Pedagogika porównawcza : problemy, stań badań i perspektywy rozwoju / Renata Nowakowska-Siuta. – Kraków : „Impuls”, 2014.
Pedagogika porównawcza jest to subdyscyplina studiów edukacyjnych, która w ostatnim okresie rozwija się bardzo dynamicznie.
Blisko dziesięć lat mija od chwili, gdy na rynku wydawniczym ukazał się ostatni podręcznik z zakresu pedagogiki porównawczej. Tę niespodziewaną lukę znakomicie wypełnia niniejsza publikacja stanowiąca kompendium wiedzy niezbędnej nie tylko studentom pedagogiki, ale i socjologii czy polityki oświatowej. Książka daje doskonały wgląd w problematykę i metody pedagogiki porównawczej.
Na strukturę podręcznika składa się siedem rozdziałów : Podstawy teoretyczne i metodologiczne (1) ; Wybrane zagadnienia dotyczące paradygmatów edukacyjnych, struktury i funkcjonowania systemów oświatowych (2) ; Wybrane problemy edukacyjne (3) ; Aspekty organizacji pracy instytucji oświatowych (4) ; Szkolnictwo wyższe i edukacja dorosłych (5) ; Pilne zadania stojące przed europejską polityką oświatową (6) ; Perspektywy rozwoju pedagogiki porównawczej (7).
W zakończeniu pracy autorka wskazuje – jakie zadania czekają szkoły w Europie. Szkoły jako instytucje powinny być autonomiczne, o ile same potrafią się kształtować wewnątrz i na zewnątrz. Muszą świadomie i chętnie pełnić funkcję racjonalności, będąc miejscami zobowiązanymi do szacunku dla podmiotowości. Zakres i jakość treści kształcenia stanowią zasadniczą kwestię w rozwijaniu wspólnych, czyli europejskich podstaw programowych. Zadaniem szkół w Europie jest wykształcenie młodych ludzi, którzy bezpośrednio po ich ukończeniu (chodzi tu głównie o wszelkiego rodzaju szkoły zawodowe) albo po uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym chcą – i są w stanie – wykonywać rożne zadania w gospodarce, administracji państwowej i społeczeństwie obywatelskim
Praca została zaopatrzona w bogatą literaturę przedmiotu oraz indeks rzeczowy i osób.