Uczeń niepełnosprawny w szkole
Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Przepisy prawa nie definiują pojęcia niepełnosprawności uczniów. Natomiast wskazują dla jakich dzieci i młodzieży tworzy się szkoły specjalne, bądź oddziały specjalne w szkołach ogólnodostępnych oraz w szkołach integracyjnych (wszystkie oddziały integracyjne). Dzieci takie posiadają orzeczenie o niepełnosprawności i potrzebie kształcenia specjalnego.
Zestawienie Bibliograficzne w wyborze Uczeń niepełnosprawny w szkole zawiera 83 pozycje wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism za lata 2010-2014. W zrębie głównym zastosowano układ alfabetyczny oraz numerację ciągłą. Pod opisem umieszczono sygnaturę odsyłającą do danej pozycji.
Opis bibliograficzny sporządzono na podstawie elektronicznych baz danych zbiorów znajdujących się w Bibliotece Pedagogicznej w Opolu i jej Filiach oraz elektronicznych baz danych Biblioteki Narodowej.
Ze względu na istotę tematu w bibliografii uwzględniono również publikacje z lat wcześniejszych.
Wydawnictwa zwarte:
1.Dziecko niepełnosprawne jego rodzina i edukacja / Kazimierz Jacek Zabłocki.- Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1999. -237 s. ; 20 cm.
Sygn. 59589 C Nysa, M 189727,C 183763 Opole,M 048196 Brzeg, M 57162,C 57299 Kędzierzyn-Koźle
2.Dziecko niepełnosprawne w rodzinie i szkole / red. Elżbieta Maria Minczakiewicz.- Kraków: „Impuls”, 2002. – 179, [1] s. ; 24 cm.
3.Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym / Tadeusz Gałkowski.- Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995.-271,[1] s. : wykr. ; 21 cm.
Sygn. 57276 C Nysa, M 174180, M 174181,M 174182, M 174183, C 174146 Opole, M 047357,M 047325 Brzeg,M 55173 Kędzierzyn-Koźle,M 048463,C 048435 Kluczbork
4.Język migowy w szkole i internacie / Izabela Prałat- Pyrzewska, Jadwiga Bajewska.- Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994 – 244 s. : rys. ; 21 cm.
Sygn. 56551 C Nysa,M 170147,M 170148 Opole,M 046655 Brzeg,M 54573 Kędzierzyn-Koźle. C 047959 Kluczbork
5.Mój uczeń nie słyszy: poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych / Urszula Buryn [et al.].- Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001. –117,[4] s. : faks., rys. ; 24 cm.
Sygn. 60119 C, 60201, 60202, 60203 Nysa, M 183106,M 183107,M 183108, M 183104,M 188388,M 183105 Opole,M 048454 Brzeg,M 57788,M 57823,M 57824,M 57822 Kędzierzyn-Koźle,M 050069,M 050071,M 050070,C 050055 Kluczbork
6.Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo: mój elementarz / O. Ivar Lovaas.- Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1993. -298,[1] s. : rys, 1 wykr. ; 24 cm.
Sygn. 55630 C, 55631 Nysa, M 167640, M 167641, C 167614 Opole,M 046288 Brzeg,M 54260,M 54261 Kędzierzyn-Koźle, M 048354, C 047719 Kluczbork
7.Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami) / Elżbieta Zawadzka-Bartnik. Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010.-273 s. ; 24 cm
Sygn. C 205131 Opole
8.Powodzenia szkolne w klasie I dzieci niedosłyszących / Maria Dubczyńska.- Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.-159, [1] s. ; 20 cm.
Sygn. 57974 C, 57975 Nysa
9.Poznanie ucznia szkoły specjalnej: wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja / Joanna Głodkowska.- Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999.-295 s. : wykr. ; 21 cm.
Sygn. 59729 Nysa, M 54437 Kędzierzyn-Koźle
10.Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Katarzyna Parys.- Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013, 335 s. : il. ; 24 cm.
Sygn. M 211749 Opole
11.Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych w szkole podstawowej / Agnieszka Nowicka.- Kraków: „Impuls”, 2001. – 223, [1] s. ; 24 cm.
Sygn.63904 Nysa, M 194980,M 208621,M 182627 Opole, M 58257 Kędzierzyn- Koźle
12.Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi: praca zbiorowa / pod red. Stanisława Jakubowskiego.- Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001. -336 s. : fot. ; 24 cm.
Sygn. 60205 C Nysa, M 182978,M 183098,M 183100,M 183099 Opole, M 048444 Brzeg, M 57787 Kędzierzyn-Koźle,M 050072, C 050057 Kluczbork
13.Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych: praca zbiorowa / pod red. Grażyny Tkaczyk, Teresy Serafin.- Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001. – 251 s. : rys .kolor. ; 24 cm.
Sygn. 60117 C, 60204 Nysa, M 183102,M 183103, M 183101, C 182979 Opole, M 048445 Brzeg, M 57825, C 57786 Kędzierzyn-Koźle,M 050073, C 050058 Kluczbork
14.Razem w pełni sprawni : dlaczego trzeba i jak można rozmawiać w szkole o niepełnosprawności / pod red. Małgorzaty Gębickiej- Zdanewicz i Hanny Darian. Wrocław ; Warszawa : Fundacja „Promyk Słońca”, 2012. – 474 s. : il. ; 24 cm.
15.Słyszę-ale nie wszystko: dziewczęta i chłopcy z uszkodzonym słuchem w szkołach masowych / Rene Jacob Műller.- Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997. -247,[1] s. : rys.,wykr. ; 21 cm.
Sygn. 58378 Nysa, M 178675, C 178408 Opole
16.Szkoła dla wszystkich : uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej / pod red. Jadwigi Boguckiej i Danuty Al-Khamisy. -Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2009,64 s. : il. ; 23 cm.
17.Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły / pod red. Zenona Gajdzicy, Jerzego Rottermunda, Anny Klinik.- Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2008, 149, [3] s. : il. ; 24 cm.
Sygn.M 199122 Opole, M 050182 Brzeg
18.Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej : pomoc psychologiczno-pedagogiczna, formy i metody pracy : konferencja, Centrum Kongresowe Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 10 października, 2011 r. : materiały konferencyjne. Wrocław : Oddział Fundacji „Promyk Słońca”, 2011. – 88, [1] s. : il. ; 24 cm.
19.Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej; poradnik dla nauczycieli / Aleksandra Maciarz; [współaut. Cz. Szczegółowej Elżbieta Kaźmierska et al.].- Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992.-211,[1] s. ;21 cm.
Sygn. 55110 C Nysa, M 165994,M 165995, M 165996,M 165335, C 165303 Opole, M 045746 Brzeg, M 53736 Kędzierzyn-Koźle, M 047166, C 047165 Kluczbork
20.Współtworzenie: zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo / Jadwiga Garda-Łukaszewska, Tomasz Szperkowski.- Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997.-167,[1]s. : il.kolor.,fot. ; 22 cm.
Sygn. 58020 C Nysa, M 180016, C 178639 Opole,M 052047 Brzeg,M 60602 Kędzierzyn-Koźle
Artykuły z czasopism:
21.Bajki o Królewnie Śnieżce- francuski sposób przygotowania niewidomych dzieci do czytania i pisania pismem Brailleá / Małgorzata Paplińska // Szkoła Specjalna.- 2007, nr 1, s. 55-59
22.Dziecko z niepełnosprawnością ruchową i sprzężoną w szkole / Magdalena Grochowska-Popławska // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 10, s. 54-5
23.Czynniki psychofizyczne warunkujące osiągnięcia szkolne uczniów z wadą słuchu / Beata Boksa . – Bibliogr. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 1, s. 40-44
24.Czytanie ze zrozumieniem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na przykładzie pracy w klasie V i VI ZSS w Białej Podlaskiej / Joanna Hackiewicz, Dorota Tomczyszyn // Szkoła Specjalna. – 2012, nr 5, s. 367-372
25.Dla nich dostosuje się egzaminy / Iwona Kłopocka // Nowa Trybuna Opolska. – 2014, nr 16, dod. „Integracja bez barier”, s. IV
26.Drama dla osób niepełnosprawnych / Karina Szafrańska.-Bibliogr.// Kultura i Edukacja. -2012, nr 2, s. 46-69
27.Dwujęzyczne nauczanie głuchych w Polsce / Małgorzata Czajkowska- Kisil // Szkoła Specjalna.- 2006, nr 4, s. 265-275
28.Dzieci z porażeniem mózgowym w szkole masowej / Renata Rożyńska // Nowa Szkoła.- 2002, nr 1, s. 57-59
29.E-podręcznik dostępny dla wszystkich / Krzysztof Wojewodzic // Edukacja i Dialog. -2013, nr 11/12, s. 66-68
30.Edukacja dzieci z zespołem Downa / Magdalena Rzepa // Remedium.- 2007, nr 2/3, s. 56-57
31.Edukacja teatralna jako metoda edukacyjna wpływająca na inicjację kulturalną uczniów /Kalina Makowska.-Bibliogr.//Szkoła Specjalna.-2012, nr 4, s. 280-292
32.Egzamin gimnazjalny 2012 dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
O jawnych i ukrytych sposobach myślenia osób zaangażowanych we wdrażanie zmian / Sławomira Sadowska.- Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 5, s. 325-343
33.Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na tle uczniów sprawnych intelektualnie – znaczenie formy kształcenia i płci /Grzegorz Szumski, Maciej Karwowski . – Bibliogr. // Ruch Pedagogiczny. – 2012, nr 3, s. 33-55
34.I gdzie te równe szanse? / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2012, nr 42, s. 6
35.Inny w szkole / Barbara Pietkiewicz // Polityka. – 2014, nr 43, s. 30-32
36.Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z obustronnym niedosłuchem / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 27, s. 34-36
37.Integracja wielowymiarowa uczniów z niepełnosprawnością / Aneta Paszkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 3, s. 27-34
38.Integracja zaczyna się w sercu człowieka / Lidia Parda, Bogumiła Przytuła // Meritum. – 2011, nr 1, dod. „Oświata Mazowiecka”, nr 2, s. 22-24
39.Jak w polskich szkołach funkcjonują uczniowie niepełnosprawni intelektualnie / Lidia Klaro-Celej // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 5, s. 56-58
40.Klasy integrujące – dobrym rozwiązaniem /Elżbieta Bocheńska, Elżbieta Zborowska// Meritum. – 2011, nr 1, s. 58-63
41.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkole ogólnodostępnej / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny.- 2013, nr 54, s. 50-53
42.Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole przysposabiającej do pracy / Monika Gazdulska // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 3, s. 208-216
43.Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Cz. 1 / Barbara Marcinkowska // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 3, s. 215-223
44.Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Cz. 2 / Barbara Marcinkowska . -Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 4, s. 296-302
45.Kształcenie ruchowe uczniów z niepełnosprawnością intelektualną / Ewa Puszczałowska- Lizis // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2012, nr 1, s. 26-30
46.Metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym uczniów niepełnosprawnych intelektualnie / Monika Gęga // Nowa Szkoła. – 2013, nr 4, s. 31-33
47.Metody pracy lekcyjnej z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 59, s. 17-20
48.Mieszkanie treningowe i kawiarenka w szkole specjalnej : czy to możliwe w dobie współczesnej edukacji? / Barbara Grzyb, Beata Rączka Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 1, s. 50-55
49.Muzykoterapia w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością wzrokową na podstawie zajęć prowadzonych w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Laskach / Marlena Kilian,Małgorzata Cichocka.-// Szkoła Specjalna.- 2012, nr 3, s. 184-196
50.Nauczanie indywidualne jako czynnik rozwoju gimnazjalisty : studium przypadku – wstępna prezentacja wyników badań / Krzysztof Przybylski // Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 12, s. 19-22
51.Nauczyciele szkoły ogólnodostępnej o swoim przygotowaniu do pracy z uczniem niepełnosprawnym w kontekście przemian pierwszej dekady XXI wieku / Zenon Gajdzica // Chowanna. – T. 2 (2013), s. 263-273
52.Normy/reguły społeczne w opiniach uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i w normie intelektualnej : zarys problemu / Danuta Jankowska . – Wykr. – Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2014, nr 2, s. 111-121
53.O integracji-czyli miłość odmienna przez przypadki / Magdalena Teresa Reczulska //Życie Szkoły.- 2010, nr 10, s. 22-29
54.Osoby zdolne z niepełnosprawnością wyzwaniem dla pedagogiki specjalnej / Anna Zamkowska.- Bibliogr. // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2013, nr 2, s. 27-45
55.Podręcznik w tradycyjnie ujętym procesie kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – na marginesie dyskusji o nowym powszechnym i jednolitym elementarzu / Zenon Gajdzica.-Bibliogr. // Szkoła Specjalna.-2014, nr 4, s. 277-284
56.Podręczniki specjalne / Helena Siwek . – Bibliogr. // Matematyka. – 2012, nr 6, s. 12-23
57.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole po nowemu / Jan Lewandowski// Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 27, s. 46-51
58.Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: szkoła dla dziecka z niepełnosprawnością / Anna Piekarska // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 27, s. 4-7
59.Przestrzeń w edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku / Kornelia Czerwińska.Bibliogr.// Szkoła Specjalna.-2014, nr 4, s. 262-269
60.Przywrócić sprawność : zajęcia rewalidacyjne w szkole ogólnodostępnej / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2012, nr 44, s. 15-18
61.Quo vadis szkolnictwo specjalne? / Marzenna Zaorska . – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 12, s. 4-9
62.Realizacja obowiązku szkolnego przez dzieci niewidome i słabowidzące ze sprzężoną niepełnosprawnością / Paulina Zawadzka // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 1, s. 42-50
63.Rozważania o integracji / Wanda Agnieszka Jabłońska // Meritum. – 2011, nr 1, s. 8-11
64.Rozważania o skutecznej współpracy z rodzicami niepełnosprawnych uczniów / Katarzyna Szymańska, Bożena Świderska //Meritum.- 2011, nr 2, s. 7-9
65.Schemat indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 27, s. 32-33
66.Słyszący nauczyciel a świat i kultura niesłyszącego ucznia /Anna Dyjak // Nauczanie Początkowe.- 2011/2012, nr 3, s. 33-40
67.System wartości młodzieży szkół integracyjnych / Justyna Fiedorczuk, Irena Fiedorczuk . -Streszcz. ang. – Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 1, s. 17-25
68.Świadomość emocji uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych / Alicja Opatowska, Tadeusz Gałkowski.- Bibliogr. // Szkoła Specjalna.-2010, nr 5, s. 334-345
69.Tacy sami, a ściana między nami… / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2012, nr 43, s. 16-18
70.Terapia integracji sensorycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Ewa Puszczałowska-Lizis // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne.-2012, nr 11, s. 16-20
71.Uczeń słabowidzący w szkole / Małgorzata Sobocińska . – Bibliogr. // Dyrektor Szkoły. -2012, nr 11, s. 56-59
72.Uczeń z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności intelektualnej w polskiej szkole / Lidia Klaro-Celej // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 6, s. 53-56
73.Uczniowie z problemami intelektualnymi w szkole masowej / Mirosława Suchocka / Dyrektor Szkoły.- 2011, nr 11, s. 23-26
74.Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : integracja edukacyjna procesem złożonym i trudnym / Joanna Głodkowska.-Streszcz. ang. -Bibliogr.//Szkoła Specjalna.- 2013, nr 1, s. 5-16
75.Uwarunkowania integracji społecznej uczniów niewidomych w grupie rówieśniczej / Zdzisław Kazanowski // Szkoła Specjalna.-2010, nr 1, s. 20-33
76.W stronę integracji – rozwój kształcenia specjalnego w Holandii / Beata Papuda . -Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2014, nr 3, s. 202-213
77.Włączanie po polsku / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2013, nr 9, s. 11
78.Współpraca z rodzicami wyznacznikiem sukcesów dziecka / Kinga Rusin // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 27, s. 20-23
79.Wydłużenie etapu edukacyjnego / Maria Pecyna // Głos Pedagogiczny. – 2012, nr 43, s. 51-53
80.Wyniki programu „Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w oparciu o rozwój sensomotoryczny”. Cz. 2 / Klaudia Piotrowska-Madej, Agnieszka Żychowicz.- Tab., wykr. – Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2014, nr 2, s. 122-134
81.Wyuczona bezradność intelektualna oraz umiejscowienie poczucia kontroli nad ocenami szkolnymi u młodzieży gimnazjalnej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Agnieszka Fusińska . – Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 4, s. 283-295
82.Zabawy integracyjne : na lekcji wychowania fizycznego / Piotr Winczewski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne.- 2012, nr 10, s. 27-31
83.Zastosowanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w pracy z dzieckiem z autyzmem – z doświadczeń młodego nauczyciela / Magdalena Cychowska.- Bibliogr. // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 5, s. 375-379
Oprac. Barbara Ciesielska
PBW Filia w Nysie