Zestawienie bibliograficzne „Dziecko zdolne”, zostało sporządzone na podstawie zawartości katalogów elektronicznych Biblioteki Narodowej, a także baz danych sieci PBW w Opolu.
Materiał bibliograficzny został podzielony na wydawnictwa zwarte (obejmujące lata 2000-2016) i artykuły z czasopism (obejmujące lata 2001-2016). Wydawnictwa zwarte, dostępne w PBW w Opolu i filiach, zostały oznaczone sygnaturami.
Książki:
1. Czy moje dziecko jest zdolne? / Alicja Borowska. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2009. – 103 s. : il. ; 21 cm.
M 215435 M 215436 (Opole), M 054397 (Brzeg), M 64091 (Kędzierzyn-Koźle), M 054085 (Kluczbork), M 068225 (Nysa)
2. Diagnoza i wspomaganie w rozwoju dzieci uzdolnionych : Test Uzdolnień Wielorakich i materiały dydaktyczne / Wiesław Polaszek, Robert Porzak, Grzegorz Kata, Aldona Kopik. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. – 203, [1] s. : il. ; 24 cm.
M 067954, C 067955 (Nysa)
3. Dzieci zdolne / Mirosława Partyka. – Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, 2000. – 16 s. : fot. ; 15 x 2.
M 183740 (Opole)
4. Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane / Janet Bates, Sarah Munday ; tł. Robert Waliś. – Gdańsk : K. E. Liber, 2005. – 81 s. ; 20 cm.
M 59835 (Kędzierzyn-Koźle), C 051309 (Kluczbork)
5. Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia u dzieci : każde dziecko ma talent / Christoph Perleth, Tanja Schatz, Martina Gast-Gampe ; we współpr. z Danielem Ringhandem ; z niem. tł. Maria Skalska. – Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 2003. – 176, [1] s. : il. ; 21 cm.
M 051347, C 051346 (Kluczbork)
6. Nasze dzieci różne są… : jak im pomóc, by osiągnęły sukces / [red. Bronisława Ogonowski] ; Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu. Opole : MODN, 2011. – 119 s. : il., rys. ; 30 cm.
M 212274, C 207289, M 212275 (Opole)
7. Nowe zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu : wzorcowe zapisy w statutach, dokumentacja pracy zespołu, karty pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci / [aut. Zenon Decyk et al. ; red. wyd. Janina Wołot]. – Poznań : Wydawnictwo Forum, 2011. – Segregator (wiele liczb.) ; 23 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM).
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole : zasady organizacji, przykłady praktycznych rozwiązań, pytania i odpowiedzi, narzędzia / Marzenna Czarnocka. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, cop. 2016. – 270 s. ; 24 cm.
9. Problemy wychowawcze w przedszkolu : dziecko uzdolnione, zaburzenia SI, dziecko niecierpliwe, nadpobudliwość psychoruchowa, zachowania agresywne / [red. Grażyna Szeplewicz]. – Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2012. – 122 s. : il. ; 30 cm.
M 210718, M 210719, M 210720, M 212222, M 210603 (Opole)
10. Psychologia zdolności : współczesne kierunki badań / red. Andrzej Edward Sękowski. -Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005. – 200 s. ; 21 cm.
M 192478 (Opole)
11. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży : prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki / [aut. Małgorzata Jas, Małgorzata Jarosińska]. – Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010. – 112 s. : il. kolor. ; 25 cm.
M 207392, M 207393, C 207295 (Opole)
12. Twoje dziecko jest zdolne : wychowanie przykładem / Erica Landau ; tł. Tadeusz Szafrański. – Warszawa : „Pax”, 2003. – 210, [2] s. : il ; 20 cm.
M 048932 (Brzeg), M 61197 (Kędzierzyn-Koźle)
13. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i w praktyce / redakcja Anna Bujnowska, Bożena Sidor-Piekarska ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie. – Wydział Nauk Społecznych. Instytut Pedagogiki. Lublin : Wydawnictwo KUL, 2015. – 292 s. : il. ; 24 cm.
M 214497, M 214498, M 214499 (Opole)
14. Wszystkie dzieci są zdolne : jak marnujemy wrodzone talenty / Gerald Hüther, Uli Hauser ; przeł. Andrzej Lipiński. – Słupsk : „Dobra Literatura”, 2014. – 204, [4] s. ; 21 cm.
M 212155 (Opole)
15.Zabawy ze sztuką : podręcznik metodyczny dla nauczycieli : praca z dzieckiem uzdolnionym, wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach / Anna Kalbarczyk. – Wyd. 3. – Kraków : „Impuls”, 2006. — 97,[1] s. ; 24 cm.
M 193637 (Opole), M 60373 (Kędzierzyn-Koźle)
16. Zdolności, talent, twórczość. T. 1 / pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej i Joanny Dreszer. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008. – 290 s. : il. ; 24 cm.
M 200204/I, M 202296/I (Opole)
17. Zdolności, talent, twórczość. T. 2 / pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej i Joanny Dreszer. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008. – 211 s. : il. ; 24 cm.
M 200204/II. M 202296/II (Opole)
18. Zrównoważony rozwój dziecka w świetle nowych wyzwań / Ewa D. Białek. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2009. – 259, [1] s. : il. ; 24 cm.
M 201096, C 200968 (Opole), M 050599 (Brzeg), M 61253 (Kędzierzyn-Koźle), M 052356 (Kluczbork), C 065294 (Nysa)
Artykuły w czasopismach:
19. Dysleksja u dzieci uzdolnionych muzycznie / Katarzyna Lipińska // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 2, s. 100-106
20. Działania artystyczne a stymulowanie zdolności dziecka / Anna Dyjak // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 3, s. 43-47
21. Dzieci uzdolnione matematycznie: mity i realia / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Matematyka. – 2011, nr 8, s. 16-26
22. Dzieci uzdolnione matematycznie: mity i realia Cz. 2 / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Matematyka. – 2011, nr 9, s. 10-19
23. Dzieci zdolne i możliwości ich rozwoju / Jadwiga Raczkowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2011, nr 6, s. 11-20
24. Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przedszkolu / Maria Bogdanowicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2000, nr 5, s. 259-263
25. Dziecko zdolne / Jolanta Tomczak // Bliżej Przedszkola. – 2010, nr 7-8, s. 46-47
26. Dziecko zdolne / Liliana Białas // Bliżej Przedszkola. – 2009, nr 6, s. 38-39
27. Dziecko zdolne w przedszkolu / Kazimiera Suska // Nowe w Szkole. – 2002, nr 3, s. 2-4
28. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – dziecko dyslektyczne, dziecko zdolne : zestawienie bibliograficzne / Antoni Woźnica // Meritum. – 2006, nr 1, s. 41-46
29. Geniusz poza szufladami czyli opieka nad dziećmi nieprzeciętnie zdolnymi w Niemczech / Jolanta Rubiniec // Edukacja i Dialog. – 2013, nr 5/6, s. 30-33
30. Geniusz specjalnej troski / Julita Wojciechowska // Charaktery. – 2009, nr 1, s. 36-39
31. Istota pojęcia „uzdolnienie” i jego rodzaje / Ołena Boczarowa // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 1, s. 5-14
32. Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży – recenzja / Joanna Kawalec // Wychowanie w Przedszkolu. – 2000, nr 1, s. 57-59
33. Jak mądrze wspierać zainteresowania, zdolności i talenty dziecka? / Magdalena Żyła // Życie Szkoły. – 2014, nr 11, s. 28-29
34. Jak rozwijać zdolności dziecka? / Justyna Majewska // Polski w Praktyce. – 2012, nr 6, s. 7-8
35. Jak stymulować rozwój dziecka / Iwona Sikorska // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 3, s. 81-87
36. Jak w przedszkolu wychowywać zdolne dzieci? / Cecylia Mirela Nawrot // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 11, s. 51-53
37. Nie zgubić talentu / Anna Kałuba-Korczak ; rozm. przepr. Marta Łyskawińska // Życie Szkoły. – 2016, nr 1, s. 4-6
38. Nowe wyzwania w zarządzaniu wiedzą w przedszkolu / Mariola Marek // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 12, s. 49-53
39. O matematycznych uzdolnieniach starszych przedszkolakach / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 1, s. 10-13
40. Portretowanie dzieci przez pryzmat pojęć „zdolność” i „uzdolnienie” (1) / Ryszarda Ewa Bernacka // Nowa Polszczyzna. – 2003, nr 1, s. 56-59
41. Portretowanie dzieci przez pryzmat pojęć „zdolność” i „uzdolnienie” (2) / Ryszarda Ewa Bernacka // Nowa Polszczyzna. – 2003, nr 2, s. 53-59
42. Praca z dzieckiem zdolnym / Gertruda Zając // Życie Szkoły. – 2008, nr 2, s. 45-49
43. Praca z dzieckiem zdolnym w działalności poradni psychologiczno-pedagogicznej / Józef Lewczak // Kwartalnik Edukacyjny. – 2000, nr 3, s. 45-49
44. Praca ze zdolnym przedszkolakiem / Beata Pruszkiewicz // Przegląd Edukacyjny. – 2007, nr 5, s. 8-10
45. Propozycje zabaw do pracy z dziećmi zdolnymi / Beata Gajek, Barbara Liszkiewicz-Feluś // Bliżej Przedszkola. – 2006, nr 11, s. 41-42
46. Przedszkole a wszechstronny rozwój dzieci zdolnych / Małgorzata Falkiewicz-Szult // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 3, s. 3-8
47. Przygotowanie nauczycieli przedszkoli oraz edukacji wczesnoszkolnej do rozpoznawania w grupie rówieśniczej dzieci zdolnych / Samanta Derwich-Zdybel // Szkoła Specjalna. – 2016, nr 1, s. 5-16
48. Rozpoznanie i rozwijanie zdolności u dzieci w wieku przedszkolnym / Krystyna Żuchelkowska // Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 6, s. 3-8
49. Rozpoznawanie dzieci uzdolnionych / Ryszarda Ewa Bernacka // Remedium. – 2002, nr 3, s. 10-12
50. Sytuacja dzieci uzdolnionych w grupie przedszkolnej / Teresa Giza // Nauczanie Początkowe. – 2003/2004, nr 3, s. 28-31
51. Trzylatek czyta – studium przypadku / Iwona Gawrecka // Wychowanie na co Dzień. – 2006, nr 4-5, s. 33-35
52. Wielorakie inteligencje – wielorakie możliwości / Sylwia Kustosz // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 4, s. 16-19
53. Wszystkie dzieci są zdolne. Koncepcja inteligencji wielorakich Howarda Gardnera w kształceniu językowym / Ewa Suchecka // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 3, dod. „Przed Szkołą”, s. 8-11
54. Wybitne zdolności – wyjątkowość czy codzienność? / Andrzej Sękowski // Czasopismo Psychologiczne. – 2009, T. 15, nr 2, s. 267-276
55. Wychowanie dziecka uzdolnionego / Ryszarda Ewa Bernacka // Remedium. – 2002, nr 5, s. 8-9
56. Zdolne dzieci : instrukcja obsługi / Joanna Cieśla // Polityka. – 2013, nr 37, s. 22-24.
57. Zdolne dziecko / Agnieszka Olczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 11, s. 9-13
58. Zdolni do wszystkiego / Wiesława Limont // Charaktery. – 2003, nr 10, s. 8-13
59. Zdolności twórcze dzieci w wieku przedszkolnym / Wiesława Limont // Wychowanie w Przedszkolu. – 2002, nr 8, s. 451-454
60. Zdolność a uzdolnienia / Ryszarda Ewa Bernacka // Wychowawca. – 2006, nr 1, s. 5-9
61. Złote dzieci / Katarzyna Bonda, Magdalena Rychter // Wprost. – 2008, nr 13, s. 40-43
Opracowała: Ewa Sojka
PBW Filia w Kędzierzynie-Koźlu