)

Opole: M 213755, M 213756, M 213757, Kędzierzyn-Koźle:  M 63692,  M 63935, 63936, M 63937,  Kluczbork: M 053741, M 053742, M 053743, M 053744,  Nysa: C 067762, M 067761

13. Ocenianie kształtujące w pracy nauczyciela polonisty jako element motywujący ucznia do nauki / Agnieszka Guzik // W: Każdy uczeń jest ważny : indywidualizacja na lekcji języka polskiego / red. Anna Janus-Sitarz. – Kraków : ”Universitas”, 2017. – S. [303]-328

Opole M 216481, Kędzierzyn-Koźle M 64470, Kluczbork  M 054785

14. Planowanie kariery a Interaktywna sieć zawodów : scenariusze zajęć warsztatowych w pracy doradców zawodowych / Krystyna Lelińska. –  Warszawa : ”Difin”, 2016. – 327 s. :  (w tym kolor.). – (Engram)

Opole: M 215118, M 215119, M 215120, Nysa: M 068525

15. Praktyka informowania o osiągnięciach ucznia – informacja zwrotna [ moduł III, scenariusze] / Maria Krystyna Szmigel, Małgorzata Baranowska  // W: Ocenianie kształtujące po polsku : kurs dla doradców metodycznych – teoria i praktyka : scenariusze zajęć / aut.: Grażyna Szyling [et al.] ; red.: Marta Choroszczyńska, Klemens Stróżyński. – Warszawa :  Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2010. – S. 83-136

Opole: C 205944, M 217341

16. Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku : pytania, refleksje, dobre rady : poradnik dla nauczycieli / Julian Piotr Sawiński. – Warszawa : ”Difin”, 2014. – S.  141-142: Dlaczego dla ucznia ważna jest informacja zwrotna i samoewaluacja ?

Opole M 212721, Kędzierzyn-Koźle M 63269, Nysa  C 067470

17. Studencka informacja zwrotna w zarządzaniu jakością studiów : jak obudzić wykładowców i studentów / Piotr Bielecki. – Warszawa : ”Difin”, 2014. – 223 s.: il.

18. Szkoła dialogu czyli O narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem / Jarosław Kordziński. – Warszawa :  Wolters Kluwer, 2016. – 282 s. :  il. – (Inspiracje Edukacyjne)

Opole:  M 215917, M 215918, M 215919, M 215920,  Kluczbork: M 054361

19. Talent menedżerski w oświacie / Justyna Śmietańska. – Poznań :  Naukowe UAM, 2016. – 311, [1] s. :  il. – (Psychologia i Pedagogika)

Opole  M 217488

20. Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej : możliwości, wyzwania, inspiracje / red. nauk. Marta Kowalczuk-Walędziak, Alicja Korzeniecka-Bondar, Katarzyna Bocheńska-Włostowska. – Kraków : ”Impuls”, 2014. – 279 s.: il.

Opole: M 212608, M 212609, M 212610

21. Uczę się uczyć : ocenianie kształtujące w praktyce / Danuta Sterna. – Warszawa :  Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2016. – 208 s. : il. kolor. – (Biblioteka Szkoły Uczącej Się)

Opole: M 216428, M 217990 (Wyd. 2)

22. Uczę (się) w szkole / Danuta Sterna. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014. – 155, [1] s. : il. kolor.

Opole: M 213770, M 213771, M 213772, Kędzierzyn-Koźle M 63703, Kluczbork:  M 053756, M 053757,  M 053758, Nysa:  C 067754, M 067755

23. Uczę w klasach młodszych : przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się /  pod red. Danuty Sterny ; [Bogusława Jastrząb [et al.] ]. – Warszawa :  Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2015. – 131, [1] s. :  il. – (Biblioteka Szkoły Uczącej Się)

Opole: M 216429, M 217991

24. Żandarma trzeba odwołać, chociaż jest on w nas samych / Marek Piotrowski, Klaudia Piotrowska // W: Twierdza : szkoła w metaforze militarnej : co w zamian? / red. nauk. Maria Dudzikowa, Sylwia Jaskulska. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2016.  – S. 265-280

Opole: M 217608

 

Artykuły z wydawnictw ciągłych:

