Godność i szacunek w wychowaniu

Niniejsze zestawienie bibliograficzne „Godność i szacunek w wychowaniu” opracowane zostało na podstawie baz Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu, Biblioteki Narodowej oraz innych bibliotek występujących w Katalogu Rozproszonych Bibliotek Polskich (KaRo) i dotyczy takich wartości w wychowaniu, jak godność i szacunek. Materiał bibliograficzny został uporządkowany alfabetycznie według tytułów publikacji, z podziałem na wydawnictwa zwarte oraz artykuły z czasopism. Bibliografia zawiera 92 opisy bibliograficzne. Książki dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturami. Bibliografia adresowana jest do szerokiego grona nauczycieli wychowawców, a także do rodziców.

Wydawnictwa zwarte :

1. Autoterapia : pokonaj problemy, stres i lęki / Magdalena Staniek. – Warszawa : Edgard, 2015. – 234 s. : il. ; 24 cm.

M 214374 – M 214375 (Opole)

2. Być (nie)zwykłym wychowawcą : scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych / Anna Konarzewska. – Warszawa : Warszawska Firma Wydawnicza, 2019. – 217, [9] s. :  il. ; 21 cm.

M 065136 (Kędzierzyn-Koźle), M 057202 (Kluczbork), M 069639 (Nysa), M 220291 – M 220292 (Opole)
3. Co dzień mądrzejsze : 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka / Denise Chapman Weston, Mark S. Weston ; przeł. [z ang.] Zofia Czarniecka. Warszawa : Prószyński i S-ka, 1999.– 353, [6] s. : rys. ; 24 cm.

M 180790, EP 217561 (Opole)

4. Dogadać się z nastolatkiem : dojrzałość i szacunek w relacji / Agnieszka Kozak, Joanna Berendt. – Warszawa : cojanato?, cop. 2020. – 248, [1] s. : il. ; 25 cm.

5. 12 ważnych opowieści : polscy autorzy o wartościach /zilustrowała Eluta Kidacka ; [redakcja Agata Mikołajczak-Bąk]. – Poznań : Publicat. Centrum Edukacji Dziecięcej, cop. 2017. – 127 s. : il. kolor. ; 27 cm.

M 054750 (Brzeg)

6. Dziecko : studium interdyscyplinarne / red. Ewa Sowińska [et al.] ; [Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Zamiejscowy Nauk Prawnych i Ekonomicznych w Tomaszowie Lubelskim ; Rzecznik Praw Dziecka]. – Lublin :Wydawnictwo KUL, 2008. – 632 s. ; 25 cm.

C 199980 (Opole)

7. Godność / Janusz Gajda // W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 2 ,G-Ł /red. Ewa Różycka, Tadeusz Pilch. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2003. – S. 80-84

C 048754/II (Brzeg), C 058658/II (Kędzierzyn-Koźle), C 050756/II (Kluczbork), C 061191/II (Nysa), C 185300/II, I 185301/II, M 207472/II (Opole)

8. Godność ludzka jako wartość społeczno-moralna : mit czy rzeczywistość? : (studium interdyscyplinarne) /Janusz Mariański. – Toruń :Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016. – 527 s. ; 23 cm.

M 219022 (Opole)

9. Granice tolerancji w sztuce i wychowaniu / pod red. Mirosławy Zalewskiej-Pawlak i Aleksandry Sieczych-Kukawskiej. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020. – 169 s. ; 24 cm.

M 065197 (Kędzierzyn-Koźle)

10. Ideał wychowania i proces kształcenia : wybrane koncepcje : opis, analiza, krytyka / Stanisław Nalaskowski. – Toruń :Wydawnictwo Adam Marszałek, 2003. – 155 s. ; 21 cm.

M 208133 (Opole)

11. Jak dogadać się z nastolatkiem / Michelle Icard ; przeł. Maciej Jakub Jabłoński. – Warszawa : Samo.sedno : Edgard, 2021. – 261, [3] s. ; 24 cm.

12. Jak kształtować zachowania małych dzieci : wskazówki dla nauczycieli / Lynn Cousins ; przekł. Jolanta Bartosik. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014. – 211, [1] s. : il. ; 24 cm.

M 212997 – M 212999 (Opole)

13. Jan Paweł II promotorem godności człowieka :praca zbiorowa / pod red. Adama Bałabucha. – Świdnica :Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Świdnickiej ; Wrocław : Papieski Wydział Teologiczny, 2007. – 148 s. ; 21 cm.

