Vademecum logopedyczne : podręcznik akademicki / Krystyna Błachnio. – Wyd. 5. uzup. i rozsz. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015.
Niniejszy podręcznik podejmuje problematuykę nowoczesnej logopedii w jej kształcie holistycznym na miarę potrzeb społecznych XXI wieku. Książka stanowi piąte, uzupełnione i rozszerzone kompendium interdyscyplinarnej wiedzy istotnej dla teorii i praktyki logopedycznej w służbie pacjentom od juniora do seniora.
Porusza zagadnienia diagnistyki i dydaktyki logopedycznej, profilaktyki, terapii mowy, neuropsychologii w logopedii, logopedii holistycznej. Na pracę składają się nastepujące rozdziały : Logopedia jako nauka i służba społeczna (rozdz. 1) ; Diagnostyka i dydaktyka logopedyczna (rozdz. 2) ; Nurt neuropsychologiczny w logopedii (rozdz. 3) ; Logopedia holistyczna (rozdz. 4) ; System studiowania logopedii na stacjonarnych i zaocznych kierunkach pedagogiki (rozdz. 5) ; Ludzkie zachowanie językowe w aspekcie bio-psycho-społecznym (rozdz. 6) ; Służba logopedyczna w ekologicznych kontekstach teorii i praktyki („Od juniora do seniora”) (rozdz. 7).
Adresatami publikacji są studenci i nauczyciele akademiccy. Praca zainteresuje z pewnością logopedów, psychologów, neuropsychologów, lingwistów, pedagogów, lekarzy, pracowników socjalnych, opiekunów, rodziny osób w różnym wieku z zaburzeniami mowy.