Rzeczywistość rozszerzona (AR) w edukacji i innych dziedzinach.

Zestawienie bibliograficzne w wyborze

Rzeczywistość rozszerzona (ang. augmented reality), rzeczywistość poszerzona – system łączący świat rzeczywisty z generowanym komputerowo, interaktywny w czasie rzeczywistym oraz umożliwiający swobodę ruchów w trzech wymiarach. Technologia ta znajduje zastosowanie w wielu obszarach nauki i biznesu, takich jak: medycyna, lotnictwo, motoryzacja, muzealnictwo, marketing oraz w edukacji, zarówno w obszarze nauczania teoretycznego, jak i zdobywania praktycznych umiejętności. Posiada bogaty potencjał w uatrakcyjnianiu materiałów edukacyjnych i otwiera przed wirtualnym nauczaniem nowe perspektywy.

Niniejsza bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu, zawartości katalogów elektronicznych Biblioteki Narodowej i innych bibliotek zgrupowanych w KARO, a także z autopsji. Uporządkowana jest alfabetycznie według tytułów publikacji z podziałem na wydawnictwa zwarte (książki z AR oraz opracowania), artykuły z czasopism i netografię. Materiał obejmuje 172 pozycje za lata 2011-2021. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

 

Książki z AR (wybór)

1.Kentuki / Samanta Schweblin ; z języka hiszpańskiego przełożył Tomasz Pindel. – Katowice : Wydawnictwo Sonia Draga, 2020. – 317, [1] s. ; 20 cm. – ISBN 978-83-8110-882-9 [powieść]

2. Klątwa miliardera i tajemniczy diament / Richard Newsome ; z jęz. ang. przeł. Andrzej Polkowski. – Warszawa : Wydawnictwo Łyński Kamień, 2010. – 357, [3] s. ; 21 cm. – ISBN 978-83-927607-3-3. – (Trylogia o młodym miliarderze / Richard Newsome ; cz. 1) [powieść młodzieżowa]

3. Mały Książę / Antoine de Saint-Exupéry ; z il. aut. ; przeł. Krystyna Rodowska ; prolog z jęz. hisz. przeł. Dariusz Kuźniak. – Wyd. 1., dodr. – Łódź : Galaktyka, 2015. – 95 s. : il. kolor. ; 28 cm. – ISBN 978-83-7579-442-7

4. Nie odchodź / Lisa Scottoline ; przeł. Hanna Pasierska. – Warszawa : Prószyński Media, 2014. – 518, [1] s. ; 20 cm. – ISBN 978-83-7839-697-0 [powieść]Notebook / Tomasz Lipko. – Kraków : Wydawnictwo Literackie, 2015. – 443, [4] s. : il. ; 22 cm. – ISBN 978-83-08-05592-2 [Na okł.: Pierwszy thriller 2.0.]

5. Notebook / Tomasz Lipko. – Kraków : Wydawnictwo Literackie, 2015. – 443, [4] s. : il. ; 22 cm. – ISBN 978-83-08-05592-2 [Na okł.: Pierwszy thriller 2.0.]

6. O księciu, który dostał kosza / Jordi Palet, Ester Llorens ; [tłumaczenie z j. hiszpańskiego: Katarzyna Gajos]. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, copyright 2020. – [72] strony : ilustracje ; 24×27 cm. – ISBN 978-83-8144-157-5. – (Jedność dla Dzieci. Kreatywne Opowieści)

7. O wilku, który nie zjadł nikogo / Jordi Palet, Ester Llorens ; [tłumaczenie z j. hiszpańskiego: Katarzyna Gajos]. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, copyright 2020. – [72] strony : ilustracje ; 24×27 cm. – ISBN 978-83-8144-158-2. – (Jedność dla Dzieci. Kreatywne Opowieści)

8. Raptory / Jakub K. Dębski. – Warszawa : Jakub Dębski Demland, 2018. – 120 stron : il. ; 21 cm. – 978-83-948880-3-9 [Dinozaury. AR. Komiks]

9. Stilleben / Jakub Woynarowski, Jan K. Argasiński ; [projekt graficzny książki: Jakub Woynarowski]. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. – [75] s. : il. ; 22 cm. – ISBN 978-83-233-4696-8

10. Układ słoneczny / [autorzy tekstów i redakcja Eliza McCarthy, Martin Schwabacher, Sasha Nemecek ; tłumaczenie z angielskiego ASPENA Brno ; animacje interaktywne i modelowanie: Harry Borrelli et al.]. – Brno : Mapcards, 2013. – [26] stron : ilustracje ; 26 cm. – ISBN 978-80-87850-02-2

W książkach (opracowania):

11. Ambivalued innovation and interactive research design / Paweł Kawalec. // [W:] Social responsibility and science in innovation economy / ed. by Paweł Kawalec, Rafał P. Wierzchosławski. – Lublin : Learned Society of KUL : John Paul II Catholic University, 2015. – ISBN 978-83-7306-710-3 ; 978-83-8061-147-4. – 335-352

12. Augmented reality for developers / Jonathan Linowes, Krystian Babilinski. – Birmingham : Packt Publishing, 2017. – 497 stron ; 23 cm. – ISBN 1-78728-643-6 ; 978-1-78728-643-6

13. Augmented reality for developers [ebook] / Jonathan Linowes, Krystian Babilinski. – Birmingham : Packt Publishing, 2017. – 539 s. – 978-1-78728-804-1

14. Augmented reality in education / Lilla Korenova (Uniwersytet Komeńskiego w Bratysławie (Słowacja)). // [W:] Szkoła w działaniu : monografia wieloautorska / nauk. Elżbieta Jaszczyszyn. –  Siedlce : (i)WN IKRiBL, 2019. – ISBN 978-83-64884-19-1. – S. 11-18

15. Ciało poezji – projekt poetyckiego interfejsu w technologii AR / Marek Pieniążek. // [W:] Artysta : biokulturowy interfejs? / redakcja naukowa Marek Pieniążek. – Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne, 2017. – ISBN 978-83-63590-73-4. – (Kultura i Społeczeństwo). – 33-50

16. Drogi i bezdroża wizji synergii świata realnego i wirtualnego w grach wideo : próba analizy zjawiska / Remigiusz Kopoczek (Uniwersytet Śląski w Katowicach). // [W:] Językowe i kulturowe modelowanie świata: księga dedykowana profesorowi Karolowi Danielowi Kadłubcowi / pod redakcją Katarzyny Marcol i Jana Kajfosza. – Czeski Cieszyn : Kongres Polaków w Republice Czeskiej ; [Ostrava]: Katedra Socjologii. Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Ostrawskiego ; Katowice : Uniwersytet Śląski, 2017. – ISBN 978-80-87381-22-9. – 289-230

17. [Dziewiętnasty] XIX Festiwal Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi, 08-15 kwietnia 2019 roku : nowatorskie wizje przestrzeni. – [Łódź] : [Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej], [2019]. – [31] kart : ilustracje, faksymilia ; 15×22 cm. – ISBN 978-83-7283-998-5

18. Edukacja medialna (małego) dziecka / Janusz Morbitzer. [W:] Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych : pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami / [redakcja naukowa Jacek Pyżalski]. – Łódź : Wydawnictwo “Eter” – Flowmotion Jakub Podgórski ; Poznań : dla Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM, 2017. – ISBN 978-83-947832-0-4. – 205-227

19. Edukacja wobec rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej z perspektywy filozoficznej / Monika Miczka-Pajestka. // [W:] Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia / redakcja naukowa Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Karol Kowalczuk. – [Toruń] : Wydawnictwo Adam Marszałek ; [Białystok] : [Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku], [2019]. – ISBN 978-83-8019-908-8 . – (Edukacja w Dialogu i Perspektywie). – 150-160

20. Hybrydyzacja rzeczywistości w mediach mobilnych / Katarzyna Kopecka-Piech. // [W:] Medialny obraz rzeczywistości / pod redakcją Bartosza Kowalczyka, Piotra Łuszczykiewicza, Magdaleny Zdrowickiej-Wawrzyniak. – Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza : Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, 2016. – ISBN 978-83-65697-04-2. – 181-190

21. Informatyczne wzbogacanie rzeczywistości za pomocą technik typu augmented reality / Michał Babula (Politechnika Warszawska. Wydział Administracji i Nauk Społecznych). // [W:] Różne oblicza informacji : praca zbiorowa / pod redakcją naukową Pawła Stacewicza. – Warszawa : Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2017. – ISBN 978-83-7814-696-4. – (Informatyka a Filozofia). – 112-121

22. Interfejsy wizyjne i rozszerzona rzeczywistość w sterowaniu żurawiami przeładunkowymi / Karol Miądlicki (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki), Mirosław Pajor (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki). // [W:] Innowacje w polskiej nauce w obszarze matematyki i informatyki : przegląd aktualnej tematyki badawczej / pod redakcją naukową Łukasz Kuźmiński [!], Jacek Doskocz, Piotr Kardasz. – Brzeziny : Wydawnictwo Nauka i Biznes, 2016. – ISBN 978-83-947095-2-5. – 82-94

