GRY PLANSZOWE I LOGICZNE W NAUCZANIU I WYCHOWANIU
(zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000-2016)
Świat gier planszowych dostępny jest dla dzieci, nastolatków i dorosłych. Sprawia wiele radości, zapewnia na długi czas zabawę, uczy i rozwija wiele umiejętności, integruje. Gry planszowe znane są i używane od kilku tysięcy lat. Ze względu na walory edukacyjne znalazły także miejsce wśród metod aktywizujących w szkołach, przedszkolach oraz świetlicach. Do wyboru mamy różne ich rodzaje: familijne, logiczne, słowne, zręcznościowe, karciane, strategiczne, kooperacyjne, przygodowe, ekonomiczne, edukacyjne. Gry planszowe to coraz popularniejszy sposób spędzania wolnego czasu z rodziną i przyjaciółmi. http://www.eduleon.pl/
Zestawienie bibliograficzne „Gry planszowe i logiczne w nauczaniu i wychowaniu” zostało sporządzone na podstawie automatycznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Gromadzi piśmiennictwo z lat 2000-2016, zawiera 85 pozycji bibliograficznych. Materiał uporządkowany został alfabetycznie według tytułów publikacji, wyróżniając wydawnictwa zwarte, artykuły w czasopismach. Zachowano numerację ciągłą. Wydawnictwa dostępne w PBW w Opolu oznaczone są sygnaturami.
WYDAWNICTWA ZWARTE:
1. Anioły i diabły : zaczarowana lubelszczyzna : materiały edukacyjne do gier i zabaw opartych na tradycjach ludowych regionu / koordynator projektu Monika Krzykała ; zespół red. Krzysztof Gajowiak, Monika Krzykała, Piotr Lasota ; z il. Roberta Sawy. – Lublin : Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”, 2012. – 159, [1] s. : il. ; 29 cm.
2. Chcę być w Twej drużynie / Renata Najderek ; [il. Sława Dzwoniarska]. – Gniezno : „Gaudentinum”, cop. 2004. – 35, [1] s., [2] s. tabl. kolor. luz. złoż. : il. (w tym kolor.) ; 28 cm.
3. Emocje [Dokument ikonograficzny] : Rozpoznawanie stanów emocjonalnych na podstawie wyrazu twarzy. – Warszawa : „Harmonia”, 2012. – 96 kart : kolor ; 6 x 9 cm.
Sygn. GF 000789, GF 000790 Opole
* Zestaw kart ze zdjęciami ludzi, którzy okazują różne emocje, np. radość, zadowolenie, spokój, gniew, strach, zaskoczenie, wstyd, smutek i in. W jednym zestawie okazywane na zdjęciach emocje zostały uchwycone w konkretnej sytuacji (np. podczas kłótni, tuż przed zastrzykiem, w czasie radosnej zabawy itp.). Emocje na zdjęciach z drugiego zestawu można z kolei odczytać tylko na podstawie wyrazu i mimiki twarzy. Na odwrotach wszystkich kart znajdują sie emotikony, ktore w symboliczny sposób określają ukazane uczucia. W czasie zabawy kartami dzieci mogą nazywać różne emocje i wskazywać elementy (takie jak : wyraz twarzy, spojrzenie, układ warg i brwi, gesty i ruch ciała), za pomocą których można rozpoznać poszczególne stany emocjonalne u siebie i innych. Ćwiczenia z kartami pozwalają dzieciom poznać skąd biorą się emocje, czy są potrzebne oraz poznać różne sposoby wyrażania emocji.
4. Gry dla całej rodziny : planszowe, w karty, w kości, pasjanse / Michael Fuchs, Konrad Haase ;z niem. przeł. Mieczysław Dutkiewicz. – Warszawa : Świat Książki – Bertelsmann Media, 2006. – 176 s. : il.
5. Gry planszowe i karciane : od tryktraka do pokera / Daniel King ; przeł. Piotr W. Cholewa. – Wrocław : Larousse Polska, 2003. – 64 s. : il. kolor., fot., rys. – Indeks.
6. Literowe zagadki : gra planszowa. – Kraków : „Epideixis”, [2016].
Sygn. EP 000809 GF Opole
7. Matematyczne gry terenowe i planszowe / oprac. Magdalena Brosz i Monika Sawicka pod kierunkiem Roberta Sochackiego ; Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu. + Opole : „Nowik”, 2010. – 43, [1] s., [2] k. tabl. kolor. : il. – (Zeszyt Metodyczny )
Sygn. C 207287 Opole
* Publikacja przeznaczona dla nauczycieli wszystkich typów szkół
8. Monopol na zbawienie / Szymon Hołownia ; il. Vincent Venoir (Michał Gowarzewski). – Kraków : Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2009. – 478, [2] s. : il. + gra planszowa. Na s. tyt. także nazwa il.: Michał Gowarzewski. Całość w pudełku. – Bibliogr. s. 453-474.
9. Pozwólmy dzieciom grać : o wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej / Renata Korolczuk, Małgorzata Zambrowska. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014. – 64 s. : il. kolor.
Sygn. M 213386 Opole
10. Rajd safari / [tekst Liliana Fabisińska].Janki k. Warszawy : Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski, 2011. – [8] s. : il. kolor. ; 34 cm + 3 samochodziki.
* U dołu okł.: „Czytam i gram”
11. Szachy i rycerze : o grach planszowych w angielskiej kulturze wyższej późniejszego średniowiecza / Robert Bubczyk. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2005. – 200 s., [10] s.tabl. : il., faks, fot.
Sygn. M 196430 Opole
12. Wstęp do wiedzy o grach tradycyjnych / Remigiusz Kopoczek – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013. – 117, [3] s. : il. (gł. kolor.)
13. Wszystkie drogi prowadzą do Opola [Dokument ikonograficzny] : Pierwsza opolska gra edukacyjna / koncepcja i opracowanie merytoryczne Stefania Jagło, Michał Nowik, Celina Tomaszewska i in. ; ilustr. i oprawa graf. Anna Ziółkowska. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2011. – 1 dwustr. plansza, 56 kart : il., fot ; 42×42 cm. + instrukcja.
Sygn. GF 000786, GF 000793 Opole
* Regionalna gra edukacyjna, planszowa dla dzieci i dla rodziców, do gry w szkole i w domu. Przedstawiono 8 opolskich tras pozwalających poznać historię, przyrodę, zabytki i kulturę województwa opolskiego
14. Wyścig Koparki i Traktora / tł. Katarzyna Precigs. – Warszawa : Egmont Polska, 2008. – 31, [2] s., [1] k. tabl. kolor. luzem : il. kolor. ; 21×26 cm. – Bob Budowniczy
ARTYKUŁY Z CZASOPISM:
15. „Bajki, które lubimy” – gra planszowa / Małgorzata Puzoń // Wiadomości Przedszkolaka. – 2003, nr 1, s. 15
16. Chopin – geniusz muzyczny: gra planszowa / Monika Szczepańska // Wychowanie Muzyczne w Szkole. – 2010, nr 5, s. 67-76
17. Czego uczą gry planszowe? / Łukasz Wrona // Mówią Wieki. – 2015, nr 5, dod. „Mówią Wieki w szkole”, s. 14-15
18. Domino / Joanna Desperak, Urszula Urbańczyk // Świetlica w Szkole. – 2011, nr 1, s. 7-8
19. Fantastyczne światy na kartach i na planszy / Błażej Kubacki // Nowa Fantastyka. – 2013, nr 05, s. 14-16
20. Gra kooperacyjna jako metoda kształtowania kompetencji społecznych / Maciej Słomczyński, Aleksandra Chocha . – Bibliogr. // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2012, nr 2, s. 127-143
* Projekt autorskiej gry „Nić porozumienia”, będącej tradycyjną grą planszową z elementami współczesnych gier karcianych i fabularnych
21. Gra o historię / Katarzyna Kubisiowska // Tygodnik Powszechny. – 2010, nr 3, s. 34
* Gry planszowe dotyczące historii Polski
22. Gra planszowa / Renata Słomińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 7, s. 22-25
23. Gra planszowa – starożytne Igrzyska w Olimpii / Jacek Banach // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2011, nr 5, s. 19-29
24. Gra planszowa „Wyścig Wielkanocnych Zajączków” / Magdalena Michalska // Życie Szkoły. – 2013, nr 3, s. 30-31
25. „Gra rysunkowa” / Eryka Cymorek // Wiadomości Przedszkolaka. – 2006, nr 6, s. 21-22
* Gra dydaktyczna
26. Gra w kości na lekcji / Przemysław Staroń // Psychologia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 39-45
*Gry towarzyskie w szkole („Czarne historie”, „Story Cubes”)
27. Gry edukacyjne w kształceniu najmłodszych jako integracja treści polonistycznych, artystycznych i matematycznych / Małgorzata Karczmarzyk // Edukacja i Dialog. – 2014, nr 9/10, s. 75-77
28. Gry i zabawy matematyczne na wakacjach / Jolanta Karbowniczek, Urszula Pastuszka // Życie Szkoły. – 2006, nr 6, s. 40-46
* Konspekt zajęć
29. Gry planszowe – aktywnie i twórczo na lekcjach matematyki / Beata Burnus // Matematyka. – 2012, nr 10, s. 22-23
