Edukacja tanatologiczna

Śmierci tak potrzeba uczyć jak życia. Leopold Staff

Bibliografia „Edukacja tanatologiczna” opracowana została na podstawie baz Biblioteki Narodowej, Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz Katalogu Rozproszonych Bibliotek Polskich (KaRo). Zawiera 141 opisów bibliograficznych książek i artykułów z czasopism. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

Wydawnictwa zwarte :

1. A może nie ma się czego bać? : jak zamienić lęk w ciekawość /Leszek Mellibruda, Dagny Kurdwanowska. – Warszawa : Edipresse Polska, cop. 2018. – 310, [2] s. ; 21 cm.

M 217817 (Opole)

2. Bajki, które leczą.Cz. 1 /Doris Brett ; przekł. Małgorzata Trzebiatowska. Wyd. 2 w jęz. pol. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006. – 234, [1] s. : il. ; 21 cm.

M 059815/I (Kędzierzyn-Koźle), C 051289/I (Kluczbork), M 191273/I, M 191548-9/I (Opole)

3. Czy dorastanie może być trudne? /Lucyna Bakiera. – Warszawa : „Scholar”, 2009. – 158, [2] s. : il., wykr. ; 24 cm.

M 052449 (Kluczbork), M 202740 (Opole)

4. Czy dziadziuś poszedł do nieba? : jak rozmawiać z dzieckiem na tematy związane ze śmiercią? / Marie Hélène Encrevé-Lambert ; przekł. Zofia Pająk ; [przedm. do wyd. pol. Marek Dziewiecki]. – Kraków : Wydawnictwo eSpe, 2006. – 114 s, ; 21 cm

5. Dziadek i Ja : uczymy się o śmierci /Marlee i Ben Alex ; zdjęcia Ben Alex i Otto Wikkelsoe ; z ang. przeł . Andrzej Niezgoda. – Warszawa :Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 1991. – 43 s. : il. kolor. ; 31 cm.

M 054659 (Kluczbork)

6. Dzieci i śmierć : jak dzieci i ich rodzice radzą sobie ze śmiercią /Elisabeth Kübler-Ross ; tł. Monika Gajdzińska. – Poznań : „Media Rodzina”, cop. 2007. – 285 s. ; 21 cm.

M 061212 (Kędzierzyn-Koźle), M 208283 (Opole)

7. Dzieci poznają tajemnicę śmierci / Marielene Leist ; przeł. Anna Kucharska. – Poznań : Wydaw. Święty Wojciech, 2009. – 245, [1] s. ; 21 cm

8. Dziecko i nastolatek w żałobie : rola nauczycieli i pedagogów / Agnieszka Paczkowska. – Gdańsk : Fundacja Hospicyjna, 2020. – [4], 123 strony : ilustracje ; 21 cm.

9. Edukacja tanatologiczna : dialog o śmierci w procesie pozyskiwania (samo)rozumienia / Agnieszka Zamarian // W: Pedagogika dialogu : dialog jako droga rozumienia i samorozumienia / pod redakcją Doroty Jankowskiej i Marleny Grzelak-Klus. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Spcecjalnej, 2016. – S. 122-130

10. Edukacja tanatologiczna w szkole / Edyta Sielicka. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego US Minerwa,2017. – 290 s. : il., err. ; 25 cm.

M 218161 (Opole)

11. Edukacja tanatologiczna wobec współczesnej alienacji bycia-ku-śmierci / Agnieszka Zamarian, Elżbieta Strutyńska (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie) // W: W poszukiwaniu sensu istnienia : od transgresji ku transcendencji? / redakcja naukowa Andrzej Ciążela, Sylwia Jaronowska. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2019. – S. 103-119

12. Gdy dziecko się boi / Monika Szpecht-Tomann ; tł. Jakub Cieśla. – Warszawa : Instytut Wydawniczy PAX, 2009. – 197, [3] s. : il. ; 20 cm.

M 297959, M 213560 (Opole)

13. Gdzie są ci, którzy odeszli na zawsze? /Cosetta Zanotti ; il. Cristina Cerretti ; wprowadzenie Mariateresa Zattoni ; przekł. Agnieszka Maria Stefańska. – Kraków :Wydawnictwo WAM, cop. 2010. – 29, [1] s. : il. kolor. ; 24 cm.

C 053319 (Kluczbork)

14. Jak nauczyć dziecko sztuki życia /Paul Lewis ; przekł. [z ang.] Zbigniew Kościuk. – Warszawa : “Rodzinny Krąg”, 1995. – 186, [1] s. ; 20 cm.

M 046769 (Brzeg)

15. Jak rozmawiać z dziećmi kiedy ktoś umiera : odpowiedź na pytania dzieci o śmierć w rodzinie, w gronie przyjaciół, w szkole / Linda Goldman ; [przekł. Dariusz Rossowski]. – Łódź : JK – Wydawnictwo Feeria, 2012. – 119 s. ; 21 cm.

16. Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie cierpieniu i śmierci : opowiadania i bajki / Małgorzata Fopka-Kowalczyk. – Warszawa : „Difin”, 2017. – 190 s. : il. ; 23 cm.

M 064546, M 064636 (Kędzierzyn-Koźle), C 068438 (Nysa), M 217219 – M 217220 (Opole)

17. Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacjach szkolnych i relacjach rówieśniczych : poradnik dla nauczycieli /Anna Kuziel-Kalina. – Kraków :Wydawnictwo WiR, [2017]. – 104 s. : il. ; 24 cm.

M 216675 (Opole)

18. Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym / red. Józef Binnebesel, Anna Janowicz, Piotr Krakowiak. – Gdańsk : Fundacja Hospicyjna :Via Medica, 2009. – 386 s., [32] s. tabl. : fot. ; 24 cm +dysk optyczny (DVD).

C 066996 (Nysa), M 202011 (Opole)

19. Jesień liścia Jasia : opowieść o życiu dla małych i dużych / Leo Buscaglia ; przekł. Ewa Wojtych. Sopot :Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017. – 46, [2] s. : il. kolor. ; 20 cm.

M 054639 (Brzeg), M 068751 (Nysa), M 211229, M 217386 (Opole)

20. Motylek : dla dzieci pogodne i optymistyczne opowiadania o stracie, tęsknocie i dziecięcych lękach / Elżbieta Zubrzycka ; ilustracje Katarzyna Bukiert. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016. – 43 s. : il. ; 25 cm.

M 054331 (Brzeg), M 064688 (Kędzierzyn-Koźle), M 068757 (Nysa), M 214277 – M 214279 (Opole)

21. Narracje w przedszkolu : jak rozmawiać z dzieckiem na trudne i ważne tematy z wykorzystaniem bajek /Anna Niesłuchowska, Ewa Piechowska. – Płock : Iwanowski, 2015. – 67 s. : il. ; 24 cm.

M 054815 (Brzeg), M 214432 – M 214433 (Opole)

22. Narracje w przedszkolu : świat wartości w oczach dziecka : opowiadania i scenariusze hzajęć / Anna Niesłuchowska, Agnieszka Kubera. – Płock : Iwanowski, 2015. – 63 s. : il. ; 24 cm.

M 054816 (Brzeg), M 214434 – M 214435 (Opole)

23. O ulotności życia / Tadeusz Gadacz. – Warszawa: „Iskry”, 2008. – 148, [4] s. ; 21 cm

24. Odnaleźć sens cierpienia : jak sobie radzić w trudnych chwilach życia / Paul Meier, David Livingstone Henderson ; przeł. Grzegorz Grygiel. Warszawa : Instytut Wydawniczy Pax, 2012. – 301, [3] s. ; 21 cm.

M 213568 (Opole)

25. Opieka paliatywna i hospicyjna w ujęciu społecznym i ekonomicznym / Rafał Iwański, Edyta Sielicka, Aneta Jarzębińska. – Warszawa : CeDeWu Sp. z o.o., 2018. – 166, [2] s. : il. ; 24 cm.

M 218320, M 218820, M 219044 (Opole)

26. Opuszczeni rodzice : nagła śmierć dziecka : jak dalej żyć? /Anna Bogna Jędrzejewska. – Kraków : „Impuls”, 2015. – 86 s. ; 24 cm.

M 214204 (Opole)

27. Oswoić jaskółkę… czyli ze śmierci do życia / red. Kamil Krzysztof Bomber, Piotr Ochotny. – Warszawa : Fundacja „Być dalej iść”, 2018. – 343 s. ; 21 cm

28. Oswoić śmierć : edukacyjny potencjał kaszubskich rytuałów pogrzebowych / Aleksandra Kurowska-Susdorf. – Warszawa : PWN ; Wejherowo : Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej, copyright © 2019. – 278, [1] s., [1] k. tabl. : il. (głównie kolorowe) ; 25 cm.

