Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym : podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli / Danuta Dobrowolska. – Kraków :”Impuls”, 2015. – 299 s. : il. ; 24 cm.
Książka ta zrodziła się z przekonania, że będzie potrzebna studentom pedagogiki wczesnoszkolnej oraz studiującym edukację wczesnoszkolną lub dokształcającym się w tym zakresie nauczycielom. Autorka zawarła w niej swoje kilkunastoletnie doświadczenia z prowadzenia przedmiotu edukacja polonistyczna w systemie kształcenia zintegrowanego na uczelni i na platformie e-learningowej.
Poradnik składa się z dwóch części Część pierwsza poświęcona kształceniu językowemu zawiera podstawy filozoficzne i pedagogiczne w edukacji wczesnoszkolnej, omówienie zgadnień dotyczących edukacji polonistycznej w systemie kształcenia zintegrowanego, planowania pracy dydaktycznej, metodyki nauki czytania i pisania, ćwiczeń w mówieniu i pisaniu jako przygotowania do tworzenia tekstów, gramatyki w programie kształcenia językowego w edukacji klas I-III, koncepcji nauczania ortografii w edukacji wczesnoszkolnej.
Część druga zawiera rozdziały omawiające współczesne lektury w edukacji wczesnoszkolnej, metodykę pracy z tekstem literackim – model strukturalistyczny, metody pozawerbalne – przekład intersemiotyczny, metody aktywizujące, ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej.
Podręcznik adresowany jest do studentów edukacji wczesnoszkolnej i początkujących nauczycieli.