Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą : programy zajęć. Cz. 2 /pod redakcją naukową Ewy Grudziewskiej ; [recenzent Danuta Wosik-Kawala].Warszawa : „Difin”, 2016. – 169 s. : il. ; 24 cm.
Trudności wychowawcze, jakie napotykają nauczyciele i wychowawcy w codziennej pracy, skłaniają do stosowania skutecznych metod metod radzenia sobie z różnego rodzaju trudnościami i zaburzeniami rozwoju i zachowania. Oddziaływania socjoterapeutyczne są coraz częściej stosowane w różnego rodzaju placowkach opiekuńczo-wychowawczych. Socjoterapia jako metoda ma zastosowanie na wszystkich etapach edukacyjnych, począwszy od przedszkola, na szkołach gimnazjalnych kończąc.
W części teoretycznej znalazły się teksty odnoszące się do znaczenia diagnozy w socjoterapii wraz z przykładowymi narzędziami do jej sporządzania (Ewa Grudziewska) oraz ewaluacji w projektowaniu odziaływań o charakterze socjoterapeutycznym (Maria Łuszczyńska).
W części praktycznej zamieszczonono programy socjoterapeutyczne przeznaczone do pracy z dziećmi i młodzieżą na różnych etapach kształcenia : „Ja wśród innych” – program socjoterapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym (Elżbieta Chwałek) ; „Jestem wartościowym człowiekiem” – autorski program socjoterapeutyczny dotyczący budowania poczucia własnej wartości u dzieci w wieku 11-12 lat (Anna Łuszczak) ; „Energetyczna akcja – reakcja” – program socjoterapeutyczny wspomagający rozwój umiejętności radzenia sobie z konfliktami dla młodzieży gimnazjalnej prezentującej zachowania agresywne i autoagresywne (Anna Stania-Skalska, Ewa Stania-Tomczak).
Książka adresowana jest do pedagogów, wychowawców, nauczycieli, psychologów i socjoterapeutów, pragnących rozwinąć swoje umiejętności w pracy z dziećmi i młodzieżą, poszukujących nowych propozycji metodycznych, które wzbogaciłyby ich warsztat pracy. Porgramy zjaęć socjoterapeutycznych mogą być inspiracją w pracy pedagogów oraz psychologów i innych osób zainteresowanych podjetą problematyką.