Grywalizacja w edukacji

Grywalizacja (gamifikacja) to zastosowanie rozwiązań znanych z gier w sytuacjach, które nie mają teoretycznie nic wspólnego z grami. Zastosowanie grywalizacji w edukacji oznacza w praktyce takie przemodelowanie przedmiotu, działu nauczania, by w swojej strukturze przypominał grę. Wykorzystanie grywalizacji w edukacji sprawia, że uczniowie zaczynają uczyć się z przyjemnością, zwiększa się ich zaangażowanie i motywacja do kształcenia, rozwiązywania problemów, co w efekcie wpływa na wzrost jakości i wydajność pracy, lepsze wyniki w nauce.
Bibliografia „ Grywalizacja w edukacji” została opracowana na podstawie baz Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu, Biblioteki Narodowej oraz Katalogu Rozproszonych Bibliotek Polskich (KaRo), w tym bibliotek pedagogicznych. Zawiera po kolejnej aktualizacji 92 opisy bibliograficzne. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

Wydawnictwa zwarte :

1. Edukacja w pikselach : gry komputerowe w procesie kształcenia / Karol Kowalczuk. – Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra ; Białystok : Universitas Bialostocensis, 2016. – 165 s. : il., wykr. ; 21 cm.

M 217209 – M 217210 (Opole)

2. Gamifikacja – innowacyjne metody nauczania: na lekcjach można grać! = Gamification innovative Lehrmethoden: im Unterricht darf gespielt werden! / aut. Grażyna Uhman, Aleksander Ławiński, Waldemar Woźniak, Cynthia Kempe-Schönfeld, Annette Zöpfgen. – Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 2015. – 112 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.

3. Grywalizacja : mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych / Gabe Zichermann, Christopher Cunningham – Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2012. – 164, [4] s. : il, ; 24 cm

4. Grywalizacja w organizacji : rozwój zastosowań / Izabela Lewandowska. – Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2020. – 195, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.

5. Kreatywność w edukacji, sztuce i biznesie /red. nauk. Zdzisław Jerzy Czarnecki, Makary K. Stasiak, Leszek Kuras. – Łódź :Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2018. – 235 s. : il. ; 21 cm.

M 069501 (Nysa), M 219091-M 219092 (Opole)

6. Mechanizmy gamifikacji w kształceniu na odległość w praktyce szkolnictwa wyższego : implementacja i próba oceny na przykładzie KAAFM / Marta Woźniak-Zapór. – Kraków : Oficyna Wydawnicza AFM, 2018. – 122 strony : ilustracje kolorowe ; 24 cm.

7. Projektowanie efektywnych szkoleń : learning battle cards / Marek Hyla, Małgorzata Czernecka, Sławomir Łais. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2016. – 569 s. : il. ; 32 cm + Karty: Learning battle cards.

8. Rozgrywanie świata : filozoficzne aspekty grywalizacji / Kamil Kleszczyński. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe FNCE, 2020. – 274 strony ; 22 cm.

9. „Ugrowienie” (w) edukacji / Mariusz Przybyła // W: Edukacja jutra : aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole / red. nauk. Aleksandra Kamińska i Piotr Oleśniewicz .-Sosnowiec : „Humanitas” , 2016 .- S. 235-245

10. Psychologia w biznesie : nowe perspektywy / Zofia Ratajczak (red.); Dominika Ochnik współpr. Warszawa : „Difin”, 2015. – 396 s. : il. ; 23 cm.

M 214317 (Opole)
11. Współczesne trendy edukacji / pod red. Ewy Smak, Katarzyny Wereszczyńskiej, Anny Malec; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – 288 s. : il. ; 24 cm.

M 214558, M 215954-M 215956 (Opole)

12. Wyzwania współczesnej pedagogiki / red. nauk. Daria Becker-Pestka, Elżbieta Kowalik. – Gdańsk ; Warszawa: Wyższa Szkoła Bankowa ; CeDeWu, 2015. – 319 s. : il. ; 24 cm.

M 216509 (Opole)

Artykuły z czasopism :

13. Biblioteczna grywalizacja / Mateusz Krasicki // Biblioteka Publiczna. – 2017, nr 8, s. 26-29

14. Biblioteczny escape room „Narodowe Czytanie – poznaj jego historię” w Książnicy Pedagogicznej w Kaliszu / Róża Pomiecińska // Poradnik Bibliotekarza. – 2021, nr 1, s. 25-26.

15. Chemia nieco inaczej / Magdalena Ankiewicz-Kopicka // Chemia w Szkole. – 2017 , nr 3 , s. 13-16

16. Chemiczny escape room / Magdalena Ankiewicz-Kopicka. // Chemia w Szkole. – 2019, nr 1, s. 18-21

17. Chłopska Szkoła Biznesu : wykorzystanie projektu w edukacji / Wojciech Sieroń // Meritum. – 2017, nr 3, s. 43-49

18. Edukacja na wyższym poziomie, czyli jak połączyć rozwój intelektualny z nauką w szkole // Nauczyciel-Uczeń. – 2015, nr 3, s. 58-59

19. Edukacja przyszłości : ocean możliwości / Magdalena Fikus, Justyna Jasiewicz, Jacek Siadkowski, Ewa Krupa, Lech Mankiewicz, Jacek Szczytko, Krystyna Chrapko, Piotr Pawlak // Puls Biznesu (wyd. zasad.) 2015, nr 196, s. 12-13

20. Edutainment – rozrywkowa edukacja / Anna Puścińska // Dyrektor Szkoły. – 1994, nr 5, s. 58, 60-61

21. Escape room / Ewa Wojciechowska // Sygnał. – 2017 , nr 1 , s. 45-47

22. Escape room – bądź bliżej uczniów : scenariusz angielskiego “My room” / Paulina Robak // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 2, dodatek: “Biblioteka – Centrum Informacji” nr 1, s. 25-27

23. Escape room – sposób na nudę w bibliotece / Alicja Piecha, Izabela Wyppich // Dyrektor Szkoły. – 2017 , nr 1 , s. 60-63

24. Elementy gamifikacji w polskiej szkole / Sylwia Polcyn-Matuszewska //Remedium. – 2016, nr 5, s. 18-19

25. Fonoholizm : rola pedagogów i szkoły / Joanna Szulc, Wojciech Szulc // Szkoła: miesięcznik dyrektora. – 2018, nr 11, s. 55-59

26. G jak grywalizacja / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 50, s. 12

27. Game for purpose – idea gier z przeznaczeniem / Jagoda Siekańska // Meritum. – 2017, nr 3, s. 37-42

28. Gamifikacja i GBL – wyzwania i możliwości szkoły w XXI wieku / Marcin Siekański // Meritum. – 2016, nr 3, s. 26-32

29. Gamifikacja i GBL – wyzwania i możliwości szkoły w XXI wieku / Marcin Siekański // Meritum. – 2018, nr 3, s. 41-47

30. Gamifikacja jako metoda nauczania /Iwona Müller ; rozm. przepr. Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 5, s. 54-57

31. Gamifikacja na lekcjach matematyki / Mariola Kosztołowicz // Matematyka. – 2020, nr 6, s. 40-43

32. Gamifikacja w bibliotece /Jakub Sobieralski // Poradnik Bibliotekarza. – 2019, nr 6, s. 24-26

33. Gamifikacja w edukacji : przegląd wymagań dla platformy gamifikacyjnej = Gamification in education : review of the requirements for a gamification platform / Jakub Wawrzyniak, Jakub Marszałkowski // Homo Ludens. – 2015, nr 1, s. 229-247

34. Gamifikacja w edukacji. Szanse na przyszłość, możliwości na dziś / Tomasz Skołżyński // Meritum. – 2015, nr 3, s. 105-109

35. Gamifikacja w promocji biblioteki : miniporadnik / Barbara Maria Morawiec // Biblioteka Publiczna. – 2017, nr 8, s. 6-11

36. Gamifikacja w teorii i praktyce /Aleksandra Raźniak. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2020, nr 1, s. 47-55

37. Gamifikacja : zagrajmy z uczniami / Ewelina Krzymowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 6, s. 22-25

38. Gamifikowanie zajęć z narzędziami TIK / Agnieszka Bliska // TIK w Edukacji. – 2017, nr 2, s. 15-17

39. Gra biblioteczna “Co biblioteka skrywa” / Anna Kruk-Gruca // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 11, dod. “Biblioteka – Centrum Informacji”, s. 24-28.

40. Gra przypomina, jak to jest w prawdziwym świecie, a nie tylko wirtualnym… / ze Sławomirem Wiechowskim rozmawia Patrycja Guevara-Woźniak // Remedium. – 2020, nr 7-8, s. 32-33

41. Gra w szkołę, czyli jak wykorzystać gamifikację na lekcji / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Polonistyka. – 2017, nr 1, dod. “Akademia rozwoju nauczyciela”, s. 36-39

42. Gra w szkołę, czyli jak wykorzystać na lekcji gamifikację / Aleksandra Kubala–Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr , 82, s. 59-61

43. Gry edukacyjne : nowa fala / Piotr Milewski // Meritum. – 2017, nr 3, s. 50-55

44. Gry edukacyjne w praktyce szkolnej / Maria Łukaszewicz // Meritum. – 2017, nr 3, s. 70-72

45. Gry komputerowe a edukacja / Barbara Kozik // Hejnał Oświatowy. – 2015, nr 10, s. 16-19

46. Gry komputerowe jako nowa jakość w edukacji / Karol Kowalczuk //Hejnał Oświatowy. – 2015, nr 10, s. 15-16

47. Gry w naszym życiu / Barbara Cyrek // Media, Kultura, Komunikacja Społeczna : zeszyty naukowe Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM.- [T.] 12, nr 4 (2016), s. 137-139

48. Gramy z Emilem – scenariusz zajęć edukacyjnych na podstawie książki „Emil i dedektywi” Ericha Kastnera / Anna Krusiewicz // Meritum. – 2017, nr 3, s. 73-74

49. Grywalizacja /Olaf Szewczyk // Polityka. – 2020, nr 15, s. 91-93

50. Grywalizacja – jak to działa : o pożytkach z gier i wykorzystaniu ich w szkole. Cz. 2 / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2018, nr 1-2, s. 21

51. Grywalizacja : gry w pracy, marketingu i edukacji / Łukasz Rogalski // Sygnał. – 2020, nr 3, s. 44-47

52. Grywalizacja jako forma edukacji i angażowania odbiorców energii w rozwój inteligentnych sieci elektroenergetycznych / Anna Pamuła //Zeszyty Naukowe – Uniwersytet Szczeciński. Ekonomiczne Problemy Usług Nr 113 (2014), s. 283-292

53. Grywalizacja jako sposób radzenia sobie z brakiem motywacji wśród studentów / Magdalena Kędziora, Marta Stańczyk, Wojciech Wychowaniec // Kultura i Edukacja. – 2017, nr 1, s. 119-130

54. Grywalizacja lekcji bibliotecznych z aplikacją Action Track / Alina Łysiak // Biblioteka Publiczna. – 2019, nr 1, s. 24-26

55. Grywalizacja na lekcjach wychowania fizycznego / Paweł Marchel // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2018, nr 4, s. 17-21

56. Grywalizacja na zajęciach WF / Paweł Marchel // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2018, nr 5, s. 40-45

57. Grywalizacja – sposób na motywowanie do nauki / Beata Solińska // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2013/2014, nr 3, s. 71-82

58. Grywalizacja w bibliotekach? : dlaczego nie! / Tomasz Pawlik // Bibliotekarz. – 2015, nr 5, s. 14

59. Grywalizacja w edukacji akademickiej – możliwości i ograniczenia jej wykorzystania w kształceniu studentów / Monika Wawer // Edukacja, Technika, Informatyka : teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej i zawodowej. – 2016, nr 4, s. 224-232

60. Grywalizacja w edukacji : czym jest? / Ewa Ostałek // Biologia w Szkole. – 2020, nr 3-4, s. 45-50

61. Grywalizacja w edukacji : czym jest? / Ewa Ostarek //Życie Szkoły. – 2020, nr 2, s. 49-55

62. Grywalizacja w edukacji polonistycznej – od kontrowersji do fascynacji / Anna Podemska-Kałuża // Polonistyka. – 2016, nr 5, s. 28-31

63. Grywalizacja w edukacji : powiedz mi, co Cię motywuje, a ja Cię nauczę – wprowadzenie do grywalizacji w edukacji / Małgorzata Kendziorek // Doradca Zawodowy. – 2015 , nr 1 , s. 41-44

64. Grywalizacja w edukacji wczesnoszkolnej : możliwości wykorzystania metody w kształceniu uczniów klas 1-3 / Alina Nowak // Nauczyciel i Szkoła. – 2017, nr 3, s. 125-135

65. Grywalizacja – w poszukiwaniu zaangażowania ucznia / Marcin Wardaszko, Filip Górski // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2013, nr 11 (37), s. 11

66. Grywalizacja : wykorzystanie elementów gier do modyfikowania zachowań ludzi / Michał Jankowski // Nauki Społeczne. – 2013, [nr] 2, s. 139-155

67. Grywalizacja : zestawienie bibliograficzne za lata 2009-2017 /Antoni Woźnica // Poradnik Bibliotekarza. – 2018, nr 4, s. 39-40

68. Jak dobrze wykorzystać ostatnie tygodnie roku szkolnego, kiedy uczniowie mają już wystawione oceny i motywacja do nauki jest mniejsza? / Dorota Zając // Życie Szkoły. – 2017, nr 6, s. 6-9

69. Jak nauczać skutecznie? / Alicja Woźniak // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 48, s. 15

70. Jaki nauczyciel w e-szkole? / Emilia Musiał //Nowa Szkoła. – 2015, nr 5, s. 15-24

71. Mechanizmy psychologiczne gier komputerowych / Agnieszka Mulak // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 1, s. 59-62

72. Nauczanie poprzez granie? / Krzysztof Wojewodzic // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 36, s. 9

73. Nowe technologie sprzymierzeńcem nauczyciela języka polskiego. Szkoła otwarta na innowacje cyfrowe / Anna Podemska-Kałuża // Życie Szkoły. – 2017, nr 7, s. 15-20

74. Obszary i warianty wykorzystania gier w działalności bibliotecznej / Magdalena Wójcik. – Bibliogr. //Przegląd Biblioteczny. – 2019, z. 2, s. 153-165

75. Oby nie wykład… (Marzenie ucznia) – gry terenowe / Joanna Wodowska // Meritum. – 2017, nr 3, s. 62-67

76. Ograj swoje złe nawyki! /Jadwiga Korzeniewska; rozm. przepr. Aleksandra Siewko // Cogito. – 2016, nr 11, s. 14-15

77. Odpowiedź na wyzwania XXI wieku – gamifikacja najmłodszych / Anna Grzegory // Meritum. – 2013, nr 2, s. 31-34

78. Ortogranie na kolanie czyli jak grać, żeby wygrać wiedzę / Beata Smolińska // Meritum. – 2017, nr 3, s. 68-69

79. Relaks on-line / Karolina Zioło-Pużuk // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 10, s. 59-61

80. Spotkanie z Panem Kleksem, czyli grywalizacja w bibliotece: (scenariusz zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla uczniów szkoły podstawowej) / Marta Małek // Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 6, s. 12-14

81. TeleBlazer : pomysł na zastosowanie gry terenowej podczas lekcji matematyki / Robert Baca // Matematyka. – 2019, nr 5, s. 7-9

82. Tworzenie gier jako innowacyjna metoda nauczania / Agnieszka Bilska // Meritum. – 2013, nr 2, s. 35-36

83. Uczenie się poprzez gry i gamifikację / Dorota Janczak // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 10, s. 44-47

84. W grobowcu faraona : scenariusz gry edukacyjnej / Maria Słobodzian // Geografia w Szkole. – 2019, nr 1, s. 19-21

85. Wdrażanie grywalizacji w edukacji / Adam Szymczyk, Michał Jeska // TIK w Edukacji. – 2017, nr 2, s. 12-14

86. Wprowadzenie do larpów edukacyjnych / Michał Mochocki // Meritum. – 2017, nr 3, s. 29-36

87. Wprowadzenie do programowania dla najmłodszych z wykorzystywaniem gier planszowych klocków Scottie Go i aplikacji / Aleksandra Zasimowicz // Meritum. – 2017, nr 3, s. 87-90

88. Wszystko gra! / Wojciech Glac, Joanna Mytnik // TIK w Edukacji. – 2017, nr 2, s. 10-11

89. Zagrajmy w szkołę / Agnieszka Bilska // Meritum. – 2017, nr 3, s. 7-12

90. Zalety i ograniczenia gamifikacji jako metody kształcenia w naukach humanistycznych / Arnold Kłonczyński // Argumenta Historica. – Nr 3 (2016), s. 60-69

91. Zbuduj mazowiecki szlak! / Anna Krusiewicz // Meritum. – 2019, nr 3, s. 70-71

92. Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2012-2017 na temat : Gry edukacyjne, ich skuteczność i możliwości wykorzystywania w edukacji na wszystkich przedmiotach / Justyna Latarska // Meritum. – 2017, nr 3, s. 78-80

 

Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu

Aktualizacja 12.08.2019 r.
Aktualizacja 31 marca 2021 r.