25. Budowanie relacji w przywództwie / Wojciech Turewicz // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 1, s. 39-46

26. Co kształtuje ocenianie kształtujące? / Grażyna Czetwertyńska // Meritum. –  2015, nr 1, s. 2-7

27. Czy ocenianie kształtujące się opłaca? / Danuta Sterna // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 3, s. 33-44

28. Czy wszystko jasne? : o informacji zwrotnej / Piotr Stankiewicz // Życie Szkoły. – 2015, nr 4, s. 26-27

29. Dydaktyczne aspekty oceniania kształtującego / Wojciech Papaj // Meritum. – 2015, nr 1, s. 25-29

30. Dyrektorska krytyka – konstruktywna i skuteczna / Ewa Maksymowska // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 12, s. 33-36

31. Feedback, czyli uzyskiwanie informacji zwrotnej / Sylwia Krause // Języki Obce w Szkole. –  2007, nr 5, s. 131-133

32. Feedback w szkole, czyli przekazujemy informację zwrotną / Renata Korolczuk // Matematyka w Szkole. –  2013, nr 69, s. 42-43

33. Feedback w świetlicy : pedagog szkolny w świetlicy, czyli gry i zabawy interakcyjne. Cz. 1 / Monika Kulka // Świetlica w Szkole. –  2013, nr 3, s. [12]-13

34. Funkcje i formy informacji zwrotnej / Tomasz Garstka // Meritum. – 2015, nr 1, s. 13-18

35. Funkcje i formy informacji zwrotnej / Tomasz Garstka // Meritum. – 2018, nr 3, s. 30-35

36. Informacja zwrotna / Anna Żarów // Biblioteka w Szkole. – 2005, nr 11, s. 2-3

37. Informacja zwrotna, czyli dialog ucznia z nauczycielem / Grażyna Czetwertyńska // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 6, s. 20-23

38. Informacja zwrotna na lekcjach wf / Jacek Szalewski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2001, nr 3, s. 27-28

39. Informacja zwrotna od uczniów / J.K. // Jakość w Szkole. – 2006, nr 7, s. 12-14

40. Informacja zwrotna – świadomy dialog nauczyciela z uczniem / Margareta Olszewska // Życie Szkoły. – 2018, nr 10, s. 17-21

41. Informacja zwrotna w komunikacji interpersonalnej / Rosław Pawlikowski, Wacław Smyczyński // Kwartalnik Edukacyjny. – 1999, nr 1-2, s. 88-97

42. Instrukcja sukcesu a informacja zwrotna w schemacie organizacyjnym lekcji OWD z cyklu Czytanie głośne / Joanna Piasta-Siechowicz // Język Polski w Szkole IV-VI. – 2015/2016, nr 3,  56-63

43. Jak od pierwszej lekcji porwać uczniów do działania? / Joanna Kostrzewa // Matematyka. – 2019, nr 4, s. 48-50

44. Jak skupić uwagę nastolatka na lekcji – dyscyplina kontra #LifeSkills / Justyna Mak // Horyzonty Anglistyki. – 2019, nr 2, s. 3-6

45. Jakiej informacji zwrotnej potrzebują pracownicy? / Małgorzata Stańczyk // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 10, s. 18-20

46. Jeszcze o ocenianiu kształtującym / Beata Fiszer // Język Polski w Szkole dla Klas IV-VI. – 2007/2008, nr 3, s. 53-62

47. Komunikacja z rodzicami uczniów / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2018, nr [4] (98), s. 52-54

48. Konstruktywna informacja zwrotna / Małgorzata Pomianowska // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 2, s. 57-60

49. Kształtowanie przez ocenianie / Joanna Krzemińska // Sygnał. – 2019, nr 8, s. 38-40

50. Kształtująca ocena oceniania kształtującego / Przemysław Bąbel // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 4, s. 61-64

51. Kształtujące ocenianie pracy domowej / Joanna Kostrzewa // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 5, s. 76-79

52. Metoda Klanzy : rozwój przedszkolaka i całej grupy / Małgorzata Swędrowska // Przedszkole. – 2016, nr 1, s. 47-49

53. Metoda Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD) w pracy terapeutycznej z rodzicami dzieci z grupy ryzyka rozwojowego / Danuta Kopeć, Hanna Kubiak // Studia Edukacyjne. –  2018, nr 49, s. [315]-333

54. Mity związane z ocenianiem kształtującym, czyli “odczarowanie” informacji zwrotnej / Beata Zwierzyńska // Horyzonty Anglistyki. – 2017, nr 1, s. 41-43

55. Motywacja : jak to działa? / Sławomir Postek // Czuwaj. – 2014, nr 7-8, s. 8-15

56. Motywująca informacja zwrotna / Beata Humięcka // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 7, s. 51-53

57. Narzędzie 2 : informacja zwrotna / Wiesław Laskowski // Czuwaj. – 2009, nr 5, s. 26-27

58. Nie taki feedback straszny, jak go malują, czyli o skutecznym podsumowaniu roku szkolnego / Katarzyna Wiącek // Horyzonty Anglistyki. – 2019, nr 3, s. 3-5

59. O docenianiu twórczego pisania, czyli o wspierającej sile informacji zwrotnej / Agnieszka Wenda // Polonistyka. – 2018, nr 5, s. 49-53

60. O informacji zwrotnej i jej relacjach z uczeniem się : ku dydaktycznej refleksji nad perspektywą zmiany w kształceniu akademickim w Polsce / Grażyna Szyling // Kwartalnik Pedagogiczny . – 2018, nr 3, s. [122]-137

61. O pułapkach komplementów i zaletach uważności. Cz. 2 / Jerzy Rządzki // Remedium. – 2016, nr 2, s. 4-6

62. Ocena – ocenianie / Klemens Stróżyński // Wychowawca. – 2007, nr 5, s. 9-15

63. Ocenianie kształtujące lekarstwem na problemy edukacji / Wojciech Turewicz // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 7, s. 40-42

64. Ocenianie kształtujące nauczycieli / Grażyna Czetwertyńska // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 9, s. 78-82

65. Ocenianie kształtujące… świadomość / Katarzyna Kamińska-Holc //Polonistyka.  – 2009, nr 8, s. 45-50

66. Ocenianie kształtujace w praktyce / Dorota Bator // Polski w Praktyce . – 2011, nr 6, s. 16-19

67. Ocenianie, które pomaga się uczyć : na czym to polega? / Danuta Sterna // Sedno. – 2010, nr 5, s. 22-25

68. Od “mieć” do “być” : ocenianie kształtujące w szkole / Małgorzata Boraczyńska // Polski w Praktyce. – 2011, nr 6, s. 4-8

69. Paszkwile i panegiryki jako narzędzia autoewaluacji pracy nauczyciela / Małgorzata Wiśniewska-Olejnik // Polonistyka. – 2018, nr 3, s. 42-43

70. Pięć strategii oceniania kształtującego / Łukasz Mrózek // Wychowawca. – 2018, nr 6, s. 14-17

71. Rozwój osobisty dyrektora. Cz. 2 / Joanna Krajewska // Szkoła. –  2016, nr 2, s. 36-37, 50-53

72. Skuteczna informacja zwrotna / Katarzyna Olejnik // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 5, s. 80-85

73. Sposoby poprawiania jakości komunikacji interpersonalnej / Beata Bochnia // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 1, s. 36-39

74. Strategie i techniki OK / Magdalena Pater // Meritum. – 2015, nr 1, s. 19-24

75. Superwizja koleżeńska jako wsparcie w pracy nauczyciela / Anna Seredyńska // Pedagogika Społeczna. – 2013, nr 4, s. 99-112

76. Uczenie się uczniów klas I-III w perspektywie oceniania kształtującego / Jolanta Łosowska // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2018/2019, nr 4, s. 67-73

77. Urzeczeni OK / Danuta Sterna // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 4, s. 55-64

78. Wspierająca informacja zwrotna / Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 10, s. 16-18

79. Wspieranie indywidualności ucznia na języku polskim / Joanna Kostrzewa // Polonistyka. – 2019, nr 3, s. 16-19

80. Zasady efektywnego nauczania / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 6, s. 47-52

81. Zwróćmy uwagę na informację zwrotną / Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 1999, nr 1, s. 2-5

 

Oprac. Małgorzata Potępa

Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu