Książki:
1. Adaptacja „Chłopów” W.S. Reymonta w reż. Jana Rybkowskiego jako punkt wyjścia do rozważań na temat kultury i obyczajowości mieszkańców polskiej wsi przełomu XIX i XX w. / Anna Ryłek // W : Filmowe małe ojczyzny / red. Anna Kołodziejczak, Jadwiga Mostowska, Dorota Gołębiowska, Ewa Kanownik. – Łódź : Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, 2017. – S. 60-71
* Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej
M 054713 (Brzeg), M 65334 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 054991 (Kluczbork), M 068907 (Nysa), C 217565 M 217574 (Opole)
2. Chłopi. T.1, Cz. 1, Jesień. Cz. 2, Zima / Władysław Stanisław Reymont ; wstęp Franciszek Ziejka. – Wyd. 2 poszerz. – Wrocław [etc.] : Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo, cop. 1999. – CXXIX, [1], 602, [1] s. : 1 portr. ; 17 cm. – ( Biblioteka Narodowa. Seria 1, ISSN 0208-4104 ; nr 279)
M 180715/I 1-2 M 189799/I 1-2 (Opole)
3. Chłopi Władysława Reymonta / oprac. Józef Osmoła. – Lublin : „Biblios”, 2006. – 41 s. ; 17 cm. – (Biblioteczka Opracowań / Biblioteka Wysyłkowa, „Biblios” ; z. nr 1)
4. „Chłopi” Władysława Stanisława Reymonta / Stefan Lichański. – Wyd. 3. – Warszawa : Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1987. – 124,[3] s. : il., faks., fot., portr. ; 17 cm. – (Biblioteka Analiz Literackich, ISSN 0519-7929 ; 30)
M 040768 M 040769 M 040770 M 040771 M 040772 M 041432 (Brzeg), M 49343 M 49344 M 49837 M 49838 M 58918 (Kędzierzyn-Koźle), M 041820 M 041821 M 042041 M 045121 (Kluczbork), M 048784 M 048785 M 048787 (Nysa), M 150859 M 150954 M 150955 (Opole)
5. „Chłopi” Władysława Stanisława Reymonta jako literacki dokument kultury ludowej : (zapis etnograficzny w powieści) / Józef Mroczka ; Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Wł. Spasowskiego. Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Koszalinie. – Koszalin : IKN ODN, 1986. – 37,[1] s. ; 21 cm.
M 149755 (Opole)
6. Czas na polski : scenariusze lekcji : gimnazjum : klasa III : interpretacje i komentarze do utworów literackich i zagadnień gramatycznych / Izabela Muszyńska, Elżbieta Błachowicz. – Warszawa : Oficyna Edukacyjna. Krzysztof Pazdro, 2011. – S. 45-49 : Natura i tradycja w „Chłopach” Władysława Reymonta
* Scenariusz lekcji
C 207594 (Opole)
7. Człowiek – kultura – sacrum : o „Chłopach” Reymonta / Lesław Tatarowski. – Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2002. – 182, [1] s. ; 21 cm.
8. Lektury szkoły średniej : streszczenia, problematyka. [T. 3], Młoda Polska / Teresa Nowacka. – Warszawa : „NRT”, 1995. – S. 102-113 : Władysław Reymont „Chłopi”
C 168257/III M 168265/III M 170285/III (Opole)
9. Obraz Boga w „Chłopach” Władysława Stanisława Reymonta / Bogusława Woźnica. – Warszawa ; Sandomierz : Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2009. – 92 s. ; 24 cm.
10. „Stary uderzył go oczami” : emocjonalna przestrzeń gniewu w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta i ilustracjach Apoloniusza Kędzierskiego / Aneta Grodecka // W : Mózg, język, komunikacja / red. nauk. Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska, Jolanta Sławek, Ewa Kaptur. – Poznań ; Dąbrówka : Wydawnictwo Rys, 2017. – S. 189-205
11. Tendencje naturalistyczne, impresjonistyczne i symboliczne w „Chłopach” Władysława Reymonta / Ewa Jaskółowa // W : Prądy i konwencje w prozie : konspekty lekcji dla szkół średnich / Ewa Jaskółowa, Anna Opacka. – Kraków : „Od nowa”, 1995. – S. 72-79
M 171822 (Opole)
12. Władysław Reymont – Chłopi. T. 1, Jesień / oprac. Marta Kordys-Tomaszewska. – Kraków : Zielona Sowa, cop. 2010. – 46, [6] s. ; 15 cm. – (Biblioteka Opracowań Lektur Szkolnych ; nr 14)
13. Władysław Stanisław Reymont – „Chłopi” / Franciszek Ziejka // W : Lektury polonistyczne : pozytywizm, Młoda Polska. T. 1 / red. Stanisław Grzeszczuk. – Kraków : „Universitas”, cop. 1998. – S. 295-348
C 178765/I M 178766/I (Opole)
14. Zagadka religijności „Chłopów” W.S. Reymonta / Stanisław Falkowski // W : Glosariusz : materiały do kształcenia literackiego w szkole średniej. [T.] 2, Od Młodej Polski do współczesności / red. Tadeusz Patrzałek. – Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1991. – S. 5764
C 045833 M 045701 M 045704 (Brzeg), M 53816/II (Kędzierzyn-Koźle), M 046607 M 046608 M 046609 (Kluczbork), M 055309 (Nysa), M 166154/II M 166155/II M 166158/II M 166159/II M 225544/II F (Opole)
Artykuły w czasopismach:
15. Antroposakrologiczna interpretacja „Chłopów” W. Reymonta / Anna Brzozowska-Krajka // Literatura Ludowa. – 2005, nr 4/5, s. 109-113
16. Barwy ciała ludzkiego w „Chłopach” Władysława Stanisława Reymonta / Kamila Gendera // Prace Filologiczne. – T. 50 (2005), s. 19-33
17. „Chłopi” Reymonta, czyli poezja pór roku / Anna Marzec // Język Polski w Szkole Średniej. – 1996/1997, z. 2, s. 60-65
18. „Chłopi” w pracy maturalnej // Cogito. – 2019, nr 2, s. 44-47
* Temat wypracowania maturalnego: Czy człowiek powinien słuchać siebie czy innych? Rozważ kwestię, odwołując się do przytoczonego fragmenty „Chłopów” i innego tekstu kultury
19. „Chłopi” Władysława Reymonta // Cogito. – 2019, nr 2, s. 38-43
20. „Chłopi” Władysława Stanisława Reymonta : kompozycja powieści // Cogito. – 2004, nr 9, dod. „Edukacja w liceum”, s. 83-84
21. Co się kłębi w duszy Chłopa Piasta? : erotyzm w „Chłopach” Władysława Reymonta / Paulina Kruszczyńska // Dyskurs. – Z. 5 (2010), s. 51-64
22. Człowiek – zwierzę – rzecz w „Chłopach” Władysława Reymonta / Sabina Brzozowska // Porównania. – 2021, nr 2, s. 97-116
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2044056 [dostęp: 22.11.2023 r.]
23. Dziad jest i nie dziad, kto go tam wie… – o sile słowa w „Chłopach” W. S. Reymonta / Aleksandra Francuz // Język Polski w Liceum. – 2011/2012, nr 3, s. 49-54
* Postać Rocha w „Chłopach”
24. Jak stylizacja językowa wpływa na wypowiedź? : odpowiadamy na podstawie „Chłopów” i innych tekstów kultury // Cogito. – 2021, nr 1, s. 52-53
25. Jeszcze jedno odczytanie „Chłopów” Reymonta / Barbara Koc // Studia i Materiały Polonistyczne. – 1996, t. 2, s. 21-30
26. Korale „z kropel krwi nanizane” : „Chłopi” Władysława Reymonta jako studium namiętności / Sabina Brzozowska // Pamiętnik Literacki. – 2021, z. 4, s. 131-146
27. Kultura i natura jako podstawa zachowań bohaterów „Chłopów” W. Reymonta : (praca klasowa) / Katarzyna Ostasiewicz // Warsztaty Polonistyczne. – 1993, nr 3, s. 26-28
28. Ludzie i krowy w „Chłopach” Władysława Reymonta / Sabina Brzozowska // Teksty Drugie. – 2022, nr 2, s. 258-273
* Artykuł przedstawia nieopisane dotąd relacje pomiędzy ludźmi i krowami w „Chłopach” Władysława Reymonta
29. Mediacja na języku polskim, czyli jak pogodzić skłóconych bohaterów literackich / Małgorzata Wiśniewska-Olejnik // Polonistyka. – 2021, nr 22-24
30. Młodopolska epopeja wiejska – Chłopi Władysława Stanisława Reymonta // Cogito. – 2002, nr 2, dod. „Zeszyt licealisty”, s. 31-34.
31. Nazwy barw w „Chłopach” Władysława Reymonta / Kamila Gendera // Język Polski. – 2005, z. 5, s. 328-336
32. Niewinna grzesznica w „Chłopach” Władysława St. Reymonta / Barbara Koc // Literatura Ludowa. – 2006, nr 6, s. 19-23
* Postać Jagny Borynowej
33. O interpretacjach sacrum i religii w „Chłopach” Władysława St. Reymonta / Lesław Tatarowski // Przegląd Powszechny. – 2003, nr 1, s. 100-114
34. O szkolnym odkrywaniu świata wartości (nie tylko Władysława Reymonta) / Maria Kwiatkowska-Ratajczak // Polonistyka. – 2011, nr 9, s. 34-40
35. Powinowactwa literatury i teologii na przykładzie „Chłopów” Reymonta / Władysław Piechota // Studia Włocławskie. – T. 7 (2004), s. 277-285
* Dostępne w Internecie: https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Wloclawskie/Studia_Wloclawskie-r2004-t7/Studia_Wloclawskie-r2004-t7-s277-285/Studia_Wloclawskie-r2004-t7-s277-285.pdf [dostęp: 22.11.2023 r.]
36. Próba nowego odczytania „Chłopów” Reymonta / Kazimierz Wyka // Pamiętnik Literacki. – 1968, z. 2, 57-105
* Dostępne w Internecie: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n2/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n2-s57-105/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n2-s57-105.pdf [dostęp: 22.11.2023 r.]
37. Uwagi o semiotyce kolorów w „Chłopach” Władysława Stanisława Reymonta / Agata Knapczyk // Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Literackie. – Nr 40 (2002), s. 91-100
38. Wątek kozła ofiarnego w „Chłopach” Reymonta / Krzysztof Piłat // Język Polski w Liceum. – 2007/2008, nr 4, s. 49-62
39. Władysław St. Reymont – autorytet „sprawy chłopskiej” / Barbara Koc // Literatura Ludowa. – 2010, nr 6, s. 13-27
40. Wypracowanie z „Chłopów” / Marta Majewska // Cogito. – 2007, nr 2, s. 74-75
* Temat: Zinterpretuj scenę śmierci Macieja Boryny; zwróć uwagę na relacje człowiek-natura i symboliczny charakter tej sceny
41. Związki frazeologiczne z komponentem somatycznym jako nazwy uczuć w „Chłopach” Władysława Stanisława Reymonta / Marek Błaszczyk // Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza. – T. 21, z. 2 (2014), s. 117-135
* Dostępne w Internecie: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pspsj/article/view/284 [dostęp: 22.11.2023 r.]
Netografia:
• Adaptacja „Chłopów” W.S. Reymonta w reż. Jana Rybkowskiego jako punkt wyjścia do rozważań na temat kultury i obyczajowości mieszkańców polskiej wsi przełomu XIX i XX w. [scenariusz lekcji języka polskiego/wiedzy o kulturze/religii/etyki/zajęć artystycznych] / Anna Ryłek; dostępne w Internecie: https://edukacjafilmowa.pl/chlopi-2/ [dostęp: 22.11.2023 r.]
• Czy jesteśmy kowalami własnego losu? O przywileju (na podstawie powieści „Chłopi” W. S. Reymonta) [scenariusz lekcji języka polskiego / godziny wychowawczej] / Dorota Ogrodzka; dostępne w Internecie: https://teatrotekaszkolna.pl/konspekt/detal/czy-jestesmy-kowalami-wlasnego-losu-o-przywileju-na-podstawie-powiesci-chlopi-w-s-reymonta [dostęp: 22.11.2023 r.]
• Materiały edukacyjne do filmu „Chłopi” (reż. DK Welchman, Hugh Welchman, prod. Polska 2023); dostępne w Internecie: https://filmwszkole.pl/wp-content/uploads/2023/09/CHLOPI-materialy-dydaktyczne-od-dystrybutora-filmu.pdf [dostęp: 22.11.2023 r.]
• Od swatów do wesela – o zawieraniu małżeństwa. „Chłopi” – powieść Reymonta i spektakl Kościelniaka [scenariusz lekcji języka polskiego] / Magdalena Szpak; dostępne w Internecie: https://teatrotekaszkolna.pl/konspekt/detal/od-swatow-do-wesela-o-zawieraniu-malzenstwa-chlopi-powiesc-reymonta-i-spektakl-koscielniaka [dostęp: 22.11.2023 r.]
• Powieść „Chłopi” – historia z perspektywy różnych bohaterów [scenariusz lekcji języka polskiego] / Nikolett Gábri; dostępne w Internecie: https://teatrotekaszkolna.pl/konspekt/detal/powiesc-chlopi-historia-z-perspektywy-roznych-bohaterow [dostęp: 22.22.2023 r.]
Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu