Budowanie relacji w przestrzeni edukacyjnej /Marzena Kowaluk-Romanek, Małgorzata Samujło, Teresa Sokołowska-Dzioba. – Lublin : Wydawnictwo UMCS, 2022.
W wielu szkołach przedkłada się nauczanie nad działaniami wspomagającymi rozwój osobisty i społeczny ucznia. Każdy nauczyciel wychowawca powinien mieć świadomość, że tylko branie pod uwagę tych dwóch obszarów kształtuje bezpieczną przestrzeń edukacyjną. Funkcjonowanie dziecka w roli ucznia oznacza przede wszystkim relacje z kolegami, nauczycielami oraz innymi dorosłymi, a jednocześnie z pozaosobowymi wymiarami edukacji szkolnej w kontekście jej niepowtarzalnej i specyficznej przestrzeni. Niniejsza praca składa się z dwunastu rozdziałów, odpowiadających ważnym kompetencjom osobistym i społecznym z perspektywy oddziaływań efektywnego pedagoga : Relacje nauczycieli w sytuacjach szkolnych (rozdz. 1) ; Nauczyciel jako osoba znacząca we wspieraniu samoakceptacji (rozdz. 2) ; Integracja grupy – klasy szkolnej (rozdz. 3) ; Właściwa komunikacja atrybutem pracy nauczyciela (rozdz. 4) ; Otwartość jako podstawa budowania interakcji (rozdz. 5) ; Kreatywność jako przejaw w wykorzystaniu potencjału umysłowego (rozdz. 6) ; Rola empatii w budowaniu więzi społecznych (rozdz.7) ; Asertywność w relacjach interpersonalnych (rozdz. 8) ; Konflikty a funkcjonowanie społeczne uczniów (rozdz. 9) ; Radzenie sobie ze stresem (rozdz. 10) ; Zarządzanie sobą w czasie (rozdz. 11) ; Organizowanie udziału rodziców w edukacji dzieci (rozdz. 12). Każdy rozdział książki zawiera podstawy teoretyczne, wskazówki oraz propozycje ćwiczeń wraz z opracowanymi kartami ułatwiającymi i pozwalającymi uatrakcyjnić pracę z wychowankami. Publikacja uwrażliwia odbiorcę na zagadnienia wychowawcze, na dostrzeganie ucznia jako odrębnej jednostki, o określonej tożsamości i potrzebach, której w każdej sytuacji należy się szacunek. Adresowana jest do nauczycieli, wychowawców i studentów, może również znacząco i skutecznie wspierać rodziców, którzy troszczą się o stymulowanie rozwoju dziecka.