Autyzm u dzieci i młodzieży

 

Autyzm to termin, który wywodzi się z greckiego słowa autos, co oznacza „sam”. Do psychiatrii pojęcie to wprowadził Eugen Bleuler w 1911 roku dla określenia nieumiejętności utrzymywania relacji z otoczeniem. Realne relacje według tego szwajcarskiego psychiatry zastępowane były przez chorych marzeniami i urojeniami. Autyzm jest zespołem upośledzenia rozwoju, chorobą neurologiczną, która objawia się problemami w komunikowaniu uczuć w związkach społecznych oraz zaburzoną integracją wrażeń zmysłowych.
Bibliografia w wyborze „Autyzm u dzieci i młodzieży” gromadzi piśmiennictwo z lat 2010–2020 i zawiera 167 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na książki i artykuły z czasopism. Wydawnictwa zwarte dostępne w PBW w Opolu i filiach oznaczone są sygnaturą.

 

Wydawnictwa zwarte:

1. Analiza różnicująca wybranych zespołów zaburzeń autystycznych : zarys rewalidacji / Jacek Jarosław Błeszyński.- Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010.- 218 s. : il. (w tym kolor.) ; 23 cm.

2. Autyści : indywidualne i grupowe metody terapii : zajęcia adresowane do rodziców / Maria Piszczek.- Warszawa : ES Dr Stecko, 2014.- 200 s.; 24 cm.
Sygn. M 054562 Brzeg, M 215740, M 215741, M 215742, M 215743 Opole

3. Autyści : jak odbierają i rozumieją świat : kilka uwag o wychowaniu i terapii / Maria Piszczek.- Warszawa : Kompendium Katarzyna Szumniak, Jadwiga Zdebiak, cop. 2013. -195 s. ; 24 cm.
Sygn. M 053263 Kluczbork, M 210961 Opole

4. Autyzm / Ewa Pisula.- Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012.- 183 s. ; 24 cm.

5. Autyzm a czytanie ze zrozumieniem : gotowe scenariusze lekcji : dla przedszkoli oraz klas 1-3 szkół podstawowych / Joseph Porter ; przekł. Katarzyna Bereda-Rosołek.-
Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2016.- 359 s. : il. ; 30 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM).
Sygn. M 054384, M 054385, M 054386 Brzeg, M 64073, M 64074, M 64075 Kędzierzyn-Koźle , M 054068, M 054069, M 054070 Kluczbork, M 068206, M 068207, M 068208 Nysa, M 215409, M 215410, M 215411, M 215412 Opole

6. Autyzm a wczesna interwencja : rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi / James Ball ; przekł. Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska.- Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2016.- 452 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 216251, C 216380 Opole

7. Autyzm… Co to dla mnie znaczy? : podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu / Catherine Faherty ; tłumaczenie Joanna Bilmin.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016. — 509, [2] s. : il. ; 28 cm.
Sygn. M 054387, M 054388 Brzeg, M 64077, M 64078, M 64079 Kędzierzyn-Koźle, M 054072, M 054073, M 054074 Kluczbork, M 068210, M 068211, M 068212 Nysa, M 215414, M 215415, M 215416, M 215417 Opole

8. Autyzm dziecięcy : zagadnienia diagnozy i terapii / Lucyna Bobkowicz-Lewartowska.- Wyd.8.- Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”,2017.- 155, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
Sygn. M 216252, M 216253, C 216381 Opole

9. Autyzm : epidemiologia, diagnoza i terapia / pod red. Tadeusza Pietrasa, Andrzeja Witusika i Piotra Gałeckiego ; [aut. Maciej Banasiak et al.].- Wrocław : Wydawnictwo Continuo, 2010.- 239, [1] s., [8] s. tabl. : il. kolor. ; 25 cm

10. Autyzm i AAC : alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem / pod red. Bogusławy Beaty Kaczmarek i Anety Wojciechowskiej.- Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2015.- 362 s. : il. ; 24 cm

11. Autyzm i problemy natury sensorycznej / Temple Grandin ; [przekład Juliusz Okuniewski].- Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2017.-
104 s.: ilustracje, fotografie ; 24 cm.
Sygn. M 055110 Brzeg, M 64862 Kędzierzyn-Koźle

12. Autyzm i rodzina / pod redakcją Anny Prokopiak i Zofii Palak.- Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017.- 271 stron : ilustracje ; 24 cm.
Sygn. M 055111 Brzeg, C 216959 Opole

13. Autyzm i zespół Aspergera / Jadwiga Komender, Gabriela Jagielska, Anita Bryńska.
Twórca.- Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014.- 123, [1] s. ; 21 cm.
Sygn. M 055113, M 055120 Brzeg, M 220126 Opole

14. Autyzm na co dzień : ponad 150 sprawdzonych sposobów postępowania z dzieckiem ze spektrum autyzmu / Alyson Beytien ; tłumaczenie Joanna Bilmin-Odrowąż.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.- 303, [1] strona ; 23 cm.
Sygn. M 054933 Brzeg, M 64863 Kędzierzyn-Koźle, M 068965, M 069015 Nysa, M 218005, 218006 Opole

15. Autyzm na granicy zrozumienia / red. nauk. Barbara Winczura.- Wyd. 2.- Kraków : Impuls, 2010.- 214, [2] s. : il. ; 25 cm.

16. Autyzm : od badań mózgu do praktyki psychologicznej / Ewa Pisula.- Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012.- 183 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 210651, M 210652 Opole

17. Autyzm pisany miłością : relacje rodziców i terapeutów / [oprac. Joanna Bossy et al.] ; Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Autystycznych.- Wyd. 2. uzup.- Gorzów Wielkopolski : Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, 2011.- 126 s. ; 21 cm.

18. Autyzm – przełom w podejściu : program Son-Rise, który pomógł rodzinom na całym świecie / Raun K. Kaufman ; [przeł. Kinga Składanowska].- Białystok : Wydawnictwo Vivante – Illuminatio Łukasz Kierus, 2016.- 428 s. : il. ; 21 cm.
Sygn. M 215744, M 215745, M 215746 Opole

19. Autyzm : przyczyny, symptomy, terapia / Ewa Pisula.- Wyd. 3 popr.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014.- 209, [1] s. ; 21 cm.

20. Autyzm : wyjaśnienie tajemnicy / Uta Frith ; przekład Mikołaj Hernik, Grzegorz Krajewski.- Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016.- 288 s. : il. ; 24 cm.

21. Autyzm wyzwaniem XXI wieku / pod redakcją Danuty Marzec i Jolanty Miękiny.-
Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2017.- 232 strony : ilustracje, wykresy ; 24 cm
Sygn. M 218251 Opole

22. Autyzm : zapobieganie zaburzeniom ze spektrum autyzmu, ich diagnozowanie i terapia oraz zalecenia dla rodziców / Robert Melillo ; przekład Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska.- Gdańsk : Harmonia Universalis, 2017. – 308, [1] s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 216979, M 216980, M 217826, M 217827, M 217828, C 216960 Opole

23. Błysk : opowieść o wychowaniu, geniuszu i autyzmie / Kristine Barnett ; przeł. Magdalena Ziomek.- Wrocław : “Bukowy Las”, cop. 2014. — 310, [2] s., [8] s. tabl. : il. ; 21 cm.
Sygn. M 213260 Opole

24. Człowiek i autyzm / Janusz Kocki, Andrzej Kiciński (red.) ; [Polska Akademia Nauk. Oddział w Lublinie].- Lublin : Wydawnictwo Polihymnia, 2010.- 172 s. : il. ; 24 cm.

25. Czy moje dziecko ma autyzm? : jak rozpoznać najwcześniejsze oznaki autyzmu / Osnat Teitelbaum, Philip Teitelbaum ; przekł. Sylwia Pikiel.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia Universalis, 2012.- 171 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 211438, M 211439 Opole

26. Dotrzeć do dziecka z autyzmem : jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć : Metoda Floortime / Stanley I. Greenspan, Serena Wieder ; tł. Dominika Braithwaite.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014.- 447, [1] s. ; 23 cm. 26.
Sygn. M 054520 Brzeg, M 64355 Kędzierzyn-Koźle, M 068397 Nysa, M 213058, M 213059, M 215773,M 215774, M 215775 Opole

27. Dynamika rozwoju chłopca z autyzmem : sześć etapów terapii / Hanna Olechnowicz, Felicyta Krawczyk.- Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2012.-
246 s. : il. (w tym kolor.) ; 21 cm.

28. Dzieci z zaburzeniami łączonymi : trudne ścieżki rozwoju / red. nauk. Barbara Winczura.- Wyd. 2.- Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2012.- 312 s. ; 24 cm.
Sygn. M 053990 Brzeg, M 63172 Kędzierzyn-Koźle, M 211335, M 211328 Opole

29. Dziecko a integracja sensoryczna / A. Jean Ayres ; przekł. Juliusz Okuniewski. – Wyd. 3.- Gdańsk : “Harmonia Universalis”, 2018. – 231 s. : il. ; 30 cm.
Sygn. M 068932 Nysa, M 217850, M 217851 Opole

30. Dziecko autystyczne : objawy i wspomaganie : prawdziwa opowieść o Maciusiu / Beata Zawiślak.- Wyd. 2.- Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2015.- 66 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 219018 Opole

31. Dziecko autystyczne : prawdziwa opowieść o Maciusiu / Beata Zawiślak.- Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2012.- 66 s. : il. ; 24 cm.

32. Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w przedszkolu i w domu : sprawdzone materiały, rozwiązania i ćwiczenia do wykorzystania przez nauczycieli i rodziców / [autorki: Agnieszka Łucjanek, Anna Krauze].- Poznań : Forum Media Polska, cop. 2017.- 87 s. : il. ; 30 cm.
Sygn. M 219471, M219472, M 219473 Opole

33. Dziecko z autyzmem : wyzwalanie potencjału rozwojowego / Hanna Olechnowicz, Robert Wiktorowicz.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.- 204 s. ; 21 cm + CD-ROM.
Sygn. M 216993, M 216994, M 215088 Opole

34. Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły / redakcja naukowa Krystyna Barłóg.-
Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017.- 183, [2] strony : ilustracje, fotografie ; 24 cm.

35. Dziecko z zaburzeniami w rozwoju : konteksty diagnostyczne i terapeutyczne / pod redakcją naukową Beaty Cytowskiej i Barbary Winczury. — Wyd. 3.- Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2019.- 308 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 220133 Opole

36. Dziesięć rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem / Ellen Notbohm ; przekład Marzena Szymańska-Błotnicka.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.- 223, [1] s. : il. ; 23 cm.
Sygn. M 218665, M 218666, M 216096 Opole

37. Gry i zabawy we wczesnej interwencji : ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego / Barbara Sher ; przekł. Emilia Bochenek.- Gdańsk : Harmonia Universalis, 2013.- 208 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 211302, M 212194, M 212195 Opole

38. Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych : trening interakcji społecznych dla nastolatków i młodych dorosłych z autyzmem. [2] / Jed Baker ; przekład: Aga Zano.- Gdańsk : “Harmonia Universalis”, 2018.- 178 s. : il. kolor. ; 21×30 cm.
Sygn. M 055666/II Kluczbork, M 218229, M 21230, M 21231 Opole

39. Integracja sensoryczna w autyzmie / Bożenna Odowska-Szlachcic.- Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018.- 296 stron : ilustracje kolorowe ; 24 cm.
Sygn. M 64883 Kędzierzyn-Koźle, M 069038 Nysa, C 218192, M 218234 Opole

40. Ja i mój świat : lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : program edukacyjny / [oprac. Marzena Bednarz, Joanna Bladowska, Karolina Kluczkowska, Weronika Lubocka, Eliza Ludkiewicz, Agnieszka Maślaczyk-Trzasko, Angelika Miłosz, Małgorzata Okoniewska, Magdalena Sowińska, Aleksandra Szakiewicz, Marzena Żmuda-Trzebiatowska].- Gdańsk : “Harmonia”, 2015. – 38, [1] s. ; 21 cm.
Sygn. M 009633″B”, C 009628″B” Opole

41. Ja i mój świat : lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : etap obrazka : zadania domowe / [red. Ewa Staszkiewicz, Renata Malek].- Gdańsk : “Harmonia”, 2014. – Teka (5, [1] s., [118] k. tabl.) : il. ; 31 cm.
Sygn. GF 000799, GF 000800, GF 000801 Opole

42. Ja i mój świat 2 lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : etap wyrazu : prezentacje.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, cop. 2015.- 1 dysk optyczny (CD-ROM) : il. ; 12 cm.

43. Ja i mój świat 2 : lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : etap wyrazu : podręcznik. Cz. 1 / publikacja została opracowana […] w następującym składzie: Marzena Bednarz, Joanna Bladowska, Karolina Kluczkowska, Weronika Lubocka, Eliza Ludkiewicz, Agnieszka Maślaczyk-Trzasko, Angelika Miłosz, Małgorzata Okoniewska, Magdalena Sowińska, Aleksandra Szakiewicz, Marzena Żmuda-Trzebiatowska ; redakcja Madalena Hinz.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017.- 163 strony, [3] karty tablic : ilustracje kolorowe. ; 21×30 cm.

44. Ja i mój świat 2 : lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : etap wyrazu : podręcznik. Cz. 2 / publikacja została opracowana […] w następującym składzie: Marzena Bednarz, Joanna Bladowska, Karolina Kluczkowska, Weronika Lubocka, Eliza Ludkiewicz, Agnieszka Maślaczyk-Trzasko, Angelika Miłosz, Małgorzata Okoniewska, Magdalena Sowińska, Aleksandra Szakiewicz, Marzena Żmuda Trzebiatowska ; redakcja Madalena Hinz.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017.- 137 stron, [4] karty tablic : ilustracje kolorowe. ; 21×30 cm.

45. Ja i mój świat 2 : lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : etap wyrazu : piosenki i zabawy / [redakcja Magdalena Hinz].- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016.- Teka (56 s., [67] k. tabl.) : il. kolor. ; 30 cm + 1 dysk optyczny (płyta CD).

46. Ja i mój świat 3 : lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : etap zdania : karty pracy / [redakcja i skład Magdalena Hinz].- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016.- Teka (1 z., [122] k. tabl.) : il. ; 30 cm.

47. Ja i mój świat 3 : lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : etap zdania : piosenki i zabawy / [redakcja Magdalena Hinz].- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016.- Teka (62, [1] s., [82] k. kolor) : il. ; 30 cm + 1 dysk optyczny (CD).

48. Ja i mój świat 3 : lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : etap zadania : prezentacje.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, cop. 2015.- 1 dysk optyczny (CD-ROM) : il. ; 12 cm.

49. Ja i mój świat 3 : lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : etap zdania : zadania domowe / [redakcja i skład Magdalena Hinz].- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016.- Teka (1 z., [120] k. tabl.) : il. ; 30 cm.

50. Jestem inny : moje wskazówki dla aspich, ich rodzin i terapeutów / John Elder Robison ; tł. Andrzej Homańczyk. – Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. – 222, [2] s. ; 23 cm.
Sygn. M 220146 Opole

51. Język muzyki dla osób (nie tylko) ze świata autyzmu : studia, refleksje, doświadczenia / pod redakcją naukową Barbary Pazur.- Lublin : Wydawnictwo Polihymnia, 2016.-
257 stron : ilustracje, fotografie, nuty ; 24 cm.

52. Kłopoty Tymona : historyjki społeczne o tym, jak się zachować w różnych sytuacjach życia codziennego / Magdalena Gut. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2016.- 55 stron : il.kolor. ; 30 cm.
Sygn. M 068411, M 068412 Nysa

53. Kobiety i dziewczyny ze spektrum autyzmu : od wczesnego dzieciństwa do późnej starości / Sarah Hendrickx ; z przedmową Judith Gould ; tłumaczenie Maria Moskal.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.- 303, [1] s. ; 23 cm.
Sygn. C 217926 Opole

54. Kochaj i pomóż dorosnąć : jak pomóc dziecku ze spektrum autyzmu wejść w dorosłe życie / Temple Grandin, Debra Moore ; przekład Katarzyna Sapeta-Czajka.- Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017, 238, [2] strony : fotografie ; 23 cm.

55. Komunikacja, mowa, język osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu / pod redakcją Jacka J. Błeszyńskiego.- Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018.- 209 stron : ilustracje ; 23 cm.
Sygn. M 219902 Opole

56. Logistyka autyzmu : przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi wyzwaniami dnia codziennego / Kate Wilde ; przekł. Karol Jaroszewski.- Gdańsk : Harmonia Universalis, 2016.- 242, [1] s. ; 24 cm.
Sygn. M 64363, M 64407, M 64408 Kędzierzyn-Koźle, M 215834, M 215835, M 215836 Opole

57. Małe dziecko z autyzmem / Ewa Pisula.- Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010.- 168 s. ; 24 cm.

58. Mam autyzm, mam seksualność i co dalej? : poradnik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli / Izabela Fornalik.- Łódź : Fundacja JiM, 2017.- 432 strony : ilustracje ; 25 cm.
Sygn. M 217332 Opole

59. Maria i ja / Maria Gallardo, Miguel Gallardo ; [przekł. Beata Majewska].- Warszawa : Wydawnictwo Egmont Polska, 2012.- [63] s. : il. ; 25 cm.

60. Metoda zachowań werbalnych : jak uczyć dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi / Mary Lynch Barbera ; współpraca Tracy Rassmussen ; przedmowa Mark Sundberg ; z angielskiego przełożyła Danuta Sobiecka. – Warszawa : Fundacja Scolaris, 2017.- 262 s. : il. ; 21 cm.
Sygn. M 217680, M 217681 Opole

61. Moje dziecko ma autyzm : opowieści matek / redakcja Maggi Golding, Jill Stacey ; tłumaczenie Maria Moskal.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.- 205, [2] strony : fotografie, portrety ; 21 cm

62. Motywuj do komunikacji! : 300 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem / Simone Griffin, Dianne Sandler ; przekład: Ryszard Zajączkowski.- Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia – Harmonia Universalis, 2018.- 191 stron : ilustracje ; 24 cm.
Sygn. M 055687 Kluczbork, M 218023, M218024 Opole

63. Nie gryzę, nie biję, nie krzyczę / Bo Hejlskov Elvén ; przełożył: Robert Pucek.- Warszawa : “Linia”, 2018. – 253, [1] s. : il. ; 21 cm.
Sygn. M 218577, M 218578 Opole

64. Niegrzeczne : historie dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera / Jacek Hołub.-
Wołowiec : Wydawnictwo Czarne, 2020.- 225, [6] stron ; 23 cm.

65. Niezwykły talent Iris Grace : opowieść o małej dziewczynce i jej wyjątkowej kotce / Arabella Carter-Johnson ; ilustrowała Alice Tait ; przełożyła Magdalena Korobkiewicz.- Warszawa : Wydawnictwo Nasza Księgarnia, 2016. – 316, [4] s. : il. (gł. kolor.) ; 23 cm.
Sygn. M 054818 Brzeg

66. Ogólnopolski spis autyzmu : sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce / pod redakcją Mateusza Płatosa ; [autorzy Mateusz Płatos, Karolina Gocłowska, Magdalena Koper, Anna Nadolska, Kinga Wojaczek, Paulina Woźniak-Rekucka, Adam Zawisny, Stanisław Kowalik, Ewa Pisuła].- Warszawa : Stowarzyszenie Innowacji Społecznych “Mary i Max”, 2016.- 184 s. : il. kolor. ; 30 cm.

67. Ogrodoterapia : scenariusze zajęć i zabaw dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem / Maria Kuleczka-Raszewska.- Warszawa : Difin, 2019. — 159 s. : il. ; 22 cm + 1 dysk optyczny (CD).
Sygn. M 065114 Kędzierzyn-Koźle

68. Okiem lekarza i psychoterapeuty / Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek. Korzyści dla dzieci z autyzmem wynikające z analizy zachowania werbalnego Skinnera / Mark. L. Sundberg, Jack Michael ; [tłumaczenie i redakcja Ewa Niezgoda].- Warszawa : Fraszka Edukacyjna ;Gdańsk : Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej Dzieci, Młodzieży i Rodzin, 2015.- 56 s. ; 24 cm.
Sygn. M 217581 Opole

69. Otwórzmy świat… : o komunikacji, kontakcie ze światem i zaburzeniach u osób ze spektrum autyzmu / redakcja naukowa Andrzej Kominek.- Kielce : Instytut Filologii Polskiej UJK, 2018.- 214 stron : ilustracje, fotografie, wykres ; 24 cm.

70. Plany aktywności dla dzieci z autyzmem : uczenie samodzielności / Lynn E. McClannahan, Patricia J. Krantz ; [tł. Ewa Budzińska, Anna Lubomirska].- Gdańsk : Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka, 2016.- 151, [1] s. : il. ; 21 cm.

71. Porozmawiajmy o autyzmie : przewodnik dla rodziców i specjalistów / Bill Nason ; przekład Aleksandra Haduła.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2017. — 446, [2] s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 216179, M 216180 Opole

72. Poznać i zrozumieć uczucia : jak sobie radzić z uczuciami : poradnik pozytywny / Izabela Fornalik, Katarzyna Pachniewska, Joanna Płuska.- Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, copyright 2018.- 67, [1] strona : ilustracje ; 29 cm.

73. Program terapeutyczno-edukacyjny dla dzieci zagrożonych autyzmem i autystycznych / Agnieszka Bala.- Kraków : Wydawnictwo Arson, 2017. – 40 s. ; 25 cm.
Sygn. M 069083 Nysa, M 218098, M 218104, C 218143 Opole

74. Profil społeczno-komunikacyjny : system rozwoju poprzez zabawę : zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Cz. 1, “Partner społeczny” / [Kat Houghton] ; tł. pod red. Joanny Brodowskiej, zespół tł. Katarzyna Wypniewska, Joanna Senska, Rafał Ostrowski, Joanna Królikowska, Anna Bień, Małgorzata Karas, Małgorzata Pawicka, Katarzyna Kargul.- Łódź : Fundacja Zrozumieć Autyzm, 2013.- 100 s. ; 24 cm.

75. Rodzice dzieci z autyzmem / Ewa Pisula.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.- 216, [4] s. ; 21 cm.
Sygn. M 211159, M 211160 Opole

76. Rodzina w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą. Cz. 2 / red. nauk. Beata Szurowska.- Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. – 222, [2] s. ; 23 cm.
Sygn. M 220146 Opole

77. Rozłączone dzieci : program Brain Balance dla dzieci z autyzmem, ADHD, dysleksją i innymi zaburzeniami neurologicznymi / Robert Melillo ; [przekład: Karol Jaroszewski].- Gdańsk : “Harmonia Universalis”, 2017. – 344 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 217696, M 217697 Opole

78. Rozwijanie komunikacji : karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem oraz problemami w komunikowaniu się / Jacek Stojanowski.- Gdańsk : “Harmonia”, 2018. – Teka (83 k. w bloku) : il. ; 31 cm.
Sygn. M 218852, M 218853 Opole

79. Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera / Jennifer McIlwee Myers ; przekład Patricia Sørensen.- Gdańsk : Harmonia Universalis, 2016.- 343 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 216717, C 216689 Opole

80. Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci z autyzmem : dorastanie z historyjkami społecznymi / Siobhan Timmins ; przedmowa: Carol Gray ; przekład Juliusz Okuniewski.- Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018.- 238 stron : ilustracje ; 24 cm.
Sygn. M 218529, M218530 Opole

81. Specyficzne trudności w uczeniu się : niezbędnik nauczyciela / Diana Hudson ; przekład: Dorota Szatkowska-Jaskuła.- Gdańsk : “Harmonia Universalis”, [2019]. – 240, [4] s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 065124 Kędzierzyn-Koźle, M 057220 Kluczbork

82. Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji : praktyczny przewodnik po pozytywnych interwencjach behawioralnych dla dzieci i młodzieży / Steve Brown ; przekład Dorota Szatkowska-Jaskuła.- Gdańsk : “Harmonia Universalis”, 2017. – 208 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 217701, M217702 Opole

83. Spektrum autyzmu : jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych / pod redakcją Anny Rozetti, Agnieszki Słopień, Ewy Pisuli.- Łódź ; Warszawa : Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2016.- 166 stron : ilustracje ; 24 cm.

84. Starsze dziecko z autyzmem / Temple Grandin ; przekład: Juliusz Okuniewski.- Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia. Harmonia Universalis, 2017. – 76 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 65125 Kędzierzyn-Koźle, M 218349 Opole

85. 100 pomysłów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych : wspomaganie uczniów z autyzmem / Claire Bullock ; przekład: Karol Jaroszewski.-Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018.- 245 stron ; 24 cm.

86. 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej / Tara Delaney ; [przekł. z ang. Emilia Skowrońska]. – Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2017. – 198, [1] s. ; 24 cm.
Sygn. M 054766, M 054767 Kluczbork

87. Strategie wspierania pozytywnych zachowań dzieci i młodzieży z autyzmem / Martin Hanbury ; [tł. Zofia Zdral]. – Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2016. – 119 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 217603 Opole

88. Terapia behawioralna dzieci z autyzmem : teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania / Monika Suchowierska, Paweł Ostaszewski, Przemysław Bąbel.- Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012.- 288 stron : ilustracje ; 24 cm.
Sygn. M 211316 Opole

89. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną / red. nauk. Edyta Janus.- Warszawa : PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018. — 335 s. : il. kolor. ; 24 cm.
Sygn. M 64842 Kędzierzyn-Koźle, M 069101 Nysa, M 218041, M 218042 Opole

90. Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem / pod red. nauk. Jacka J. Błeszyńskiego.-
Wyd. 3.- Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2011.- 229, [1] s. : il. ; 24 cm.

91. 1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera / Ellen Notbohm, Veronica Zysk ; przekład Aleksandra Haduła. -Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016. – 383, [1] strona ; 23 cm.
Sygn. M 054368, M 054369 , M 054929 Brzeg, M 64054, M 64055 Kędzierzyn-Koźle, M 054047, M 054048, M 054049 Kluczbork, M 068185, M 068186, M 068187 Nysa, M 215387, M 215388, M 215389, M 215390 Opole

92. Uczeń z autyzmem / Anna Prokopiak.- Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017.- 144 strony : ilustracje, wykresy ; 21 cm.
Sygn. M 218358 Opole

93. Uczę się rozumieć innych : historyjki mentalistyczne dla dzieci ze spektrum autyzmu / Beata Blok, Zofia Brzeska, Małgorzata Marszałek, Katarzyna Radtke-Michalewska.- Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia, 2018.- Teka (4 strony, 25 kart tablic luzem) : ilustracje ; 30 cm.

94. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań / Kazimierz Słupek.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2018. – 188 s. : il. ; 30 cm.
Sygn. M 055032 Brzeg, M 068998 Nysa, M 218044, M 218045, M 218989, M 218990, C 218928 Opole

95. Udział rodziców we wspomaganiu rozwoju językowego dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych / Dorota Wójcicka // W : Autyzm i rodzina / pod redakcją Anny Prokopiak i Zofii Palak.- Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017.- s. 231-267

96. Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych : metoda krakowska / Jagoda Cieszyńska.- Kraków : Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński, 2011.- 304 s. : il. ; 25 cm.
Sygn.C 210536, M 213631 Opole

97. Włączenie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne : poradnik / Maggie Bowen, Lynn Plimley ; [przeł. z ang. Mieczysław Jodkowski].- Warszawa : Fundacja “Synapsis”, 2012. – 136 s. ; 30 cm. + 1dysk optyczny (CD-ROM)
Sygn. M 212133 Opole

98. Wskazuję, nazywam, rozumiem. Cz. 1, Jak uczyć dzieci z autyzmem szybkiego reagowania / Anna Chojnacka, Joanna Kuźniarska.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2019.- Teka (12 stron, [30] kart tablic luzem) : ilustracje ; 31 cm.

99. Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu : teoria i praktyka / redakcja naukowa Katarzyna Patyk, Maria Panasiuk.- Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017.- 440 stron : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Sygn. M 217706, M 217707 Opole

100. Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera : poradnik dla rodziców i terapeutów / Małgorzata Mikołajczak.- Warszawa : Difin, 2017. – 152 strony : ilustracje ; 22 cm.
Sygn. M 64847 Kędzierzyn-Koźle

101. Wysokofunkcjonujące dzieci ze spektrum autyzmu : jak sprostać wyzwaniom i pomóc dziecku dobrze się rozwijać : poradnik dla rodziców / Sally Ozonoff, Geraldine Dawson, James C. McPartland ; przekł. Aleksandra Haduła.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.- 318, [1] s. ; 23 cm.
Sygn. M 214222, M 214223 Opole

102. Zabawy dla dzieci z autyzmem / Magdalena Sabik, Anna Szczypczyk.- Wyd. 2.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014.- 118, [1] s. : il. ; 21 cm.
Sygn. M 63146, M 63147 Kędzierzyn- Koźle, M 212551, M 212552, M 212553 Opole

103. Zachowania autoagresywne w autyzmie : przyczyny i postępowanie : perspektywa multidyscyplinarna / redakcja naukowa Stephen M. Edelson, Jane Botsford Johnson ; przedmowa Temple Grandin ; przekład Anna Sawicka-Chrapkowicz.- Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018.- 426 stron : ilustracje ; 24 cm.
Sygn. M 218055, M 218056 Opole

104. Zrozumieć autyzm / Marcin Suchoparski.- Brodnica : Wszechnica Edukacyjna i Wydawnicza “Verbum”, 2019.- 97 stron : ilustracje, fotografie, wykresy ; 21 cm.

105. Zrozumieć autyzm : przewodnik dla rodziców / Katriana Williams, Jacqueline Roberts ; przekład: Juliusz Okuniewski.- Gdańsk : Harmonia Universalis, 2019.- 270 stron ; 24 cm.
Sygn. M 069462 Nysa

106. Życie animowane : opowieść o bohaterach, ich pomocnikach i autyzmie / Ron Suskind ; tłumaczenie Katarzyna Sapeta-Czajka.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.- 383 strony : ilustracje ; 23 cm.

 

Artykuły z czasopism:

107. AAC – piktogramy w komunikacji i edukacji osób z autyzmem / Maria Podeszewska-Mateńko // W : Autyzm i AAC : alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem / pod red. Bogusławy Beaty Kaczmarek i Anety Wojciechowskiej.- Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2015.- s. 223-254

108. Autyzm : czy wszystko o nim wiemy? / Anna Waligórska, Michał Waligórski // Psychologia w Szkole.- 2011, nr 3, s. 134-140

109. Autyzm dziecięcy : współczesne spojrzenie / Magdalena Chrościńska-Krawczyk, Mirosław Jasiński // Neurologia Dziecięca.- Vol. 19, nr 38 (2010), s. 75-78

110. Autyzm : najtrafniejsza diagnoza przed ukończeniem dwóch lat / Katarzyna Markiewicz // Medical Tribune (Warszawa).- 2011, nr 4, s. 24

111. Autyzm problem wciąż nieznany / Małgorzata Błąde // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.- R. 53, nr 2 (2013), s. 16-20

112. Autyzm u dzieci : nowy problem terapeutyczny i społeczny / Marta Khymko, Mirosława Cylkowska-Nowak // Pielęgniarstwo Polskie : organ wydziałów pielęgniarskich Akademii Medycznych.- 2011, nr 4, s. 215-220

113. Autyzm u dzieci : symptomatologia i postawy rodzicielskie / Marta Khymko, Mirosława Cylkowska-Nowak // Pielęgniarstwo Polskie : organ wydziałów pielęgniarskich Akademii Medycznych.- 2011, nr 4, s. 221-228

114. Autyzm u dziecka w wieku przedszkolnym : studium przypadku / Izabela Krzyszycha, Brygida Kondracka ; Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego // Szkice Humanistyczne (Olsztyn).- T. 17, nr 1 (2017), s. 133-146

115. Autyzm wczesnodziecięcy : objawy, zasady kierowania do specjalisty / Małgorzata Janas-Kozik, Marta Nowak, Agnieszka Gawęda, Andrzej Siwiec // Lekarz : miesięcznik dla POZ. R.- 14, nr 12 (2010), s. 61-67

116. Autyzm w kolorze / Agata Jankowska // Wprost (Poznań).- 2017, nr 29, s. 43-45

117. Behawioralna koncepcja nabywania języka oraz rozwijania mowy i komunikacji u osób z autyzmem / Nina Zawidniak // W : Autyzm i AAC : alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem / pod red. Bogusławy Beaty Kaczmarek i Anety Wojciechowskiej.- Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2015.-s. 103-119

118. Budowanie relacji dziecko-terapeuta w oparciu o myślenie skojarzeniowe i teorię skryptów w komunikacji dzieci z autyzmem / Ewa Bielecka-Nowakowska // W : Otwórzmy świat… : o komunikacji, kontakcie ze światem i zaburzeniach u osób ze spektrum autyzmu / redakcja naukowa Andrzej Kominek.- Kielce : Instytut Filologii Polskiej UJK, 2018.- s. 167-179

119. By nauka poszła w świat / Nina Zawidniak // Psychologia w Szkole.- 2011, nr 2, s. 137-142

120. Chłopiec z gwiazd / Joanna Pasztelańska // Dziennik Gazeta Prawna : prawo, biznes, polityka.- 2016, nr 63, s. A12-A14

