Matematyka jest drzwiami i kluczem do nauki. Roger Bacon
Edukacja matematyczna w przedszkolu to poznawanie stosunków jakościowych i ilościowych oraz kształcenie pojęć matematycznych. Zasadniczym celem edukacji wczesnoszkolnej jest rozwijanie aktywnej postawy intelektualnej wobec sytuacji problemowych. Konstruktywistyczne podstawy edukacji matematycznej prowadzą do zmian w myśleniu o edukacji matematycznej i ujmowania w kategoriach procesu, konstruowania matematycznych pojęć wyrastających z indywidualnego badania problemów, formułowania zadań o charakterze otwartym, prowadzących do wyzwalania aktywności uczniów.
Niniejsza bibliografia zawiera wybór najnowszych publikacji – książek i artykułów z czasopism dotyczących teorii, a przede wszystkim praktyki kształcenia matematycznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Ujmuje 155 opisów bibliograficznych. Opracowana została na podstawie elektronicznej bazy Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu i Biblioteki Narodowej. Adresowana jest do nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwa zwarte znajdujące się w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu i filiach zostały zaopatrzone sygnaturą.
Wydawnictwa zwarte :
1. Aktywne metody w kształceniu matematycznym / Zdzisław Kierstein. – Opole : „Nowik”, 2004. – 64 s. : rys., wykr. ; 21 cm.
M 061803 (Kędzierzyn-Koźle), C 051899 (Kluczbork), M 189065 (Opole)
2. (Anty)edukacja wczesnoszkolna / red. nauk. Dorota Klus-Stańska. – Wyd. 2. – Kraków : „Impuls”, 2015. – 492 s. : il. ; 21 cm.
M 213989-213990 (Opole)
3. Bydgoski bąbel matematyczny : o wprowadzeniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I-III /[aut. Wiesława Binkowska-Wójcik i in.]. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014. – 283 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 213380 (Opole)
4. Dziecko w szkolnej rzeczywistości : założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej /pod red. Haliny Sowińskiej. – Wyd. 2. – Poznań :Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2013. – 593, [1] s. : il. ; 24 cm.
C 210878, M 210896, M 212239 (Opole)
5. Edukacja geometryczna dzieci / Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – 260 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 212587-212589 (Opole)
6. Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 13, Konteksty oświatowe / pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Aleksandry Minczakowskiej. – Cieszyn : Kraków : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ;„Impuls”, 2019. – 250 s. :il. ; 24 cm.
M 065103 (Kędzierzyn-Koźle), C 057204/XIII (Kluczbork), C 066173/XIII (Nysa), C 205652/XIII, M 205662/XIII, M 208806/XIII (Opole)
7. Edukacja matematyczna w klasie I : książka dla nauczycieli i rodziców : cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi : praca zbiorowa / pod red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej ; [aut.: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska et al.]. – Kraków : CEBP 24.12,2014. – 238, [1] s. : il. kolor. ; 25 cm
M 063522, M 063628, M 063682 (Kędzierzyn-Koźle), M 213268-70 (Opole)
8. Edukacja matematyczna w przedszkolu / Leonarda Rożek. – Szczecin : Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum, 2011. – 59 s. ; 21 cm
9. Edukacja w systemie Marii Montessori : wybrane obszary kształcenia. T. 1 / Sabina Guz. – Wyd. 2 popr i uzup. – Lublin :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015.- 385 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 214027/ I, M 214029/ I (Opole)
10. Edukacja w systemie Marii Montessori : wybrane obszary kształcenia. T. 2 / Sabina Guz.- Wyd. 2 popr i uzup. – Lublin :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015. – 205 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 214027/ II, M 214029 / II (Opole)
11. Edukacja wczesnoszkolna : teoria i praktyka : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Gabrieli Kapicy / pod red. Ewy Smak, Tatiany Kłosińskiej i Iwony Konopnickiej. – Opole :Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2013. – 400 s. ; 24 cm.
M 210334 (Opole)
12. Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym / red. Krystyna Kusiak, Ilona Nowakowska-Buryła, Renata Stawinoga. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009 – .466 s. : il. ; 24 cm.
M 052646 (Kluczbork), C 203552 (Opole)
13. Elementarz : matematyka /Marta Kurdziel, Maria Zagnińska. – Kraków : „Greg”, 2016. – 144 s. : il. ; 30 cm.
M 068293 – M 068295 (Nysa), M 215553 – M 215556 (Opole)
14. Gen liczby : jak dzieci uczą się matematyki? /Małgorzata Skura, Michał Lisicki. – Warszawa :”Mamania”, cop. 2018. – 312, [3] s. : il. ; 24 cm.
M 069034 (Nysa), M 217862 – M 217863 (Opole)
15. Gry i zabawy matematyczne w przedszkolu / Krystyna Wojciechowska. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2008. – 72 s. : il. ; 21 cm.
M 061216 (Kędzierzyn-Koźle)
16. Klubik Małego Matematyka : rozwijanie aktywności matematycznych uczniów I etapu edukacyjnego / Bożena Rożek, Elżbieta Urbańska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012. – 64 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.
M 062547-9 (Kędzierzyn-Koźle), M 053236-8 (Kluczbork), M 066738-40 (Nysa), M 207795-7, M 210115 (Opole)
17. Jak wspierać rozwój przedszkolaka? /Monika Sobkowiak. – Warszawa : Edgard, 2019. – 239 s. ; 21 cm.
M 065144 (Kędzierzyn-Koźle), M 220442 – M 220444 (Opole)
18. Komputerowe wspomaganie procesu zintegrowanej edukacji matematycznej uczniów klas pierwszych w zakresie arytmetyki / Renata Raszka. – Toruń :Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2008. – 211 s. : il. (w tym kolor.) ; 23 cm.
M 050611 (Brzeg)
19. Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym : rola edukacji matematycznej / Helena Siwek. – Kraków : Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2004. – 293, [1] s. : il. ; 21 cm
C 192305, M 194845 (Opole)
20. Kształcenie matematyczne w systemie zintegrowanym : w klasach I – III / Gustaw Treliński . – Kielce :Wszechnica Świętokrzyska, 2004. – 108 s. ; 21 cm.
C 188890 (Opole)
21. Kształtowanie wartości dydaktycznych i wychowawczych w procesie edukacji matematycznej z wykorzystaniem technik multimedialnych / Joanna Kandzia. – Kraków : „Impuls”, 2011. – 174 s. : il. ; 24 cm.
M 212205-6 (Opole)
22. Ku integralności edukacji wczesnoszkolnej / red. Ewa Smak, Stanisława Włoch. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2011. – 250 : il. ; 24 cm.
M 212799 (Opole)
23. Łamigłówki nie tylko matematyczne : wiosna : [do samodzielnej pracy dziecka kl. I-III] /Gabriela Gawenda. – Opole : „Nowik”, 2004.- 32 s.,[4] s. tabl. : rys. ; 24 cm.
M 186885 (Opole)
24. Łamigłówki nie tylko matematyczne : jesień : [do samodzielnej pracy dziecka kl. I-III] /Gabriela Gawenda. – Opole : „Nowik”, 2004. – 32 s. : il., rys. ; 24 cm.
M 188294 (Opole)
25. Matematyczna edukacja wczesnoszkolna : teoria i praktyka / Zbigniew Semadeni, Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Gustaw Treliński, Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska. – Kielce :Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP , 2015. – 286 s. : il. ; 24 cm.
M 064757 (Kędzierzyn-Koźle), C 054031 (Kluczbork), M 069459 (Nysa), M 214060 – M 214062 (Opole)
26. Matematyka dla dzieci : pomoc dla nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej : z Jackiem w świat / Krystyna Dąbek. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2015. – 71 s. : il. ; 24 cm.
M 213239 (Opole)
27. Matematyka na start : zabawy i zajęcia wprowadzajace dzieci w wieku przedszkolnym w świat królowej nauk : 36 wierszy i piosenek, 36 scenariuszy zajęć dla nauczycieli, 36 kart z ilustracjami dla dzieci /Agnieszka Kornacka ; ilustracje: Dorota Prończuk. – Wyd. 2 popr. – Kraków :CEBP 24.12,cop. 2017. – [80] s. : il. ; 30×42 cm +dysk optyczny (CD-ROM).
M 218775 – M 218777, M 218914 (Opole)
28. Matematyka : „160 pomysłów na zajęcia zintegrowane w klasach I-III” /Jadwiga Stasica. – Wyd. 3. – Kraków :”Impuls”, 2008. – 185, [2] s. : il. ; 21 cm.
M 061643 (Kędzierzyn-Koźle), M 207878 (Opole)
29. Matematyka od przedszkola : metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych : przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi / Małgorzata Skura & Michał Lisicki. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 136 s. : il. ; 24 cm.
M 063802 (Kędzierzyn-Koźle), M 053755 (Kluczbork), M 067793 (Nysa), M 213746 (Opole)
30. Matematyka w działaniu : edukacja wczesnoszkolna : metody wprowadzania pojęć matematycznych : scenariusze zajęć / Małgorzata Skura, Michał Lisicki. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2016. – 232 s. : il. kolor. ; 29 cm.
M 064748 (Kędzierzyn-Koźle), M 215790 – M 215793 (Opole)
31. Matma inaczej : kodowanie czyli Pomysły na przełamanie lekcyjnej rutyny /Joanna Świercz. – Opole :Wydawnictwo Nowik, 2020. – 112 stron : ilustracje ; 29 cm.
M 220444 – M 220445 (Opole)
32. Na progu : ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? : o co chodzi w pierwszej klasie? /Małgorzata Skura, Michał Lisicki. – Wyd. 2 zm. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. – 87, [1] s. ; 24 cm.
M 063492 (Kędzierzyn-Koźle), M 053510 (Kluczbork), M 067404 (Nysa), M 212559 (Opole)
33. Nowe wyzwania i perspektywy dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej / red. nauk. Barbara Surma. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM , 2012. – 362 s. : il. ; 23 cm.
M 212805 (Opole)
34. Oblicza gotowości szkolnej / redakcja naukowa : Krystyna Kusiak, Beata Bednarczuk.- Gdańsk : Harmonia Universalis, cop. 2015. – 238 s. : il. ; 24 cm.
M 214069-71 (Opole)
35. Pozaszkolne formy edukacji matematycznej :popularyzacja matematyki, interaktywność w kształceniu, kultura matematyczna /Agnieszka Bojarska-Sokołowska. – Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, cop. 2019. – 522 s. : il., fot., wykr. ; 24 cm.
M 219980 (Opole)
36. Pozwólmy dzieciom grać : o wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej / Renata Korolczuk, Małgorzata Zambrowska. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, 2014. – 64 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 213386 (Opole)
37. Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych :edukacja matematyczna /Alicja Tanajewska. – Gdańsk : „Harmonia”, 2015. – 76, [3] s. ; 24 cm.
C 009638″B”, M 009639″B” (Opole)
38. Raport z ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów OBUTm 2014 /[aut. Marcin Karpiński i in.]. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych , cop. 2014. – 40, [8] s. : il. (w tym kolor.) ; 30 cm.
M 213390 (Opole)
39. Razem z dzieckiem / Marzena Kędra, Monika Zatorska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. – 103 s. ; 24 cm
M 063485 (Kędzierzyn-Koźle), M 053485 (Kluczbork), M 067407 (Nysa), M 212564 (Opole)
40. Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów / Dorota Klus-Stańska, Alina Kalinowska ; przy współpr. Adama Stańskiego. – Warszawa : „Żak”, 2004. – 168, [1] s. : il., rys. ; 21 cm.
M 061601 (Kędzierzyn-Koźle)
41. Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym / Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Lublin :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018 – .448 s. : il. (gł. kolor.) ; 25 cm.
M 055129 (Brzeg), M 219532 – M 219533 (Opole)
42. Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej : poradnik dla nauczyciela / Iwona Fechner-Sędzicka, Barbara Ochmańska, Wiesława Odrobina. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012. – 112 s. : il. ; 24 cm.
M 062386-90 (Kędzierzyn-Koźle), M 053008-17 (Kluczbork), C 066723, M 066724-7, M 066762-6 (Nysa), C 207444, M 207530-32, M 210144-9 (Opole)
43. 101 (sto jeden) zabaw z klockami :nauka matematyki poprzez zabawę / Małgorzata Skura, Michał Lisicki. – Gliwice : Helion, cop. 2018. – 109 s. : il. kolor. ; 19 x 24 cm.
M 218630 – M 218631 (Opole)
44. Stopniowanie trudności zadań w edukacji przedszkolnej i szkolnej :po to samo – o tym samym – nie tak samo / Maria Kuchcińska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017. – 201 s. :il. (w tym kolorowe ) ; 24 cm.
C 055070, M 055020 (Brzeg)
45. Wczesnoszkolna edukacja matematyczna : ograniczenia i ich przełamywanie / pod red. Aliny Kalinowskiej. – Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2013. – 239 s. : il. ; 24 cm
46. Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji : praca zbiorowa / pod red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej ; [aut. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska et al.]. – Warszawa : „Edukacja Polska,”cop. 2009. – 478 s. : il. ; 24 cm.
M 202353, M 211714-5, M 212241-2 (Opole)
47. Współczesna przestrzeń edukacyjna : geneza, przemiany, nowe znaczenia T. 2 / pod red. nauk. Ewy Musiał i Małgorzaty Bednarskiej. – Kraków :”Impuls”, 2013. – 496 s. ; 24 cm.
C 054071/II (Brzeg), M 211760/II, M 211762/II (Opole)
48. Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci : poradnik dla nauczycieli klas I-III /Agnieszka Nowak-Łojewska, (oprac. graficzne zadań Joanna Łojewska).- Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, [2015?]. – 53 s. : il. ; 24 cm.
M 213777 (Opole), M 063773 (Kędzierzyn-Koźle), M 053740 (Kluczbork), M 067792 (Nysa)
49. Wychowanie zdrowotne w edukacji matematycznej : dla klas 1-3 szkoły podstawowej / Cezary Stypułkowski, Renata Flis. – Kraków :”Impuls”, 2003. – 187,[1] s. : rys., wykr. ; 30 cm.
C 185666 (Opole)
50. Zabawy matematyczne : propozycje dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym / Dorota Niewola. – Kraków : „Impuls”, 2012.- 92 s. : il., rys. ; 18 cm.
M 207770-1 (Opole)
Artykuły z czasopism :
51. Badania edukacyjne uczniów po klasie III szkoły podstawowej opracowane na podstawie raportu OBUT 2012 / Bogumiła Ogrodowczyk // Meritum. – 2013, nr 2, s. 8-11
52. Badania nad matematyczną aktywnością twórczą uczniów w pierwszym etapie kształcenia ogólnego / Anna Tyl // Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Pedagogika. – T. 2 (2004), s. 55-63
53. Czarodziejskie figury, koła i kółka / Beata Kaźmierska // Bliżej Przedszkola. – 2008, nr 5, s. 63-64
54. Czy ocenianie przez zdobywanie sprawności może być zastosowane w nauczaniu matematyki? / Wacław Zawadowski // Meritum. – 2017, nr 3, s. 21-28
55. Dni tygodnia / Edyta Kaczanowska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 4, s. 28-30
56. Dylematy merytoryczne wczesnoszkolnej edukacji matematycznej / Zenon Krzemianowski // Nowa Szkoła. – 2014, nr 2, s. 22-28
57. Dzieci rozwiązują zadania testowe // Krystyna Dąbek, Dorota Dratwa-Postrożna // Życie Szkoły. – 2008, nr 7, s. 19-23
58. Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, czyli o tym, jak jeszcze wspomagać rozwój umysłowy dzieci / Ewa Zielińska // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 2, s. 27-31
59. Dziecięce budowanie obrazu pojęciowego liczby / Jolanta Nowak // Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 1-2, s. 28-31
60. Dziecięce liczenie / Alicja Brzezińska // Bliżej Przedszkola. – 2009, nr 12, s. 50-51
61. Edukacja ekonomiczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Teoria a praktyka / Beata Bugajska-Jaszczołt, Norbert Ludynia. – Bibliogr. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 4, s. 28-39
62. Edukacja matematyczna dzieci /Beata Gut // Bliżej Przedszkola. – 2009, nr 12, s. 46-47
63. Edukacja matematyczna dzieci przedszkolnych wspomagana komputerem / Krystyna Żuchelkowska // Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. – Nr 4 (2009), s. 247-254
64. Edukacja matematyczna jako przestrzeń zmian /Jolanta Nowak // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 1, s. 60-73
65. Edukacja matematyczna na I etapie kształcenia – szansa wykorzystana czy stracona?. Cz.2 / Mirosław Dąbrowski // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2011, nr 1, s. 225-259
66. Edukacja matematyczna – pomóżmy dziecku zrozumieć /Witold Szwajkowski // Życie Szkoły. – 2012, nr 1, s. 4-7
67. Edukacja matematyczna przedszkolaków / Krystyna Kamińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2012, nr 1, s. 5-15
68. Edukacja matematyczna w pedagogice oczekiwań dziecka /Dorota Dziamska // Życie Szkoły. – 2019, nr 4, s. 17-24
69. Edukacja matematyczna w wybranych programach wychowania przedszkolnego / Magdalena Milczewska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2014, nr 1, s. 108-115
70. Edukacja matematyczna : w zaklętym kręgu /Witold Szwajkowski // Życie Szkoły. – 2014, nr 5, s. 10-12
71. Edukacja matematyczna w zakresie obliczeń pieniężnych : zgodnie z obszarem 7. podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2015, nr 9, s. 33-34
72. Edukacja matematyczna z perspektywy aksjologiczno-teleologicznej / Barbara Pieronkiewicz. – Bibliogr. // Edukacja. – 2017, nr 1, s. 55-66
73. Elementy geometrii w nauczaniu początkowym / Gustaw Treliński // Życie Szkoły. – 2011, nr 5, s. 22-32
74. Geometria w edukacji dzieci / Barbara Bilewicz-Kuźnia // Życie Szkoły. – 2011, nr 5, s. 12-19
75. Geometryczne inspiracje : propozycje zabaw matematycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 7, s. 58-61
76. Interaktywny Teatrzyk Matematyczny / Kazimierz Skrzyński // NiM + TI. – 2010, nr 73, s. 5-9
77. Jak organizować edukację matematyczną w klasach 1-3, żeby to dzieci się uczyły, a nie były nauczane /Małgorzata Skura, Michał Lisicki // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 4, s. 7-27
78. Jak to zmierzyć? / Elżbieta Korczewska, Joanna Kozubek // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 10, s. 6-10
79. Jakie będą podręczniki dla najmłodszych? / Zbigniew Semadeni ; rozm. przepr. Piotr Skura // Głos Nauczycielski. – 2014, nr 9, s. 6-7
80. Karnawał figur geometrycznych : edukacja matematyczna / Edyta Kaczanowska // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 2, s. 8-10
81. Kodowanie a realizacja podstawy programowej w przedszkolu /Anna Świc // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 5, s. 52-54
82. Komunikacja na zajęciach z edukacji matematycznej / Beata Bugajska-Jaszczoł, Monika Czajkowska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2013, nr 4, s. 39-50
83. Konstruktywizm Jeana Piageta i koncepcja zmysłu liczby a edukacja matematyczna / Monika Szczygieł. – Bibliogr. // Edukacja. – 2017, nr 1, s. 7-26
84. Kształtowanie orientacji przestrzennej oraz odwzorowywanie liczebności za pomocą „liczb w kolorach” pt. „W sadzie” : scenariusz zajęcia dla nauczycieli wychowania przedszkolnego z zakresu edukacji matematycznej / Joanna Mochnacz // Modelowe Nauczanie. – 2012, nr 1-2, s. 5-6
85. Magia kulistego świata. Zabawy z geometrią przestrzenną /Anna B. Pietruszka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2009, nr 5, s. 26-28
86. Matematyczna opowieść – mniej, więcej, tyle samo : scenariusz zajęć dla dzieci pięcio-, sześcioletnich / Dorota Koziara // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 7-8, s. 94-95
87. Matematyczna socjalizacja poznawcza a kulturowe funkcjonowanie jednostki /Alina Kalinowska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2015, nr 3, s. 53-73
88. Matematyczna wyprawa po zdrowie : scenariusz konkursu dla sześciolatków / Iwona Węgleńska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 7-8, s. 96-97
89. Matematyczne buzie :zabawy z liczeniem /Marlena Szeląg // Bliżej Przedszkola. – 2019, nr 2, s. 29
90. Matematyczno-fizyczne sztuczki magiczne /Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 9, s. 43-48
91. Matematyka dla ucznia przyszłości / Katarzyna Ziomek, Magdalena Skórkowska // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 9/10, s. 60-64
92. Matematyka i ruch / Krystyna Dąbek // Życie Szkoły. – 2009, nr 11, s. 34-37
93. Matematyka inaczej : zajęcia lekcyjne w nauczaniu wczesnoszkolnym / Hanna Kozłowska // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 9 , s. 7
94. Matematyka jest w nas / Karolina Turek // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 1, s. 23-25
95. Matematyka na wesoło /Joanna Żarniewska // Bliżej Przedszkola. – 2019, nr 2, s. 26-28
96. Matematyka w edukacji początkowej jako fundament całej matematyki szkolnej / Zbigniew Semadeni // Nauczanie Początkowe. – 2012/2013, nr 1, s. 7-43
97. Matematyka w przyrodzie. Projekt wspomagania nauczycieli w aktywizowaniu uczniów klas młodszych na zajęciach edukacji matematyczno-przyrodniczej / Katarzyna Pluta // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 4, s. 51-69
98. Matematyka w zabawie ukryta / Renata Musielak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 3, s. 38-39
99. Metoda Georga Polya, czyli jak zachęcić uczniów do rozwiązywania zadań tekstowych /Agata Cygan // Nauczanie Początkowe. – 2012/2013, nr 1, s. 59-69
100. Metoda G. Polya w rozwijaniu zdolności matematycznych // Krystyna Dąbek // Życie Szkoły. – 2009, nr 4, s. 24-31
101. Metoda G. Polya w rozwijaniu zdolności matematycznych uczniów klas młodszych : (jej wpływ na kształtowanie umiejętności pełnego zrozumienia zadań tekstowych) /Krystyna Dąbek // Modelowe Nauczanie. – 2005, nr 9, s. 40-47
102. Miejsce i kierunki w przestrzeni : edukacja matematyczna / Edyta Kaczanowska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 1, s. 6-8
103. Nasz sposób na matematykę /Agata Kopeć, Dagmara Szymkiewicz // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 4, s. 40-50
104. Nauczyciele klas I-III o edukacyjnych programach komputerowych stosowanych w realizacji treści matematycznych / Barbara Dudel // Edukacja. – 2011, nr 3, s. 57-65
105. Nietypowe zadania rozwijające myślenie matematyczne / Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska // Nauczanie Początkowe. – 2012/2013, nr 1, s. 44-58
106. Nowoczesna edukacja dzieci w wieku wczesnoszkolnym, czyli gry i zabawy ruchowe w nauczaniu matematyki /Magdalena Lelonek, Beata Bugajska-Jaszczołt // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 2, s. 39-49
107. O edukacji matematycznej / William P. Thurston ; tł. [z ang.] Stefan Turnau // Matematyka. – 2013, nr 1, s. 5-14
108. O matematycznie uzdolnionych starszych przedszkolakach : cechy umysłów tych dzieci, ile ich jest w przedszkolach i co się z nim dzieje w szkole. Cz. 1 / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 11, s. 8-12
109. O matematycznie uzdolnionych starszych przedszkolakach / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 1, s. 10-13
110. O złej jakości edukacji matematycznej dzieci i błędach merytorycznych w pierwszym dziecięcym podręczniku „Nasz elementarz” : jakie działania trzeba podjąć, aby to zmienić na lepsze / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Ruch Pedagogiczny. – 2015, nr 1, s. 97-110
111. Obliczanie na farmie / Edyta Kaczanowska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 5, s. 36-38
112. Od dziecięcej ciekawości do rozwijania zainteresowań matematycznych / Olga Kopienka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 4, s. 16-19
113. Od kierowania do emancypacji na zajęciach matematycznych w klasie trzeciej – badanie w działaniu / Barbara Dudel // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2013, nr 4, s. 86-96
114. Od zera do dziewiątki /Małgorzata Rucińska-Wrzesińska // Matematyka. – 2009, nr 5, s. 273-278
115. Ogród warzywny u progu jesieni : proponowany temat Dnia Aktywności w kl. III /Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 7, s. 33-37
116. Organizacja procesu rozwiązywania zadań tekstowych /Monika Czajkowska. – Bibliogr. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2018/2019, nr 4, s. 21-42
117. Pakiet edukacyjny „Gramy w piktogramy” – pomysł na wspieranie edukacji matematycznej dzieci i jego wykorzystanie w praktyce szkolnej / Mirosław Dąbrowski, Małgorzata Żytko // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2014, nr 1, s. 48-58
118. Papierowa matematyka / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Matematyka. – 2013, nr 1, s. 44-52
119. Pląsy Słońca i gwiazd – edukacja matematyczna / Edyta Kaczanowska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 11, s. 6-8
120. Plus – minus : materiały do realizacji podstawy programowej / Elżbieta Korczewska, Joanna Kozubek // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 7, s. 8-12
121. Pomóż mi policzyć to samemu : dzieci poznają liczby w zakresie 0-10 poprzez materiały Montessori /Anna Lewandowska-Muller // Wychowanie w Przedszkolu. – 2012, nr 3, s. 12-13
122. Poznajemy figury geometryczne /Anna Buraczewska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 4, s. 36-37
123. Proponowany zestaw zadań do sprawdzania umiejętności ucznia klasy III / Krystyna Dąbek // Modelowe Nauczanie. – 2005, nr 11, s. 57-64
124. Ręce uczą matematyki / Przemysław Bąbel // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 4, s. 43-48
125. Rola nauczyciela w kształtowaniu pojęć matematycznych /Lidia Pawelec // Nauczanie Początkowe. – 2012/2013, nr 2, s. 24-33
126. Rozwijanie umiejętności matematycznych w klasach III – wyznaczamy długości i odległości /Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2017, nr 5, s. 33-37
127. Rozwój i wykorzystanie zasady poglądowości w edukacji matematycznej dzieci /Agnieszka Bojarska-Sokołowska. – Bibliogr. // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2019, nr 1, s. 125-136
128. Siedem grzechów głównych edukacji matematycznej : czyli o tym, co utrudnia dzieciom nabywanie wiadomości i umiejętności matematycznych /Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska // Meritum. – 2009, nr 1, s. 4-14
129. Specyficzne problemy w uczeniu się matematyki : zestawienie bibliograficzne / Elżbieta Trojan // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 9, s. 22-23
130. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka / Beata Rechnio-Kołodziej // Wszystko dla Szkoły. – 2009, nr 1, s. 17-19
131. Szkolne potyczki z matematyką – czyli co o dyskalkulii każdy nauczyciel wiedzieć powinien /Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2015, nr 12, s. 18-22
132. Trzy boki i trzy kąty – to właśnie są trójkąty! : (scenariusz dla starszych przedszkolaków według Metody Dobrego Startu) / Małgorzata Barańska, Ewa Jakacja // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 11, s. 39-41
133. Tworzymy i układamy rytmy! : edukacja matematyczna dziecka w przestrzeni przedszkolnej / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 9, s. 46-47
134. Tyle samo? : materiały do realizacji podstawy programowej / Elżbieta Korczewska, Joanna Kozubek // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 8, s. 6-10
135. Ulica Figur Geometrycznych : przygotowanie do nauki matematyki / Edyta Kaczanowska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 9, s. 20-22
136. Umiejętności matematyczne dzieci sześcioletnich / Ewelina Kawiak // Chowanna. T.2 (2012), s. 215-224
137. W co się bawić? : wczesna edukacja matematyczna kluczem do sukcesu edukacyjnego dziecka /Lucyna Pacan // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 9/10, s. 57-59
138. Wczesna edukacja matematyczna w kontekstach narracyjnych i środowisku lokalnym / Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Bibliogr. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2020, nr 2, s. 54-63
139. Wiosenne zabawy z liczbami / Edyta Kaczanowska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 3, s. 20-23
140. Wspomaganie rozwoju dziecka / Krystyna Dąbek // Modelowe Nauczanie. – 2005, nr 11, s. 4-6
141. Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci / Elżbieta Trojan // Nauczanie Początkowe. – 2010/2011, nr 2, s. 102-103
142. Wydobyć matematykę w zabawie / Jerzy Nowik // NiM + TI. – 2012, nr 4, s. 13-16
143. Wypracowanie koncepcji zajęć zintegrowanych na przykładzie dnia ucznia w klasie drugiej / Urszula Trelińska // Nauczanie Początkowe. – 2007/2008, nr 4, s. 69-78
144. Wyrażenia dwumianowane. Rozwijamy zainteresowania matematyczne w ćwiczeniach praktycznych / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2018, nr 2, s. 30-32
145. Z matematyką za pan brat już od najmłodszych lat / Helena Adamczyk, Joanna Juszczak-Guca // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 7-8, s. 40-41
146. Zadania problemowe jako szansa nauczycielskiego rozpoznawania jakości myślenia matematycznego najmłodszych uczniów /Alina Kalinowska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2009, nr 2, s. 214-220
147. Zagadnienia praktyczne w początkowej edukacji matematycznej /Beata Bugajska-Jaszczołt // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 3, s. 9-18
148. Zakupy : edukacja matematyczna / Edyta Kaczanowska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 12, s. 8-10
149. Zapoznanie z klasyfikacją matematyczną na podstawie fragmentu wiersza Juliana Tuwima „Rzepka” : scenariusz zajęcia dla nauczycieli wychowania przedszkolnego z zakresu edukacji matematycznej / Joanna Mochnacz // Modelowe Nauczanie. – 2012, nr 1-2, s. 6-7
150. Zaproszenie do świata geometrii / Monika Wojteczek // Nauczanie Początkowe. – 2012/2013, nr 2, s. 44-71
151. Zegar i jego zastosowanie w edukacji matematycznej na pierwszym szczeblu kształcenia /Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2017, nr 4, s. 33-35
152. Zimowe przygody z matematyką – propozycje zadań dla klasy III / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2015, nr 12, s. 33-35
153. Zmiana sposobu myślenia o nauczaniu matematyki – zwrot ku zadaniom problemowym / Ewelina Kawiak. – Bibliogr. // Chowanna. – T. 1 (2018), s. 149-160
154. Zmiany w nauczaniu matematyki szkolnej /Zenon Krzemianowski // Nowa Szkoła. – 2010, nr 1, s. 4-8
155. Źródło błędów w edukacji matematycznej dziecka /Joanna Żądło // Nowa Szkoła. – 2009, nr 4, s. 53-58
Oprac. Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu
Aktualizacja : czerwiec 2020 r.