Kompetencje cyfrowe i ich cyfrowy rozwój /Marlena Plebańska. – Warszawa : „Difin”, 2021.
Książka poświęcona jest analizie roli kompetencji cyfrowych we współczesnym świecie, a w tym kontekście zasadności rozwoju w e-edukacji. W publikacji przedstawiono historię, przyczyny powstania edukacji cyfrowej w kontekście społecznym i gospodarczym, historię rozwoju światowej e-edukacji oraz na tym tle powstanie, a także rozwój polskiej e-edukacji. Publikacja prezentuje wyniki prac badawczych autorki poświęconych roli kompetencji cyfrowych w społeczeństwie oraz wpływowi i roli edukacji cyfrowej na ich rozwój. Monografia prezentuje początki edukacji cyfrowej w Polsce, pierwsze konferencje poświęcone tej tematyce, produkty edukacji cyfrowej, modele i programy edukacyjne online, ich potencjał oraz kierunki rozwoju. Autorka podkreśla, że obecnie oczekuje się od człowieka kompetentnego cyfrowo przede wszystkim samodzielnego myślenia, podejmowania inicjatyw, kreatywnego rozwiązywania problemów i takiego korzystania z technologii, które wpisze się w aktualną sytuację na rynku pracy czy w aktualną rewolucję przemysłową. Książka adresowana do osób zainteresowanych kompetencjami cyfrowymi i ich cyfrowym rozwojem, kompetencjami przyszłości skutecznie kształtowanymi w ramach szerokiego i elastycznego ekostystemu edukacyjnego nastawionego na kształcenie ustawiczne, potrzebę stałego dokształcania się i nabywania nowych umiejętności.