TIK w nauczaniu geografii

Zestawienie bibliograficzne „TIK w nauczaniu geografii” obejmuje wybór literatury za lata 2010-2019 i składa się z 41 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz na podstawie baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach.

Książki:

1. Ewolucja systemu pojęć w zakresie kształcenia zdalnego / Maria M. Wilczyńska-Wołoszyn // W : Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – S. 49-65

2. Komputery w nauczaniu geografii : ujęcie retrospektywne i współczesne / Zbigniew Podgórski // W : Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – S. 27-47

3. Multimedia i e-podręczniki w kształceniu młodzieży pokolenia cyfrowego / Iwona Piotrowska, Małgorzata Cichoń // W : Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – S. 67-85

4. Nauczyciel geografii w świecie nowych mediów / Maria Groenwald // W : Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – S. 13-25

5. Potrzeby nauczycieli w zakresie kształtowania umiejętności związanych z TIK oraz ograniczenia w korzystaniu z narzędzi informatycznych / Joanna Szczęsna, Leszek Gawrysiak // W : Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – S. 123-135

6. Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach geografii w opinii uczniów szkół ponadgimnazjalnych / Natalia Tomczewska-Popowycz // W : Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – S. 137-149

7. Technologie informacyjno-komunikacyjne na nauczycielskich studiach geograficznych : rozważania teoretyczne i wyniki badań / Danuta Piróg // W : Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – S. 109-121

8. Technologie informacyjno-komunikacyjne w geograficznej praktyce edukacyjnej / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – 207 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm. (Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego = Works of Geographical Education Commission Polish Geographical Society ; t. 5). ISBN 978-83-934983-2-1

9. Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – 203 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.

10. Technologie informacyjno-komunikacyjne w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wybranych programach nauczania geografii i przyrody / Bożena Dobosik // W : Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – S. 87-105

Artykuły w czasopismach:

11. Aplikacje mobilne jako narzędzie edukacji cyfrowej / Elżbieta Pryłowska-Nowak. – Bibliogr. // Geografia w Szkole. – 2017, nr 6, s. 42-46

12. Edukacja online : przegląd programów do realizacji atrakcyjnych lekcji / Grzegorz Pruszko // Geografia w Szkole. – 2020, nr 3, s. 40-41

13. E-nauczanie – moda czy konieczność? / Katarzyna Bobko // Geografia w Szkole. – 2011, nr 5, s. 14-16

14. E-podręcznik do geografii – medium nowoczesnego czy tradycyjnego nauczania? / Teresa Sadoń-Osowiecka // Geografia w Szkole. – 2013, nr 5, s. 8-10

15. Geografia w chmurze / Anna Grzybowska // Meritum. – 2015, nr 4, s. 56-60

16. Geoportale, czyli geografia w praktyce / Krzysztof Trojan // Geografia w Szkole. – 2014, nr 2, s. 39-42

17. GIS – cyfrowe mapy na lekcjach / Bartłomiej Iwańczyk // Geografia w Szkole. – 2013, nr 4, s.30-33

18. GIS w nowych podstawach programowych geografii / Elżbieta Szkurłat , Iwona Piotrowska // Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica. – [Z.] 34 (2018), s. 61-7

189Global Mapper – profesjonalny program geoinformacyjny w nauczaniu geografii / Rafał Kroczak // Geografia w Szkole. – 2014, nr 1, s. 25-27

20. Gry i rzeczywistość rozszerzona : lekcje geografii z wykorzystaniem technologii mobilnych / Piotr Milewski // Geografia w Szkole. – 2014, nr 2, s. 32-34

21. Jak rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość może wykorzystać przyrodnik? / Anna Grzybowska // Meritum. – 2019, nr 4, s. 61-65
*Praca z obrazem i filmem na zajęciach przyrody i geografii

22. Jak zwiedzamy i opisujemy, czyli świat bloga // Geografia w Szkole. – 2011, nr 4, s. 34-37

23. Mała Ojczyzna w edukacji kartograficznej / Jolanta Korycka-Skorupa, Tomasz Nowacki // Meritum. – 2018, nr 2, s. 31-35

24. Mapa hipsometryczna w Minecrafcie / Norbert Frańczuk // TIK w Edukacji. – 2019, nr 1, s. 28-29

25. Między tradycją a e-learningiem : jak wprowadzać edukację mieszaną? / Krzysztof Trojan // Geografia w Szkole. – 2014, nr 6, s. 10-13
*Scenariusz lekcji realizujący metodę blended learningu. Temat lekcji: Cechy gleb i ich przydatność rolnicza

26. Narzędzia internetowe w nauczaniu paleografii / Aneta Pieniądz // Studia Źródłoznawcze. – T. 51 (2013), s. 131-143

27. Nauka mapy politycznej: wykorzystaj multimedialne gry dydaktyczne // Katarzyna Mijakowska // Geografia w Szkole. – 2012, nr 1, s. 24

28. Palcem po mapie, a ludzikiem po ekranie / Aleksandra Cendrowska // Geografia w Szkole. – 2012, nr 2, s. 11-13

29. Podróże żywności w StoryMap JS / Filip Makowiecki // IT w Edukacji. – 2016 nr 1, s. 43-45
*Scenariusz lekcji geografii dla gimnazjum z wykorzystaniem Internetu i technologii multimedialnej

30. Polska na tle krajów Unii Europejskiej / Katarzyna Mijakowska // Geografia w Szkole. – 2016, nr 4, s. 30-31
*Zawiera konspekt lekcji geografii dla liceum w oparciu o technologię informacyjną. Temat: Pozycja Polski w Unii Europejskiej

31. Projekt zajęć terenowych z wykorzystaniem geoinformacji – pomniki przyrody w Szymanowie / Anna Torzewska // Meritum. – 2018, nr 2, s. 72-78

32. Satelitarne obserwacje zimy : lekcja geografii z Zespołem Obserwacji Ziemi PAN / Michał Krupiński // Geografia w Szkole. – 2012, nr 2, s. 26-27

33. Street View w serwisach Google : możliwości wykorzystania w nauczaniu geografii / Wojciech Pokojski, Paulina Pokojska // Geografia w Szkole. – 2012, nr 2, s. 8-10

34. Technologie informacyjno-komunikacyjne a kształcenie geograficzne w zreformowanej szkole = ICT in geographic education in the reformed educational system / Agnieszka Świętek, Roksana Zarychta, Paweł Struś // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica. – [T.] 12 (2018), s. 39-56

35. W terenie z mapą i komórką / Romana Adamczyk // Geografia w Szkole. – 2018, nr 6, s. 35-37

36. WebQuest – nowatorskie narzędzie pracy nauczyciela z uczniem / Anita Konik // Geografia w Szkole. – 2011, nr 3, s. 51-55

37. WebQuest w pracy dydaktycznej i wychowawczej / Mariola Tracz // Geografia w Szkole. – 2016, nr 5, s. 35-36

38. Współczesne narzędzia nauczyciela geografii / Elżbieta Pryłowska-Nowak // Geografia w Szkole. – 2013, nr 6, s. 20-24

39. Wykorzystanie aplikacji webGIS i Mobile GIS do opracowania zajęć terenowych z edukacji geograficznej / Wojciech Pokojski, Paulina Pokojska. – Bibliogr. // Meritum. – 2018, nr 2, s. 79-86

40. Zabawy i gry terenowe z GPS – geocaching / Mariola Tracz, Witold Warcholik // Geografia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 25-29

41. Zabytki Doliny Prądnika – WebQuest dla uczniów klasy VI szkoły podstawowej / Anita Konik // Geografia w Szkole. – 2011, nr 3, s. 53-55

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

Udostepnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry Skip to content