Humor to zjawisko społeczne ważne dla pedagoga. Zachodzi w relacjach interpersonalnych wymagających specyficznej organizacji aktu komunikacyjnego: specjalnego kodowania znaczeń (za pośrednictwem swoistych środków wywoływania śmiechu); przekazywania ich w grze słowem, ciałem, kostiumem, rekwizytem, sytuacją; indywidualnego odkrywania ukrytych subtelności (znaczeń); reakcji śmiechu wywołanej odczytaniem ukrytego znaczenia; refleksji nad powodem śmiechu. Humor spełnia wielorakie funkcje społeczne, poznawcze, twórcze, wychowawcze i inne. (Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 2, Warszawa 2003, s. 275)
Niniejsze zestawienie bibliograficzne „Humor w edukacji”, liczące 71 opisów bibliograficznych, obejmuje wybór literatury dotyczącej następujących zagadnień: roli humoru w pracy dydaktyczno-wychowawczej (wykorzystania anegdot, dowcipów i żartów w nauczaniu); kultury śmiechu; stylów poczucia humoru nauczycieli i uczniów.
Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturami. Niektóre opisy bibliograficzne zawierają linki do baz pełnotekstowych.
Książki:
1. Anegdota, dowcip, kawał jako źródła edukacji o Polsce Ludowej / Marek Białokur // W : Polska Ludowa w edukacji historycznej / pod red. Macieja Fica. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019. – S. 13-26
2. Badanie humoru w kontekście diagnozy wypalenia zawodowego wśród nauczycieli – rola poczucia stresu w pracy / Agnieszka Kruczek // W : Wybrane zagadnienia z psychologicznej diagnozy klinicznej. T. 1 / red. nauk. Małgorzata Anna Basińska, Izabela Grzankowska. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2020. – S. 79-101
3. Humor i przełamywanie stereotypów w szkolnej edukacji polonistycznej / Wioletta Kozak // W : Humor w kulturze i edukacji / red. Ewa Dunaj, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – S. 265-278
4. Humor i śmiech w edukacji / Anna Zadęcka-Cekiera // W : Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych / pod red. nauk. Krzysztofa Kraszewskiego i Ingrid Paśko. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. – S. 391-397
* Dostępne w Internecie: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/12653/pm758–21–zadecka-cekiera–humor-i-smiech.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 24.05.2024 r.]
5. Humor w dyskursie dydaktycznym / Romualda Piętkowa. – Bibliogr. // W : Świat humoru / red. Stanisław Gajda, Dorota Brzozowska. – Opole Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2000. – S. 331-338
M 189231 (Opole)
6. Humor w działaniach dydaktycznych studentów realizujących praktyki pedagogiczne / Iwona Morawska // W : Humor w kulturze i edukacji / red. Ewa Dunaj, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – S. 153-165
7. Humor w edukacyjnych grach planszowych / Artur Górecki // W : Kultury śmiechu a edukacja / pod red. Przemysława Pawła Grzybowskiego, Katarzyny Marszałek. – Kraków : Impuls, 2023. – S. 159-168
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/8087/Gorecki_Humor_w_edukacyjnych_grach_planszowych.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 24.05.2024 r.]
8. Humor w kulturze i edukacji / red. Ewa Dunaj, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – 301 s. : il. kolor. ; 24 cm.
9. Humor w podręcznikach szkolnych / Anna Zadęcka-Cekiera // W : Wizja świata – wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / red. nauk. Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevič-Buś. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. – S. 88-96
* Dostępne w Internecie: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/12837/pm783–06–cekiera-zadecka–humor-w-podrecznikach.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 24.05.2024 r.]
10. Humor w wypowiedziach pisemnych uczniów klas II i III szkoły podstawowej / Anna Zadęcka-Cekiera // W : Dziecko i nauczyciel w procesie poznania i działania / red. nauk. Krzysztof Kraszewski, Barbara Nawolska. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. – S. 30-42
11. Kultury śmiechu a edukacja / pod red. Przemysława Pawła Grzybowskiego, Katarzyny Marszałek. – Kraków : Impuls, 2023. – 168 s. : fot., il. ; 24 cm.