M 066368 (Opole)

14. Ku życiu wartościowemu : idee, koncepcje, praktyki. T. 2, Koncepcje, praktyki /pod redakcją naukową Wiolety Danilewicz, Jerzego Nikitorowicza, Mirosława Sobeckiego. – Kraków „Impuls”, 2018. – 444 s. : il., wykr. ; 21 cm.

M 055564/II (Kluczbork), C 068976/II (Nysa), M 217868/II (Opole)

15. Lekcje wychowawcze dla nastolatków /Anna Maria Świątek. – Rzeszów : „Fosze”,© cop. 2020. – 363 s. ;24 cm.

M 058599 (Kluczbork), M 220863 – M 220864 (Opole)

16. Nowe scenariusze zajęć dla nauczycieli pedagogów i rodziców /Agnieszka Kozdroń. – Warszawa : „Difin” ,2019. – 206 s. ; 23 cm.

M 055132 (Brzeg), M 057211 (Kluczbork), C 219427, C 219427, M 219506 – M 219507 (Opole)

17. Ochrona rozwoju dziecka przed zagrożeniami w aspekcie prawa międzynarodowego, europejskiego i krajowego / Marzena Czaja. – Warszawa :Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2016. – 106 s. : il.  ; 22 cm.

M 054356 (Brzeg), M 064020 (Kędzierzyn-Koźle), M 054018 (Kluczbork), M 068351 (Nysa), M 214808 (Opole)

18. Pedagogika dialogu :wokół pedagogii Janusza Korczaka / pod red. Doroty Jankowskiej. Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2014. -314, [1] s. : il. ; 24 cm.

M 213206 (Opole)

19. Poczucie własnej wartości : jak pokochać siebie / Sharon Wegscheider-Cruse ; przekł. Aldona Możdżyńska. – Wyd. 4 w jęz. pol. – Gdańsk :Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016. – 194 s. ; 21 cm.

M 059913, M 064766 (Kędzierzyn-Koźle), C 051895 (Kluczbork), M 068764 (Nysa), M 208143, M 217396 (Opole)

20. Podróż w przeszłość – nauka na przyszłość :podręcznik dla nauczyciela /Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej ; przedmowa Morten Kjaerum. – Wiedeń :FRA – Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej, 2010. – 52 s. : il. (w tym kolor.) ; 28 cm

M 067025 (Nysa)

21. Pozytywna dyscyplina / Jane Nelsen ; przekład Anna Czechowska, Anna Rosiak. – Warszawa : CoJaNaTo, 2015. – 408 s. : il. ; 21 cm.

M 054848, M 054848 (Brzeg)

22. Prawa człowieka w szkole : niezbędnik aktywnego rodzica /Maciej Osuch, Lucyna Bojarska. – Warszawa :Wolters Kluwer Polska, 2008. – 121 s. ; 21 cm.

C 065269 (Nysa)

23. Prawa człowieka w szkole : niezbędnik dyrektora / Maciej Osuch, Lucyna Bojarska. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska , 2008. – 119 s. ; 21 cm.

C 050576, M 050728 (Brzeg), M 061001 – M 061002 (Kędzierzyn-Koźle), M 061002 (Nysa), C 208987 (Opole)

24. Prawa dziecka :perspektywa publicznoprawna / red. Dagmara Jaroszewska-Choraś, Agnieszka Kilińska-Pękacz, Agnieszka Wedeł-Domaradzka. – Bydgoszcz :[Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego], 2019. – 336 s. ; 24 cm.

M 220011 (Opole)

25. Prawo dziecka do szacunku / Janusz Korczak ; [oprac. tekstu Elżbieta Cichy]. – Wyd. 2. – Warszawa : Rzecznik Praw Dziecka, 2017. – 42, [2] s. : il. ; 21 cm.

M 054694 (Brzeg), M 054996, M 056670 (Kluczbork), M 068876, M 069138 (Nysa), M 217593, M 219121 (Opole)

* Dostępne w internecie http://brpd.gov.pl/sites/default/files/prawo_dziecka_do_szacunku.pdf   [Dostęp 16.08.2021 r.]

26. Prawo głosu i różnicy a podmiotowość : praca zbiorowa /pod red. Marii Nowickiej-Kozioł. – Warszawa :Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, 2002. – 148 s. ; 24 cm.

M 189045 (Opole)

27. Rozwojowe wzgórze : program rozwoju osobistego dla dzieci z elementami arteterapii /Ewa Baranowska-Jojko, Aleksandra Wiechuła. – Gdańsk : „Harmonia”, 2016 – .62, [1] s., [20] s. tabl. : il. ; 24 cm.

M 215905- M 215906, EP 215907 (Opole)

28. Scenariusze lekcji wychowawczych : scenariusze zajęć /Magdalena Goetz. – Poznań : Forum Media Polska, 2017. – 128 s. ; 30 cm.

M 217698, EP 217711 (Opole)

29. Scenariusze lekcji wychowawczych dla nauczycieli i wychowawców w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych / Maria Gudro-Homicka. – Warszawa : „Difin”, 2017. – 281 s. ; 23 cm.

M 054805 (Kluczbork), M 068530 (Nysa), M 216927 – M 216930 (Opole)

30. 7 nawyków szczęśliwego dziecka /Sean Covey ; ilustrował Stacy Curtis ; przełożyła Małgorzata Bortnowska.Kraków :Znak Emotikon – Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2017. – 93 s. :il. ; 27 cm.

M 068664 (Nysa)

31. Sprawiedliwość i sprawności społeczne według św. Tomasza z Akwinu / Krzysztof Kalka. -Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, 1994. – 181 s. ; 20 cm. Stawać się bardziej człowiekiem :z podstaw edukacji religijnej /Jerzy Bagrowicz. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008. – 216 s. ; 24 cm.

32. Stawać się bardziej człowiekiem : z podstaw edukacji religijnej /Jerzy Bagrowicz. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008. – 216 s. ; 24 cm.

M 050301 (Brzeg), M 205586 (Opole)

33. Studenci wobec godności : między nieodzownością a kontestacją /Urszula Ostrowska. – Kraków :”Impuls”, 2004. – 326,[1] s. ; 24 cm.

M 189124 (Opole)

34. Szacunek : Rybka / Małgorzata Musierowicz // W: Czarodziejskie słowa : wartościowe teksty dla dzieci / [red. merytoryczna Agnieszka Uścińska, Ewa Wilczyńska ; il. Artur Gulewicz]. – Warszawa : „Nowa Era”, 2013.– S. 16-19

35. Szacunek w świecie nierówności / Richard Sennett ; przeł. Jan Dzierzgowski. – Warszawa : Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, 2012. – 282, [2] s. ; 19 cm.

36. Szanujący rodzice, szanujące dzieci : jak zamienić rodzinne konflikty we współdzialanie? /Sura Hart, Victoria Kindle Hodson ; przedm. Marshall B. Rosenberg ; [tł. Dariusz Syska]. – Podkowa Leśna :Wydawnictwo MiND, cop. 2012. – 252, [4] s. : il. ; 21 cm.

M 213144 (Opole)

37. Sztuka wychowania czyli Jak pomóc dziecku i zadbać o siebie /Agnieszka Wróbel. – Malec : Bielsko-Biała : Peef Media, 2017. – 174 s. : il. ; 21 cm.

M 218356, EP 218278 (Opole)

38. Świat wartości jako trzecie środowisko istnienia człowieka /Bożenna Sztumska, Janusz Sztumski. – Katowice : „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe, 2018. – 203 s. ; 23 cm.

M 217759 (Opole)

39. Trudne tematy dla mamy i taty czyli Jak wychować dziecko na człowieka / [Anna Jankowska]. – Warszawa : Wydawnictwo Zielona Sowa, cop. 2018. – 308, [1] s. : il. ; 25 cm.

40. Uczeń w świecie wartości / Małgorzata Karwatowska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010. – 182, [1] s. : il. ; 25 cm.

M 057777 (Opole)

41. Wdzięczność i zobowiązanie : myśl Jana Pawła II źródłem inspiracji współczesnego środowiska akademickiego /pod red. Czesława Kustry. – Toruń :Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2009. – 272 s. ; 23 cm.

M 201488 (Opole)

42. Wielka księga uczuć /Grzegorz Kasdepke ; ilustrował Marcin Piwowarski. – Warszawa : Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, 2018. – 249, [7] s. : il. kolor. ; 23 cm.

M 054911 (Brzeg)

43. Wolności i prawa człowieka w konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej / red. Marek Chmaj. – Kraków : „Zakamycze”, 2006. – 283,[1] s. ; 24 cm.

M 193276 (Opole)

44. Wychować człowieka mądrego : zarys etyki nauczycielskiej / Kazimierz Szewczyk. – Warszawa ; Łódź : Wydawnictwo Naukowe PWN, cop. 1998. – 174, [4] s. ; 21 cm.

45. Wychowanie i kształcenie w antropologii filozoficznej i pedagogice / Krzysztof Kalka ; przedmową opatrzył Mieczysław Gogacz.. – Warszawa : „Navo”, 1998. – 159 s. ; 23 cm.

46. Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II : elementy teorii i praktyki. T. 3, Solidarność, mądrość, wspólnota, wierność, młodość / red. Krystyna Chałas. – Lublin ; Kielce : „Jedność”, 2006. – 358 s. ; 24 cm.

47. Z dzieckiem w świat wartości / Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska. – Warszawa : „Świat Książki”, 2017. – 223, [1] s. ; 21 cm.

M 068656 (Kluczbork), C 068727, M 068656 (Nysa)

 

Artykuły z czasopism :

48. Ach, ten kult młodości! /Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 47, s. 8

49. Co stało się z ludzką godnością? / Maria Janukowicz // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 9, s. 14-152

50. Człowiek nie jest śmieszny i godny politowania… : (propozycje pracy z lekturą) / Dorota Nalepa // Język Polski w Gimnazjum. – 2004/2005, nr 3, s. 47-53

51. Czy szkoła wychowuje do godności? / Agnieszka Leszcz-Krysiak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 1, s. 31-33

52. Czym skorupka za młodu nasiąknie… : jak rozwijać w dzieciach szacunek wobec starszych /Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 78, s. 16-20

53. Dlaczego czerwony kapturek poszedł odwiedzić babcię?.- (Teczka nauczyciela)Scenariusz lekcji dla klasy III szkoły podstawowej // Sygnał. – 2015, nr 9, s. 32-33

54. Dziecko jako osoba w nauce Jana Pawła II / Czesław Kustra // Wychowanie na co Dzień. – 2005,nr 4/5, s. 13–20

55. Esencja człowieczeństwa /Peter Bieri ; rozm. przepr. Andrzej Lipiński // Charaktery. – 2020, nr 3, s. 24-27

56. Godność człowieka źródłem jego wolności, praw i obowiązków / Andrzej Zoll // Ethos. – 2002,nr 1/2, s. 202-203

* Dostępne w internecie http://dlibra.kul.pl/Content/30242/33293__Zoll–Andrzej—-God_0000.pdf [Dostęp 15.06.2021 r.]

57. Godność i wartość życia w nauczaniu Jana Pawła II / Wanda Półtawska // Wychowawca. – 2011, nr 3, s. 8-11

58. Godność osobista w ocenie młodzieży – analiza teoretyczno-emiryczna / Janusz Mariański // Horyzonty Wychowania (Czasopismo Elektroniczne). – 2020, T. 19, nr 50, s. 27-[44]

* Dostępne w internecie      https: //horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1829/1972 [dostęp 16.08.2021]

59. Jakie powinny być relacje między uczniem a nauczycielem? /Daniel Buchowiecki // Wychowawca. – 2017, nr 2, s. 28-29

60. Język rani i obraża / Regina Pawłowska // Wychowawca. – 2013, nr 6, s. 5-7

61. Kronika narodzin szacunku („Dom Małgorzaty” E. Kujawskiej) / Dorota Maćkula // Język Polski w Gimnazjum. – 2011/2012, nr 3, s. 51-58

62. Kulturalny i higieniczny przedszkolak : jak utrwalać pozytywne wzorce i korygować złe nawyki? / Małgorzata Warzkiewicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 2, s. 3-10

63. Lolek-Matołek, czyli szacunek dla każdego. Scenariusz zajęć bibliotecznych z wykorzystaniem technik biblioterapii oraz arteterapii /Barbara Polińska // Biblioteka w Szkole. – 2018, nr 7-8, s. 40-41

64. Mogę być w waszej paczce? : czytelniczy klub przyjaźni / Elżbieta Bukowiec // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 10, dod. „Biblioterapia w Szkole”, s. 12-13

65. Natura i godność osoby ludzkiej jako podstawa prawa do życia: wyzwania współczesnej kultury / Javier Lozano Barragan // Ethos. – 2002, nr 3/4, s. 116-117

* Dostępne w internecie http://dlibra.kul.pl/Content/30813/33688__Barragan–Javier-Loz_0000.pdf  [Dostęp 16.08.2021 r.]

66. Nie wszystko jest takie na jakie wygląda /Celina Lewandowska // Wychowawca. – 2016, nr 7-8, s. 50

67. O sprawiedliwość i godność w świecie pracy / Jan Paweł II // Ethos. – 1995, nr 4, s. 11-16

68. Pedagog o Johna Rawlsa rozumieniu szacunku dla samego siebie / Piotr Skuza // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2004, nr 3, s. 81-100

69. Personalizm i godność człowieka / Franciszek Adamski // Wychowawca. – 2009, nr 3, s. 10-11

70. Poszanowanie godności człowieka – “klucz” pedagogicznego autorytetu / Alicja Żywczok. –Bibliogr. // Chowanna. – R. 49, t.1 (2006), s. 70-84

* Dostępne w internecie https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/16225/1/Zywczok_Poszanowanie_godnosci_czlowieka.pdf  [Dostęp 16.08.2021 r.]

71. Program psychoedukacyjny z elemetami biblioterapii pt. „Podróż ku wartościom” /Agnieszka Haber. – Bibliogr. // Biblioterapeuta. – 2018, nr 4, s. 18-48

72. Proszę, odnoś się do mnie z szacunkiem : konspekt zajęć / Maria Gudro-Homicka.// Wychowanie w Przedszkolu. – 2021, nr 5, s. 54-56

73. Przykładowe scenariusze zajęć z elementami biblioterapii dla młodzieży / Lidia Ippoldt // Biblioterapeuta. – 2017, nr 4, s. 40-46

74. Rzecz o godności, autorytecie i odpowiedzialności nauczyciela w czasach chaosu aksjonormatywnego / Andrzej M. de Tchorzewski // Horyzonty Wychowania (Czasopismo Elektroniczne) // 2020, T. 19, nr 50, s. 161-[176]

* Dostępne w internecie  https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1982/1981    [Dostęp 16.08.2021]

75. Szacun, szacuneczek, uszanowanko! : o derywatach wyrażających szacunek (?) /Karolina Lisczyk. – Bibliogr. // Poradnik Językowy. – 2020, z. 7, s. 35-49

* Dostępne w internecie   http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.776.2020.07.3-K.Lisczyk.pdf   [Dostęp 16.08.2021 r.]

76. Szacun za szacun / Jarosław Szulski // Emocje. – 2013, nr 1, s. 4-7

77. Szacunek dla drugiego człowieka / Dominika Wojtek // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 5, s. 44-45

78. Szacunek dla każdego : program rekolekcji szkolnych dla klas IV-VI szkoły podstawowej /Barbara Woźnica // Wychowawca. – 2009, nr 1, s. 22-25

79. Szacunek dla osób starszych / Małgorzata Cyran // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 1, s. 27

80. Szacunek dla samego siebie : dobro finalne czy prymarne / Piotr Skuza // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2006, nr 5, s. 13-20, 44

81. Szacunek dla siebie i innych : (propozycja lekcji wychowawczej dla uczniów szkoły podstawowej) /Barbara Charczuk // Wychowawca. – 2019, nr 3, s. 30-31

82. Szacunek : scenariusz zajęć wychowawczych dla klas IV-VI / Anna Kucharska-Zygmunt // Wychowawca. – 2013, nr 1, s. 28-29

83. Szacunek to bezpieczeństwo : [scenariusz przedstawienia „Droga do szkoły”] / Beata Gonerka // Wychowanie Komunikacyjne. – 2004, nr 4, s. 7-8

84. Szanować siebie i innych / Aleksandra Godlewska // Życie Szkoły. – 2013, nr 9, s. 38-39

85. 6 [Sześć] kroków do zbudowania dobrej relacji z rodzicem /Agata Semeniuk // Życie Szkoły. – 2019, nr 7, s. 26-28

86. Szkoła szacunku i dialogu / Wiesław Mariański // Edukacja i Dialog. – 2010, nr 3/4, s. 77-81

87. Tolerancja – jestem taki sam jak ty, czy może inny? Cz. 1 / Urszula Tobolska // Poradnik Bibliotekarza. – 2019, nr 1, s. 36-39

88. Trzeba być godnym : projekt edukacyjny // Doskonalenie Otwarte. – 2004/2005, nr 1, s. 178-195

89. Uszanowanie… dla siebie samego /Krzysztof Jedliński // Charaktery. – 2020, nr 3, s. 22-23

90. Wnuczęta i dziadkowie :jak z szacunkiem zbudować pomost między pokoleniami? /Agnieszka Bukowińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2018, nr 9, s. 16-21

91. Wolność miarą godności człowieka / Maria Madejowa // Wychowawca. – 2013, nr 4, s. 5-8

92. Zasiewanie godności / Agnieszka Bleja. – Bibliogr. // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 4, s. 63-69

 

Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu