Jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 jest wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi. Współpraca szkół z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi jest kluczowa w rozwijaniu umiejętności zawodowych uczniów. Ponadto integracja szkół z instytucjami regionalnymi oraz pracodawcami stwarza możliwości rozwoju różnorodnych form kształcenia ustawicznego. Polityka oświatowa w roku 2024/2025 ma na celu wzmocnienie tego partnerstwa, co pozwoli uczniom lepiej przygotować się do przyszłej kariery zawodowej oraz wykształcić umiejętność uczenia się przez całe życie.
Niniejsza bibliografia zawiera wybór piśmiennictwa z lat 2010-2024 i składa się z 128 opisów bibliograficznych. Została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu i baz Biblioteki Narodowej. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturami. Niektóre opisy bibliograficzne zawierają linki do baz pełnotekstowych.
Książki:
1.Aktywizacja młodzieży w warunkach zmiennej rzeczywistości społeczno-kulturalnej /redakcja naukowa Agnieszka Cybal-Michalska, Katarzyna Segiet, Klaudia Węc. – Wydanie I. – Poznań : UAM Wydawnictwo Naukowe, 2021. – 174 s. ; 24 cm.
M 221657 M 221658 (Opole)
2. Człowiek w całożyciowym rozwoju zawodowym : zarys monograficzny wzbogacony ilustracją własnych badań empirycznych / Czesław Plewka ; Politechnika Koszalińska. – Koszalin : Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, 2016. – 372 s.
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/books/1958910 [dostęp: 22.10.2025 r.]
3. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w perspektywie indywidualnych potrzeb ucznia / Małgorzata Rosalska . – Bibliogr. // W : Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli : wybrane konteksty / pod red. Jacka Pyżalskiego. – Łódź : theQ studio, 2015. – S. 207-215
M 214590 (Opole)
4. Doradztwo zawodowe : materiały edukacyjne dla klas 7–8 szkoły podstawowej / Jacek Stojanowski. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020. – 92 s.
5. Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy : debaty, szkice, refleksje polsko-ukraińskie = Osvìta dlâ majbutn’ogo u perspektivì orìêntacìï na rinok pracì : debati, zarisi, pol’s’ko-ukraïns’kì refleksìï / red. nauk. Ryszard Gerlach, Renata Tomaszewska. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017. – 484, [1] s. : il. ; 24 cm.
M 217442 (Opole)
6. Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych / red. Ewa Solarczyk-Ambrozik, Monika Christoph, Renata Konieczna-Woźniak. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020
7. Edukacja zawodowa wobec zmieniającego się rynku pracy / Anna Pogorzelska . – Bibliogr. // W : Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy / red. Ryszard Gerlach, Renata Tomaszewska-Lipiec. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017. – S. 290-319
M 217454 (Opole)
8. Efektywność zmian systemowych w sektorze szkolnictwa zawodowego po 1999 roku / Agnieszka Hauer. – Warszawa : CeDeWu, 2016. – 282 s. : il. ; 24 cm
M 64286 (Kędzierzyn-Koźle), M 218670 (Opole)
9. Kształcenie zawodowe : dylematy i perspektywy / redakcja naukowa Beata Mydłowska. – Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2019. – 268 s. : il. ; 24 cm. – (Problemy Nauk Pedagogicznych ;, t. 1 )
M 055059 (Brzeg)
10. Metoda projektu w doradztwie zawodowym : scenariusze warsztatów dla dzieci i młodzieży / Joanna Nawój-Połoczańska. – Warszawa : Difin, 2018. – 206, [1] s. : il. ; 23 cm. – (Engram )
M 65468 M 65469 (Kędzierzyn-Koźle), M 055681 (Kluczbork), M 218196 M 218248 M 218604 M 226375 (Opole)
11. Między szkołą a rynkiem pracy : doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych / Małgorzata Rosalska, Anna Wawrzonek. – Warszawa : „Difin”, 2012. – 191 s.
12. Młodzież na drodze przejścia z edukacji na rynek pracy / Agnieszka Cybal-Michalska // W : Aktywizacja młodzieży w warunkach zmiennej rzeczywistości społeczno-kulturowej / red. nauk. Agnieszka Cybal-Michalska, Katarzyna Segiet, Klaudia Węc. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021. – S. 11-21
M 221657 M 221658 (Opole)
13. Młodzież wobec wyboru profilu kształcenia i zawodu (na przykładzie licealistów z Podkarpacia) / Małgorzata Dubis. – Kraków : „Impuls”, 2011. – 203 s. : il. ; 24 cm.