121. Czy to autyzm? : trudności w diagnozie / Aleksander Waś, Piotr Sobaniec, Barbara Kiryluk, Krzysztof Sendrowski, Dorota Otapowicz // Neurologia Dziecięca.- Vol. 20, nr 41 (2011), s. 105-110

122. Dogoterapia i autyzm / Beata Kulisiewicz // W : Autyzm wyzwaniem XXI wieku / pod redakcją Danuty Marzec i Jolanty Miękiny.- Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2017.- s. 151-161

123. Dominujące i drugorzędne kryteria diagnostyczne – ich struktura u dzieci, u których zdiagnozowano autyzm / Andrzej Wolski // W : Edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych : oblicza terapii / red. nauk. Teresa Żółkowska, Marcin Wlazło ; Uniwersytet Szczeciński. Wydział Humanistyczny. [Instytut Pedagogiki]. Katedra Pedagogiki Specjalnej.- Szczecin : Minerwa Wydawnictwo Naukowe WH, 2013.- s. 323-347

124. Dotrzeć do dziecka z autyzmem : metoda Floortime : jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć / Stanley I. Greenspan, Serena Wieder ; tł. Dominika Braithwaite.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2014.-
447, [1] s. : il. ; 23 cm.

125. Dziecko autystyczne w klasie / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski : organ Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskich Szkół Początkowych.- 2013, nr 19, s. 12

126. Echolalia: zabawa słowem czy zaburzenie mowy? : (na przykładzie zachowań językowych autystycznej dziewczynki) / Klaudia Cempa-Włodarczyk // Słowo (Rzeszów).- Nr 7 (2016), s. 172-183

127. Hipoterapia dzieci ze spektrum autyzmu / Monika Czerw // W : Autyzm wyzwaniem XXI wieku / pod redakcją Danuty Marzec i Jolanty Miękiny.- Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2017.- s. 95-105

128. Historia poszukiwań odpowiedzi na pytanie o istotę autyzmu / Anna Rybka // Psychologia Rozwojowa.- T. 19, nr 1 (2014), s. 9-29

129. Integracja podejść oraz technik terapeutycznych w pracy z dziećmi z autyzmem / Rafał Kawa // Psychologia Rozwojowa.- T. 16, nr 3 (2011), s. 51-60

130. Jak dzieci z autyzmem rozumieją ukryte intencje? / Anna Zając // W : Otwórzmy świat… : o komunikacji, kontakcie ze światem i zaburzeniach u osób ze spektrum autyzmu / redakcja naukowa Andrzej Kominek.- Kielce : Instytut Filologii Polskiej UJK, 2018.- s. 147-166

131. Knowledge about autism among Polish pediatricians / Monika Suchowierska, Paula Walczak // Postępy Nauk Medycznych : kwartalnik poświęcony dokształcaniu i udostępnianiu aktualnego stanu wiedzy medycznej.- T. 26, nr 1 (2013), s. 58-64

132. Kształtowanie postaw inżynierów poprzez projekt oprogramowania dla dzieci z autyzmem / Agnieszka Landowska, Michał Smiatacz // E-Mentor : dwumiesięcznik wydawany przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie.- 2015, nr 2, s. 28-34

133. Mamo, dlaczego ten piasek boli / Dominika Wantuch // Gazeta Wyborcza (Kraków).- 2013, nr 80, s. 8-9

134. Metody i formy pracy z uczniem autystycznym / Katarzyna Patyk // Nowa Szkoła.- R. 68, nr 2 (2012), s. 19-28

135. Model pozytywnego wspierania zachowań w przełamywaniu barier na drodze do integracji społecznej i aktywizacji zawodowej młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu / Wojciech Sekta, Anna Skierczyńska // W : Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu : teoria i praktyka / redakcja naukowa Katarzyna Patyk, Maria Panasiuk.- Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017.- s. 153-175

136. Multisensoryczne opowieści jako narzędzie kształtowania zachowań społecznych dzieci z autyzmem w młodszym wieku szkolnym / Agnieszka Łaba-Hornecka // Forum Pedagogiczne (Uniwersytet Rzeszowski).- 2018, [nr] 2, s. 111-122

137. Muzyka i muzykowanie w pokonywaniu trudności komunikacyjnych i językowych u dzieci z diagnozą autyzmu / Elżbieta Maria Minczakiewicz // Logopedia Silesiana.- T. 3 (2014), s. 192-209

138. Narzędzia przesiewowe pomocne w rozpoznawaniu ryzyka autyzmu u dzieci w wieku do trzech lat / Ewa Pisula // Konteksty Pedagogiczne. 2013, nr 1, s. 17-28

139. Niepełnosprawność wzrokowa a obecność cech autystycznych u dzieci = Visual impairment and traits of autism in children / Magdalena Wrzesińska, Joanna Kapias, Katarzyna Nowakowska-Domagała, Józef Kocur // Psychiatria Polska : organ Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.- T. 51, nr 2 (2017), s. 349-358

140. Oddziaływanie biomedyczne w odniesieniu do dzieci z autyzmem / Sylwia Błaszczyk-Kowalska // Niepełnosprawność i Rehabilitacja : kwartalnik Instytutu Rozwoju Służb Społecznych.- R. 15, nr 3 (2015), s. 153-163

141. Problemy zdrowotne dziecka z autyzmem / Anna Borzęcka // Konteksty Pedagogiczne.- 2013, nr 1, s. 69-77

142. Relacje między rodzeństwem w rodzinie z dzieckiem z autyzmem / Agnieszka Augustyniak // W : Autyzm i rodzina / pod redakcją Anny Prokopiak i Zofii Palak.- Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017.- s. 179-202

143. “Rozbite lustro” jako najwcześniejszy objaw zaburzeń ze spektrum autyzmu : przegląd wybranych badań / Dorota Prędkiewicz // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo.- 2017, nr 4, s. 47-55

