Matematyka jest jednym z najtrudniejszych przedmiotów szkolnych, Już na etapie szkoły podstawowej potrafi sprawiać trudności. Dyskalkulia rozwojowa obejmuje specyficzne zaburzenia zdolności arytmetycznych, rozpoznawane na podstawie analizy deficytów poznawczych, ujawnianych przez ucznia w kontekście prawidłowego rozwoju intelektualnego i sprzyjających warunków edukacyjnych.
Niniejsza bibliografia „Dyskalkulia” zawiera wybór 100 opisów bibliograficznych publikacji, które ukazały się na polskim rynku wydawniczym w latach 1990-2019. Sporządzona została na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Materiał bibliograficzny został uporządkowany alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone zostały sygnaturą.
Wydawnictwa zwarte :
1. Aby polubić matematyką : zestaw ćwiczeń terapeutycznych dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej mających specyficzne trudności w uczeniu się matematyki / Alicja Małasiewicz. – Gdańsk : „Harmonia”, 2015. – 117, [1] s. : il. ; 30 cm.
2. Dar uczenia się: sprawdzona nowa metoda korekcji ADD, problemów z matematyką im pisaniem odręcznym / Roland D. Davis, Eldon M. Braun ; przekł. z ang. Monika Hartman.- Poznań : „Zysk i S-ka”, 2006. – 380 s, [1] s. : fot., rys. ; 21 cm
C 050603 (Brzeg), M 060680 (Kędzierzyn-Koźle), M 063937 (Nysa), C 193209, M 194749, M 207100, M 209825 (Opole)
3. Diagnoza dyskalkulii rozwojowej – program diagnostyczny dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej: materiały pomocnicze dla pedagogów i psychologów / Anna Walerzak-Więckowska. – Rotmanka k. Pruszcza Gdańskiego : Pomorskie Centrum Diagnozy, Terapii i Edukacji Matematycznej Promathematica, 2010. – 46 s, [1] k. tabl. : il. kolor. ; 30 cm.
4. Dysleksja i inne trudności w uczeniu się / Mark Selikowitz ; przeł. Agnieszka Wierzejska. – Warszawa : „Prószyński i S-ka”, 1999. – 151, [1] s. : faks., rys. ; 21 cm
M 049657 (Kluczbork)
5. Dyskalkulia / Karin Landerl, Liane Kaufmann ; przekł. Mateusz Jaśkowiak. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2015. – 264 s. : il. ; 24 cm.
M 064283 (Kędzierzyn-Koźle), C 054773 (Kluczbork), M 214014, M 216521 (Opole)
6. Dyskalkulia: ćwiczenia umiejętności matematycznych. Cz. 1 / Witold Szwajkowski. – Kraków : Wydawnictwo WIR Aleksander Jaglarz, 2016. – 39, [1] k. : il. ; 31 cm.
7. Dyskalkulia: materiały pomocnicze do diagnozy dyskalkulii u uczniów starszych / Grażyna Pawlik. – Zamość : Abacus, 2009. – 27 k. : il. ; 30 cm.
8. Dyskalkulia w pytaniach i odpowiedziach : podstawowe informacje dla nauczycieli / Marcin Kurczak, Piotr Tomaszewski. – Warszawa : Instytut Edukacji Matematycznej „Ars Mathematica”, 2005. – 44 s. ; 21 cm.
9. Dysleksja : podręcznik praktyka /Gavin Reid ; [przekł. Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska]. – Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2018. – 656 s. : il., fot. ; 25 cm.
M 064871 (Kędzierzyn-Koźle), M 217847 – M 217848 (Opole)
10. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki : przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. – Wyd. 9. – Warszawa :Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2013. – 312 s. : il. ; 24 cm.
M 211441-M 211443 (Opole)
11. Dziecko z trudnościami w rozwoju / red. Stanisława Mihilewicz. – Kraków : „Impuls”, 2001. – 154, [2] s. : il., rys., wykr. ; 24 cm.
C 183750, M 191992 (Opole)
12. Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej: vademecum nauczycieli i rodziców / Urszula Oszwa. – Kraków : „Impuls”, 2007. – 140 s. ; 24 cm.
C 060685 (Kędzierzyn-Koźle), C 052076 (Kluczbork), C 064990 (Nysa), M 211064 (Opole)
13. Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się / Marzena Kowaluk. – Lublin : Wydawnictwo UMCS, 2009. – 192 s. ; 24 cm
C 050506 (Brzeg), M 063178 (Kędzierzyn-Koźle), C 200944, M 201010, M 208695 (Opole)
14. Jak przezwyciężać trudności w nauce ? : praca zbiorowa pod red. Alicji Giermakowskiej i Anety Jałowieckiej. – Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2008. – 120 s. : 21 cm.