C 051157 (Brzeg), M 61819 (Kędzierzyn-Koźle), M 052799 (Kluczbork), C 066182 (Nysa), M 205674 M 205675 (Opole)
14. Mobilność edukacyjna sposobem na rozwijanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy / Joanna Dąbrowska-Resiak, Mateusz Jeżowski, Michał Pachocki. – Bibliogr. // W : Kompetencje przyszłości : porozmawiajmy o kompetencjach, wyzwania współczesnej edukacji, kompetencje cyfrowe, kompetencje społeczne nauczycieli / red. Stefan M. Kwiatkowski. – Warszawa : Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2020. – S. 132-164
M 058413 (Kluczbork), M 220737 (Opole)
15. Mobilność edukacyjno-zawodowa uczniów szkół zawodowych / Wioleta Duda. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018. – 156 s. : il. ; 23 cm.
M 055157 (Brzeg), M 65016 (Kędzierzyn-Koźle), M 056706 M 056707 (Kluczbork), M 069201 M 069202 (Nysa), M 219100 M 219101 (Opole)
* Dostępne w Internecie: https://doradztwo.ore.edu.pl/mobilnosc-edukacyjno-zawodowa-uczniow-szkol-zawodowych/ [dostęp: 22.10.2025 r.]
16. Nowoczesne nauczanie / Jarosław Kordziński. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2022. – 392 s.
17. Orientacje zawodowe młodzieży z zespołów szkół zawodowych / Lucyna Myszka-Strychalska. – Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2016. – 367, [1] s.: il., wykr.; 24 cm.
18. Pokolenie Z wobec potrzeb kształtowania kompetencji adaptacyjnych do życia i pracy w ponowoczesnym świecie / Magda Kalkowska // W : Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia. T. 1, Współczesny uczeń a dydaktyka 2.0 / redakcja naukowa Marzenna Nowicka, Joanna Dziekońska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018. – S. 77-92
M 069021 (Nysa), M 217543 M 217654 M 217655 (Opole)
19. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci i młodzieży w szkołach i ośrodkach specjalnych / Barbara Górka ; [recenzent: Zdzisław Wołk]. – Warszawa : Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2015. – 128 s. : il. ; 23 cm.
M 214543 (Opole)
20. Poznajemy zawody i miejsca pracy : materiały edukacyjne rozwijające i kształtujące procesy poznawcze dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / Joanna Bladowska, Aleksandra Szakiewicz. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2020. – 56 s.
21. Praca i kariera na globalnym rynku : wyzwania i zagrożenia / Elżbieta Turska. – Warszawa : „Difin”, 2020. – 164 s.
M 65908 (Kędzierzyn-Koźle)
22. Praca i kariera w warunkach nowego millenium : implikacje dla edukacji / redakcja naukowa Renata Tomaszewska. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2020. – 230 stron : ilustracje (niektóre kolorowe) ; 24 cm.
M 221022 (Opole)
23. Praktyki wspomagane : poradnik dla uczniów szkół przysposabiających do pracy / Dorota Kosowska. — Poradnik dla uczniów szkół przysposabiających do pracy – Wydanie I. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2024. – 44 s. : il. ; 30 cm.
M 056551 (Brzeg), M 66526 (Kędzierzyn-Koźle), M 227611 (Opole)
24. Problemy nauk pedagogicznych. T.1, Kształcenie zawodowe. Dylematy i perspektywy / red. Beata Mydłowska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019. – 268 s. : il.
M 055059 (Brzeg)
25. Rynek pracy jako obszar interwencji Regionalnego Programu Operacyjnego : wpływ wybranych działań na poprawę sytuacji mieszkańców województwa opolskiego / Piotr Gibas, Krystian Heffner, Marek Korzeniowski, Brygida Solga, Teresa Sołdra-Gwiżdż ; Instytut Śląski. Opole : Instytut Śląski, 2021. — 202 strony : ilustracje ; 24 cm.
M 222331 (Opole)
26. Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy / redakcja naukowa Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak. – Poznań : UAM Wydawnictwo Naukowe, 2020. – 482 s. : il., wykr. ; 25 cm.
27. Szkoła wobec (nie) pewnej rzeczywistości zawodowej / Anita Famuła-Jurczak, Mirosław Kowalski // W : Edukacja szansą aktywizacji lokalnego rynku pracy / pod red. Urszuli Pulińskiej. – Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2010. – S. 58-67
M 205410 M 205411 (Opole)
28. Uczniowie szkół podstawowych i kształcących w zawodzie wobec swojej przyszłości edukacyjno-zawodowej / Joanna Kozielska. — Wydanie I. – Poznań : UAM Wydawnictwo Naukowe, 2021. – 393, [1] s. : il., wykr. ; 24 cm.
M 65767 (Kędzierzyn-Koźle)
29. Uwarunkowania niepokojąco niskiego poziomu kompetencji personalnych i społecznych uczniów szkół zawodowych barierą do sukcesu na rynku pracy / Bogusław Śliwerski // W : Doradztwo zawodowe w perspektywie całościowego uczenia się / red. naukowa Ewa Solarczyk-Ambroziak. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016. – S. 113-138
30. Współpraca przedsiębiorców z sektorem edukacji : raport z badań / Michał Pachocki, Agata Smolak. – Warszawa : Wydawnictwo FRSE, 2021. – 99 s. : wykr.
* Dostępne w Internecie: https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2024/06/19/0xgmpb/wspolpraca-przedsiebiorstw-z-sektorem-edukacji-onl.pdf [dostęp: 22.10.2025 r.]
31. Współpraca szkół zawodowych z pracodawcami : przykładowe rozwiązania / Paulina Zaręba [et al.]. – Warszawa : Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2013
32. Współpraca pracodawców ze szkołami zawodowymi. Teraźniejszość i przyszłość [online]
* Dostęp w Internecie: https://pliki.ore.edu.pl/WPZ_publikacje/Wspolpraca_pracodawcow_ze_szkolami_zawodowymi.pdf
33. Wykształcenie zawodowe : perspektywa systemu edukacji i rynku pracy / red. Urszula Sztanderska, Elżbieta Drogosz-Zabłocka. – Warszawa : Wydawnictwo FRSE, 2020. – 303, [1] strona : ilustracje ; 24 cm. – (Seria Naukowa ;, 9 )
M 058454 M 058455 (Kluczbork), M 069925 (Nysa), M 220759 (Opole)
34. Wzory przyszłości osobistej i zawodowej młodzieży licealnej : między tradycją a ponowoczesnością / Joanna Smyła. – Wydanie I. – Kraków : Impuls, 2022 – 475 s. : il., wykr. ; 24 cm.
M 65702 (Kędzierzyn-Koźle)
35. Zawody przyszłości : planowanie kariery w zgodzie z predyspozycjami / Agata Dutkiewicz, Dawid Misiak, Karolina Oleksa, Małgorzata Łuba, Patrycja Łuczak, Mateusz Sołtysiak. – Poznań : Forum Media Polska Sp. z o.o., 2018. – 116 s.
Artykuły w czasopismach:
36. Adaptacja społeczno-zawodowa w nowym miejscu pracy / Agata Rosińska // Doradca Zawodowy. – 2016, nr 1, s. 37-39
37. Antynomie edukacji – rynek pracy / Zdzisław Wołk // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2012, nr 1, s. 25-27
38. Aspiracje edukacyjne gimnazjalistów a współczesny rynek pracy / Michał Kwiatkowski. – Bibliogr. // Ruch Pedagogiczny. – 2015, nr 4, s. 33-42
39. Badania rynku pracy wsparciem dla kształcenia zawodowego / Elżbieta Ciepucha // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2012, nr 1, s. 93-105
40. BCU, czyli resortowe El Dorado / Piotr Skura // Głos Nauczycielski. – 2023, nr 31-32, s. 6-7
41. Branżowe centra umiejętności / Stanisław Szelewa // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 11, s. 32–35
42. Branżowe centra umiejętności szansą na kształtowanie umiejętności zawodowych / Beata Mydłowska. – Bibliogr. // Edukacja Dorosłych. – 2024, nr 1, s. 121-133
43. Co chcesz robić w przyszłości? : krótki poradnik wyboru szkoły przygotowującej do wykonywania zawodu / Ryszard Klimczewski // Refleksje. – 2023, nr 4, s. 82–83
44. Dekalog doradcy zawodowego / Jacek Żyro // Doradca Zawodowy. – 2016, nr 1, s. 22-24
45. Dobre praktyki dotyczące kształcenia zawodowego w aspekcie transgranicznego rynku pracy / Tadeusz Popowicz // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 2, s. 24-26
46. Doradca zawodowy / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 108, s. 60–62
47. Doradca zawodowy w edukacji i na rynku pracy / Marian Piekarski // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 2, s. 75–82
48. Doradztwo zawodowe / Małgorzata Klimka-Kołysko // Sygnał. – 2017, nr 1, s. 34-40
49. Doradztwo zawodowe : moduł II : świat zainteresowań, świat zawodów, świat pracy / Małgorzata Klimka-Kołysko // Sygnał. – 2017, nr 2, s. 30-37
* Zawiera propozycję scenariuszy lekcji wychowawczych z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego o strukturze modułowej dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych : 1. Zawodowe kalambury (dla klas I gimnazjum) ; 2. Zawody przeszłości (dla klas II gimnazjum) ; 3. Zawody przyszłości (dla klas III gimnazjum) ; 4. Moje zainteresowania, mój zawód (dla klas I szkoły ponadgimnazjalnej) ; 5. Zawodowi detektywi (dla klas II szkoły ponadgimnazjalnej) ; 6. Co jest jeszcze ważne? (dla klas III szkoły ponadgimnazjalnej)
50. Doradztwo zawodowe : moduł III : całożyciowy rozwój kompetencji / Małgorzata Klimka-Kołysko // Sygnał. – 2017, nr 3, s. 27-33
* Zawiera propozycję scenariuszy lekcji wychowawczych z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego o strukturze modułowej dla uczniów gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej : Po co ludziom kompetencje (dla klas I gimnazjum) ; 2. Kompetencje ważne w szkole, kompetencje ważne na rynku pracy (dla klas II gimnazjum) ; 3. Targowisko kompetencji (dla klas III gimnazjum) ; 4. Kompetencje a sukces edukacyjno-zawodowy (dla klas I szkoły ponadgimnazjalnej) ; 5. Moje kompetencje w szkole, moje kompetencje w pracy (dla klas II szkoły ponadgimnazjalnej) ; 6. Poszukiwacze kompetencji (dla klas III szkoły ponadgimnazjalnej)
51. Dostosowanie sposobów kształcenia do potrzeb rynku pracy / Karolina Szulc // TIK w Edukacji. – 2021, nr 1, s. 14–16
52. Edukacja a rynek pracy w Polsce : wybrane zagadnienia / Izabela Buchowicz // Polityka Społeczna. – 2020, nr 10, s. 2-7
53. Edukacja sukcesu / Julian Piotr Sawiński // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 1, s. 24–26
54. Edukacja zawodowa i rynek pracy w perspektywie teoretycznej / Jerzy Stochmiałek // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2012, nr 1, s. 32-36
55. Edukacja zorientowana na potrzeby człowieka funkcjonującego na współczesnym rynku pracy / Czesław Plewka // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2016, nr 4, s. 150-163
56. Filozofia edukacji zawodowej w systemie dualnym / Magdalena Mazik-Gorzelańczyk // Meritum. – 2017, nr 1, s. 42-47
57. Gimnazjaliści na rozdrożu edukacyjno-zawodowych wyborów. Cz. 2 / Joanna Kozielska // Remedium. – 2017, nr 6, s. 6-7
* Badania dotyczące planowania przyszłości edukacyjno- zawodowej przez uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
58. Informacje o zawodach – nowy zasób wiedzy integrujący rynek pracy z edukacją / Krzysztof Symela // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 2, s. 43–54
59. Jak kształcić profesjonalistów gotowych na przemysł 4.0? / Aleksandra Kozioł // TIK w Edukacji. – 2021, nr 1, s. 12–13
60. Jak organizować zajęcia doradztwa zawodowego w odpowiedzi na wyzwania nowoczesnego rynku pracy? / Małgorzata Pruś // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 129, s. 76-80
61. Kompetencje i kwalifikacje absolwentów szkół zawodowych a potrzeby pracodawców / Urszula Jeruszka // Meritum. – 2017, nr 1, s. 9–17
62. Kompetencje kluczowe w rozwoju przyszłej kariery zawodowej pokolenia Z a edukacja / Katarzyna Jagielska. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2023, nr 2, s. 25-35
63. Kompetencje polonistyczne w kreowaniu uczniowskiej drogi zawodowej : jak przygotować uczniów do wkroczenia na nowoczesny rynek pracy ? / Małgorzata Pruś // Polonistyka 2022, nr 1, s. 9-13
64. Koniec gimnazjum – moment ważnych decyzji. Jak pomóc młodzieży w wyborze drogi edukacji i pracy? / Magdalena Kamieniecka // Meritum. – 2013, nr 2, s. 40-44
* Zawiera scenariusz zajęć „Ja, czyli moje pasje”
65. Krajowy Fundusz Szkoleniowy wsparciem kształcenia ustawicznego pracodawców i pracowników / Lidia Domańska // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2022, nr 3, s. 117-131
66. Kształcenie dualne w technikum : organizacja w warunkach polskich / Adam Tomaszewski // Kwartalnik Edukacyjny. – 2018, nr 2, s. 41-55
67. Kształcenie praktyczne : dyskusja wokół zagadnienia, studium jednego przypadku / Piotr Zawada // Kwartalnik Edukacyjny. – 2018, nr 2, s. 32-40
68. Kształcenie w miejscu pracy. Orientacja nastawiona na rozwój i uczenie się / Urszula Jeruszka // Polityka Społeczna. – 2014, nr 3, s. 12–17
69. Kształcenie zawodowe a rynek pracy : jak ciągłe zmiany w oświacie wpływają na pracę nauczycieli zawodów / Paweł Pietkiewicz // Refleksje. – 2022, nr 2, s. 44–47
70. Kształtowanie kompetencji personalnych i społecznych w szkole zawodowej drogą do sukcesu na rynku pracy / Małgorzata Bartosiak // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2014, nr 4, s. 125-138
71. Kształtowanie kompetencji społecznych w obecnym systemie edukacji zawodowej oraz ich znaczenie dla funkcjonowania młodych ludzi na rynku pracy – raport z badań Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży / Jarosław Chojecki, Wojciech Pieniążek. – Wykr. // Meritum. – 2011, nr 1, s. 12-20
72. Kwalifikacje zawodowe – kluczem do sukcesu, projekt wsparcia szkolnictwa branżowego / Jolanta Religa // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 4, s. 143–155
73. Model szkoły ćwiczeń – teoria i praktyka. Cz. I / Agata Sierota // Remedium. – 2019, nr 12, s. 25–27
74. Nauczyciele kształcenia zawodowego o modelu kształcenia modułowego / Aldona Małyska, Paweł Piotrowski, Marcin Warmiński // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2015, nr 4, s. 125-133
75. Nauka uczenia się / Małgorzata Pomianowska // Dyrektor Szkoły. – 2024, nr 2, s. 49–5
76. (Nie)dostatki zasadniczej szkoły zawodowej / Ewa Sarzyńska-Mazurek, Danuta Wosik-Kawala. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2015, nr 1, s. 45-57
77. Nowa reforma oświaty – szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkolnictwa zawodowego? / Janusz Nowak // Szkoła – Zawód – Praca. – 2019, nr 17, s. 26-38
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.ukw.edu.pl/index.php/szp/article/view/542 [dostęp: 22.10.2025 r.]
78. Nowe uregulowania prawne w kształceniu zawodowym / Ewa Norkowska // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2019, nr 3, s. 47-50
79. O potrzebach rynku pracy na podstawie barometru zawodów / Anna Węglicka // Meritum. – 2017, nr 1, s. 18-23
80. Ocena jakości polskiego systemu kształcenia zawodowego z perspektywy potrzeb rynku pracy / Maciej Lis, Agata Miazga // Edukacja. – 2016, nr 1, s. 5-22
81. Ocena programu kierunków zamawianych jako narzędzie kształcenia dla rynku pracy / Gabriela Grotkowska, Leszek Wincenciak, Tomasz Gajderowicz. – Bibliogr. // Kultura i Edukacja. – 2017, nr 3, s. 198-215
82. Oczekiwania i oferta pracodawców / Łucja Orzechowska // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 2, s. 78–80
83. Organizacja kształcenia w nowych zawodach pod potrzeby pracodawców / Małgorzata Kawalec // Kwartalnik Edukacyjny. – 2018, nr 2, s. 118-122
84. Ostatni dzwonek / Ewa Winnicka // Charaktery. – 2022, nr 5, s. 14
85. Paradygmaty edukacji zawodowej w nowoczesnej gospodarce / Zdzisław Nowakowski // Kwartalnik Edukacyjny. – 2018, nr 2, s. 16-23
86. Pomoc dla młodzieży na starcie w dorosłość / Małgorzata Kazubska // Dyrektor Szkoły.- 2011, nr 11, s. 82–85
87. Pozaszkolne formy kształcenia zawodowego, czyli o szansach na dostosowanie do potrzeb rynku pracy / Stanisław Szelewa // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 3, s. 12-14
88. Pracodawcy, szkoły, współpraca / Artur Dzigański // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 23, s. 15
89. Praktyczna nauka zawodu pracowników młodocianych z perspektywy pracodawców : koszty, korzyści i ryzyka / Elżbieta Drogosz-Zabłocka, Jędrzej Stasiowski // Edukacja. – 2016, nr 2, s. 5–31
90. Problemy szkolnictwa zawodowego / Bogdan Bugdalski // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 11, s. 10–14
91. Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego / Jan Lewandowski // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2019, nr 6, s. 50-52
92. Projektowanie kwalifikacyjnych kursów zawodowych w aspekcie mobilności i sukcesu na rynku pracy / Dagmara Kowalik // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2018, nr 2, s. 136–145
93. Przygotowanie uczniów do aktywności zawodowej w dobie globalizacji / Aleksandra Kamińska. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2012, nr 7-8, s. 33-43
94. Przygotowujemy do wyzwań przyszłości / Anna Satel // Dyrektor Szkoły. – 2024, nr 2, s. 54–57
95. Przyszłość szkolnictwa zawodowego w Polsce / Barbara Baraniak // Nowa Szkoła. – 2016, nr 9, s. 10-21
96. Rola uczenia od innych w rozwoju zdolności uczenia się / Magdalena Chojnacka, Adrianna Garczyńska // Remedium. – 2021, nr 7-8, s. 29–31
97. Rozwój dualnego systemu kształcenia w polskiej przestrzeni szkolnictwa zawodowego i rynku pracy / Krzysztof Symela // Polityka Społeczna. – 2016, nr 9, s. 10-14
98. Rozwój edukacji zawodowej opartej na współpracy z pracodawcami / Bożena Zając // Przedsiębiorczość i Zarządzanie. – T. 19 (2018), z. 8, s. 75-87
* Dostępne w Internecie: https://piz.san.edu.pl/docs/e-XIX-8-3.pdf [dostęp: 22.10.2025 r.]
99. Rozwój zawodowy jako element całożyciowego rozwoju człowieka / Ryszard Gerlach // Polityka Społeczna. – 2014, nr 3, s. 3–6
100. Samodzielne konstruowanie wiedzy. Innowacje pedagogiczne jako przestrzeń do wdrażania i realizowania indywidualizacji kształcenia w szkole / Karolina Reinhard // Refleksje. – 2021, nr 1, s. 14–19
101. Spotkania z osobami wykonującymi ciekawy zawód / Maria Klaban // Biblioteka w Szkole. – 2018, nr 1, s. 26–27
102. Standardy kompetencji zawodowych w aktywizacji rynku pracy / Henryk Bednarczyk, Ireneusz Woźniak. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2013, nr 4, s. 42-59
103. Szkolne zawodoznawstwo / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 10, dod. Niezbędnik Dyrektora Szkoły, s. 80–82
104. Szkoła a rynek pracy / Katarzyna Skoliomowska // Sygnał. – 2019, nr 8, s. 41-43
105. Szkoła jako lokalne centrum doradztwa / Marta Wrzosek // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 11, s. 74–78
106. Transfer wiedzy z branży do szkół / Leszek Morąg // Nauczyciel i Szkoła. – 2013, nr 9, s. 15-19
107. Trzy spojrzenia na kompetencje przyszłości / Katarzyna Lorenc // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 11, s. 79–82
108. Tworzenie Centrów Kształcenia Zawodowego / Agata Piszko // Dyrektor Szkoły. – 2019,nr 4, s. 40–42
109. Tworzenie nowych zawodów – doświadczenia i wyzwania : raport specjalny / Andrzej Rembowski, Anna Świdurska // My Zawodowcy : kształcenie zawodowe, rynek pracy, kariera. – 2017, nr 3, s. 30-37
110. Uczniowie cudzoziemscy w szkolnictwie zawodowym jako szansa dla rynku pracy aglomeracji poznańskiej / Magdalena Głowacka [et al.] // Polityka Społeczna. – 2023, nr 9, s. 25-34
111. Umiejętności dla rynku pracy jutra / Jan Fazlagić // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 10, s. 28–31
112. Upodmiotowić ucznia w „szkole umiejętności XXI wieku” przygotowując go na cyfrową przyszłość oraz cyfrowy rynek pracy / Tomasz Łukawski // Edukacja i Dialog. – 2017, nr 1-2, s. 9-12
113. Uwarunkowania współczesnego rynku pracy w Polsce / Wiesław Tomczyk. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2016, nr 1, s. 30-38
114. W jaki sposób nauczyciel matematyki może wspierać ucznia w jego strefie najbliższego rozwoju? / Tomasz Szwed // Matematyka. – 2022, nr 2, s. 32–34
115. W poszukiwaniu szerszego modelu przygotowania młodzieży do wyzwań dorosłości / Krzysztof Linowski // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2013, nr 4, s. 114-131
116. Ważne zmiany w szkolnictwie zawodowym / Bogusława Wojtczak // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 8, s. 39–44
117. Wpływ szkoły na sukces życiowy / Andrzej Pieńkowski. – Bibliogr. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 11, dod. „Niezbędnik Dyrektora Szkoły”, s. 70-73
118. Wsparcie coacha w procesie rozwoju zawodowego / Anna Piętoń // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2017, nr 1, s. 147–157
119. Wspieranie osiągania efektów uczenia się z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w kształceniu zawodowym / Jacek Stańdo // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2022, nr 2, s. 67-81
120. Współpraca pracodawców ze szkołami prowadzącymi kształcenie w zawodach szkolnictwa branżowego w Wielkopolsce Wschodniej / Andrzej Budny [et al.] // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2023, nr 2, s. 86-101
* Dostępne w Internecie: https://www.journalssystem.com/eud/Wspolpraca-pracodawcow-ze-szkolami-prowadzacymi-ksztalcenie-w-zawodach-szkolnictwa,185066,0,1.html [dostęp: 22.10.2025 r.]
121. Współpraca szkół zawodowych ze środowiskiem biznesu : od teorii do dobrej praktyki / Aleksandra Kulpa-Puczyńska // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2012, nr 4, s. 77–86
122. Wynagradzanie pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego / Izabela Jakubowska // Polityka Społeczna. – 2017, nr 9, s. 18-22
123. Zawodowcy na start! Wspieranie ucznia w planowaniu i realizacji kariery zawodowej / Agnieszka Kacała // Refleksje. – 2021, nr 1, s. 4–5
124. Zawody priorytetowe dla szkolnictwa zawodowego : wykorzystanie danych o ofertach pracy i bezrobotnych / Piotr Maleszyk // Polityka Społeczna. – 2017, nr 4, s. 20-27
125. Zintegrowany System Kwalifikacji – implikacje dla szkolnictwa zawodowego oraz doskonalenia nauczycieli / Krzysztof Symela // Meritum. – 2017, nr 1, s. 29–36
126. Zintegrowany system kwalifikacji – narzędzie łączące edukację z rynkiem pracy / Katarzyna Trawińska-Konador // Polityka Społeczna. – 2020, nr 10, s. 8-12
127. Zmiany w szkolnictwie branżowym / Ewa Norkowska // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2019, nr 7, s. 42–46
128. Żeby zawód nie zawiódł / Ela Binswanger // Edukacja i Dialog. – 2014, nr 5-6, s. 56-
Netografia:
Doradztwo zawodowe – postaw na przyszłość (ORE)
Kształcenie zawodowe – materiały (ZPE)
Zmiany w kształceniu zawodowym od 2019 r. – ulotka
Zob też: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole
Oprac. Iwona Kowalska
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu















