Placówki opiekuńczo-wychowawcze : historia i współczesność / Maria Kolankiewicz. – Warszawa : „Difin”, 2022.
Placówki opiekuńczo-wychowawcze, nazywane wcześniej domami dziecka, ochronkami, sierocińcami, szpitalami, pełniły zawsze tę samą funkcję wobec dzieci, które z różnych powodów i przez różny okres nie mogły przebywać we własnych rodzinach. Zajmując się opieką i wychowaniem, instytucje te zmieniały się w zależności od sytuacji społecznej rodzin i dzieci, uznawania podmiotowości dziecka i zrozumienia specyfiki jego potrzeb, a także wraz ze zmianami polityki społecznej wobec rodzin. Zmiany te były i są dzisiaj pewnym odzwierciedleniem miejsca, jakie przyznawano dziecku w rodzinie i społeczeństwie, a także relacji między rodziną a instytucjami państwa w zakresie wychowania. W książce przedstawiono zarys historii tych placówek, charakterystykę ich mieszkańców oraz zadania pracowników wobec dzieci i rodzin. Książka prezentuje podmiotowe ujęcie spraw dziecka i roli opiekunów-wychowawców służących jego dobru w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na przestrzeni kilkudziesięciu minionych lat. Monografia składa się z trzech części : Placówki opiekuńcze dla dzieci – ciągłość i zmiana (1) ; Wychowawca, zespół i organizacja pracy (2) ; Dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (3), które odpowiadają tym trzem poziomom analizy i refleksji. Książka adresowana do studentów pedagogiki, czynnych pedagogów oraz osób zainteresowanych tematem.