Bibliografia „Edukacja przedszkolna na świecie” gromadzi piśmiennictwo z lat 1990-2017 i składa się z 132 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Materiał bibliograficzny uszeregowano w kolejności alfabetycznej wg nazw państw. Przy wydawnictwach zwartych dostępnych w PBW w Opolu i/lub filiach umieszczono sygnatury.
AUSTRIA
1. Praca szkół i przedszkoli w Austrii i Niemczech / Elżbieta Matyjaszczyk // Nowe w Szkole. – 2004, nr 5, s. 16, 17, 18
2. Wielojęzyczność w edukacji : na podstawie programów nauczania języków w austriackich przedszkolach i szkołach podstawowych / Marta Kotarba-Kańczugowska // Poradnik Językowy. – 2012, z. 2, s. 33-50
3. Wrażenia z pobytu w Austrii / Wiesława Czerwiec // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 9, s. 19-22
4. Współpraca z austriackim przedszkolem / Elżbieta Traczyk // Wychowanie w Przedszkolu. – 2004, nr 9, s. 30-31
5. Wychowanie przedszkolne w Austrii na przykładzie Kindergarten Kindercompany w kontekście rozwoju placówek preprymarnych państw europejskich / Joanna Bardo // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. – 2016, nr 1, s. 159-178
BELGIA
6. Przedszkole pod Brukselą / Lidia Klimczak ; rozm. przepr. Bożena Rytel // Wychowanie w Przedszkolu. – 2005, nr 10, s. 24-27
BIAŁORUŚ
7. Nauczanie języka polskiego w przedszkolach w ramach białoruskiego systemu oświatowego / Agnieszka Grędzik-Radziak // Rocznik Wschodni. – Nr 12 (2006/2007), s. 9-17
8. Przedszkole a polityka edukacyjna na Białorusi : analiza dyskursu władzy / Wojciech Siegień // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2012, nr 2, s. 24-38
9. Przedszkole z polskim i białoruskim językiem nauczania / Anna Babik, Danuta Tymoszewicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2008, nr 8, s. 45-48
CHORWACJA
10. Z wizytą w chorwackim przedszkolu / Anna Ochman // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 1, s. 20-22
CZECHY
11. Autoewaluacja w czeskich przedszkolach / Zora Syslová // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 1, s. 28-31
12. Chodzenie jako forma aktywności ruchowej w dziennym reżimie dnia u dzieci w wieku przedszkolnym w Czeskiej Republice / L. Miklánková, M. Elfmark, E. Sigmund, K. Frömel, M. Górny // Homines Hominibus. – 2008, nr 1, s. 83-93
13. Czeskie przedszkole i kierunki jego zmian / Soňa Kot’átková ; tł. z czes. Anna Klim-Klimaszewska // Paedagogica at Utilitatem Disciplinae. – R. 2 (2006), s. 71-79
14. Czynności zawodowe nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : wyniki międzynarodowego badania porównawczego / Bronislava Kasáčová, Ewa Lemańska-Lewandowska // Edukacja. – 2015, nr 1, s. 60-80
15. Język angielski w przedszkolach : dylematy psychologiczne i pedagogiczne =Teaching English as a foreign language in Kondergartens : psychological and pedagogigal dilemmas / Alicja Leix, Adriana Wiegerova // Studia Pedagogiczne. – T. 24 (2014), s. 345-355
16. Przedszkole – przemiany instytucji i jej funkcje / Radmila Burkovicová // W : Edukacja małego dziecka. T. 8, Przedszkole – przemiany instytucji i jej funkcji / praca zbiorowa pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Aleksandry Minczanowskiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015. – S. 17-25
17. Rozwój edukacji przedszkolnej w Republice Czeskiej / Zora Syslová // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 11, s. 14-18
18. Scenariusze szkolnictwa przyszłości a zmierzanie czeskich przedszkoli / Soňa Kot’átková ; tł. z czes. Olga Szkolnicka // Paedagogica at Utilitatem Disciplinae. – R. 1 (2005), s. 55-64
19. Wokół kompetencji kluczowych, czyli edukacja przedszkolna w Czechach / Radmila Burkovičová, Jolanta Nowak // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2011, nr 1, s. 95-102
20. Z wizytą w Pradze / Iwona Brylińska, Zofia Markowicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2009, nr 1, s. 27-29
* Wyjazd studyjny nauczycieli wychowania przedszkolnego z Polski i Ukrainy
21. Zmiany w kształceniu przedszkolnym dzieci z obszarów wykluczenia społecznego / Radmila Burkovičová // Zagadnienia Społeczne. – 2015, nr 1, s. 59-71
DANIA
22. Kobiety do szydełkowania, mężczyźni do matematyki : o niejasności wokół edukacji zróżnicowanej / Katarzyna Nagórny // Kultura i Edukacja. – 2008, nr 3, s. 88-101
23. Ocalić demokrację : duńskie przedszkola prywatne i niezależne w epoce neoliberalizmu / Katarzyna Gawlicz // Studia Pedagogiczne. – T. 68 (2015), s. 263-274
24. Seminarium w Arhus (Dania) / Barbara Kurant, Grażyna Bednarczyk // Życie Szkoły. – 2005, nr 5, s. 52-55
25. W duńskich przedszkolach / Teresa Parczewska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 2, s. 21-25
26. Wizyta w przedszkolu Reggio Emilia w Danii / Joanna Gruchała // W : Paradygmaty współczesnej dydaktyki / pod red. Lucyny Hurło, Doroty Klus-Stańskiej i Majki Łojko. – Kraków : Impuls, 2009. – S. 404-407
Sygn. C 050517 (Brzeg), C 052257 (Kluczbork), C 065259 (Nysa), C 200955 M 201046 M 208026 M 208085 (Opole)
EGIPT
27. Polskie przedszkole w Egipcie / Małgorzata Pilecka // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2013, nr 3, s. 98-106
EUROPA
28. Bo jakie początki, takie będzie wszystko / pod red. Teresy Ogrodzińskiej. – Warszawa : Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, 2010. – 115 s. : il. kolor. ; 25 cm.
29. Dyrektor przedszkola / Mirela Nawrot // Dyrektor Szkoły. – 2003, nr 12, s. 18-21
* Przedszkola w krajach Unii Europejskiej (Wielka Brytania, Szwecja, Niemcy)
30. Inaczej i… lepiej? / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2002, nr 23, s. 8
* Opieka przedszkolna w krajach Unii Europejskiej
31. Instytucje opieki nad dzieckiem w krajach Unii Europejskiej : wskazania dla Polski / Dorota Głogosz // Polityka Społeczna. – 2004, nr 9, s. 21-26
32. Przedszkola Unii Europejskiej / Grażyna Kowalska, Marta Mieczkowska, Lidia Połomska, Elżbieta Siebielec // Wychowanie w Przedszkolu. – 2005, nr 2, s. 27-31
33. Standardy edukacji przedszkolnej w krajach Unii Europejskiej / Anna Kienig // W : Nigdy nie jest za wcześnie : rozwój i edukacja małych dzieci / red. Teresa Ogrodzińska. – Warszawa : Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego, 2004. – S. 167-174
Sygn. M 051312 (Brzeg), M 59322 (Kędzierzyn-Koźle), C 050903 (Kluczbork), M 036781 C 061809 (Nysa), C 189007 M 208509 (Opole)
34. W poszukiwaniu różnych rozwiązań przedszkolnej edukacji / Joanna Stecz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2008, nr 8, s. 18-22
35. Współczesne metody pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym w Polsce i wybranych krajach europejskich / Agata Jacewicz // W : Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie : wybrane zagadnienia / red. Teresa Parczewska, Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013. – S. 145-161
Sygn. C 054077 (Brzeg), M 210853 M 210854 M 212743 C 210823 (Opole)
FINLANDIA
36. Edukacja przedszkolna w Finlandii / Agata Jacewicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2009, nr 2, s. 23-27
37. Edukacja przedszkolna w Finlandii / Krystyna Lubomirska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 5, s. 32-35
38. Mała szkoła, małe przedszkole / Dorota Kamińska // Bliżej Przedszkola. – 2009, nr 10, s. 8-10
39. O edukacji przedszkolnej w Finlandii / Mirosława Suchocka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 8, s. 12-16
FRANCJA
40. Być wrażliwym na potrzeby dziecka – o edukacji przedszkolnej we Francji / Teresa Parczewska // W : Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie : wybrane zagadnienia / red. Teresa Parczewska, Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013. – S. 19-38
Sygn. C 054077 (Brzeg), M 210853 M 210854 M 212743 C 210823 (Opole)
41. Europa bez granic – edukacja przedszkolna we Francji / Małgorzata Pawłowska, Lidia Lasota // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 2, s. 20-24
42. Francuski system edukacyjny / Aleksandra Szymczak // Nowe Horyzonty Edukacji. – 2013, nr 1, s. 52-56
43. Francuski system przedszkolny / Katarzyna Nowak // Remedium. – 2016, nr 11, s. 11-13
44. Modele edukacyjne w przedszkolu francuskim / Krystyna Lubomirska // Wychowanie w Przedszkolu. – 1992, nr 4, s. 217-231
45. Przedszkole – rzeczywistość i szansa / Krystyna Lubomirska. – Wyd. 3 uaktual. – Warszawa : „Żak”, 1997. – S. 13-56 : Współtworzenie samego siebie (Francja)
Sygn. C 046949 (Brzeg), M 54762 M 54643 (Kędzierzyn-Koźle), M 056692 (Nysa), M 169353 M 170797 M 170798 M 170799 M 169356 M 170800 (Opole)
46. Rola nauczyciela przedszkolnego w systemie edukacji francuskiej / Magdalena Troc-Rezaiguia // Edukacja i Dialog. – 2014, nr 9/10, s. 37-40
47. Sześciolatek w systemie szkolnym Francji : program klasy przygotowawczej / Zuzanna Zbróg // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2011, nr 1, s. 110-123
HISZPANIA
48. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w systemie edukacyjnym Królestwa Hiszpanii / Maria Sobieszczyk, Paulina Sobieszczyk // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2011, nr 1, s. 103-109
49. Edukacja przedszkolna w Hiszpanii / Krystyna Lubomirska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2003, nr 1, s. 26-30
50. Eduakcja przedszkolna w Hiszpanii / Aleksandra Gzyra-Abdelhalim // Edukacja i Dialog. – 2014, nr 9/10, s. 43-44
51. Prescolar Na Casa, Hiszpania / oprac. Agnieszka Izdebska // W : Małe dziecko – znaczenie wczesnej edukacji / pod red. Teresy Ogrodzińskiej ; Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży. – Warszawa : PFDiM, 2000. – S. 95-96
Sygn. M 048440 (Brzeg), M 58154 (Kędzierzyn-Koźle), C 050077 (Kluczbork), M 208125 C 183563 (Opole)
52. Prescolar Na Casa, Hiszpania / oprac. Agnieszka Izdebska // W : Nigdy nie jest za wcześnie : rozwój i edukacja małych dzieci / red. Teresa Ogrodzińska. – Warszawa : Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego, 2004. – S. 193-195
Sygn. M 051312 (Brzeg), M 59322 (Kędzierzyn-Koźle), C 050903 (Kluczbork), M 036781 C 061809 (Nysa), C 189007 M 208509 (Opole)
53. W hiszpańskich przedszkolach / Grażyna Sochaczewska // Wychowanie w Przedszkolu. – 1997, nr 3, s. 138-141
HOLANDIA
54. Edukacja daltońska w grupach przedszkolnych / Roel Röhner ; tł. z ang. Karolina Klucznik // Wychowanie w Przedszkolu. – 2009, nr 4, s. 26-29
55. Samenspel – grupy zabawowe, Holandia / oprac. Agnieszka Izdebska // W : Małe dziecko – znaczenie wczesnej edukacji / pod red. Teresy Ogrodzińskiej ; Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży. – Warszawa : PFDiM, 2000. – S. 97-99
Sygn. M 048440 (Brzeg), M 58154 (Kędzierzyn-Koźle), C 050077 (Kluczbork), M 208125 C 183563 (Opole)
56. Samenspel – grupy zabawowe, Holandia / oprac. Agnieszka Izdebska // W : Nigdy nie jest za wcześnie : rozwój i edukacja małych dzieci / red. Teresa Ogrodzińska. – Warszawa : Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego, 2004. – S. 195-198
Sygn. M 051312 (Brzeg), M 59322 (Kędzierzyn-Koźle), C 050903 (Kluczbork), M 036781 C 061809 (Nysa), C 189007 M 208509 (Opole)
ISLANDIA
Zob. poz. 22
JAPONIA
57. Edukacja przedszkola w Japonii : kontekst kulturowy / Aleksandra Boroń // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2011, nr 1, s. 17-24
58. HAYASHI-GA-OKA-YOCHIEN (cele wychowania przedszkolnego a japońska rzeczywistość) / Agnieszka Depta // Bliżej Przedszkola. – 2007, nr 12, s. 13-17
59. HAYASHI-GA-OKA-YOCHIEN (przedszkole na Leśnym Pagórku) : teoria Kurahashi’ego a przedszkolna praktyka / Agnieszka Depta // Bliżej Przedszkola. – 2007, nr 11, s. 9-13
60. Wychowanie przedszkolne w Japonii / Stanisława Włoch // Wychowanie w Przedszkolu. – 1992, nr 10, s. 591-593
KAZACHSTAN
61. Edukacja małego dziecka w Republice Kazachstanu na przełomie XX/XXI wieku w kontekście wyzwań społeczeństwa wielokulturowego / Teresa Neckar-Ilnicka // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2011, nr 1, s. 43-52
LIBAN
62. Przedszkole w Bejrucie / Ewa Tytke // Wychowanie w Przedszkolu. – 2002, nr 1, s. 21-22
LITWA
63. Polskie instytucje przedszkolne na Litwie / Renata Runiewicz // Wychowanie na co Dzień. – 1999, nr 6, s. 18-20
64. Przedszkola na Litwie / Danuta Al-Khamisy // Wychowanie w Przedszkolu. – 1997, nr 3, s. 141-143
65. Wspieranie rozwoju dziecka na Litwie / Danuta Al-Khamisy // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 5, s. 24-28
NEPAL
66. Wolontariuszki PK OMEP na Dachu Świata / Barbara Grzegorczyk, Marzena Wójcik // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 5, s. 28-30
NIEMCY
67. Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w Niemczech / Katarzyna Tomasik // Edukacja i Dialog. – 2014, nr 9/10, s. 28-31
68. Funkcjonowanie leśnych przedszkoli – „Waldkindergaerten” – w Niemczech a obraz dzieciństwa we współczesnym świecie / Maria Pieprzyk // Kultura, Społeczeństwo, Edukacja. – 2015, nr 1, s. 121-134
69. Koncepcja pedagogiczna i program leśnych przedszkoli na przykładzie przedszkola w Lipsku na terenie Niemiec / Agnieszka Janik // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2015, nr 4, s. 132-142
70. Liczeniem przejęci / Katarzyna Tomasik-Abdelsamie // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 9/10, s. 53-56
* Niekonwencjonalne nauczanie matematyki w bawarskich przedszkolach
71. Przedszkola w Niemczech – poszukiwania różnych rozwiązań / Bożena Krasucka-Schmidt // Wychowanie w Przedszkolu. – 1996, nr 7, s. 391-397
72. Przedszkole w Lipsku / Edyta Marciniak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 4, s. 32-33
73. Różnorodność kulturowa jako forma innowacji w świetle polskiej i niemieckiej edukacji elementarnej : wielokrotne studium przypadku / Katarzyna Ferszt-Piłat // Journal of Modern Science. – 2015, t. 3, s. 363-381
74. Społeczne aspekty edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Bawarii / Arkadiusz Żukiewicz // Edukacja. – 2002, nr 2, s. 108-112
75. Uczenie się całościowe w leśnych przedszkolach „Waldkindergarten” w Niemczech / Maria Pieprzyk // Studia Edukacyjne. – Nr 32 (2014), s. 123-134
76. Wielokulturowa edukacja w przedszkolach : (z przykładami w wybranych krajach europejskich) / Maria Królica ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. – Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2011. – S. 158-166 : Specyfika przedszkolnej edukacji wielokulturowej w Niemczech
77. Wrażenia z hospitacji w przedszkolach niemieckich / Małgorzata Więczkowska // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 1/2, s. 33-35
78. Wychowanie prozdrowotne w instytucjach przedszkolnych opartych na metodzie Sebastiana Kneippa / Joanna Lusek // Cieszyński Almanach Pedagogiczny. – T. 2 (2013), s. 56-69
79. Wychowanie przedszkolne w niemieckich czasopismach / Bożena Krasucka-Schmidt // Wychowanie w Przedszkolu. – 1997, nr 8, s. 476-478
Zob. też poz. 1, 29
NORWEGIA
80. Dziecko w przedszkolu w Polsce i Norwegii (z zajęciami ruchowymi w tle) / Izabela Bielińska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2013, nr 1, s. 100-109
81. Nowe podejście : trawelerzy i edukacja przedszkolna w Norwegii / Anne-Mari Larsen ; przeł. z ang. Małgorzata Kołaczek // Dialog=Pheniben. – Nr 19 (2015), s. 24-31
82. Opieka, zabawa i kształcenie dzieci od 0 do 6 lat w norweskich przedszkolach / Agnieszka Olczak // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2011, nr 1, s. 131-137
83. Przedszkole w Norwegii – Nors Barnehage / Ewa Woś // W : Edukacja w przebiegu życia : od dzieciństwa do starości / red. nauk. Mirosław Kowalski, Agnieszka Olczak. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010. – S. 153-158
Sygn. M 207942 M 209176 (Opole)
PORTUGALIA
84. Edukacja przedszkolna w Portugalii / oprac. Agnieszka Izdebska, Teresa Ogrodzińska // W : Małe dziecko – znaczenie wczesnej edukacji / pod red. Teresy Ogrodzińskiej ; Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży. – Warszawa : PFDiM, 2000. – S. 90-94
Sygn. M 048440 (Brzeg), M 58154 (Kędzierzyn-Koźle), C 050077 (Kluczbork), M 208125 C 183563 (Opole)
85. Edukacja przedszkolna w Portugalii / oprac. Agnieszka Izdebska, Teresa Ogrodzińska // W : Nigdy nie jest za wcześnie : rozwój i edukacja małych dzieci / red. Teresa Ogrodzińska. – Warszawa : Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego, 2004. – S. 188-193
Sygn. M 051312 (Brzeg), M 59322 (Kędzierzyn-Koźle), C 050903 (Kluczbork), M 036781 C 061809 (Nysa), C 189007 M 208509 (Opole)
REPUBLIKA POŁUDNIOWEJ AFRYKI
86. Szanse i bariery organizowania współpracy grupowej w praktyce szkolnej i przedszkolnej z odniesieniami do projektu Molento realizowanego w RPA / Agnieszka Szplit, Zuzanna Zbróg // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2010, nr 2, s. 176-188
ROSJA
87. Przedszkole – rzeczywistość i szansa / Krystyna Lubomirska. – Wyd. 3 uaktual. – Warszawa : „Żak”, 1997. – S. 57-98 : Wychowanie nowego człowieka, źródła koncepcji, jej rozkwit i co dalej? : komunistyczny mit wychowania w byłym imperium sowieckim
Sygn. C 046949 (Brzeg), M 54762 M 54643 (Kędzierzyn-Koźle), M 056692 (Nysa), M 169353 M 170797 M 170798 M 170799 M 169356 M 170800 (Opole)
88. Wielokulturowa edukacja w przedszkolach : (z przykładami w wybranych krajach europejskich) / Maria Królica ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. – Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2011. – S. 167-182 : Rosyjskie uwarunkowania i propozycje edukacji wielokulturowej
89. Wychowanie przedszkolne w Rosji / Olga Zvereva // Przedszkolne ABC. – 2016, nr 5, s. 37-39
SŁOWACJA
90. Alternatywne formy edukacji przedszkolnej dzieci pochodzenia romskiego w Słowacji / Lenka Vavrekova // Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 6, s. 9-12
91. Edukacja przedszkolna na Słowacji / Monika Miñová // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 3, s. 27-29
92. Wielokulturowa edukacja w przedszkolach : (z przykładami w wybranych krajach europejskich) / Maria Królica ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. – Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2011. – S. 133-158 : Stosunek Słowacji do edukacji wielokulturowej w przedszkolu
93. Współpraca przedszkola z rodzicami dzieci przejawiających problemowe zachowania / Mária Podhájecká, Mirosława Socha, Vladimír Gerka // Paedagogica at Utilitatem Disciplinae. – R. 9 (2013), s. 49-67
Zob. też poz. 14
STANY ZJEDNOCZONE
94. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w USA / Ewa Zawidniak, Agata Majewicz, Piotr Majewicz // Życie Szkoły. – 2005, nr 9, s. 53-58
95. Montessori za oceanem – edukacja w amerykańskich placówkach / Julia Janowska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 4, s. 49-51
96. Przedszkole polsko-amerykańskie / Elżbieta Jakubowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2008, nr 6, s. 32-33
97. Wychowanie przedszkolne w USA: wybrane problemy / Małgorzata Karwowska-Struczyk // Wychowanie w Przedszkolu. – 1993, nr 4, s. 204-210
Zob. też poz. 105
SZWAJCARIA
98. Genewska mozaika / Teresa Dziurzyńska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2004, nr 8, s. 21-24
SZWECJA
99. Edukacja przedszkolna w Szwecji / Małgorzata Czerkies // W : Edukacja w świecie współczesnym : wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym / red. Roman Leppert. – Kraków : „Impuls”, 2000. – S. 219-235
Sygn. C 048319 (Brzeg), C 049874 (Kluczbork), C 059562 (Nysa), C 181841 M 186784 M 209393 (Opole)
100. Kossan- niepubliczne przedszkole w Szwecji / Teresa Dziurzyńska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 2, s. 17-22
* Niepubliczne przedszkole w miejscowości Lund w południowej części Skanii w Szwecji
101. Może być normalnie / Rafał Bakalarczyk // Głos Nauczycielski. – 2010, nr 12, s. 10
* Edukacja przedszkolna w Szwecji
102. Podążając za dzieckiem : obrazki z pracy szwedzkiego przedszkola / Małgorzata Asplund // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2012, nr 2, s. 134-140
103. Przedszkola w Szwecji / Grażyna Sochaczewska // Wychowanie w Przedszkolu. – 1990, nr 4-5, s. 190-192
104. Przedszkole w Szwecji uczy samodzielności / Mirosława Suchocka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 6, s. 18-20
105. Szanse przedszkolaków na pomyślność / Elżbieta Putkiewicz, Małgorzata Żytko // Edukacja i Dialog. – 2003, nr 7, s. 4-9
106. Wizyta studyjna w Szwecji / Renata Stawczyk-Mizińska // Przedszkolne ABC. – 2017, nr 9, s. 38-39
* Edukacja przedszkolna w Szwecji
Zob. też poz. 29
TURCJA
107. OMEP w Turcji / Katarzyna Żelichowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2004, nr 5, s. 19-21
* Światowa Organizacja Wychowania Przedszkolnego
UKRAINA
108. Socjalizacja przedszkolaków w Polsce i na Ukrainie / Inessa Filippowa // Wychowanie w Przedszkolu. – 2008, nr 8, s. 12-17
109. Wspieranie rozwoju dziecka na Ukrainie / Danuta Al-Khamisy // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 6, s. 28-31
110. Z wizytą na Ukrainie / Elżbieta Stępniewska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 10, s. 16-17
* Wyjazd studyjny na Ukrainę zorganizowany przy współpracy Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP Polski i Ukrainy
WĘGRY
111. W węgierskim przedszkolu / Henryka Otawa // Wychowanie w Przedszkolu. – 2001, nr 9, s. 531-532
WIELKA BRYTANIA
112. Brytyjski system edukacji dzieci do lat 7 – znaczenie reformy z 1988 roku / Hanna Pac Meijer. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak Teresa i Józef Śniecińscy, 2012. -337, [1] s. : il. ; 21 cm.
113. Jak przedszkole może wspomagać rozwój twórczej aktywności dziecka – na przykładzie doświadczeń brytyjskich / Barbara Bilewicz-Kuźnia // Wychowanie na co Dzień. – 2008, nr 1-2, s. 35-36
114. Placówki dla małych dzieci w Wielkiej Brytanii / Celia Smith // W : Małe dziecko – znaczenie wczesnej edukacji / pod red. Teresy Ogrodzińskiej ; Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży. – Warszawa : PFDiM, 2000. – S. 70-89
Sygn. M 048440 (Brzeg), M 58154 (Kędzierzyn-Koźle), C 050077 (Kluczbork), M 208125 C 183563 (Opole)
115. Placówki dla małych dzieci w Wielkiej Brytanii / Celia Smith // W : Nigdy nie jest za wcześnie : rozwój i edukacja małych dzieci / red. Teresa Ogrodzińska. – Warszawa : Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego, 2004. – S. 175-187
Sygn. M 051312 (Brzeg), M 59322 (Kędzierzyn-Koźle), C 050903 (Kluczbork), M 036781 C 061809 (Nysa), C 189007 M 208509 (Opole)
116. Przedszkolak na Wyspie. Cz. 1 / Aneta Tondos // Bliżej Przedszkola. – 2007, nr 1, s. 8-9
117. Przedszkolak na Wyspie. Cz. 2 / Aneta Tondos // Bliżej Przedszkola. – 2007, nr 2, s. 7-9
118. Przedszkolak z Polski na Wyspach Brytyjskich / Grażyna Rura // Wychowanie w Przedszkolu. – 2009, nr 10, s. 23-26
119. Reggio Emilia po walijsku / Mirosława Suchocka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 2, s. 25-29
120. W angielskich przedszkolach / Barbara Bilewicz-Kuźnia // Wychowanie w Przedszkolu. – 2008, nr 1, s. 25-27
Zob. też poz. 29, 105
WŁOCHY
121. Edukacja przedszkolna w północnych Włoszech / Agata Jacewicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 1, s. 24-26
122. Edukacja wielokulturowa w wychowaniu przedszkolnym na przykładzie „Szkoły Dzieciństwa” im. M. K. Brando w Rzymie / Małgorzata Siwińska // Łużyckie Zeszyty Naukowe. – Z. 6/7 (2012/2013), s. 51-58
123. Koncepcja edukacji przedszkolnej w Reggio Emilia we Włoszech / Aleksandra Maj // W : Edukacja alternatywna w XXI wieku / red. nauk. Zbyszko Melosik i Bogusław Śliwerski. – Poznań ; Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010. – S. 165-174
Sygn. M 205660 M 205661 C 205650 (Opole)
124. Model przedszkoli Reggio / Anna Lewandowska-Muller // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 8, s. 18-20
125. Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce : system pedagogiczny Marii Montessori w placówkach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i we Włoszech / Barbara Surma. – Łódź : „Palatum”, 2008. – 220 s., [10] s. tabl. kolor. : il. ; 24 cm. – (Biblioteka Montessori)
Sygn. M 212437 M 212438 M 212439 (Opole)
126. Podejście Reggio Emilia jako doświadczenie edukacyjne oparte na partycypacji : o możliwym w przedszkolu przymierzu nauczycieli i rodziców / Aleksandra Maj // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – Vol. 11, nr 2 (2016), s. 111-129
127. Przedszkola Reggio Emilia we Włoszech miejscem rozkwitu dziecięcego potencjału / Jolanta Bonar, Aleksandra Maj // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2015, nr 4, s. 42-57
128. Przedszkole Reggio Emilia / Krystyna Nowak-Fabrykowski // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 10, s. 30-34
129. Przedszkole w Bolonii / Agnieszka Cichoń // Wychowanie w Przedszkolu. – 2010, nr 9, s. 34-36
130. Wielokulturowa edukacja w przedszkolach : (z przykładami w wybranych krajach europejskich) / Maria Królica ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. – Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2011. – S. 182-190 : Włoskie propozycje edukacji wielokulturowej w przedszkolach
131. Włoskie przedszkole – czyli z wizytą w Krainie Neptuna / Anna Sowińska // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 7-8, s. 36-37
ZAMBIA
132. Zambijskie przedszkole wiejskie w Sindi / Teresa i Andrzej Lewińscy // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 4, s. 22-24
Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji i Bibliografii, PBW w Opolu