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/8089/Grzybowski_Marszalek_Kultury_smiechu_a_edukacja.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 24.05.2024 r.]
12. Kultury śmiechu i ich społeczne okoliczności : podstawowe kategorie pojęciowe w perspektywie pedagogicznej / Przemysław Paweł Grzybowski // W : Kultury śmiechu a edukacja / pod red. Przemysława Pawła Grzybowskiego, Katarzyny Marszałek. – Kraków : Impuls, 2023. – S. 15-28
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/8089/Grzybowski_Marszalek_Kultury_smiechu_a_edukacja.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 24.05.2024 r.]
13. Nauczanie dowcipu w szkole / Halina Wiśniewska // W : Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej / pod red. Jana Mazura, Magdaleny Rumińskiej ; Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2007. – S. 113-122
C 196495 M 196536 M 196537 (Opole)
14. „…Nędza, kiła i mogiła” : próba analizy humorystycznych błędów z pisemnych prac uczniów szkół ponadgimnazjalnych / Leszek Makarewicz // W : Humor w kulturze i edukacji / red. Ewa Dunaj, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – S. 279-28
* Dostępne w Internecie: http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/publication/52078/edition/48249/content [dostęp: 25.05.2024 r.]
15. O możliwości wykorzystania w edukacji heurystycznych walorów dowcipu językowego / Jolanta Krzyżewska, Wiesława Orszulik // W : Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. T. 3, Współdziałanie rodziców – dziecka – nauczyciela / pod red. Urszuli Szuścik, Renaty Raszki i Anny Trzcionki-Wieczorek. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019. – S. 224-238
16. Obraz nauczycieli i szkoły w dowcipach z PRL, czyli Zabawnie i życzliwie, a czasami złośliwie : możliwości wykorzystania humoru w edukacji historycznej / Marek Białokur // W : Nauczyciele polscy w przestrzeni zawodowej, społecznej i politycznej lat 1945-1999 / red. nauk. Arnold Kłonczyński, Anna Siekierska. – Gdańsk ; Sopot : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2023. – S. 123-146
17. Obraz szkoły i edukacji w skeczach kabaretowych / Agnieszka Badyła // W : Humor w kulturze i edukacji / red. Ewa Dunaj, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – S. 239-248
18. Osobliwości śmiechu uczniowskiego / Maria Dudzikowa ; Polskie Towarzystwo Pedagogiczne. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 1996. – 47, [1] s. ; 17 cm.
M 174561 M 174562 M 175483 (Opole)
19. Portale humorystyczne jako zbiór oryginalnych materiałów do nauki języka polskiego jako obcego / Anna Chrupczalska-Laskowska // W : Humor w kulturze i edukacji / red. Ewa Dunaj, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – S. 201-216
20. Poważnie – niepoważnie o edukacji, poważne – niepoważne w edukacji / pod red. Andrzeja Pluty, Edyty Sadowskiej ; przy współudz. Anny Bęczkowskiej. – Częstochowa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, 2014. – 200 s. : il. ; 24 cm.
21. Regulacyjna rola humoru w zespole wypalenia zawodowego nauczycieli / Agnieszka Kruczek. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, cop. 2021. – 235 s. : il. ; 24 cm.
M 221025 (Opole)
22. Rola humoru w dialogu między uczniem a nauczycielem / Marta Musiatewicz // W : Humor w kulturze i edukacji / red. Ewa Dunaj, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – S. 249-263
23. Rola humoru w kształtowaniu relacji interpersonalnych młodzieży w środowisku szkolnym / Anna Rożdżyńska // W : Funkcjonowanie współczesnych młodych ludzi w zmieniającym się świecie / pod red. nauk. Hanny Liberskiej, Alicji Maliny, Doroty Suwalskiej-Barancewicz. – Warszawa : Difin, 2012. – S. 146-153
24. Rola humoru w relacjach nauczycielsko-uczniowskich na przykładzie szkół ponadgimnazjalnych / Paweł Ochwat, Adrianna Motyka // W : Wychowanie fizyczne i sport szkolny w teorii i praktyce. 1 / red. Tomasz Gabryś, Cezary Michalski. – Oświęcim : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. rotmistrza Witolda Pileckiego, 2016. – S. 63-85
25. Rozwijanie kompetencji humorystycznej na lekcjach języka polskiego / Anna Krasowska // W : Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole : między schematyzmem a kreatywnością / red. nauk. Katarzyna Maciejak, Magdalena Trysińska. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2019. – S. 185-195
26. Style humoru w środowisku szkolnym i akademickim w kontekście różnic międzypłciowych / Paweł Ochwat // W : Kultury śmiechu a edukacja / pod red. Przemysława Pawła Grzybowskiego, Katarzyny Marszałek. – Kraków : Impuls, 2023. – S. 41-54
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/8089/Grzybowski_Marszalek_Kultury_smiechu_a_edukacja.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 24.05.2024 r.]
27. Szkic portretu nauczyciela na podstawie wybranych przykładów humoru polsko- i anglojęzycznego / Adam Świątek // W : Zbliżenia. 6, Badania interdyscyplinarne : rzeczywistość a wyzwania / pod red. Anny Stolarczyk-Gembiak i Marty Woźnickiej ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie. – Poznań ; Konin ; Dąbrówka : Wydawnictwo Rys, 2021. – S. 117-131
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/6546/Olkiewicz%20-%20O%20niekt%C3%B3rych%20konsekwencjach%20opuszcze%C5%84.pdf?sequence=1 [dostęp: 24.05.2024 r.]
28. Śmiech jako łącznik : uczeń – nauczyciel – rodzic / Piotr Częstochowski, Maciej Jabłoński, Paulina Łangowska // W : Kultury śmiechu a edukacja / pod red. Przemysława Pawła Grzybowskiego, Katarzyny Marszałek. – Kraków : Impuls, 2023. – S. 107-118
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/8089/Grzybowski_Marszalek_Kultury_smiechu_a_edukacja.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 24.05.2024 r.]
29. Śmiech uczniowski jako wyzwanie pedagogiczne : (konteksty pytań o autorytet nauczyciela) / Maria Dudzikowa // W : Nauczyciel – uczeń : między przemocą a dialogiem : obszary napięć i typy interakcji / red. Maria Dudzikowa ; Polskie Towarzystwo Pedagogiczne ; Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie ; Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. – Kraków : „Impuls”, 1996. – S. 157-171
M 047608 (Brzeg), M 55899 M 56077 M 56078 (Kędzierzyn-Koźle), C 048676 M 048972 (Kluczbork), M 176343 M 176364 M 176365 (Opole)
30. Śmiech w edukacji : od szkolnej wspólnoty śmiechu po edukację międzykulturową / Przemysław Paweł Grzybowski. – Kraków : „Impuls”, 2015. – 688 s. ; 24 cm.
M 214338 (Opole)
31. Treści humorystyczne w podręcznikach gimnazjalnych do języka polskiego a specyfika poczucia humoru młodzieży / Zofia Pomirska // W : Humor w kulturze i edukacji / red. Ewa Dunaj, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – S. 217-237
* Dostępne w Internecie: http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/publication/51836/edition/48028/content [dostęp: 25.05.2024 r.]
32. W poszukiwaniu śmiechu sprzyjającego kreatywności na zajęciach dydaktycznych / Emilia Ciaś, Aleksandra Suska // W : Kreatywność : inspiracje, poszukiwania, propozycje / pod red. Zofii Okraj. – Kielce : Uniwersytet Jana Kochanowskiego, 2017. – S. 143-151
Artykuły w czasopismach:
33. Agélaste? : poczucie humoru nauczycieli – perspektywa uczniowska / Maria Dudzikowa // Colloquia Communia. – 2003, [nr] 2, s. 279-299
34. Dobry humor – towar deficytowy w edukacji? / Agnieszka Czeglik // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 12, s. 72-75
35. Dowcip w książce ucznia / Anna Grochulska // Nauczyciel i Szkoła. – 2008, nr 3/4, s. 117-124
36. Dowcip w tekstach do nauczania języka polskiego jako obcego / Beata Grochala // Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców. – [Z.] 16 (2008), s. 99-105
* Dostępne w Internecie: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Ksztalcenie_Polonistyczne_Cudzoziemcow/Acta_Universitatis_Lodziensis_Ksztalcenie_Polonistyczne_Cudzoziemcow-r2008-t16/Acta_Universitatis_Lodziensis_Ksztalcenie_Polonistyczne_Cudzoziemcow-r2008-t16-s99-105/Acta_Universitatis_Lodziensis_Ksztalcenie_Polonistyczne_Cudzoziemcow-r2008-t16-s99-105.pdf [dostęp: 24.05.2024 r.]
37. Dowcipy w dydaktyce geografii / Jerzy Wrona // Geografia w Szkole. – 2023, nr 6, s. 36-40
* Zawiera przykłady dowcipów geograficznych
38. Edukacja przez humor / Agnieszka Górecka // Bliżej Przedszkola. – 2009, nr 3, s. 60-61
39. Humor a twórczość, czyli dlaczego należy cenić uczniowskie poczucie humoru / Jolanta Bonar // Nauczanie Początkowe. – 2008/2009, nr 2, s. 37-42
40. Humor i zabawa na lekcji języka niemieckiego / Teresa Gorzalnik // Języki Obce w Szkole. – 2006, nr 2, s. 89-92
41. Humor jako kategoria badawcza w pedagogice / Karol Motyl // Podstawy Edukacji. – 2012, nr 5, s. 209–223
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/629193 [dostęp: 24.05.2024 r.]
42. Humor na lekcjach – czy to zgodne z etykietą? / Izabella Bartol // Polonistyka. – 2021, nr 5, s. 16-19
43. Humor nauczycieli i jego związki z przewlekłym zmęczeniem – mediacyjna rola poczucia stresu w pracy / Agnieszka Kruczek // Medycyna Pracy. Workers’ Health and Safety. – T. 70, nr 3 (2019) , s. 343–61
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2162686 [dostęp: 24.05.2024 r.]
44. Humor w dydaktyce szkolnej / Zofia Pomirska // Język, Szkoła, Religia. – T. 5 (2009), s. 279-296
45. Humor w szkole / Hanna Diduszko // Twórcza Szkoła. – 2005, nr 8, s. 9-13
46. Humor : ważne wyposażenie każdego pedagoga / Maria Kmita. – Bibliogr. // Życie Szkoły. – 2011, nr 9, s. 16-19
47. Humor z zeszytów szkolnych : dziwne kategoryzacje i naiwny obraz świata / Agnieszka Wójtowicz // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Seria 1 Nauki Filologiczne. – Z. 3 (2003), s. 31-38
48. Komunikatywna funkcja humoru w procesie edukacji / Paweł Migała // Journal of Modern Science. – 2011, t. 2, s. 75-92
49. Lekcje geografii inaczej : legendy, anegdoty, przysłowia, powiedzenia i dowcipy w dydaktyce szkolnej / Jerzy Wrona // Geografia w Szkole. – 2007, nr 5, s. 48-52
50. Łaskotanie umysłu na lekcjach języka angielskiego dla młodzieży i dorosłych / Dorota Konrad // Języki Obce w Szkole. – 2021, nr 2, s. 55-60
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/artykuly/laskotanie-umyslu-na-lekcjach-jezyka-angielskiego-dla-mlodziezy-i-doroslych [dostęp: 24.05.2024 r.]
51. Naprawdę śmieszne? : granice śmiechu w edukacji / Przemysław Paweł Grzybowski // Parezja. – 2014, nr 2, s. 95-108
52. Nauczyciel w kręgu uczniowskiego śmiechu / Maria Didzikowa // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2005, nr 4, s. 45-51
53. O potrzebie i możliwościach uszlachetniania humoru uczniowskiego / Maria Dudzikowa // Nowa Szkoła. – 2002, nr 6, s. 4-10
54. O pożytkach z poczucia humoru (nauczyciela) płynących… / Maria Dudzikowa // Twórcza Szkoła. – 2005, nr 8, s. 5-8
55. Poczucie humoru, dowcip i uśmiech w nauczaniu matematyki / Tomasz Szwed // Matematyka. – 2020, nr 6, s. 16-18
56. Przekłuty balon, czyli jak dowcipem walczono z absurdami PRL-u i dlaczego warto wykorzystywać humor w edukacji historycznej / Marek Białokur // Wiadomości Historyczne. – 2019, nr 6, s. 9-15
57. Rola humoru w procesie dydaktyczno-wychowawczym / Paweł Ochwat. – Bibliogr. // Edukacja. – 2019, nr 1, s. 96-110
* Dostępne w Internecie: https://ibe.edu.pl/images/EDUKACJA/NUMERY/2019-01/PDF/7_Ochwat_Rola_humoru.pdf [dostęp: 24.05.2024 r.]
58. Rola treści humorystycznych w procesie glottodydaktycznym : analiza wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego / Iwona Wowro // Neofilolog. – Nr 33 (2009), s. 269-281
* Dostępne w Internecie: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/article/view/24078 [dostęp: 24.05.2024 r.]
59. Satysfakcja zawodowa a style humoru nauczycieli / Anna Karłyk-Ćwik // Studia Edukacyjne. – Nr 56 (2020), s. 129-152
* Dostępne w Internecie: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/se/article/view/24958 [dostęp: 24.05.2024 r.]
60. Style poczucia humoru nauczycieli według modelu Roda Martina : badania pilotażowe / Urszula Olejnik // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – Vol. 38, nr 3 (2019), s. 189-205
* Dostępne w Internecie: https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/9189 [dostęp: 24.05.2024 r.]
61. Śmiech w szkole / Mirosław J[ózef] Szymański // Nowa Szkoła. – 2002, nr 6, s. 11-16
62. Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni? Obecność humoru na lekcji : przegląd literatury przedmiotu / Kamil Iwaniak. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2021, nr 2, s. 49-54
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/artykuly/ten-sie-smieje-kto-sie-smieje-ostatni-obecnosc-humoru-na-lekcji-przeglad-literatury-przedmiotu [dostęp: 24.05.2024 r.]
63. To nie są żarty! : dowcip jako narzędzie wykorzystywane na lekcji języka obcego / Marcin Hościłowicz // Linguodidactica. – T. 19 (2015), s. 79-90
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11320_3991 [dostęp: 24.05.2024 r.]
64. Uczenie się i… śmiech – duet marzeń : o pozytywnym wpływie śmiechu i humoru na proces uczenia się oraz o ich walorach edukacyjnych / Aneta Ratajek. – Bibliogr. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2018/2019, nr 4, s. 43-52
65. Wychowawca humor / Anna Rożdżyńska // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 2, s. 130-136
* Humor w relacjach nauczyciel-uczeń
66. Wykorzystanie karykatur w szkolnej edukacji historycznej na przykładzie rysunków z warszawskiego pisma „Mucha” : „casus” plebiscytu przeprowadzonego na Górnym Śląsku, 20 marca 1921 roku / Marek Białokur // Śląski Almanach Powstańczy. – T. 2 (2016), s. 119-136
67. Wzajemne relacje między poczuciem humoru, stresem i wypaleniem zawodowym na przykładzie badań w grupie nauczycieli / Andrzej Bulzak, Marta Adamczyk, Marcin Kordek // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Seria Pedagogika. – Z. 13 (2016) s. 209-223
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-72c26b9b-45eb-4a4e-92d8-00e61156d549 [dostęp: 24.05.2024 r.]
68. Znaczenie humoru / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 4, s. 17-20
69. Żart, dowcip, humor w podręczniku ucznia / Anna Grochulska // Studia i Materiały Polonistyczne. – T. 8 (2008), s. 329-341
70. Żart i humor, czyli satyra w nauczaniu / Mariola Tracz // Geografia w Szkole. – 2018, nr 3, s. 37-39
71. Żartować czy nie żartować z uczniami / Maria Kmita // Życie Szkoły. – 2011, nr 11, s. 4-12
Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu