Edukacja w dialogu / Małgorzata Żytko. Warszawa : Wolters Kluwer, 2021. – 168 s.
Uczestnictwo w edukacji dialogowej zmienia sposób patrzenia na proces uczenia się i stwarza podstawę rozwoju samodzielnego i krytycznego myślenia, ważnego dla stron tego dialogu – nauczycieli oraz uczniów. Zadaniem nauczyciela jest inicjowanie dyskusji, eksponowanie różnic w opiniach, formułowanie pytań, kwestionowanie opinii, wskazywanie na alternatywne punkty widzenia. W poszczególnych rozdziałach omówiono rolę nauczyciela w kontekście zmian edukacyjnych, modele edukacyjnych relacji nauczyciel–uczniowie w codzienności szkolnej oraz edukację dialogową – jej różne ujęcia i rozwiązania. Książka składa się z czterech rozdziałów: Edukacja instytucjonalna w okowach standaryzacji (1) ; Nauczyciel w kontekście praktyki standaryzacji i braku autonomii (2) ; Uczeń edukacji wczesnoszkolnej w kontekście standaryzacji (3) ; Edukacja dialogowa – różne ujęcia i rozwiązania (4). Autorka pokazuje jak interpretować i wykorzystać dialog w praktyce szkolnej, wskazuje możliwości jego zastosowania w procesie wspierania myślenia, rozwiązywania problemów, krytycznego analizowania zagadnień, współtworzenia myślenia w procesie komunikacji. Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, osób kształcących nauczycieli, pedagogów, psychologów, studentów kierunków pedagogicznych. Warto polecić ją również rodzicom uczniów oraz każdemu, kto jest zainteresowany zmianami w polskiej edukacji.