M 201210-M 201211 (Opole)
15. Mały uczeń w szkole / pod red. Anety Jegier. – Gdańsk :”Harmonia”, 2010. – 180 s. :il. ; 21 cm.
M 067488 (Nysa), C 204021, M 208445- M 208446 (Opole)
16. Mini-max o dysleksji czyli Minimum tego, co na ten temat powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele ucznia dyslektycznego by maksymalnie mu pomóc / materiał oprac. przez zespół pod kier. Doroty Mielcarek w składzie Ewa Jędral [et al.] ; Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 20 w Warszawie. – Warszawa : Wydawnictwo „Seventh Sea”, 2006. – 151 s. ; 30 cm.
17. Nauczyciele wczesnej edukacji wobec problemu diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się / Anna Szkolak-Stępień. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. – 132, [3] s. : il., wykr. ; 24 cm.
M 219592 – M 219593 (Opole)
18. Neuropsychologia kliniczna dziecka : wybrane zagadnienia / red. nauk. Aneta R. Borkowska, Łucja Domańska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006. – 224 s. ; 21 cm.
C 060426 (Kędzierzyn-Koźle), C 063961 (Nysa), C 194274 (Opole)
19. Niepowodzenia szkolne : praca zespołowa / pod red. Jana Łyska ; Wyższa Szkoła Edukacji Wczesnoszkolnej w Mysłowicach. – Kraków : „Impuls”, 1998. – 192 s. ; 24 cm.
M 056832 (Kędzierzyn-Koźle), C 179231 (Opole)
20. Niepowodzenia w nauce : przyczyny, skutki, zapobieganie / Bogumiła Łuczak. – Poznań :”G&P”, 2000. – 48 s. : il. ; 24 cm.
M 057253 (Kędzierzyn-Koźle)
21. Niepowodzenia w nauce i ich uwarunkowania / Władysław Szlufik ; wstęp Jan Konopnicki ; posł. Stanisław Podobiński. – Częstochowa : Wydawnictwo WSP, 1998. – 152, [3] s. ; 21 cm.
22. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji polskiej i brytyjskiej /Barbara Adamiak, Jolanta Boryszewska, Natalia Malenko. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017. – 180 s. : il. ; 24 cm.
M 054733 (Brzeg), M 064819 (Kędzierzyn-Koźle), C 069074 (Nysa), C 218063, M 218095 – M 218096 (Opole)
23. Ortograffiti : myślę, rozumiem, liczę : matematyka bez trudności : zeszyt ćwiczeń do pracy terapeutycznej w szkole i w domu dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki. Cz. 2, Klasy V-VI szkoły podstawowej / Celina Tuszyńska-Skubiszewska, Anna Walerzak-Więckowska. – Gdynia : Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, 2018. – 120 stron, [8] stron tablic, [8] kart tablic : ilustracje kolorowe ; 30 cm.
24. Oswoić matmę : jak pokonać trudności z matematyką w szkole podstawowej? : książka pomocnicza dla nauczycieli szkoły podstawowej do pracy z dziećmi mającymi trudności z nauką matematyki / Barbara Stryczniewicz. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2005. – 108 s. : rys. ; 21 cm.
M 189217 (Opole), Wyd. 2 M 063997 (Kędzierzyn-Koźle)
25. Paluszkowa tabliczka mnożenia / Rościsław Andrzejczak. – Wyd. 2. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017. – 103, [1] s. : il. kolor. ; 30 cm.
26. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: poradnik dla nauczyciela /Alicja Tanajewska, Renata Naprawa, Jadwiga Stawska. Warszawa : „Difin”, 2014. – 229 s. ; 23 cm.
M 063230-M 063231 (Kędzierzyn-Koźle), C 067467 (Nysa), M 212164 (Opole)
27. Praca z uczniem mającym trudności z matematyką : książka pomocnicza dla nauczyciela gimnazjum / Barbara Stryczniewicz. – Wyd. 2. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2012. – 153 s. : il., rys. ; 30 cm.
M 064004 (Kędzierzyn-Koźle), M 051929 (Kluczbork), C 186638 (Opole)
28. Profil arytmetyczny G – program diagnostyczny dla uczniów gimnazjum / Anna Walerzak-Więckowska. – Rotmanka k. Pruszcza Gdańskiego : Pomorskie Centrum Diagnozy, Terapii i Edukacji Matematycznej Promathematica, 2011. – 76 s. : il. ; 30 cm.
29. Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych : edukacja matematyczna /Alicja Tanajewska. – Gdańsk : „Harmonia”, 2015. – 76, [3] s. ; 24 cm.
C 009638″B”, M 009639″B” (Opole)
30. Psychologia dysleksji / Grażyna Krasowicz-Kupis. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008. – 359, [1] s. : il. ; 21 cm.
C 061090 (Kędzierzyn-Koźle), C 065053 (Nysa), M 199985, M 200040, M 201056-M 201057, M 209013 (Opole)
31. Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych / Ladislav Košč [tł. z ang.]. – Warszawa : Wydawnictwa Radia i Telewizji, 1982. – 79,[1] s. : rys., wykr. ; 21 cm.
32. Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci : doniesienia z badań / Urszula Oszwa (red. nauk.). – Kraków : „Impuls”, 2008. – 200 s. : il. ; 24 cm.
M 060902 (Kędzierzyn-Koźle), C 064768 (Nysa), C 200094, M 200178-M200179 (Opole)
33. Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudnościami w matematyce / Urszula Oszwa. –Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. – 327 s. : wykr. ; 24 cm
M 050578 (Brzeg), M 201059 (Opole)
34. Psychospołeczne wyznaczniki funkcjonowania ucznia we współczesnej szkole /Lucyna Hurło, Iwona Maria Kijowska, Irena Sorokosz. – Elbląg :Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2017. – 174 s. : il. ; 24 cm.
M 217515, M 219930 (Opole)
35. Specjalne potrzeby edukacyjne : identyfikacja, obszary dostosowania i oddziaływania edukacyjno-terapeutyczne / pod red. Beaty Pituły, Jerzego Wolnego. – Kraków : Księgarnia Akademicka, 2019. – 253, [4] s. : il. ; 21 cm.
36. Specyficzne trudności w uczeniu się : niezbędnik nauczyciela /Diana Hudson ; przekład: Dorota Szatkowska-Jaskuła. – Gdańsk : „Harmonia Universalis”, [2019]. – 240, [4] s. : il. ; 24 cm.
M 065124 (Kędzierzyn-Koźle), M 057220 (Kluczbork)
37. Szkolne wyzwania : jak mądrze wspierać dziecko w dorastaniu? / Monika Gregorczuk, Barbara Kołtyś. – Warszawa : „Edgard”, 2015. – 311 s. ; 21 cm.
M 214217-M 214018 (Opole)
38. Terapia osób o specjalnych potrzebach /Ewa Puszczałowska-Lizis, Edyta Agnieszka Biała. – Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2013. – 144 s. : il. ; 24 cm.
M 212448-M 212449 (Opole)
39. Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo : książka dla nauczycieli, wychowawców i rodziców / Aleksandra Maciarz. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2009. -166 s. ; 21 cm.
M 061246 (Kędzierzyn-Koźle), M 201699 (Opole)
40. Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu : wybrane zagadnienia / Urszula Oszwa (red. nauk.). – Kraków : „Impuls”, 2008. – 116 s. : il. ; 24 cm.
M 060911 (Kędzierzyn-Koźle), M 052272 (Kluczbork), C 064782 (Nysa), C 200096, M 200193-M 200194 (Opole)
41. Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych : problem diagnozy i terapii / Urszula Oszwa. – Wyd. 2. – Kraków : „Impuls”, 2006. – 129, [1] s. ; 24 cm.
M 050578 (Brzeg), M 201059 (Opole)
Artykuły z czasopism :
42. Chemia dla dyslektyków / Małgorzata Nodzyńska // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 6, s. 52-57
43. Czy dyskalkulia, czyli kłopoty z liczeniem, stanie się następną popularną „szkolną chorobą”, jak dysleksja i dysgrafia? / Wioletta Ozminkowski // Newsweek. – 2002, nr 45 s. 36-38
44. Czy dziewięć jest większe od sześciu? / Magdalena Pitala // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 3, s. 61-68
45. Ćwiczenie czyni mistrza / Krzysztof Minge, Natalia Minge // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 50, s. 63-66
46. Diagnozowanie trudności w nauce / Łucja Strużyk // Życie Szkoły. – 2002, nr 10, s. 610-613
47. Dla kogo trudna matematyka? / Mirosława Dziugieł // Życie Szkoły. – 2003, nr 7, s. 407-409
48. Dla kogo trudna matematyka? / Elżbieta Kawczyńska // Życie Szkoły. – 2004, nr 3, s. 49-52
49. Dysfunkcje a nauczanie historii /Joanna Wojdon // Wiadomości Historyczne. – 2009, nr 5, s. 17-31
50. Dyskalkulia / Przemysław Bąbel, Ewa Srebro // Nauczanie Początkowe. – 2004/2005, nr 4, s. 13-17
51. Dyskalkulia / Urszula Oszwa// Remedium. – 2002, nr 2, s. 8-9
52. Dyskalkulia. Cz. 2 / Agnieszka Janiec // Bliżej Przedszkola. – 2008, nr 1, s. 46-48
53. Dyskalkulia a dojrzałość do uczenia się matematyki / Agnieszka Janiec // Bliżej Przedszkola. – 2007, nr 12, s. 46-47
54. Dyskalkulia a polskie realia szkolne / Maria Mądrzycka // Nauczyciel i Matematyka. – 2002, nr 42, s. 18
55. Dyskalkulia, czyli o problemach (nie tylko) z matematyką /Agnieszka Dymalska, Katarzyna Wanio // Remedium. – 2017, nr 1, s. 10-12
56. Dyskalkulia – jak pracować z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się arytmetyki / Mirosława Szczęsna // Dysleksja. – 2013, nr 3, s. 28-32
57. Dyskalkulia nowa choroba cywilizacyjna / Alicja Jaroń // Bliżej Przedszkola. – 2005, nr 12, s. 20-21
58. Dyskalkulia nową chorobą cywilizacyjną? /Alicja Jaroń // Bliżej Przedszkola. – 2010, nr 7-8, s. 70-71
59. Dyskalkulia – problem całego życia / Urszula Oszwa; rozm. przepr. Karolina Olszewska // Bliżej Przedszkola. – 2009, nr 12, s. 54-55
60. Dyskalkulia – problemy w uczeniu się matematyki / Karolina Sosin-Pospieszył // Gazeta Szkolna. – 2009, nr 3-4, s. 11
61. Dyskalkulia rozwojowa : deficyt wiadomości matematycznych czy umiejętności arytmetycznych : od rozważań terminologicznych do praktyki diagnostycznej = Developmental dyscalculia : deficit of mathematical knowledge or of arithmetic skills : from terminological considerations to diagnostic practice / Anna Walerzak-Więckowska (Instytut Psychologii. Uniwersytet Gdański), Małgorzata Lipowska (Instytut Psychologii. Uniwersytet Gdański), Paweł Jurek (Instytut Psychologii. Uniwersytet Gdański) // Polskie Forum Psychologiczne. – T. 23, nr 4 (2018), s. 759-782
62. Dysleksja a dyskalkulia / Wacek Zawadowski // Nauczyciel i Matematyka. – 1998, 28 zima, s. 25-28
63. Historyczny przegląd badań nad dysleksją i dyskalkulią rozowjową = A historical Reviev of Research on Dyslexia and Dyscalculia Developmental / Anna Szkolak-Stępień ; Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna : czasopismo Instytutu Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. – 2018, nr 1, s. 31-38
64. Indywidualna praca z dzieckiem mającym trudności w opanowywaniu elementarnych pojęć matematycznych / Maria Jędruszczak // Życie Szkoły. – 1990, nr 5-6, s. 216-235
65. Jak pomóc dzieciom, którym trudno się uczyć? / Elżbieta Wojtowicz // Życie Szkoły. – 1998, nr 3, s. 183-187
66. Jak pomóc dziecku z dyskalkulią? / Magdalena Pitala // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 4, s. 65-74
67. Jak pomóc dziecku z dyskalkulią? : (zestawienie bibliograficzne w wyborze) / Elżbieta Trojan // Wychowawca. – 2010, nr 6, s. 11
68. Jak zmierzyć się z dyskalkulią / Anita Rybińska // Silva Rerum. – 2005, nr 2, s. 6-7
69. Kłopoty w uczeniu się matematyki / Helena Lewicka // Matematyka. – 2004, nr 1, s. 17-19
70. Kłopoty z matematyką. Dyskalkulia / Leszek Stundis // Gazeta Szkolna. – 2001, nr 12, s. 14
71. Koszmarne liczby / Patricia Thivissen // Charaktery. – 2013, nr 9, s. 78-80
72. Kształtowanie umiejętności liczenia u dzieci z wadą słuchu / Małgorzata Kupisiewicz // Szkoła Specjalna. – 2002, nr 2, s. 104-109
73. Lekcja dysleksji / Bogdanowicz Marta ; rozm. przepr. Aneta Ratajek // Nowe Horyzonty Edukacji. – 2014, nr 3, s. 9-15
74. Mózg, który nie liczy / Szczepan Grzybowski // Charaktery. – 2015, nr 12, s. 64-67
75. Nauczanie matematyki – ale jakie? / Barbara Tuma // Matematyka. – 2004, nr 5, s. 58-59
76. Nie bać się matematyki / Iwona Łowicka // Matematyka. – 2003, nr 3, s. 153-154
77. Ocenianie uczniów ze zdiagnozowanymi zaburzeniami / Urszula Wiercioch // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2003, nr 3, s. 29-33
78. Pokolenie „dys” / Katarzyna Girczys-Połedniok // Charaktery. – 2015, nr 5, s. 58-60
79. Postawy nauczycieli przedmiotów ścisłych i humanistycznych wobec dyskalkulii rozwojowej / Urszula Oszwa, Aneta Kornat-Wojnarska // Edukacja Dorosłych. – 2014, nr 2, s. 161-174
80. Prognozowanie problemów edukacyjnych 6-latków za pomocą rysunkowej techniki przesiewowej / Joanna Rajchert // Ruch Pedagogiczny. – 2013, nr 3, s. 121-133
81. Ratunek w dyskalkulii / Iza Kujawska // Głos Nauczycielski. – 2008, nr 28, s. 6
82. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów / Beata Bryś // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 5, s. 52-59
83. Samoocena uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Agata Otocka-Chrustny // Nowa Szkoła. – 2004, nr 6, s. 42-46
84. Specyficzne problemy w uczeniu się matematyki : zestawienie bibliograficzne / Elżbieta Trojan // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 9, s. 22-23
85. Specyficzne trudności w uczeniu się – istota i przyczyny / Monika Tańska. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2008, nr 7-8, s. 37-40
86. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki / Jadwiga Jastrząb, Leonarda Tomasik // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 12, dod. s. I-IV
87. Specyficzne zaburzenia zdolności matematycznych / Edyta Szczepkowska // Życie Szkoły. – 2017, nr 10, s. 23-27
88. Specyfika i przyczyny Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych uczniów w świetle literatury pedagogiczno-psychologicznej / Beata Dyrda. – Bibliogr. // Chowanna. – 1999, t. 1-2, s. 24-40
89. Sprawozdanie z konferencji „Psychologiczno-pedagogiczna diagnoza dysleksji i dyskalkulii – problemy i nowe rozwiązania” : Warszawa 9 grudnia 2008 / Kamila Kozłowska // Szkoła Specjalna. – 2009, nr 3, s. 228-231
90. Struktura intelektu dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki / Urszula Oszwa, Grażyna Krasowicz-Kupis // Przegląd Psychologiczny. – T. 51, nr 4 (2008), s. 491-511
91. Szkolne potyczki z matematyką – czyli co o dyskalkulii każdy nauczyciel wiedzieć powinien /Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2015, nr 12, s. 18-22
92. Terminologia dotycząca zagadnienia trudności szkolnych w publikacjach anglojęzycznych i jej polskie odpowiedniki / Ewa Domagała-Zyśk // Roczniki Nauk Społecznych. – T. 33, z. 2 (2005), s. 103-112
93. Trudności u dzieci w uczeniu się matematyki – w świetle prac Urszuli Oszwy / Teresa Wejner // Wychowanie na co Dzień. – 2009, nr 1/2, dod. Wkładka Metodyczna nr 1/2, s. XI-XII
94. Trudności w uczeniu się matematyki / Krystyna Kuchta // Życie Szkoły. – 2001, nr 6, s. 354-355
95. Trudności w uczeniu się matematyki uczniów klas 1-3 / Beata Owczarczyk (Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu) // Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu. -2019, t. 1, s. 167-180
96. Uczeń dysmatematyczny / Zdzisław Bartkowski. – Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 1990, nr 5, s. 225-236
97. Uwaga, uczeń z dyskalkulią – wsparcie potrzebne od zaraz /Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 92, s. 22-26
98. „ Wyścig Liczb – The Number Race” : polska wersja językowa narzędzia wczesnej interwencji w przypadku ryzyka dyskalkulii rozwojowej oraz wspomagania rozwoju kompetencji arytmetycznych / Krzysztof Cipora, Monika Szczygieł // Psychologia, Etologia, Genetyka. – T. 27 (2013), s. 71-85
99. Zasady terapii zaburzeń myślenia matematycznego / Halina Ulik // Magazyn Szkolny. – 2001, nr 21, s. 12-13
100. Znaczenie ruchu w edukacji matematycznej : ucieleśnione poznanie a kształtowanie się umysłowych reprezentacji liczb u dzieci = The importance of motor activity in mathematics education : embodied cognition and development of mental representation of numbers in children / Natalia Witkowska, Małgorzata Gut // Kognitywistyka i Media w Edukacji. – 2018, nr 1, s. 128-149
Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu
Aktualizacja bibliografii – 7 kwietnia 2020 r.