144. Rozważania nad przyczynami autyzmu / Olga Tunkiewicz // Edukacja Humanistyczna (Szczecin).- 2019, nr 1, s. 165-175

145. Rozwój mowy u dziecka z autyzmem / Dorota Bronk, Anna Meslin // W : Autyzm wyzwaniem XXI wieku / pod redakcją Danuty Marzec i Jolanty Miękiny.-
Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2017.- s. 56-73

146. Samotne rodzicielstwo w doświadczeniu matek dzieci z autyzmem / Tomasz Gosztyła, Elżbieta Trubiłowicz // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. 2017, nr 1, s. 63-74

147. Społeczno-komunikacyjne uwarunkowania rozwoju teorii umysłu u osób ze spektrum autyzmu : od narodzin ku dorosłości / Barbara Winczura // W : Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu : teoria i praktyka / redakcja naukowa Katarzyna Patyk, Maria Panasiuk.- Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017.- s. 66-100

148. Trudności językowe dzieci z autyzmem = Language difficulties of children with autism / Aleksandra Siedlaczek-Szwed, Agata Jałowiecka-Frania // W: Autyzm wyzwaniem XXI wieku/ pod redakcją Danuty Marzec i Jolanty Miękiny.- Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2017.- s. 87-94

149. Uczeń autystyczny na lekcjach języka polskiego / Patrycja Woźniak // Wychowawca (Kraków).- 2014, nr 1, s. 26-27

150. Uczeń z autyzmem to też uczeń / Katarzyna Skrzydłowska-Kalukin // Wprost (Poznań).- 2017, nr 6, s. 56-58

151. Video modeling jako innowacyjna technika pracy terapeutyczno-edukacyjnej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu / Agnieszka Sokołowska // Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu.- 2017, t. 5, s. 115-138

152. Wiedza na temat zaburzeń ze spectrum autyzmu i opinie dotyczące edukacji włączającej dzieci z tymi zaburzeniami u nauczycieli szkół podstawowych oraz studentów kierunków nauczycielskich / Iwona Nowakowska, Ewa Pisula // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo.- 2018, nr 2, s. 29-47

153. Wielodyscyplinarna diagnoza dziecka z autyzmem : funkcjonalna ocena rozwoju / Magdalena Wójcik // Szkoła Specjalna.- T. 78, nr 2 (2017), s. 104-115

154. Wsparcie edukacyjne dziecka z autyzmem / Aneta Płusa (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach) // Studia Pedagogiczne (Kielce).- T. 30 (2017), s. 37-54

155. W świecie masek, czyli o tym, jak osoby z autyzmem spostrzegają ludzką twarz / Monika Dekowska, Piotr Jaśkowski // Roczniki Psychologiczne.- T. 14, nr 1 (2011), s. 91-125

156. Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherbrone w pracy z dzieckiem autystycznym / Beata Gola // Studia Międzynarodowe Wyższej Szkoły Handlowej w Radomiu.- T. 4 (2016), s. 101-112

157. Wyzwania rodzicielskie związane z okresem dojrzewania osoby z autyzmem / Katarzyna Patyk, Maria Panasiuk // W : Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu : teoria i praktyka / redakcja naukowa Katarzyna Patyk, Maria Panasiuk.- Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017.- s. 289-339

158. Zaburzenia praksji u dzieci ze spektrum autyzmu w świetle teorii integracji sensorycznej / Katarzyna Białas-Paluch ; Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo.- 2017, nr 1, s. 75-95

159. Zaburzenia psychiatryczne współwystępujące u adolescentów i młodych dorosłych z autyzmem i zespołem Aspergera / Bożena Śpila // W : Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu : teoria i praktyka / redakcja naukowa Katarzyna Patyk, Maria Panasiuk.- Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017.- s. 120-136

160. Zaburzenia regulacji procesów sensorycznych układu proprioceptywnego u dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu / Natalia Habik, Jarosław Chmielewski, Magdalena Florek-Łuszczki, Jerzy Zagórski, Monika Szpringer // Rozprawy Społeczne.- T. 11, nr 3 (2017), s. 55-62

161. Zaburzenia somatyczne występujące u osób z autyzmem / Beata Kazek, Ewa Emich-Widera // Konteksty Pedagogiczne (Katowice).- 2013, nr 1, s. 63-68

162. Zaburzenia wzrastania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych : przegląd piśmiennictwa / Sylwia Trambacz-Oleszak // Standardy Medyczne. Pediatria.- T. 13, nr 2 (2016), s. 389-396

163. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) u dziewcząt : współwystępujące zespoły psychopatologiczne : różnice międzypłciowe w obrazie klinicznym / Agnieszka Rynkiewicz, Izabela Łucka // Psychiatria Polska : organ Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.- T. 52, nr 4 (2018), s. 629-639

164. Zajęcia muzykoterapeutyczne dla dzieci z autyzmem / Iwona Jędrzejczyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.- R. 53, nr 2 (2013), s. 21-22

165. Zarys dziejów autyzmu : historia przemian / Krzysztof Osóbka ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznani // Ogrody Nauk i Sztuk.- T. 4 (2014), s. 287-296

166. Zastosowanie homeopatii w leczeniu dzieci z zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu / Katarzyna Bross-Walderdorff // Seminaria Naukowe Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego.- [T.] 10 (2011), s. 45-56

167. Związek poziomu rozwoju zabawy w udawanie z nasileniem symptomów autyzmu u dzieci z ASD w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym / Karolina Krzysztofik, Katarzyna Mariańczyk // Roczniki Pedagogiczne.- T. 10, nr 3 (2018), s. 141-151

Oprac. Teresa Ptasińska
RZPWE PBW w Opolu – Filia w Nysie