Skip to content
Szanowni Państwo, respektując przepisy prawa i mając na względzie szczególną dbałość o Twoje prawo do prywatności, z dniem 25 maja wprowadzamy zmiany w Polityce prywatności oraz publikujemy informacje dotyczące przetwarzanych danych i przysługujących Tobie praw Obowiązek informacyjny.

Czytająca szkoła warunkiem równych szans dla każdego dziecka

Czytająca szkoła warunkiem równych szans dla każdego dziecka : refleksje wokół strategii funkcjonowania książki w szkole /dr Kinga Białek, prof. Krzysztof Biedrzycki, Maria Deskur i in. ; pod red. Marii Deskur i Agnieszki Rasińskiej-Bóbr. Warszawa:  Fundacja Powszechnego Czytania, 2024. 

Wedle autorów pracy postulowana „Czytająca szkoła”, to środowisko, które stawia sobie za cel tworzenie i wspieranie ekosystemu czytelniczego wokół każdego dziecka; na który składa się szeroki i przyjazny dostęp do książek oraz regularny i bardzo widoczny wzór czytającego dorosłego. Czytająca szkoła to wizja, w której każde dziecko ma realne szanse na sukces w wybranej dziedzinie, nauczyciele we współpracy z rodzicami koncentrują wysiłek tam gdzie jest on potrzebny i osiągają wspólny, dobrze zdefiniowany cel. Powyższy postulat oznacza wypracowanie na poziomie szkoły kilku elementów kluczowych dla sukcesu. Opracowanie strategii budowania kompetencji czytelniczych dzieci w oparciu o zabawę i przyjemność to pierwszy krok. Plan współpracy szkoły z rodzicami w obszarze czytelnictwa, to niełatwy drugi element. Trzeci postulat autorów to wprowadzenie systemu wczesnej oceny kompetencji czytelniczych dzieci i skutecznego oraz szybkiego „nadrabiania” tam, gdzie jest to wskazane – by ułatwić dzieciom o niższych kompetencjach naukę i wyrównać poziom. Kolejny element to biblioteka otwarta, przyjazna i wyposażona także w książki wybrane przez dzieci, następnie zaangażowanie w realizację strategii budowania ekosystemu czytelniczego całej kadry, a nie jedynie polonistki i bibliotekarza, włączenie biblioterapii i alternatywnych metod nauczania czytania, by ułatwić naukę czytania także dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Książka jest praktycznym przewodnika o roli i miejscu książki w systemie edukacji. Adresowana jest do osób, które mają wpływ na codzienne życie szkoły – dyrektorów, nauczycieli, wychowawców, bibliotekarzy, rodziców.

Udostepnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry