Wybór bibliograficzny opracowano na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Zestawienie obejmuje 53 pozycje, numerowanych wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism.
Zestawienie uporządkowano alfabetyczne według tytułu publikacji. Wydawnictwa zwarte, dostępne w PBW w Opolu i filiach, zostały oznaczone sygnaturami.
Książki:
1. Bajkoterapia czyli Bajki-pomagajki dla małych i dużych / Artur Barciś, Grażyna Bąkiewicz, Ryszard Cebula, Katarzyna Dowbor, Cezary Harasimowicz, Roksana Jędrzejewska-Wróbel, Rafał Królikowski, Beata Ostrowicka, Zofia Stanecka, Małgorzata Strękowska-Zaremba, Dorota Suwalska, Agnieszka Tyszka, Janusz L. Wiśniewski, Grażyna Wolszczak ; il. Marcin Piwowarski ; [wstęp, koment. Katarzyna Klimowicz]. – Bajki-pomagajki dla małych i dużych. – Wyd. 2. poszerz. i popr. – Warszawa : „Nasza Księgarnia”, 2015. – 238, [2] s. : il. kolor. ; 23 cm. – (Uczę się Rozwiązywać Problemy )
ISBN 978-83-10-12871-3
M 213998 M 213999 M 214000 (Opole)
2. Co dzień bardziej samodzielne : program wspomagania rozwoju małych dzieci w zakresie samoobsługi : dla terapeutów, nauczycieli i rodziców / Anna Mikler-Chwastek.
Gdańsk : Harmonia Universalis, 2013. – 88 s. ; 24 cm.
ISBN 978-83-7744-036-0
M 210544 (Opole)
3. Doradca nauczyciela sześciolatków : materiały metodyczne dla nauczycieli opracowane
w wyniku projektu „Badanie gotowości szkolnej sześciolatków” zrealizowanego w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Skala Gotowości Szkolnej / (aut.) Anna Frydrychowicz. Konteksty gotowości szkolnej / Renata Michalak, Elżbieta Misiorna. Zabawa i nauka w grupie / (aut.) Ewa Kozłowska. Osiąganie samodzielności / (aut.) Katarzyna Szczepkowska-Szczęśniak. Umiejętności społeczne dzieci / Anna Grządkowska, Magdalena Pietrzak-Kurzac, Patrycja Rusiak. Rozwój
i ocena umiejętności czytania dzieci sześcioletnich / Grażyna Krasowicz-Kupis. Rozwoj i ocena umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich / Urszula Oszwa / aut., Anna Frydrychowicz .
C 197779 M 197780 (Opole) M 60521 M 60522 (Kędzierzyn-Koźle)
C 51770, M 51771 (Kluczbork) C 66133, M 66134 (Nysa)
4. Dzieciństwo we współczesnej Polsce : charakter przemian / pod red. nauk. Beaty Łaciak.
Warszawa : Wydawnictwo Akademickie „Żak”, cop. 2013. – 357 s. : il. ; 21 cm.
ISBN 978-83-62015-55-9
M 54074 (Brzeg) M 62710 (Kędzierzyn-Koźle)
M 210847 M 210895 (Opole)
5. Dziecko samodzielne w szkole : empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności / Kinga Kuszak.
Poznań : „Garmond”, 2008. – 151 s. : il., wykr. ; 24 cm.
ISBN 978-83-89250-71-1
M 199334 M 199335 (Opole)
6. Dziecko z bliska idzie w świat : rodzina, szkoła, relacje / Agnieszka Stein.
Warszawa : Grupa Wydawnicza Relacja, 2014. – 363, [1] s. : il. ; 21 cm.
ISBN 978-83-939019-0-6
M 212585 M 212586 (Opole)
7. Edukacja domowa / Wiesław Stebnicki.
Warszawa : Marzena Zakrzewska, cop. 2014. – 219, [1] s. ; 21 cm. – (Biblioteka Salomona )
ISBN 978-83-931070-32
C 213353 (Opole)
8. Osobliwości zabiegów terapeutycznych w otwartym środowisku społecznym / pod red. nauk. Anny Klinik. – Kraków : „Impuls”, cop. 2010. – 149 s. : il. ; 24 cm. – (Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych ;, t. 12 )
ISBN 978-83-7587-373-3 (brosz.) ISBN 978-83-7308-492-6
M 61377 (Kędzierzyn-Koźle)
M 203155 M 203156 M 205205 (Opole)
9. Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) / aut., Gary Mesobow . – Warszawa : „Twigger”, 2002. – 139 s. : fot.,rys. ; 24 cm. – ( Zindywidualizowana Ocena i Terapii Dzieci Autystycznych i z Zaburzeniami w Rozwoju ; T.4 )
ISBN 83-88-904-20-5
M 185041 (Opole)
10. Przed progiem : jakie umiejętności są potrzebne do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie i jak je rozwijać? / Małgorzata Skura, Michał Lisicki, Dorota Sumińska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. – 75 s. ; 24 cm.
M 2012563 (PBW Opole) M 63493 (PBW, Filia Kędzierzyn-Koźle)
M 053511 (Kluczbork) M 067405 (Nysa)
11. Sześciolatki w szkole : poradnik dla rodziców i nauczycieli dzieci sześcioletnich / Dorota Smoleń, Karolina Piękoś. – Kraków : Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2013. – 58, [1] s. : il. kolor. ; 18×25 cm.
ISBN 978-83-61246-96-1
M 63560 (Kędzierzyn-Koźle) M 211353 M 211354 (Opole)
12. Tak się uczyć jest super : najlepszy sposób uczenia sie dla mojego dziecka / Wolfgang Endres , Elisabeth Bernard ; tł.[z niem.] Sławomir Żydenko. – Białystok : Studio Astropsychologii, 2006. – 120 s. ; 24 cm.
ISBN 83-7377-233-2
M 194054 (Opole)
13. Wychowanie : najtrudniejsza ze sztuk pięknych / Elżbieta Chlebowska. – Gliwice : „Helion”, cop. 2014. – 216 s. ; 21 cm. – (Dziecko Sensus.pl )
ISBN 978-83-246-8018-4
M 211366 (Opole)
14. Z opieki zastępczej w dorosłe życie : założenia a rzeczywistość / red. Anna Kwak ; aut. Marek Rymsza ; Instytut Spraw Publicznych. – Warszawa : Fundacja Instytut Spraw Publicznych, 2006. – 243,[1] s. ; 24 cm.
ISBN 83-898117-31-4
M 196087, M 196088, C 193863, M 194087 (Opole)
C 60865 (Kędzierzyn-Koźle) C 063648 (Nysa)
15. Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci / Jolanta Andrzejewska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013. – 466 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.
ISBN 978-83-7784-361-1
C 054074 (Brzeg) M 63308 (Kędzierzyn-Koźle)
M 210773 M 210774 (Opole)
Artykuły w czasopismach:
16. Bezradne, sfrustrowane… / Marta Melka-Roszczyk // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 4, s. 63-68
• Trudne dzieci
17. Czy placówka opiekuńczo-wychowawcza może przygotować swoich wychowanków do samodzielności? / Mariola Lewandowska // Wychowanie na co Dzień. – 2004, nr 6, s. 25-26
18. Dynamika rozwoju samodzielności dziecka / Kinga Kuszak. – Wykr. – Bibliogr. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2006, nr 1, s. 16-23
19. Dziecko samo dzielne / Joanna Gładysz // Bliżej Przedszkola. – 2009, nr 4, s. 26-27
20. Dziecko samodzielne w szkole / Kinga Kuszak // Życie Szkoły. – 2007, nr 1, s. 5-10
21. Formy przejawiania samodzielności przez dzieci przedszkolne / Kinga Kuszak // Wychowanie na co Dzień. – 2005, nr 12, s. 7-10
22. Formy samodzielności dzieci / Kinga Kuszak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 4, s. 9-13
23. Gdy nadejdzie czas – czyli o samodzielności / Agata Wawer // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 4, s. 34-35
24. Jak kształtować ucznia autonomicznego na lekcjach języków obcych w klasach 1-3 szkoły podstawowej, czyli pięć kroków do samodzielności w uczeniu się języka / Dorota Sikora-Banasik // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 6, s. 175-179
25. Jak przebiega proces uczenia się dzieci (część II) / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2003, nr 2, s. 82-89
26. Jak uczyć dziecko samodzielności w rozwiązywaniu problemów / Iwona Lipowska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 1, s. 16-17
27. Jak wychowywać optymistyczne dziecko / Dorota Sarna // Bliżej Przedszkola. – 2008, nr 11, s. 34-35
28. Kompetencje dziecka w planie daltońskim – przykład olsztyńskiego przedszkola / Ewa Konieczko . – Bibliogr. // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2012, nr 1, s. 118-130
29. Kto nosi plecak, czyli o samodzielności / Anna Koszarna // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 2, s. 45-52
Ku dorosłości / Andrzej Wolski // Rewalidacja. – 2004, nr 1, s. 4-14
30. Magia harcerstwa, czyli dlaczego dzieci to kochają? / Dorota Całka // Nowa Szkoła. – 2012, nr 6, s. 42-43
31. Metoda projektów, czyli jak wyzwalać aktywność i rozwijać samodzielność / Barbara Bilewicz-Kuźnia // Bliżej Przedszkola. – 2010, nr 12, s. 16-19
32. O rozwoju kompetencji w świecie współczesnym szczególnie potrzebnej / Karolina Appelt . – Bibliogr. // Polonistyka. – 2009, nr 4, s. 53-57
33. Obsługa czy samoobsługa / Joanna Przybyszewska // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 5, s. 371-376
34. On jest jeszcze taki malutki / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 52, s. 42-43
* Kształtowanie samodzielności u dziecka : współpraca z rodzicami
35. Po pierwsze: nie wyręczaj / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 9, s. 14
• Samodzielność dziecka
36. Profil rozwoju samodzielności dzieci w wieku przedszkolnym / Kinga Kuszak . – Bibliogr. // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2007, nr 3, s. 102-113
37. Przeciwdziałanie nieprzystosowaniu społecznemu w systemie SOS Wioski Dziecięce / Mirona Ogryzko-Wiewiórkowska . – Bibliogr. // Roczniki Socjologii Rodziny. – T. 17 (2006), s. 277-296
38. Ratujmy kasztanowce : metoda projektu / Barbara Wieczorek // Życie Szkoły. – 2006, nr 5,
s. 36-40
* Kształcenie zintegrowane
39. Ręka Marii Montessori / Joanna Maghen // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 7-8, s. 48-51
40. Rodzina a dziecko z zespołem Aspergera / Anna Kic, Dominika Popielska // Remedium. – 2010, nr 3, s. 6-7
41. Rozwój społeczny w wieku przedszkolnym / Katarzyna Lewandowska, Dorota Mlejnek, Małgorzata Rękosiewicz // Remedium. – 2012, nr 4, s. 4-5
42. Same dzielne dzieci / Aneta Mazurkiewicz // Charaktery. – 2014, nr 4, s. 58-60
43. Samodzielność, ale jaka… / Kinga KUszak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 2, s. 9-14
44. Samodzielność dziecka / Anna Liwak // Bliżej Przedszkola. – 2008, nr 6, s. 66
45. Samodzielność dziecka a jego gotowość do nauki / Bogumiła Ogrodowczyk // Meritum. – 2013, nr 2, s. 23-27
46. Samodzielność i odpowiedzialność. Szanse rozwoju osobowego dziecka od najwcześniejszych lat w rodzinie / Agnieszka Sawuła // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 6, s. 11-14
47. Samodzielność małych dzieci / Anna Mikler-Chwastek // Wychowanie w Przedszkolu. – 2012, nr 9, s. 62-63
48. Samodzielność w opałach / Joanna Matejczuk // Psychologia Wychowawcza. – 2015, nr 4, s. 67-73
49. Samodzielny sześciolatek w szkole / Karolina Morawska // Życie Szkoły. – 2014, nr 7, s. 12-14
50. Uczenie się przez całe życie / Beata Igielska // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 2, s. 48-49
51. „Wiosenne słońce” – malowanie i wycinanie z wykorzystaniem różnych materiałów – scenariusz zajęć dla dzieci 6-letnich / Iwona Kramicz // Wiadomości Przedszkolaka. – 2007, nr 3, s. 14
52. Zabawy badawcze pięciolatków / Jolanta Ambrożuk // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 5, s. 32-33
• Konspekt zajęć.
53. Zaradność i aktywność życiowa dziecka / Ewa Szatyńska // Modelowe Nauczanie. – 2005, nr 11, s. 40-44
Oprac.: Barbara Pająk, Teresa Stanisz-Cyrys