29. Podmiot i podmiotowość w wychowaniu : studium w perspektywie poznawczej pedagogiki integralnej / Lucyna Górska. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2008. – 324 s. ; 24 cm

30. Rodzina w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą.Cz. 1 /red. nauk. Beata Szurowska. – Warszawa : „Difin”, 2019. – 222, [2] s. : il. ; 23 cm.

M 069659/I (Nysa), M 220176/I (Opole)

31. Rodzina wobec nieuleczalnej choroby dziecka : aspekty tanatopedagogiczne / Grzegorz Godawa. – Kraków : „Impuls”, 2018. – 237 s. : il. ; 24 cm.

M 218099 (Opole)

32. Rozmawiajmy o przemijaniu / Karine-Marie Amiot, Florian Thouret ; tł. z j. fran. Marzena i Bogusław Noskowie. – Kielce : Wydawnictwo Jedność. 2017. – [18] s. : il. ; 17 cm

33. Pamiętaj…: program profilaktyczno-wychowawczy z tanatopedagogiki dla uczniów szkoły pod[s]tawowej i gimnazjalnej / Anna Maria Sierecka ; Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu. – Kalisz : Wydawnictwo ODN, 2013. – 63 s. ; 24 cm.

34. Porozmawiajmy o problemach… : scenariusze lekcji wychowawczych – szkoła podstawowa /Danuta Bula, Jadwiga Jawor-Baranowska. – Kielce :Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2011. – 168 s. : il. ; 24 cm.

C 211048, M 211140 – M 211141 (Opole)

35. Rozmowy o śmierci i umieraniu / Elisabeth Kübler-Ross ; przeł. Irena Doleżal-Nowicka. – Poznań : Media Rodzina of Poznań, cop. 1998. – 275 s. ; 21 cm

M 062836 (Kędzierzyn-Koźle)

36. Smutek dziecka : jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę? /Manu Keirse ; tł.[z niderl.] Barbara Frankowicz. – Radom : Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, 2005. – 223 s. ; 24 cm.

M 061283 (Kędzierzyn-Koźle)

37. Śmierć dziecka jako kategoria egzystencjonalna :(na przykładzie basni Andersena i braci Grimm) / Ireneusz Ziemiński // W : Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji / pod red. Urszuli Chęcińskiej. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016. – S. 113-121

M 064284 (Kędzierzyn-Koźle), M 054284 (Kluczbork), M 215776- M 215777, M 216018 (Opole)

38. Śmierć i żałoba w doświadczeniu małego dziecka. Ważne rozmowy na trudne tematy w rodzinie /Natalia M. Ruman // W : Edukacja małego dziecka. T. 7, Przemiany rodziny i jej funkcji / praca zbiorowa pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Aleksandry Minczanowskiej. – Kraków : ” „Impuls”, 2015. – S. 115-126

M 064400 (Kędzierzyn-Koźle), C 054027/VII (Kluczbork), C 066173/VII (Nysa), C 205652/VII, M 205562/VII, M 208806/VII Opole)

39. Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej /pod redakcją Katarzyny Slany. – Warszawa : Wydaw. SBP, 2018. – 352 s. ; 22 cm.

M 217894 (Opole)

40. Śmierć w pojmowaniu dzieci / Anna Czyńska // W: Z pomocą człowiekowi : wsparcie i opieka w sytuacji nieuleczalnej choroby / red. nauk. Barbara Kromolicka. – Toruń : „Akapit”, 2012. – S. 65-82

41. Tanatopedagogika w doświadczeniu wielowymiarowości człowieka i śmierci /Józef Binnebesel. – Toruń :Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2013. – [2], 297, [3] s. : il. ; 21 cm

C 210535 (Opole)

42. Tanatos w literaturze dziecięcej i jego pedagogiczny wymiar / Justyna Sztobryn-Bochomulska. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020. – 319 s. ; 25 cm

43. Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży : scenariusze zajęć wychowawczych /Grażyna Gajewska, Anna Szczęsna, Artur Doliński. – Wyd.2 zm., uzup. i popr. – Zielona Góra :”GAJA”, 2003. – 200 s. ; 21 cm.

C 063729 (Nysa), C 185418 (Opole)

44. Trudne pytania dla dorosłych : jak rozmawiać z dzieckiem o stracie, tęsknocie i lękach : pogodnie i optymistycznie / Elżbieta Zubrzycka ; ilustracje Katarzyna Bukiert. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne , 2016. – 73, [2] s. : il. ; 24 cm.

M 054874 (Brzeg), M 068779 (Nysa), EP 214236 (Opole)

45. W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie : życie i jego trudności z energią duchową jako wyzwania pedagogiczne rezyduów tożsamości /Julita Orzelska. – Kraków : „Impuls”, 2014. – 330 s. ; 24 cm.

M 217280 – M 217281 (Opole)

46. Wędrując ku dorosłości : wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klasy 8 szkoły podstawowej : scenariusze zajęć / Barbara Charczuk ; [red. Teresa Król]. Kraków :Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon Katarzyna Król, cop. – 2018. – 135 s. ; 24 cm +1 dysk optyczny (CD-ROM).

C 218153, M 218124 (Opole)
47. Wobec śmierci wszyscy równi – z wychowania ku niej… wykluczeni : wokół pedagogiki śmierci / Marta Anna Sałapata (Akademia Pomorska w Słupsku) // W: Nierówności społeczne : w trosce o otwarcia horyzontów edukacji / redakcja naukowa Katarzyna Błasińska, Sławomir Pasikowski, Grzegorz Piekarski, Justyna Ratkowska-Pasikowska. – Gdańsk : Fundacja Instytut Równowagi Społeczno-Ekonomicznej ; Gdynia : Wydawnictwo Region Jarosław Ellwart, 2015. – S. 257-276

48. Wspólne obszary tanatopedagogiki i pedagogiki międzykulturowej : chorzy, cierpiący i umierający jako Inni i Obcy / pod redakcją Przemysława Pawła Grzybowskiego, Karoliny Kramkowskiej, Magdaleny Pluty. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017. – 169 s. ; 24 cm.

M 217455 (Opole)

49. Wychować człowieka mądrego : zarys etyki nauczycielskiej / Kazimierz Szewczyk. Wyd. 2 popr. i uzup. Warszawa ; Łódź : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999. – 174, [1]s. ; 21 cm.

M 049512 (Brzeg), C 181757, M 180468, M 219183 (Opole)

50. Wychowani do śmierci : wywiady i analiza badań / Adam H. A. Michniewicz. – Katowice : Studio Małych Form Graficznych, 2016. – 408 s. : il. ; 21 cm

51. Wychowanie a sens życia : człowiek w obliczu dylematów egzystencjalnych /Jolanta Spętana. – Kraków : „Impuls”, 2018. – 293, [2] s. ; 24 cm.

M 055037 (Brzeg), M 218130 (Opole)

52. Wychowanie jako spotkanie : Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych /Paweł Walczak ; Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze. – Kraków : „Impuls”, 2007. – 197 s. ; 24 cm.

M 199268 (Opole)

53. Wychowanie w klasie szkolnej : scenariusze godzin wychowawczych dla szkół ponadpostawowych /Urszula Dudziak. Wyd. 3. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2002. – 148 s. ; 24 cm.

C 049282 (Brzeg), M 049425 (Brzeg), C 184764, M 208649 (Opole)

54. Zaczarowany ogród dziadka / Aida Amer ; ilustracje Agnieszka Żelewska. – Gdańsk : Fundacja Hospicyjna, 2018. – [48] s., [1] k. tabl. złoż. : il. kolor. ; 21 cm

55. Zanim wkroczy specjalista… : jak pomóc przedszkolakowi w trudnych sytuacjach : przewodnik dla nauczycieli i rodziców /Agnieszka Wentrych. – Kraków : CEBP 24.12, 2016. – 158 s. ; 25 cm.

M 064784 (Kędzierzyn-Koźle), M 215972 – M 215975 (Opole)

56. Zbieranie danych o rzeczach ostatecznych” we współczesnej polskiej poezji dla dzieci / Krystyna Zabawa // W : Dziecko i poezja w kontekście wczesnej edukacji / pod red. Urszuli Chęcińskiej. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016. – S. 79-93

M 064285 (Kędzierzyn-Koźle), M 054285 (Kluczbork), M 216608 – M 216609 (Opole)

57. Żałoba w rodzinie /Martin Herbert ; przekł.[z ang.] Anna Sawicka-Chrapkowicz. – Gdańsk :Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. – 69 s. ; 21 cm.

M 064029 (Kędzierzyn-Koźle), M 051527 (Kluczbork), M 063090 (Nysa), M 191499 (Opole)

Artykuły czasopism :

58. Bajki jako forma wsparcia dziecka w żałobie / Edyta Sielicja // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2015, nr 8, s. 18-23

59. Czy dzieci potrzebują rozmów na temat śmierci? /Agnieszka Tyszka // Bliżej Przedszkola. – 2009, nr 11, s. 38-39

60. Czy mojemu tatusiowi jest zimno? : rozmowy z dziećmi o śmierci / Maria Langer-Fyda // Wychowawca. – 2019, nr 11, s. 14-16

61. Czy warto być gotowym na śmierć? /Zbigniew Paweł Maciejewski // Katecheta. – 2008, nr 11, s. 29, s. 39-40

62. Czym jest śmierć : scenariusz lekcji dla gimnazjalistów lub licealistów /Mariola Pobidyńska // Klocki Autonomiczne w Szkole. – 2000, nr 8, s. 45-46

63. „Dla życia nie ma innego rozwiązania niż żyć”. Motyw śmierci na lekcjach języka polskiego /Marzena Tyl // Polonistyka. – 2015, nr 6, s. 12-15

64. Docenić życie – akceptować cierpienie! Na podstawie książki E.-E. Schmitta “Oskar i pani Róża” /Aleksander Bałoniak // Katecheta. – 2008, nr 11, s. 41-43

65. Drama a psychodrama na przykładzie zajęć o nieuchronności / Jan Tatarowicz // Drama. – 1999, z. 29, s. 14-16

66. Dziecięca literatura o śmierci /Agnieszka Woda //Guliwer. – 2014, nr 4, s. 16-21

67. Dziecko wobec nieuleczalnej choroby i śmierci / Bogna Kędzierska // Wychowawca. – 2019, nr 11, s. 8-9

68. Dziecko wobec śmierci / Anna Kruczkowska // Psychologia Wychowawcza. – 1984, nr 3, s. 267-279

69. Dziecko wobec własnej śmierci i przemijania /Justyna Rogalska // Życie Szkoły. – 2006, nr 9, s. 12-15

70. Dziewczynka z zapałkami, czyli jak mówić dzieciom o śmierci / Elżbieta Gajewska // Wychowanie w Przedszkolu. – 1996, nr 9, s. 543-546

71. Edukacja tanatologiczna : współczesne wyzwanie / Edyta Sielicka // Pedagogika Społeczna. – 2015, nr 2, s. 155-165

72. Emocje wobec problematyki śmierci : jak przejść kolejne etapy procesu żałoby / Dorota Janikowska-Hołowieńko, Łucka Izabela // Psychologia w Praktyce. – 2018, nr 2, s. 51-55

73. Gdy dziecko traci kogoś bliskiego /Ewa Chalimoniuk // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 1, s. 56-62

74. Gdy odchodzi ktoś bliski…Zmiany i straty w dziecięcym świecie / Katarzyna Stępniak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 10, s. 16-21

75. Gdzie schody do nieba? Jak rozmawiać o śmierci z przedszkolakami /Anna Jankowska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 11, s. 14-17

76. Jak rozmawiać o śmierci dziecka z uczniami / Mateusz Szymczyk // Wychowawca. – 2019, nr 11, s. 10-11

77. Jak rozmawiać o śmierci? „Oskar i pani Róża” w roli ważnej lektury szkolnej /Edyta Wójcicka // Język Polski w Gimnazjum. – 2013/2014, nr 3, s. 62-73

78. Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci? / Marek Dziewiecki // Wychowawca. – 2009, nr 11, s. 15

79. Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci? / Urszula Kłusek // Wychowawca. – 2019, nr 11, s. 12-13

80. Jak rozmawiać z dziećmi o śmierci? :(bibliografia w wyborze) /Elżbieta Trojan // Wychowawca. – 2019, nr 11, s. 4

81. Każdy, kto się urodził, kiedyś umrze :wskazówki jak rozmawiać z dziećmi o śmierci /Anna Kałuba-Korczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2016, nr 8, s. 2-6

82. Każdy kto się urodził, kiedyś umrze : wskazówki, jak rozmawiać z dziećmi o śmierci /Anna Kałuba-Korczak // Życie Szkoły. – 2016, nr 9, s. 2-7

83. Kiedy dziecko doświadcza śmierci bliskiego… /Krzysztof Gerc // Bliżej Przedszkola. – 2006, nr 11, s. 25-27

84. Kiedy rodzice biologiczni umierają /Katarzyna Kwiatkowska // Remedium. – 2018, nr 2, s. 16-17

85. Klasa pogrążona w żałobie /Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 2, s. 17

86. Klasa w żałobie / Piotr Żak // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 1, s. 63-65

87. Klasa w żałobie.Cz. 2 /Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 3, s. 14

88. Konspekt lekcji do nauk społecznych : filozoficzne zagadnienie sensu cierpienia, umierania i śmierci /Bożena Jankowska // Lider. – 2001, nr 4, s. 11

89. Książki o śmierci i przemijaniu /Anna Szyszka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 10, s. 61-63

90. Mądrze i taktownie, przystępnie i zrozumiale – czyli o śmierci w literaturze dziecięcej / Katarzyna Dmitruk-Sierocińska // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 2017, nr 3, s. [39]-67

91. Nagromadzenie emocji, czyli co czujemy w obliczu straty / Emilia Zdziubany // Wychowanie na co Dzień. – 2012, nr 1-2, dod. “Wkładka Metodyczna”, s. I-V

92. Najtrudniej jest tym, którzy pozostają : wsparcie psychologiczne w żałobie /Marta Banout // Psychologia w Praktyce. – 2019, nr 3, s. 43-48

93. Nie śmierci się boimy, ale umierania : analiza wiersza IV z cyklu „Wiersze szpitalne” Wojciecha Bąka w kontekście sytuacji umierającego człowieka /Wiesław Trzeciakowski // Edukacja Humanistyczna. – 2007, nr 1, s. 121-126

94. „Nie trzeba się bać” – tematy tabu w literaturze dla dzieci /Małgorzata Tytko // Poradnik Bibliotekarza. – 2016, nr 4, s. 20-21

95. O śmierci … trudne rozmowy / Diana Paszel // Wychowawca. – 2011, nr 11. S 22-23

96. „Ostatnia perła” w dziecięcych paciorkach – śmierć w oczach najmłodszych /Marta Anna Sałapata // Edukacja. – 2008, nr 4, s. 108-113

97. Oswoić lęk – rozmowy o śmierci /Agnieszka Woda // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 10, s. 14-18

98. Oswoić śmierć /Michał Damazyn // Katecheta. – 2008, nr 11, s. 44-47

99. Oswoić śmierć w czasach mediów i konsumpcji / Danuta Bula // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2013/2014, nr 4, s. 94-103

100. Oswoić śmierć : warsztaty dla klasy II lub III szkoły ponadgimnazjalnej /Michał Damazyn // Wychowawca. – 2008, nr 11, s. 24-26

101. Oswojeni ze śmiercią? : uwagi o sprawach nieprostych /Katarzyna Chmielewska // Język Polski w Szkole – Gimnazjum. – 2000/2001, nr 2, s. 78-89

102. Patrząc na ciemność lub śmierć :scenariusz lekcji bibliotecznej /Anna Pietrusewicz // Biblioteka w Szkole. – 2015, nr 7-8, s. 32-33

103. Pedagogiczne aspekty kresu życia człowieka /Janina E. Karney. – Rys. // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1999, nr 2, s. 103-116

104. Smutek i poczucie straty u dzieci w wieku przedszkolnym / Kamila Olga Stępień-Rejszel // Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 2, s. 5-9

105. Przeżywanie śmierci i żałoby przez dzieci /Monika Deja // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 10, s. 19-21

106. Przeżywanie żałoby przez ucznia / Matylda Skubikowska-Gocławska // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 108, s. 7-9

107. Rodzice i dziadkowie jako “prawzory”/Małgorzata Mann // Wychowawca. – 2008, nr 1, s. 24-25

108. Rozmawiajmy z dziećmi o przemijaniu i śmierci /Janina Łucewicz. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2002, nr 9, s. 17-18

109. Rozmowy o końcu /Katarzyna Romanowska-Gręda // Sygnał. – 2016, nr 10, s. 11-13

110. Rozmowy o śmierci /Joanna Górnisiewicz // Bliżej Przedszkola. – 2008, nr 11, s. 18-20

111. Rozmowy o śmierci – wsparcie uczniów po stracie bliskiej osoby /Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2010, nr [5], s. 50-54

112. Rozumienie zjawiska śmierci przez dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim /Andrzej Giryński //Roczniki Pedagogiki Specjalnej. – T. 10 (1999), s. 116-125

113. Scenariusze zajęć na temat śmierci, przemijania, straty bliskiej osoby /Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2010, nr [5], s. 41-43

114. Smutek i poczucie straty u dzieci w wieku przedszkolnym /Kamila Olga Stępień-Rejszel // Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 2, s. 5-9

115. Sposób reagowania na wypadek żałoby po śmierci ucznia (za wyjątkiem śmierci samobójczej) / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2010, nr 1, s. 40

116. Starzenie się i przemijanie w literaturze dla dzieci / Elżbieta Szefler //Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2014/2015, nr 3, s. 30-76

117. Szkolne tematy tabu – jak pomóc dzieciom w przejściu żałoby /Anna Meslin // Życie Szkoły. – 2018, nr 4, s. 10-13

118. Śmierć i dzieciństwo /Astrid Męczkowska-Christiansen. – Bibliogr. // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2013, nr 2, s. 17-29

119. Śmierć i żałoba w rodzinie : oddziaływania terapeutyczne / Bernadetta Janusz, Lucyna Drożdżowicz // Psychoterapia. – 2013, nr 2, s. 45-54

120. Śmierć i żałoba w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną / Izabela Fornalik // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018, nr 3, s. 10-17

121. Śmierć nadchodzi znienacka / Grażyna Komarzyniec // Wychowawca. – 2009, nr 11, s. 16-17

122. Śmierć – nieodłączny element ludzkiego istnienia /Marta Anna Sałapata. – Bibliogr. // Edukacja. – 2006, nr 4, s. 82-87

123. Śmierć oczami dziecka /Katarzyna Włoch-Hyla // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 53, s. 19-22

124. Śmierć – to strata czy zysk? / Julita Nagel // Katecheta. – 2008, nr 11, s. 34-36

125. Śmierć ucznia : jak rozmawiać z klasą /Kinga Rusin // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 64, s. 42-44

126. Śmierć zdarza się w szkole / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 11, s. 65-67

127. Świat żałoby dzieci i młodzieży /Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 93, s. 4-8

128. Trudne tematy w literaturze dla klas IV-VI / Danuta Bula // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2015/2016, nr 92-108

129. Utrata bliskiej osoby / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 44, s. 16

130. W cieniu śmierci / Jacek Wojtysiak // Zeszyty Szkolne. – 2005, nr 1, s. 82-85

131. Warsztat biblioterapeuty /Anna Urgacz // Biblioterapeuta. – 2001, nr 4, s. 17-20

132. Ważne rozmowy na trudne tematy. Cz. 2 /Justyna Szarzyńska-Głód, Alina Szulirz // Remedium. – 2010, nr 1, s. 6-7

133. Wsparcie dziecka w sytuacji choroby i śmierci osoby znaczącej /Małgorzata Kowalczyk // Wychowanie na co Dzień. – 2012, nr 1-2, s. 19-24

134. Wychowanie tanatologiczne /Bogusław Śliwerski // Bliżej Przedszkola. – 2018, nr 10, s. 2-3

135. Wycieczka w nieznane… – rozmowa o śmierci ojca i stracie na podstawie książki Barbary Kosmowskiej „Dziewczynka z parku” / Monika Barriga // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 10, dod. „Biblioterapia w szkole”, s. 30-31

136. Zrozumieć smutek / Mieczysław Wojciechowski // Remedium. – 2017, nr 6, s. 22-23

137. Zrozumieć wolę Nieba /Aleksandra Godlewska // Życie Szkoły. – 2010, nr 10, s. 53-55

138. Żałoba Dzieci /Magdalena Harrison // Bliżej Przedszkola. – 2009, nr 11, s. 40-41

139. Żałoba dziecka po stracie bliskiej osoby /Małgorzata Łuba // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 33, s. 54-56

140. Życie, śmierć i ja / Wiesław Łukaszewski. – Charaktery. – 2010, nr 8, s. 60-63

141. Życie, umieranie, śmierć : (konspekt dla klasy I gimnazjum) /Teresa Michalska // Katecheta. – 2001, nr 11, s. 31-32

 

Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu

Aktualizacja : 7 kwietnia 2021 r.

 

 

Udostepnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry Skip to content