Storytelling – umiejętność opowiadania ciekawych historii, psychologia narracji, technika oddziaływania na wyobraźnię i emocje odbiorców za pomocą opowieści lub metafory. Ma zastosowanie w marketingu, biznesie, a także w edukacji. Zamiast suchych faktów, teorii, definicji oraz schematów warto wpleść w lekcję narrację i emocje. Dobrze opowiedziane historie są odpowiedzią na potrzeby uczniów, inspirują ich do rozwoju i działania.
Niniejsza bibliografia „Storytelling” opracowana została na podstawie baz Biblioteki Narodowej, bazy NUKAT – centralnego katalogu zbiorów polskich bibliotek naukowych, baz Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz bibliotek pedagogicznych zamieszczonych w Katalogu Rozproszonych Bibliotek Polskich (KaRo). Zawiera po aktualizacjach 81 opisów bibliograficznych książek i artykułów z czasopism. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.
Wydawnictwa zwarte :
1. Digital storytelling w polskiej edukacji / Laura Szczepaniak-Sobczyk// W: Wyzwania współczesnej pedagogiki / redakcja naukowa Daria Becker-Pestka, Elżbieta Kowalik.- Gdańsk : Warszawa : Wyższa Szkoła Bankowa ; „CeDeWu”, 2015. – S. 265-276
M 216509 (Opole)
2. Dziecko jako twórca : opowiadania tworzone przez dzieci kończące edukację przedszkolną / Sławomira Pusz // W: Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb i Urszula Kopeć. – Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2016.- S. 330-338
M 216414 (Opole)
3. Dziedzictwo : dziecinnie proste : krótki przewodnik przygotowany z myślą o edukatorach, animatorkach, nauczycielach i innych osobach pracujących z dziećmi i młodzieżą /Weronika Idzikowska, Piotr Knaś ; współpraca: dr Dorota Gajda-Szczegielniak, Joanna Ojdana, Marek Sztark. – Opole :Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, 2020. – 55, [1] strona :fotografie 21 x 23 cm.
M 070135 (Nysa), M 221140 – M 221142 (Opole)
4. Edukacyjne aspekty opowiadania cyfrowych historii w przestrzeni miejskiej / Laura Szczepaniak-Sobczyk // W: Aktualne problemy pedagogiczne : konteksty i wyzwania / redakcja naukowa Daria Becker-Pestka, Elżbieta Kowalik.- Gdańsk : Wyższa Szkoła Bankowa ; Warszawa : „CeDeWu”, 2016. – S. 85-100
M 65350 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 216247 – M 216248 (Opole)
5. Efektywne nauczanie słownictwa wśród dzieci przedszkolnych jako wyzwanie dla nauczyciela / Karolia Ditrych // W: Socjolingwistyczne badania w teorii i praktyce : ujęcie interdyscyplinarne. T. 6 / pod redakcją Joanny Mampe, Lady Ovchinnikovej i Fadhila Marzouka. – Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2018. – s. 177-188
6. Folklor : tradycja i współczesność / pod redakcją Roksany Sitniewskiej, Elwiry Wilczyńskiej i Violetty Wróblewskiej. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016. – 272 s. : il. (w tym kolor.) ; 21 cm.
M 054947 (Brzeg)
7. Gwarna Biblioteka : zajęcia czytelnicze wspomagane storytellingiem / Mariusz Malinowski.- Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018. – 67 stron : ilustracje ; 24 cm.
M 057404 – M 057406 (Kluczbork), M 069627 – M 069628 (Nysa), M 220488 – M 220489 (Opole)
8. Jak mówić o sobie dobrze : opowiedz swoją historię i rozwiń skrzydła w życiu i biznesie / Aleksandra Więcka. – Warszawa : Zwierciadło, © copyright 2020. – 295, [1] strona : ilustracje kolorowe ; 21 cm.
9. Jak opowiadać dobre historie? : storytelling (nie tylko) dla biznesu / Piotr Bucki. – Gdańsk: Wydawnictwo Cztery Głowy, cop. 2018. – 38 k.; 13 cm.
10. Magia metafory : 77 opowieści dla trenerów nauczycieli i myślicieli / Nick Owen ; przeł. Katarzyna Najderek. – Wrocław : METAmorfoza, dr. 2013. – 264 s. ; 24 cm.
11. 1Magia słów : jak pisać teksty, które porwą tłumy / Joanna Wrycza-Bekier. – Gliwice : „Helion”, cop. 2014. – 247 s. ; 21 cm.
M 055565 (Kluczbork)
12. Marketing narracyjny: jak budować historie, które sprzedają / Eryk Mistewicz. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2011. – 218 s. : il. ; 21 cm.
13. Między tekstem a czytelnikiem : żywe słowo w bibliotece – tradycja i współczesność / Małgorzata Pietrzak. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne “Akapit”, 2012. – 526 s. : il. ; 24 cm.
M 054810 (Brzeg), M 64640 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 054013, M 054014 (Kluczbork), C 068646 (Nysa), M 214977 – M 214978 (Opole)
14. Narratologia / Paweł Tkaczyk. – Wyd. 1., 7 dodr. – Warszawa :Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. – 159, [1] s. : il. ; 24 cm.
M 055568 (Kluczbork), M 068981 (Nysa), M 218310 (Opole)
15. Od mitu do opowiadania i bajki w kulturze krajowców Papui-Nowej Gwinei / Franciszek M. Rosiński // W: Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji / pod red. Urszuli Chęcińskiej. – Szczecin : Uniwersytet Szczeciński, 2016. – S. 133-151
M 64284 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 054284 (Kluczbork), M 215776- M 215777, M 216018 (Opole)
16. Opowieści o Polsce : retoryka narracji / Jacek Wasilewski. – Warszawa : na zlec. Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego : studio headmade, 2012. – 480 s. : il. kolor. ; 24 cm.
17. Opowieści ukryte w danych : wyjaśnij dane i wywołaj działania za pomocą narracji / Nancy Duarte ; przekład Leszek Sielicki. – Gliwice : Helion, copyright © 2021. – , [1], 224 strony : ilustracje kolorowe ; 22 x 22 cm.
18. Podaj dalej czyli Jak stworzyć porywającą opowieść dla marki / Grzegorz Kosson. – Lublin ; Warszawa : Wydawnictwo Słowa i Myśli, cop. 2014. – 300 s. : il. ; 22 cm.
19. Przewodnik kamishibai, czyli wszystko, co trzeba wiedzieć na temat teatru ilustracji /[tekst i projekt graficzny Ula Ziober]. – Poznań : Stowarzyszenie Zielona Grupa:Kreatibaj, 2017. – 52 s. : il. kolor. ; 22 cm.
M 054851 (Brzeg), M 64597 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 068607 (Nysa), C 215716, M 215884 – M 215885 (Opole)
20. Sekrety storytellerów / Carmine Gallo ; przełożyła Marta Komorowska. – Warszawa : Grupa Wydawnicza Foksal, cop. 2017. – 318, [1] s. ; 21 cm.
21. Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji /Magdalena Jaworowicz, Piotr Jaworowicz. – Warszawa : „Difin”, 2017. – 230 s. : il., fot., wykr. ; 23 cm.
M 218861 – M 218862 (Opole)
22. Storytelling / Marek Stączek. – Wyd. 5. – Warszawa : EdisonTeam.pl, 2017. – 127 s. : il. ; 23 cm.
23. Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania / David M. Boje, Nazanin Tourani // W: Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie / red. Dariusz Jemielniak. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. – S. 215-241
C 207750/I, M 207758/I (Opole)
24. Storyteling i story cheeling jako innowacyjne formy wykorzystania technologii informacyjnej w aktywizacji młodzieży / Paulina Forma (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach) // W: Na krawędzi : szkoła przed ekranem / / pod redakcją Sylwii Galanciak, Marka Siwickiego, Jakuba Czarkowskiego. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 81-88
25. Storytelling inspiracyjny : podręcznik do historii klasa biznes / Krzysztof Filarski. – Raszyn : Storyhill Publishing House, [2016]. – 138, [1] s. : il. ; 21 cm.
26. Storytelling jako forma edukacji ekonomicznej / Magdalena Nowak-Paralusz ; (Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu) // W: Bajka jako narzędzie edukacji ekonomicznej w ujęciu interdyscyplinarnym / redakcja Katarzyna Anna Wiśniewska-Borysiak. – Warszawa : CeDeWUu, 2020 . – S. 159-176
27. Storytelling (nie tylko) w biznesie : 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści / Dana Norris ; przekład: Magda Witkowska. – Warszawa : MT Biznes, 2021. – 149, [2] strony : ilustracje (w tym kolorowe) ; 22 cm.
29. Storytelling : studium o sztuce projektowania angażujących opowieści / Michał Larek. – Poznań : Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, cop. 2019. – 283 strony ; 24 cm.
30. Szkoła dziedzictwa : projekt_ 966 /[koordynacja merytoryczna: Monika Herkt]. – Poznań : Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT , 2016. – 111, [6] s. : il. kolor. ; 30 cm.
31. Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych :na żywo i online… / Przemysław Kutnyj. – Wydanie I. – Warszawa :Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021. – 197 stron :ilustracje ;24 cm.
C 220811, M 220906 (Opole)
32. Sztuka i siła opowiadania : o narracji w terapii pedagogicznej / Barbara Skałbania, Ewa Małgorzata Szumilas // W: Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty : konteksty teoretyczne i praktyka / pod red. nauk. Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej i Barbary Skałbani. – Kraków : „Impuls”, 2017. – S. 289-299
M 054725 (Brzeg), M 64796 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 217661-M 217662 (Opole)
33. Viral : jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści / Piotr Bucki. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. – 133, [1] s. : il., wykr. ; 24 cm.
34. Wokół narracyjnego zwrotu : szkice krytyczne / Mirosław Loba. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2013. – 199, [1] s. ; 21 cm.
35. Zobaczyć opowiadanie obrazu / Anna Pilch // W: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki / pod redakcją Anny Pilch, Marty Rusek. – Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2015. – S. 15-26
M 214125 (Opole)
Artykuły z czasopism :
36. Bolesław Prus i storytelling / Marek Larek // Polonistyka. – 2016, nr 6, s. 48-49
37. Być jak Szeherezada : metoda storytellingu / Beata Kania // Biblioteka Publiczna. – 2020, [nr] 10, s. 32-34
38. Budujemy gramatyczno-leksykalną wieżę – kreatywne zabawy z klockami Jenga / Justyna Mak // Horyzonty Anglistyki . – 2020, nr 1, s. 16-17
39. Cyfrowe opowieści /Magdalena Machowicz // TIK w Edukacji. – 2020, nr 1, s. 88-89
40. Czym jest opowiadanie? : scenariusz lekcji w szkole podstawowej / Magdalena Piasecka // Polonistyka. – 2017, nr 2, s. 40-41
41. Czytelnictwo, opowiadanie bajek, baśni i legend w świetlicy / Joanna Hoffmann // Świetlica w Szkole. – 2015, nr 2, s. 3-5
42. Ćwiczenia typu storytelling w nauczaniu języka angielskiego / Janina Skrzypczyńska // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 3, s. 127-130
43. Do lamusa? : (o opowiadaniu na lekcjach języka polskiego) / Bożena Olszewska // Wszystko dla Szkoły. – 2006, nr 12, s. 5-8
44. Dzieci tworzą bajki i opowiadania : kreatywna działalność przedszkolaków / Maria Molicka // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 3/4, s.72-76
45. Elementy wizualizacyjne jako czynnik podkreślający treść opowieści w sterytellingu / Małgorzata Dorota Janiak (Instytut Studiów Informacyjnych. Uniwersytet Jagielloński) // Toruńskie Studia Bibliologiczne. 2080-1807. 2019, nr 2, s. 9-35
46. Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 1, Zarządzanie emocjami / Michał Larek // Polonistyka. – 2019, nr 2, s. 42-43
47. Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 2, Najskuteczniejsze emocje / Michał Larek // Polonistyka. – 2019, nr 3, strony 35-37
48. Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 3, Wizualność opowieści / Michał Larek // Polonistyka. – 2019, nr 4, strony 33-36
49. Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 4, Montaż / Michał Larek // Polonistyka. – 2019, nr 5, strony 36-39
50. Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 5, Projektowanie wspomnień Michał Larek // Polonistyka.- 2019, nr 6, strony 32-34
51. Jak wdrażać kompetencje społeczne? / Ewa Chmielecka ; (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie) / Forum Akademickie : dwutygodnik ogólnopolski. – R. 27, nr 4 (2020) s. 48-52
52. Jak zaplanować opowieść? / Michał Larek // Polonistyka. – 2017, nr 1, s. 48-49
53. Metody w profilaktyce zdrowia psychicznego / Zuzanna Sentkowska // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 12, dod. ” Myślę pozytywnie. Profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży”, s. 5-6
54. Metodyka przekazu ustnego / Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 11, s. 57-60
55. Nauczanie sztuki mówienia /Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 12, s. 60-63
56. Nauka przez opowiadanie : storytelling / Renata Myczka // Sygnał. – 2015, nr 8, s. 42-45
57. Nauka z opowieści – storytelling / Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 10, s. 56-60
58. Nie ma pisania bez opowiadania / Leokadia Pawliszak // Polski w Praktyce. – 2009, nr 3, s. 27-28
59. Nowa metoda aktywizacji zawodowej młodzieży – Story Cheering // Doradca Zawodowy. – 2015, nr 4, s. 52-53
60. O (nie)zbędności opowiadania : refleksje teoretyczno-krytyczne na temat badań narracyjnych i perspektywy storytelling / Dorota Rancew-Sikora, Katarzyna Skowronek.// Studia Humanistyczne AGH. – T. 14/1 (2015), s. 7-24
61. O słuchaniu słuchającego : storytelling w edukacji / Mateusz Świstak // Życie Szkoły. – 2015, nr 5, s. 29-32
62. Opowiadanie – jak rozwijać kompetencje czwartoklasisty / Ewa Nowel // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2017/2018, nr 1, s. 39-52
63. Opowiadanie jako środek wzmacniający język dziecka / Mariola Chowaniec // Życie Szkoły. – 2013, nr 1, s. 4-6
64. Opowiadanie w społecznym układzie stołu : analiza konwersacyjna spotkań rodzinnych / Dorota Rancew-Sikora // Studia Humanistyczne AGH. – T. 14/1 (2015), s. 25-43
65. Opowieści … wizerunkowej treści : storytelling jako strategia autopromocji / Barbara Orzeł // Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Katowice : UŚ, 1969- Nr 3280 (2015), strony 49-54
66. Republika książek. Biblioteki. Lektury. Czytanie. Wpływ świata nadrealnego na rozwój świadomości / Jaśmina Erna Morawiecka // Biblioterapeuta. – 2018, nr 1, s. 38-45
67. Samoodnowa czytelnictwa, czyli nowa szansa bibliotek / Magdalena Brewczyńska // Biblioteka w Szkole. – 2021, nr 7-8, dod. „Biblioteka – Centrum Informacji”, nr 3, s. 3-7
68. Słowo jest twórcze : o storytellingu w pracy z dziećmi / Mateusz Świstak // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 10, s. 12
69. Sport a storytelling. Dlaczego marki sięgają po wątki sportowe? /Dominik Kania. – Bibliogr. // Zeszyty Prasoznawcze. – 2021, nr 1, s. 63-78
70. Storytelling jako narzędzie marketingu politycznego – model // Jacek Wasilewski, Tomasz Olczyk // Studia Politologiczne. – Vol. 45 (2017), s. 36-53
71. Storytelling w nauczaniu języków obcych / Natalia Zduńczyk / Przedszkolne ABC : magazyn dla wychowawców i rodziców. – 2017, nr 3, s. 24-25
72. Storytelling w rękach ucznia – jak go zaprojektować na lekcji języka angielskiego / Aleksandra Pomianowska // Horyzonty Anglistyki. – 2020, nr 2, s. 14-16
73. Storytelling w wersji cyfrowej / Magdalena Brewczyńska// Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 7-8, wkł. Biblioteka – Centrum Informacji, nr 3, s. 3-5
74. Sztuka opowiadania baśni dzieciom : bajarstwo w Polsce – garść refleksji /Anna Nosek // Guliwer. – 2018, nr 3, s. 86-90
75. Sztuka opowiadania w szkole / Edyta Ślączka-Poskrobko // Biblioteka w Szkole. – 2018, nr 4, s. 16-17
76. Umiejętność tworzenia opisu i opowiadania przez dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego / Marlena Kurowska // Poradnik Językowy. – 2009, z. 8, s. 68-82
77. Użycie krótkiego opowiadania do rozwoju kompetencji literackiej ucznia / Darius Langhoff // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 5, s. 152-156
78. Wybrane aspekty sprzyjające dobru dziecka / Krystyna Lubomirska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2016, nr 4, s. 186-196
79. Wykorzystanie metody storytellingu na lekcjach języka obcego jako narzędzia edukacyjnego wprowadzającego w świat wartości – przeplatane opowieściami przykłady z własnej praktyki pedagogicznej z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej / Katarzyna B. Winko-Rubio. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2020, nr 1-2, s. 20-24
80. Zaangażowanie / Monika Gryboś // Sygnał. – 2015, nr 10, s. 53-54
81. Zakoduj się na czytanie / Magdalena Brewczyńska // Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 5, wkł. Biblioteka – Centrum Informacji, nr 2, s. 3-6
Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu
Aktualizacja bibliografii : 9 listopada 2020 r.
Aktualizacja bibliografii : kwiecień 2022 r.