30. Gry planszowe XXI wieku / Monika Bolanowska // Matematyka. – 2012, nr 10, s. 17-21
* Nagrodzone gry dostępne w ostatnich latach w polskiej wersji językowej
31. Gry planszowe : edukacja i rozwój kompetencji / Witold Szwajkowski // Życie Szkoły. – 2013, nr 6, s. 8-9
32. Gry planszowe jako narzędzie wspomagania rozwoju wczesnych kompetencji matematycznych / Krzysztof Cipora, Monika Szczygieł // Edukacja. – 2013, nr 3, s. 60-75
33. Gry planszowe – kreatywnie w szkole / Beata Burnus // Życie Szkoły. – 2012, nr 10, s. 12-13
34. Gry planszowe na lekcjach fizyki / Elżbieta Malczewska // Fizyka w Szkole. – 1997, nr 1, s. 31-36
35. Gry planszowe nie tylko dla widzących. Cz. 1 / Adam Kalbarczyk // Help. – 2014, nr 1, s. 23-25
36. Gry planszowe nie tylko dla widzących. Cz. 2 / Adam Kalbarczyk // Help. – 2014, nr 2, s. 22-23
37. Gry planszowe w edukacji / Karolina Składanowska, Natalia Tułacz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 8, s. 12-15
38. Gry planszowe w edukacji / Wojciech Sieroń // Kwartalnik Edukacyjny. – 2013, nr 2, s. 66-71
39. Gry planszowe w pracy nowoczesnego bibliotekarza / Grzegorz Woźniak // Poradnik Bibliotekarza. – 2016 nr 2, s. 32-34
40. Gry planszowe Wikingów : rekonstrukcja gier planszowych na przykładzie „hnefatafl” / Michał Sołtysiak. – Bibliogr. // Homo Ludens. – 2013, nr 1, s. 253-266
41. Gry twórczo wykorzystane / Przemysław Staroń // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 2, s. 97-103
42. Gry Wikingów / Piotr Adamczyk // Mówią Wieki. – 2011, nr 5, s. 47-49
43. Jak dbać o gry planszowe? / Agnieszka Weidemann // Poradnik Bibliotekarza. – 2013, nr 10, s. 40
44. Kiedy zabawa, kiedy nauka? / Aleksandra Ratajczyk // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 1, s. 37-43
* Różne korzyści z nauczania zintegrowanego
45 „Kraina bajek” – gra planszowa / Małgorzata Puzoń // Wiadomości Przedszkolaka. – 2003, nr 6, s. 3
46. Leguny na przepustce / Wojciech Sieroń // Pamięć.pl. – 2016, nr 7-8, s. 84-85
* „Przepustka” – gra planszowa osadzona w realiach I wojny światowej
47. Mamo, tato! Zagrajmy w „życie”! Renesans gier planszowych / Aleksandra Salwa // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 1, s. 41-45
48. Na powtórkę – gra planszowa / Marzena Sulkowska // Matematyka. – 2004, nr 5, s. 273-278
49. Nauka myślenia zamiast korepetycji z matematyki / Monika Bolanowska // Matematyka. – 2009, nr 10, s. 594-601
50. Odpowiedź na wyzwania XXI wieku – gamifikacja najmłodszych / Anna Grzegory // Meritum. – 2013, nr 2, s. 31-34
51. Ograniczenia w kooperacji na przykładzie gier planszowych i symulacyjnych / Michał Mijal, Agnieszka Postuła. – Bibliogr. // Management and Business Administration Central Europe. – Vol. 22, nr 1 (2014), s. 88-100
52. Poznańskie pyry – to my : scenariusz zajęć zintegrowanych : dzień aktywności – klasa II : blok tematyczny / Aleksandra Matelska // Nauczyciel z Klasą. – 2000, nr 2, s. 15-19
* Edukacja regionalna w klasie II szkoły podstawowej w Poznaniu, do artykułu dołączona gra planszowa
53. PRL – w grach planszowych / Joanna Wojdon // Wiadomości Historyczne. – 2012, nr 5, s. 35-38
54. Profilaktyczne granie. Cz. 1 / Sylwia Wojciechowicz // Remedium. – 2016, nr 5, s. 21
* Gra planszowa w zajęciach profilaktycznych z dziećmi i młodzieżą
55. Profilaktyczne granie. Cz. 2 / Sylwia Wojciechowicz // Remedium. – 2016, nr 6, s. 17
* Gra planszowa w zajęciach profilaktycznych z dziećmi i młodzieżą
56. Propozycje dla uczniów nielubiących się nudzić! Trzy dni z matematyką / Małgorzata Cisakowska // NiM + TI. – 2012, nr 81, s. 5-6
57. Przygoda na planszy / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 7, s. 14
* Renesans gier planszowych, towarzyskich i pokrewnych gier karcianych
58. Przedszkolaki grają w szachy / Katarzyna Maksymowicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 2, s. 47-48
59. Reguły gier planszowych w ujęciu praw własności intelektualnej / Jakub Michał Doliński. – Streszcz. ang. // Przegląd Prawa Handlowego. – 2012, nr 1, s. 47-50
60. Renesans gier analogowych / Magdalena Goetz // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 10, s. 52-56
61. Rycerz i śmierć – o szachowych figurach w tekście, w szkole, w życiu / Marcin Jauksz // Polonistyka. – 2006, nr 4, s. 46-48
62. Rywalizacja aliantów / Karol Madaj, Pogoda Łukasz // Pamięć.pl. – 2015, nr 1, s. 68-69
* „First to fight” – gra planszowa o zmaganiach Polaków na frontach II wojny światowej
63. Siedem dni bohaterstwa / Andrzej Lipson // Pamięć.pl. – 2014, nr 9, s. 66-67
* Gra planszowa „7 dni Westerplatte”
64. Spacerkiem po Warszawie / Jolanta Jabłońska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 6, s. 42-44
65. Spotkania przy planszy / Karolina Pytel, Aleksandra Salwa // Wychowanie w Przedszkolu. – 2012, nr 11, s. 11-16
66. Spotkanie na łące : podsumowanie zajęć terenowych z przyrody w klasie IV / Teresa Murawska, Beata Bartnicka. – Tab. // Nowa Era w Szkole. – 2001, nr 3, s. 4-11
* Zawiera grę planszową „Łąka”, kartę pytań i odpowiedzi
67. Śpiewać każdy może, ale czy powinien? / Wojciech Sieroń // Pamięć.pl. – 2016, nr 5, s. 67-69
* Gra planszowa „Wojenna odyseja Antka Srebrnego 1939-1944”
68. 3 [Trzy] pomysły na… planszówki. Scenariusz zajęć międzyprzedmiotowych / Karol Sarna // Polonistyka. – 2015, nr 4, s. 40-43
69. Tworzymy wielkanocną grę planszową : scenariusz zajęć świetlicowych / Aniela Fiołkowska // Życie Szkoły. – 2014, nr 4, s. 24-25
70. Tydzień gier planszowych / Izabela Łyszkiewicz // Biblioteka w Szkole. – 2013, nr 2, s. 13
71. „Uciekające kolory” – gra dla małych i dużych / Witold Szwajkowski // Życie Szkoły. – 2012, nr 9, s. 20-22
72. W obronie Antka Srebrnego / Magdalena Duber, Anna Obrębska // Pamięć.pl. – 2016, nr 7-8, s. 86-88
* Polemika nt. pakietu edukacyjnego „Wojenna odyseja Antka Srebrnego”
73. W czasie deszczu gra się w planszówki / Magdalena Walusiak // Życie Szkoły. – 2011, nr 6, s. 14-15
74. W krainie gier / Wojciech Pijanowski // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 7, s. 4-6
75. W lesie / Liliana Pieprzyk // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 7, s. 38-39
76. Wariacje z domino / Marzena Pieńkowska // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 2, s. 173-179
77. Wszystko gra / Jarosław Flis // Tygodnik Powszechny. – 2008, nr 30, s. 38
* Renesans gier planszowych
78. Wśród zasad i reguł – o dziecięcych grach i zabawach. Cz. 2 / Aleksandra Kram, Marta Molińska // Remedium. – 2015, nr 5, s. 8-10
79. Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych w dzieleniu i mnożeniu liczb / Ewa Kozak // Życie Szkoły. – 1983, nr 1, s. 34-40
80. Zabawy rozwijające aktywność twórczą dzieci w przedszkolu / Ewa Zielińska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 12, s. 12-13
81. Zagrasz ze mną? : gry planszowe jak narzędzie terapii w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnościa intelektualną / Marcin Kowalczyk, Agata Hejmowska // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 77, s. 20-24
82. Zanim dotarli do Renu / Wojciech Sieroń // Pamięć.pl. – 2015, nr 4, s. 66-67
* Wojenna gra planszowa „1944: Wyścig do Renu”
83. „07 [ Zero siedem] zgłoś się”, czyli gra o dobrym milicjancie / Karol Madej // Pamięć.pl. – 2015, nr 3, s. 68-69
84. Znaczenie aktywizowania uczniów / Beata Piszczek // Bliżej Przedszkola. – 2005, nr 4, s. 43-46
85. Życie startuje na planszy / Magda Zdort // Uważam Rze. – 2012, nr 23, s. 88-89
Opracowała Iwona Kowalska
Wydział Informacji i Bibliografii
PBW Opole
Aktualizacja 2016.10.20