Wstęp do terapii poznawczo-behawioralnej z osobami starszymi : ćwiczenia dla terapeutów i książka pomocnicza dla opiekunów / Len Laidlaw ; tł. Ewa Niezgoda. – Warszwa : Fraszka Edukacyjna, 2016.
Ludzie obecnie żyją coraz dłużej i często cieszą się niezłym zdrowiem aż do ostatnich kilku lat życia. W roku 2010 11% popuulacji świata liczyło sobie ponad 60 lat. Szacuje się, że do roku 2050 liczba ta podwoi się, dając w efekcie ponad 2 mld ludzi w wieku lat 60 i więcej, żyjacych na całym świecie. Konsekwencją wzrostu liczny starszych osób w społeczeństwie jest potrzeba korzystania z terapii oraz podwyższenie wieku pacjentów w niej uczestniczących. Terapia kognitywna to krótka forma psychoterapii. Jest to redukcja symptomu skoncentrowana na problemie i zorientowana na cel. Często można zakończyć terapię sukcesem w ciagu 16-20 sesji. Podejście poznawczo-behawioralne jest jednym z najlepiej zbadanych i najskuteczniejszych podejść terapeutycznych w historii psychoterapii. Terapia jest bardzo skuteczna w leczeniu depresji, nerwicy, lęków napadowych, fobii (np. agorafobii), fobii społecznej, bulimii, nerwicy natręctw, stresu pourazowego oraz schizofrenii. Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) może pomóc zmienić sposób myślenia (to jej część „poznawcza”) i zachowania (w tej części jest „behawioralna”). Poprzez oduczanie się szkodliwych reakcji na określone bodźce pacjent może przerwać błędne koło negatywnych myśli, odczuć i zachowań. Jej celem jest doprowadzenie pacjenta do momentu, gdy jest on w stanie wypracować własne metody radzenia sobie z danym problemem.
W niniejszej książce czytelnik znajdzie dużą ilość udokumentowanych bibliograficznie informacji, opisy przypadku i ćwiczenia dla terapeutów, oparte na zasadach poznawczo-behawioralnych. Celem przewodnika jest pomóc terapeutom w pracy ze starszymi ludźmi i zaufać skutecznym, wypróbowanym i przetestowanym interwencjom, związanym z terapią poznawczo-behawioralną (CBT).