Codzienność szkoły

codziennosc

 Codzienność szkoły : nauczyciel = The everyday life at school : the teacher / pod red. Joanny M. Łukasik, Inetty Nowosad, Mirosława J. Szymańskiego. – Kraków :”Impuls”, 2014.

Zainteresowanie problematyką codzienności szkoły wynika z potencjału, jaki tkwi w jej warunkach oraz doświadczeniach głównych podmiotów. Szkoła oraz świat życia społecznego stanowią przestrzeń, w której można zaobserwować to, co stałe i zmienne, nowe i nieznane, w odniesieniu do relacji podmiotów w kontekście rozwoju i zmiany.

Niniejsza publikacja ukazuje rzeczywistość szkoły w różnych wymiarach z perspektywy nauczyciela. Jak czytamy we wstępie do pracy : „Atutem prezentowanych treści jest teoretyczne osadzenie atrybutów/przymiotów codzienności, takich jak: czas, przestrzeń, powszedniość, odświętność, w teoriach filozoficznych, socjologicznych, antropologicznych oraz w pedagogice, by w dalszej kolejności móc się odwoływać do badań penetrujących meandry szkolnej rzeczywistości doświadczanej przez nauczycieli”.

Podejmowane przez autorów tomu analizy koncentrują się wokół trzech kluczowych zagadnień : codzienność w ujęciu teoretycznym, wymiary codzienności nauczyciela oraz potrzeby zmiany w codziennej pracy nauczyciela.

Książka adresowana jest do szerokiego grona pedagogów ustawicznie doskonalących się, poddających refleksji codzienną rzeczywistość szkoły zmierzającą w kierunku rozwoju i zmiany.