Nauczyciel wspomagający

Zestawienie bibliograficzne w wyborze „Nauczyciel wspomagający” gromadzi piśmiennictwo z lat 2012-2024 i zawiera 31 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Bibliografia adresowana jest do szerokiego grona nauczycieli, przede wszystkim wspomagających, a także studentów pedagogiki specjalnej.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

Książki:

1. Funkcjonowanie pomocy nauczyciela w pracy z uczniami autystycznymi na przykładzie Zespołu Szkół Specjalnych w Krapkowicach / Joanna Gil // W : Centralny i lokalny wymiar reformowania szkoły / pod red. Zenona Jasińskiego i Franciszka Antoniego Marka ; Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. – Opole ; Kraków : Petrus, 2021. – S. 113-130

2. Młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w czasie pandemii COVID-19 : wyzwania dla nauczycieli wspomagających / Iwona Maciejewska // W : Sukces życiowy w warunkach dystansu społecznego / red. nauk. Tomasz Łączek. – Warszawa : Difin, 2021. – S. 233-244
M 055658 (Brzeg), M 063839 (Kluczbork), M 227126 (Opole)

3. Nauczyciel wspomagający – jego rola w procesie edukacyjno-wychowawczym dzieci ze specjalnymi potrzebami w nauce / Karolina Karbownik // W : Uczeń niepełnosprawny w klasie szkolnej : teorie, doświadczenie, idee / red. Magdalena Malik, Tomasz Hanejko, Adam Marcinkiewicz ; Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego. – Warszawa : Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, 2014. – S. 55-73

4. Nauczyciel wspomagający w obliczu wyzwania jakim jest autyzm i zespół Aspergera / Urszula Szwajda // W : Przyszłość edukacji – edukacja przyszłości / red. nauk. Wojciech Welskop ; [Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu]. – Łódź : Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, 2014. – S. 147-153

5. Nauczyciel wspomagający w szkole, przedszkolu, ośrodku / [autorzy: Małgorzata Celuch, Marzenna Czarnocka]. – Stan prawny styczeń 2024 r. – Warszawa : Wiedza i Praktyka sp. z o.o., 2024. – 179 s. ; 24 cm.
M 056124 M 056409 (Brzeg), M 66126 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 063771 (Kluczbork), M 227071 (Opole)

6. Pomocnik nauczyciela wspomagającego : dokumentacja, wskazówki, karty pracy / Małgorzata Leduchowska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2024. – 51 s. : i. ; 30 cm.
M 056550 (Brzeg), M 66351 KK (Kędzierzyn-Koźle)

7. Rola nauczyciela wspomagającego uczniów z zaburzeniami autystycznymi z perspektywy doświadczeń nauczycieli / Anna Zamkowska // W : Kształcenie nauczycieli do funkcjonowania w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej : teoria i praktyka / pod red. Elżbiety Sałaty i Justyny Bojanowicz. – Radom : Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego, cop. © 2017. – S. 201-212

8. Odpowiedzialność nauczyciela w pracy z uczniem trudnym wychowawczo / Beata Cieśleńska // W : Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej / red. nauk. Beata Cieśleńska, Ewa Wiśniewska. – Płock : Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, 2020. – S. 123-134

9. Postawy etyczno-zawodowe nauczycieli wobec uczniów ze spektrum autyzmu / Marian Zdzisław Stepulak // W : Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej / red. nauk. Beata Cieśleńska, Ewa Wiśniewska. – Płock : Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, 2020. – S. 135-150

10. Rzeczywistość szkolna ucznia niepełnosprawnego i jego nauczyciela w edukacji integracyjnej / Danuta Apanel. – Bibliogr. // W : Codzienność szkoły : uczeń = The everyday life at school : the apprentice / pod red. Ewy Bochnio, Inetty Nowosad, Mirosława J. Szymańskiego. – Kraków : „Impuls”, 2014. – S. 245-257
M 63072 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 212572 M 212579 M 212580 (Opole)

11. Sposoby radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli współorganizujących kształcenie w szkołach podstawowych / Regina Korzeniowska // W : Psychologia i seksuologia – wybrane aspekty / red. Paulina Szymczyk, Ewelina Chodźko. – Lublin : Wydawnictwo Naukowe Tygiel sp. z o.o., 2021. – S. 23-36

12. Współpraca nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej z nauczycielem wspomagającym w klasie integracyjnej / Olga Zamecka-Zalas // W : Inkluzja a integracja w edukacji / red. nauk. Mariya Leshchenko, Katarzyna Szymczyk. – Piotrków Trybunalski ; Kielce : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2021. – S. 195-214

13. Wsparcie uczniów z niepełnosprawnościami uczęszczających do szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz ich nauczycieli przez tzw. dodatkowe osoby dorosłe : założenia wynikające z przepisów prawa oświatowego a szkolna rzeczywistość / Monika Gołubiew-Konieczna // W : (Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami i o zróżnicowanych potrzebach : kontrowersje – wyzwania – konsekwencje zaniechań / red. nauk. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2024. – S. 51-70
* Dostępne w Internecie: https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/dlibra/publication/91538/edition/82181/content [dostęp: 29.07.2025 r.]

14. Współdziałanie nauczyciela wiodącego i wspomagającego w klasie integracyjnej w edukacji wczesnoszkolnej / Lidia Grażyna Zielkowska // W : Szkoła, nauczyciel, uczeń w przestrzeni edukacyjnej = School, teacher, student in educational space / red. nauk. Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Stepaniuk, Aleksandra Szczygieł. – Warszawa : Difin, 2020. – S. 85-97
M 055345 (Brzeg)

Artykuły w czasopismach:

15. „As a Shadow” – the experiences of a support teacher of students with autism spectrum disorders (ASD) = „Ja jako cień” – doświadczenia nauczyciela współorganizującego kształcenie ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) / Danuta Kądziołka // Horyzonty Wychowania. – Vol. 23, nr 68 (2024), s. 109-121
* Dostępne w Internecie: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2598 [dostęp: 28.07.2025 r.]

16. Dobra relacja w diadzie : nauczyciel wspierający a nauczyciel przedmiotu / Marta Skrzypczak Wojtanek // Sygnał. – 2020, nr 3, s. 21-23

17. Energia ze zmiany : z Reginą Kot, nauczycielem wspomagającym z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borku Wielkopolskim, Nominowaną do tytułu Nauczyciel Roku 2018, rozmawia Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2019, nr 20, s. 14

18. Jak przygotować szkołę do pracy z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną / Aneta Skarus // Sygnał. – 2019, nr 13 [właśc. nr 2], s. 44-47

19. Narażenie na agresję rówieśniczą niepełnosprawnych uczniów szkół integracyjnych w relacjach nauczycieli wspomagających / Piotr Plichta, Magdalena Olempska-Wysocka // Studia Edukacyjne. – Nr 28 (2013), s. 169-189
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/53dd6f04-7aed-425b-8551-bf9407859f75/content [dostęp: 28.07.2025 r.]

20. Nauczyciel ucznia z niepełnosprawnością : rozwój kompetencji zawodowych / Jolanta Lipińska-Lokś. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2018, nr 1, s. 118-130
* Dostępne w Internecie: https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2018/1/11_1_2018.pdf [dostęp: 28.07.2025 r.]

21. Nauczyciel wspomagający / Joanna Wrona // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 8, s. 51-53

22. Nauczyciel wspomagający: przepisy są, pieniędzy brak / Paulina Gumowska // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 12, s. 51-52

23. Nauczyciel wspomagający w przedszkolu : zasady zatrudniania / Marcin Majchrzak // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2023, nr 7, s. 9-13

24. Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasie / Magdalena Smoleń-Kowalska // Kwartalnik Edukacyjny. – 2022, nr 1/2, s. 84-89

25. Niezwykły uczeń w szkolnej rzeczywistości / Janusz Puchałka, Jolanta Szwiec-Kolanko // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2021, nr 19, s. 30-37

26. Proces integracji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we wczesnej edukacji – case studies / Magdalena Pietruszka // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2020/2021, nr 16, s. 35-39
* Dostępne w Internecie: https://terapiaspecjalna.pl/artykul/proces-integracji-dzieci-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi-we-wczesnej-edukacji-case-studies [dostęp: 28.07.2025 r.]

27. Rola i znaczenie nauczyciela wspomagającego w procesie terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Kamila Soszyńska // Student Niepełnosprawny. – 2021, z. 14, s. 39-65
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2096206 [dostęp: 28.07.2025 r.]

28. Trudności i sukcesy nauczycielki wspomagającej ucznia z orzeczeniem autyzmu w narracji autoetnograficznej / Karolina Puda. – Bibliogr. // Zeszyty Naukowe Collegium Witelona. – 2022, nr 2, s. 57-71
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/30145238 [dostęp: 28.07.2025 r.]

29. Wspomagający w arkuszu / Teresa Konarska // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 22, dod. „Bliżej prawa”, s. 2
* Zatrudnienie i kompetencje nauczyciela wspomagającego

30. Wykrzyczeć nasze emocje / z Aldoną Rumińską-Szalską, Nauczycielem Jutr@ 2022, nauczycielem wspomagającym w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 im. Ludwiki Wawrzyńskiej w Krakowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak // Głos Nauczycielski. – 2023, nr 27/28, s. 17

31. Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego / Michał Łyszczarz // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 12, s. 47-50

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

Udostepnij:

ZASOBY CYFROWE

Współpraca

Przewiń do góry Przejdź do treści