Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji : poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Cz. 1, 2 / Julian Piotr Sawiński. Warszawa : „Difin” , 2015-2016.
Ważnym zadaniem każdego nauczyciela i szkoły jest zapobieganie o uzyskanie wysokiej skuteczności uczenia się oraz edukacji. Jest ono podstwową cechą dobrego uczenia się, kształcenia, wychowania i wykształcenia. Szkoła powinna sprawnie organizować uczenie się uczniów. Jej skuteczność zależy od wielu czynników, przede wszystkim od potencjału uczniów, rodzaju i poziomu ich aktywności oraz kompetencji nauczycieli.
Poradnik opisuje różne metody aktywizowania wraz z przykładami z praktyki. Ukazuje, jak sprawnie organizować kształcenie, które w dużym stopniu przekłada się na przyszłość.
Praca zawiera ABC skutecznego działania w edukacji. W krótkim rozdziałach zatytułowanych od A do Ż przedstawiono wybrane problemy zabiegania o wysoką skuteczność edukacji.
W pierwszej części omówiono tematy od A do L : aktywizowanie uczniów w szkole, aktywizujące metody nauczania, bariery szkolnej skuteczności, ciekawość jako siła poznawania, demokratyczna edukacja i demokratyczna szkoła, efektywność kształcenia, filmowanie w edukacji, generowanie innowacyjności, humanistyczna edukacja, innowcyjna edukacja, jakość szkolnego uczenia się, kluczowe kompetencje ucznia i nauczyciela, ludzka twarz edukacji (podmiotowość, lubienie nauczyciela i szkoły motywuje).
Druga część publikacji prezentuje tematy od Ł do Ż : łamanie schematów, motywujące ocenianie, neurodydaktyka szansą na lepsze efekty uczenia się, odwrócona lekcja, przedsiębiorczość i zaradność, rozumienie treści, samodzielność i odpowiedzialność, tworzenie i kreatywność, uczenie się w szkole, zaangażowanie i zaufanie, życzliwość i sympatia.
W obydwu częściach pracy zamieszczono : dobre rady dla czytelnika, zadania do samodzielnej pracy, wykaz literatury, pozwalającej pogłębić omawiane zagadnienia oraz szkolenia dla nauczycieli.
Książka adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli i edukatorów. Warto ją także polecić przedstawicielom organów prowadzących, pracownikom merytorycznym w nadzorze pedagogicznym, a także rodzicom.