23. Internet rzeczy a bezpieczeństwo obywateli / Sławomir Iskierka, Janusz Krzemiński, Zbigniew Weżgowiec. // [W:] Edukacja dla bezpieczeństwa : paradygmaty kultury bezpieczeństwa / nauk. Andrey Lymar, Marek Ilnicki. – Poznań : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2016. – S. 105-112

24. iPad na szkolnych lekcjach religii / Beata Bilicka, Michał Gurzyński. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019. – 155 s.: il. kolor. ; 23 cm. – ISBN 978-83-231-4243-0

25. Kompetencje cyfrowe nauczycieli przedmiotów ścisłych w gimnazjach i nowoczesne technologie w dydaktyce chemii : praca zbiorowa / pod redakcją Barbary Sosińskiej-Kalaty ; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. – Warszawa : Wydawnictwo SBP, 2015. – 179, [1] strona : ilustracje ; 21 cm. – ISBN 978-83-64203-40-4

26. Krajoznawstwo a rzeczywistość nie tylko rozszerzona / Aleksandra Maria Staszak ; Instytut Dendrologii Polskiej Akademii Nauk. [W:] Współczesne oblicza krajoznawstwa / pod redakcją naukową Andrzeja Stasiaka, Jolanty Śledzińskiej i Bogdana Włodarczyka. – Warszawa : Wydawnictwo PTTK “Kraj”, 2016. – ISBN 978-83-7005-595-0. – 85-95

27. Kultura, media i pełnione przez nie funkcje : sytuacja w pierwszej dekadzie XXI wieku : od naskalnego malarstwa do interaktywnej sieci Internet / Janusz Musiał. // [W:] Media społecznościowe : dialog w cyberprzestrzeni. – T. 2. / pod redakcją Krystyny Doktorowicz. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017. – ISBN 978-83-226-3149-2 ; 978-83-226-3150-8. – (Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 3596). – 57-94

28. La realidad aumentada como recurso innovador en la enseñanza de contenidos integrados en Educación Infantil / [Aneta Klara Szweda]. – Úbeda, Jaén : Didacbook, 2015. – 58 stron : ilustracje, wykresy ; 23 cm. – ISBN 978-84-15-96957-0. – (Colección Universidad Viva. Serie Trabajos Fin de Grado)

29. Logika warstw : uczenie się w rozszerzonej rzeczywistości / Hussein Bougsiaa. // [W:] Smartfon i tablet w dziecięcych rękach / Hussein Bougsiaa, Małgorzata Cackowska, Lucyna Kopciewicz, Tomasz Nowicki. – Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016. –  ISBN  978-83-65155-38-2. – 443-452  Sygn. M 216337 (Opole)

30. Media cyfrowe wspierające procesy dydaktyczne / Aleksander Piecuch. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020. – ISBN  978-83-7996-695-0. – 168-173: Rozszerzona wirtualna rzeczywistość i jej edukacyjne znaczenie Sygn. M 058605 (Kluczbork) ; M 65204 KK (Kędzierzyn-Koźle)

31. Metoda wspomagania procesu projektowania i konstruowania z zastosowaniem technik “poszerzonej rzeczywistości” / Marcin Januszka ; Politechnika Śląska. Wydział Mechaniczny Technologiczny. Instytut Podstaw Konstrukcji Maszyn. – Gliwice : Instytut Podstaw Konstrukcji Maszyn. Wydział Mechaniczny Technologiczny. Politechnika Śląska, 2012. – 143, [2] s. : il. (w tym kolor.) ; 25 cm. – ISBN 978-83-60759-22-6

32. Motoryzacyjne koncepcje wykorzystania agumented reality w celu wsparcia użytkownika pojazdu samochodowego / Halszka Skórska (Instytut Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych. Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej). // [W:] Dylematy badań naukowych w różnych dziedzinach. – Cz. 3 / redakcja naukowa Stanisław Ejdys, Rafał Balina. – Waleńczów : Wydawnictwo Naukowe Intellect, sierpień 2019. – ISBN 978-83-953049-6-5. – 135-146

33. Możliwości i ograniczenia edukacji nieformalnej realizowanej z wykorzystaniem rzeczywistości rozszerzonej / Tomasz Warchoł // [W:] Cyberprzestrzeń – człowiek – edukacja. T. 5, Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej / pod redakcją Macieja Tanasia i Sylwii Galanciak.  – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2020. – ISBN  978-83-7850-853-3 ; 978-83-8095-423-6. – 267-276 Sygn. M 058572/V (Kluczbork) ; M 055195/V, M 055304 (Brzeg) ; M 214242/V, M 220829, M 220830 (Opole)

34. Najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji czytelniczej i medialnej / Magdalena Wójcik . – Bibliogr. // [W :] Nowoczesne technologie czy tradycyjne metody? : o tendencjach w krzewieniu kultury czytelniczej młodego pokolenia / redakcja naukowa Mariola Antczak, Agata Walczak-Niewiadomska. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ; Warszawa : Wydawnictwo SBP, 2017. – 21-31 Sygn. M 054882 (Kluczbork) ; M 069067 (Nysa) ; M 217241, M 217242, M 217243, M 217244 (Opole)

35. Nanozłoto – realizacja zajęć szkolnych w ramach projektu “irresistible” / Beata Sobesto, Agnieszka Zaraska ; XV LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Krakowie, VII Prywatne LO i Prywatne Gimnazjum nr 8 im. Mikołaja Reja w Krakowie. // [W:] Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych /  [redakcja naukowa Paweł Bernard, Iwona Maciejowska] ; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. – Kraków : Wydział Chemii UJ, 2016. – ISBN 978-83-943754-8-5. – 25-31

36. Narzędzia technologii wirtualnych a poznawanie rzeczywistości : teoria i zastosowania / Marek Piszczek. – Warszawa : Wojskowa Akademia Techniczna, 2019. – 351 s. : il., fot., wykr. ; 24 cm. – ISBN 978-83-7938-233-0

37. Nowe media w polskiej szkole – obecność i zastosowanie / Anna Michniuk ; Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim. – Gorzów Wielkopolski: Akademia im. Jakuba z Paradyża, 2020. – 208, [5] s.: il., tab. – 24 cm. – ISBN 978-83-65466-95-2   M 058613 (Kluczbork)

38. Nowe technologie w projektach edukacyjnych na przykładzie technologii rozszerzonej rzeczywistości / Zuzanna Lelek. // [W:] Nieformalne nauczanie w edukacji międzykulturowej w szkołach ponadgimnazjalnych : konteksty i działania : zbiór rozpraw / pod red. Agnieszki Wieszaczewskiej. – Bydgoszcz : Oficyna Wydawnicza Epigram, [2015]. – ISBN 978-83-61231-53-0. – 134-143

39. Podróż w głąb katalizatora : realizacja projektu “irresistible” w Liceum Ogólnokształcącym nr III w Ostrowcu Świętokrzyskim / Dorota Kamińska ; Liceum Ogólnokształcące nr III im. Władysława Broniewskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim. // [W:] Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych /  [redakcja naukowa Paweł Bernard, Iwona Maciejowska] ; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. – Kraków : Wydział Chemii UJ, 2016. – ISBN 978-83-943754-8-5. – 33-38

40. Poszerzanie przestrzeni organizacyjnej : ICT i augmented reality jako narzędzia rozciągania łańcuchów wartości / Wojciech B. Cieśliński (AWF Wrocław). // [W:] Wiedza i informacja w akceleracji biznesu / red. nauk. Kazimierz Perechuda, Iwona Chomiak-Orsa. – Częstochowa : Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, 2015. – ISBN 978-83-65179-17-3. – (Monografia / Politechnika Częstochowska. Wydział Zarządzania). – 107-117

41. Projekt pierwszego miasta na Marsie / Rafał Boguszewski. // [W:] Eksperyment architektoniczny i urbanistyczny w projektowaniu miasta : odbudowa zwartości współczesnego miasta jako priorytetowe zadanie projektowania urbanistycznego / [komitet redakcyjny Wojciech Bonenberg, Grzegorz Buczek, Krystyna Guranowska-Gruszecka, Wojciech Kosiński, Maciej Lasocki, Moses Okonkwo ; Katedra Projektowania Urbanistycznego i Krajobrazu Wiejskiego. Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej]. – Warszawa: Akapit-DTP Elżbieta Albinowska, 2016. – ISBN 978-83-924697-9-7. – 10-22

42. Rozszerzona rzeczywistość w usługach informacyjnych bibliotek / Magdalena Wójcik. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018. – 203 strony : ilustracje ; 24 cm. – ISBN 978-83-233-4549-7 ; 978-83-233-9903-2

43. Rozszerzona rzeczywistość w zarządzaniu kryzysowym / Jan Zych ; Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Bezpieczeństwa Narodowego. // [W:] Bezpieczeństwo i ratownictwo wodne, lądowe i powietrzne // redakcja naukowa Iwona Michniewicz. – Kalisz : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego, 2017. – ISBN 978-83-64090-97-4. – ( Monografie / Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu ; 8 ). – 133-142

44. Rzeczywistość rozszerzona – potencjał czy zagrożenie? = Augumented reality – potential or threat? / Ignacy J. Krzemiński, doktorant (Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych. Wydział Filologiczny. Uniwersytet Śląski w Katowicach). // [W:] E-świat bez granic i uprzedzeń /  redakcja naukowa Janusz Morbitzer ; Akademia WSB. – Dąbrowa Górnicza : Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB, 2018. – ISBN  978-83-65621-08-5. – (Prace Naukowe Akademii WSB). – 69-78

45. Rzeczywistość rozszerzona a książka i prasa / Grzegorz Gmiterek ; Zakład Historii, Teorii i Metodyki Bibliografii. // [W:] LaTel : z badań nad wykorzystaniem technologii informacyjnych w bibliologii i informatologii / pod redakcją Grzegorza Gmiterka, Mikołaja Ochmańskiego i Marcina Roszkowskiego. –  LaTeI : application of Information Technology in Library and Information Studies. –  Warszawa : Wydawnictwo SBP, 2015. –   ISBN  978-83-64203-63-3 . – 41-66  Sygn. C 214628, M 214630, M 215022 (Opole)

46. Rzeczywistość rozszerzona a social security / Urszula Soler (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II). // [W:] Społeczeństwo, technologia, gospodarka w świecie sieciowych powiązań : ku przyszłości : księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Sławomirowi Partyckiemu /  / redakcja naukowa Alina Betlej, Dawid Błaszczak, Marta Górka ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Instytut Socjologii. Katedra Mikrostruktur Społecznych i Współczesnych Teorii Socjologicznych. – Lublin : Wydawnictwo KUL, 2016. – ISBN 978-83-8061-316-4. – 423-437

47. Rzeczywistość rozszerzona jako nowy sposób komunikacji z konsumentem za pomocą opakowania / Natalia Kozik, Beata Markowska. // [W:] Marketing (r)evolution : nowe techniki, pomysły, rozwiązania / redakcja naukowa Hanna Hall. – Rzeszów : Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 2017. – 978-83-7934-169-6. – 99-110

48. Rzeczywistość rozszerzona w nauczaniu i uczeniu się / Andrzej Postawa (Politechnika Wrocławska). // [W:] Komunikacja a zmiana społeczna / redakcja Jolanta Kędzior, Beata Krawiec, Małgorzata Biedroń, Anna Mitręga. – Wrocław : Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 2018. – ISBN 978-83-62618-37-8. – 109-122

49. Rzeczywistość rozszerzona w szkoleniu wojsk i budowaniu świadomości sytuacyjnej na polu walki / Sławomir Augustyn ; Dariusz Ćwik ; Inspektorat Implementacji Innowacyjnych Technologii Obronnych ; Ministerstwo Obrony Narodowej. // [W:] Wyzwania i rozwój obrony powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej : obronność RP XXI wieku / redakcja Konrad Dobija, Sebastian Maślanka, Dariusz Żyłka ; Akademia Sztuki Wojennej. – Warszawa : Akademia Sztuki Wojennej, 2018. – ISBN 978-83-7523-617-0. – 256-264

50. Smart glasses – innowacyjne wspieranie procesów logistycznych / Aneta Wróbel, Mateusz Zbadyński. // [W:] Efektywność przepływu informacji w łańcuchach dostaw / Adam Koliński, Maciej Stajniak. – Radom : Instytut Naukowo-Wydawniczy “Spatium”, cop. 2018. – ISBN 978-83-66017-23-8. – 91-98

51. Techniki rozszerzonej rzeczywistości i ich zastosowanie w systemach klasy dual-use / Marcin Sokół (Gdański Park Naukowo-Technologiczny), Aleksandra Meksuła (Gdański Park Naukowo-Technologiczny), Magdalena Sokół (Gdański Park Naukowo-Technologiczny), Wojciech Kamiński (Gdański Park Naukowo-Technologiczny). // [W:] Nowoczesne technologie na rzecz bezpieczeństwa:  praca zbiorowa / redakcja naukowa Wojciech Filipkowski ; Europejski Instytut Bezpieczeństwa Wewnętrznego. – Gdynia : Wydawnictwo BP : Akademia Marynarki Wojennej. Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich, 2015. – ISBN 978-83-941308-7-9. – 111-121

52. Technologia augmented reality w zarządzaniu marką / Kamil Miłek. // [W:] Development of regions and organizations – challenges for economics and management sciences : the leader of the XXI century / edited by Beata Mitura, Magdalena Konwa, Magdalena Kostyra, Paweł Stadnicki. – Lublin : Politechnika Lubelska, 2017. – ISBN 978-83-7947-270-3. – (Konferencje / Politechnika Lubelska ). – 261-267

53. Teleepistemologia : analiza rozszerzonych systemów poznawczych / Tomasz Walczyk. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”, cop. 2019. – 258, [1] s. : il. ; 24 cm. – ISBN 978-83-242-3548-3

54. The society of things – a novel approach to social role of interactive objects / Paweł Wołoszyn, Przemysław Płyś, Jacek Wołoszyn. // [W:] Knowledge, economy, society : business, finance and technology as protection and support for socjety / edited by Paweł Ulman, Paweł Wołoszyn ; Cracow University of Economics. Faculty of Management, Foundation of the Cracow University of Economics. – Cracow : Foundation of the Cracow University of Economics, 2018. – ISBN 978-83-65907-38-7 ; 978-83-65907-39-4. – 75-82

55. Towards augmented reality educational authoring / Zuzana Berger-Haladová & Andrej Ferko. // [W:] E-learning and STEM education : monograph / scientific editor Eugenia Smyrnova-Trybulska ; University of Silesia in Katowice. Faculty of Arts and Sciences of Education in Cieszyn. – Katowice : Studio Noa ; Cieszyn : for University of Silesia in Katowice. Faculty of Arts and Sciences of Education, 2019.  – ISBN 978-83-66055-11-7 . – ( E-learning, vol. 11 ). – 587-608

56. Využite digitálnych a mobilných technológií v procese výučby subjektov podiel’ajúcich sa na výučbe v predprimárnom vzdelávaní na Slovensku / Eva Gašparová, Dáša Lišková. // [W:] Wybrane problemy edukacji przedszkolnej we współczesnym świecie : monografia wieloautorska / redakcja naukowa Anna Klim-Klimaszewska. – Siedlce : (i)WN IKRiBL, 2019. – ISBN 978-83-64884-11-5. – 83-98

57. WP2, analysis of machinery for excavation works : report / [Javier González López et al.]. – [Madrid] : Fundación Laboral de la Construcción, 2012. – 212 s. : il. kolor. ; 30 cm. –

58. Wybrane zastosowania rozwiązań opartych na rozszerzonej rzeczywistości w technologii edukacyjnej oraz życiu społecznym / Marcin Sokół, Magdalena Sokół. // [W:] E-technologie w kształceniu inżynierów : otwarci na nowe wyzwania – wybieramy MOOC? : II konferencja, 30 kwietnia 2015, Politechnika Gdańska, Gdańsk, Polska / [red. Dariusz Świsulski]. – Gdańsk: Wydział Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, 2015. – (Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej; 41). – 51-56

59. Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości jako nowoczesnego narzędzia wsparcia w kształceniu inżynierów = The possibility of using virtual reality as innovative tools for supporting engineers education / Kinga Korniejenko (Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. Wydział Mechaniczny. Instytut Inżynierii Materiałowej). // [W:] V Konferencja e-Technologie w Kształceniu Inżynierów, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Kraków, 19-20 kwietnia 2018 /  [redakcja Dariusz Świsulski]. – Gdańsk : Wydawnictwo Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, 2018. – (Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej; 58). – 37-40

60. Wystawa interaktywna przygotowana przez uczniów jako narzędzie edukacji nieformalnej na przykładzie projektu “irresistible” / Maciej Kluza ; Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. // [W:] Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych /  [redakcja naukowa Paweł Bernard, Iwona Maciejowska] ; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. – Kraków : Wydział Chemii UJ, 2016. – ISBN 978-83-943754-8-5. – 15-23

61. „Wzmocniona? Rzeczywistość”. Ludzkie praktyki i doświadczenia w hybrydalnej rzeczywistości = „Augmented? Reality”. Lessons learned and experiences in a hybrid reality / Grzegorz Zyzik // [W:] Człowiek, technologia, media : konteksty kulturowe i psychologiczne / red. nauk. Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek. – Wyd. 2. – Kraków : “Impuls”, 2015.  – ISBN 978-83-7850-782-6. – 101-111 Sygn. M 058575 (Kluczbork) ; (Wyd. 1 ) M 213055 (Opole)

62. Zabytkowa architektura we współczesnym mieście : krajobraz miejski zmysłowo doświadczany : wybrane zagadnienia prezentacji in situ historycznej zabudowy / Rafał Zapłata. // [W:] Krajobraz kulturowy / pod red. Beaty Frydryczak i Mieszka Ciesielskiego. – Poznań : Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2014. – ISBN 978-83-7654-313-0. – (Krajobrazy / Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, t. 4). – 225-242

63. Zastosowanie technologii rzeczywistości rozszerzonej (AR) w warsztacie badacza informacji / Kamil Stępień ; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. // [W:] Współczesne oblicza komunikacji i informacji : przestrzeń informacyjna nauki /  pod redakcją Ewy Głowackiej, Mariusza Jarockiego i Natalii Pamuły-Cieślak. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016. – ISBN 978-83-231-3745-0. – 79-89

W czasopismach:

64. An action research study exploring the effects of augmented reality for English vocabulary learning in an elementary school in Taiwan / Cheng-Chang Tsai. // New Educational Review. – 1732-6729. – 2020, nr 1, s. 163-174

65. Application of augmented reality in dairy cattle monitoring = Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości w monitorowaniu bydła mlecznego / Janina Rudowicz-Nawrocka (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. Wydział Rolnictwa i Bioinżynierii. Instytut Inżynierii Biosystemów), Kornelia Kudlińska (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. Wydział Rolnictwa i Bioinżynierii. Instytut Inżynierii Biosystemów), Gniewko Niedbała (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. Wydział Rolnictwa i Bioinżynierii. Instytut Inżynierii Biosystemów), Magdalena Piekutowska (Politechnika Koszalińska. Wydział Mechaniczny. Katedra Agrobiotechnologii). // Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering. – 1642-686X. – Vol. 63 (2018), , [nr] 4, s. 181-183

66. Augmented reality : challenges and threats / Paweł Stobiecki ; War Studies University. Faculty of National Security. Department of Information Security and Communication. // Ekonomiczne Problemy Usług. – 1896-382X. – 2018, nr 2, s. 197-205

67. Augmented reality applications attitude scale (ARAAS) : diagnosing the attitudes of future teachers / M.D. Díaz-Noguera, P. Toledo-Morales, C. Hervás-Gómez. // New Educational Review. – 1732-6729. 2017, nr 4, s. 215-226

68. Augmented reality in neurosurgery / Raniel Tagaytayan, Arpad Kelemen, Cecilia Sik-Lanyi. // Archives of Medical Science : AMS. – 1734-1922. – Vol. 14, iss. 3 (2018), s. 572-578

69. Biznes zyskuje nowe możliwości / Katarzyna Kucharczyk. // Rzeczpospolita (Wyd. zasadnicze). – 0208-9130. – 2017, nr 243, s. B4

70. Była sobie kostka : wirtualna rzeczywistość w krainie książki / Magdalena Brewczyńska. // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 11, dodatek “Biblioteka – Centrum Informacji” nr 4, s. 3-4

71. Ciekawe lekcje geometrii z geogebrą i rozszerzoną rzeczywistością / Hanna Basaj //  Meritum. – 2019, nr 4, s. 43-48

72. CityGuideTour Toruń – tourist application using augmented reality / Magdalena Węgrzyn, Albina Mościcka ; Military University of Technology. Faculty of Civil Engineering and Geodesy. // Geodesy and Cartography. – 2080-6736. – Vol. 66, nr 2 (2017), s. 317-331

73. Cyber alles : brudny cyfrowy świat / Florian Rötzer. // Forum (Warszawa ; 1965). – 0015-8402. – 2011, nr 32/33, s. 40-43 [Połączenia świata wirtualnego i rzeczywistego za pomocą technologii rzeczywistości rozszerzonej.]

74. Cyfrowa rewolucja w muzeach / Beata Gontar // Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy. -1898-5084. – Z. 35 (2013), s. 132-142

75. Display device of information to car driver / Peter Kováčik. //  Edukacja, Technika, Informatyka : teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej i zawodowej. – 2080-9069. – 2017, nr 2, s. 299-307

76. From visible pasts to an invisible presence : new criminological reality after planetary cyber attack 12/05/17 Wannacry / Pavel Zhesterov. // Przegląd Wschodnioeuropejski. – 2081-1128. – 2018, nr 9, [cz.] 2, s. 55-67

77. Geoinformation support system for real estate market / Rafał Kaźmierczak (Department of Spatial Analysis and Real Estate Market. University of Warmia and Mazury in Olsztyn). // Acta Scientiarum Polonorum. Administratio Locorum. – 1644-0749. – [Vol.] 19, nr 2 (2020), s. 85-95

78. Gry cyfrowe w przestrzeni rozszerzonej / Dominika Staszenko ; Uniwersytet Łódzki. // Perspektywy Kultury. – 2081-1446. – 2015, nr 1, s. 81-90

79. Gry i rzeczywistość rozszerzona : lekcje geografii z wykorzystaniem technologii mobilnych / Piotr Milewski //  Geografia w Szkole. – 2014, nr 2, s. 32-34

80. Hologram serca w kardiologii / Malwina Użarowska. // Rzeczpospolita (Wyd. zasadnicze). – 0208-9130. 2018, nr 205, s. A13 [Polska technologia CarnaLife Holo tworzenia przestrzennego modelu narządu]

81. Incuvo wierzy w nową rzeczywistość / Grzegorz Suteniec. // Puls Biznesu (Wyd. zasadnicze). – 1427-6852. – 2020, nr 111, s. 6

82. Jak “ożywić” druk z rozwiązaniem genARate firmy Konica Minolta. // Poligrafika. – 0373-9864. – [R.] 72, nr 3 (2020), s. 30-31

83. Jak rozszerzona rzeczywistość zawładnie twoim życiem / Joanna Stern ; tłum. Maciej Orlowski. // Gazeta Wyborcza (Wyd. zasadnicze). – 0860-908X. – 2018, nr 262/263, dod. The Wall Street Journal nr 44[45], s. 8

84. Jak rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość może wykorzystać przyrodnik? / Anna Grzybowska //  Meritum. – 2019, nr 4, s. 61-65 [Praca z obrazem i filmem na zajęciach przyrody i geografii]

85. Jak wykorzystać rzeczywistość rozszerzoną do promocji biblioteki? / Magdalena Brewczyńska. // Biblioteka w Szkole. – 2015, nr 11, dod. “Biblioteka – Centrum Informacji”, 2015, nr 4, s. 10-12

86. Komunikowanie projektu architektonicznego poprzez makietę w rozszerzonej rzeczywistości = The communication of architecture through a mock-up in augmented reality / Jan Janusz ; Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy. Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska. // Architecturae et Artibus. – 2080-9638. – Vol. 8, nr 3 (2016), s. 33-42

87. Kosmiczna wystawa Andrzeja Dudy / Wiktor Ferfecki. // Rzeczpospolita (Wyd. zasadnicze). – 0208-9130. – 2019, nr 78, s. A4

88. Lektury z rozszerzoną rzeczywistością? Czemu nie?! / Klaudia Kierc //  Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 7-8, dod. “Biblioteka – Centrum Informacji”, nr 3, s. 9-11

89. Matrix i pół-Matrix czyli Rzeczywistość wirtualna i rzeczywistość rozszerzona jako wyzwania dla tożsamości, kultury, sztuki i edukacji / Wojciech Siwak ; Uniwersytet w Białymstoku. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Zakład Kulturoznawstwa. // Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. – 1896-5903. – Nr 11 (2016), s. 355-388

90. Mieszana rzeczywistość wkracza do klasy / Łukasz Gierek. // TIK w Edukacji. – 2019, nr 1 (23), s. 24-25

91. Między materialnością a wirtualnością. Przypadek książek rzeczywistości rozszerzonej / Agnieszka Przybyszewska //  Teksty Drugie. – 2014, nr 3, s. 87-108 [Próba charakterystyki nowej formy publikacji literackiej – książek rzeczywistości rozszerzonej (książek AR)]

92. Model wspomagania podnoszenia kompetencji zawodowych z wykorzystaniem systemów rzeczywistości rozszerzonej / Tomasz Wójcicki. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 1507-6563. – 2013, t. 1, s. 111-120

93. M-sztuka, czyli sztuka w smartfonie / Kinga Sorkowska-Cieślak ; Akademia Ignatianum w Krakowie. // Studia Ekonomiczne (Katowice). – 2083-8611. – 2017, nr 317, s. 66-92

94. Multimedialny da Vinci / Bartłomiej Janicki //  TIK w Edukacji. – 2017, nr 6, s. 28-30 [Zawiera scenariusz zajęć w szkole podstawowej: Człowiek renesansu]

95. Nadchodzi czas na VR/AR w logistyce : rozmawia Michał Koralewski. // Logistyka. – 2019, nr 4, s. 65-66

96. Najnowsze trendy w IT – potencjał dla bibliotek / Magdalena Wójcik . – Bibliogr. //  Przegląd Biblioteczny. – 2016, z. 4, s. 575-589

97. Nauczanie immersyjne z aplikacjami VR i AR / Łukasz Gierek. // TIK w Edukacji. – 2019, nr 1 (23), s. 19-21

98. Nowoczesne technologie a społeczeństwo / Janusz S. Wierzbicki //  Meritum. – 2019, nr 4, s. 66-80 [Technologia w życiu współczesnego człowieka]

90. O pierwszych Piastach w rzeczywistości rozszerzonej / Bartłomiej Janicki //  IT w Edukacji. – 2015, nr 2, s. 30-32 [Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej. Temat: Z wizytą w piastowskim grodzie]

100. Ochrona konsumenta a fenomen “rozszerzonej rzeczywistości” : nowe wyzwania polityki prawa / Mirosław Gumularz. // Transformacje Prawa Prywatnego. – 1641-1609. – 2013, [t.] 3, s. 39-58

101. Od kartonu do Big VR / Jacek Kułakowski. // TIK w Edukacji. – 2019, nr 1 (23), s. 16-18

102. Okulary mierzą temperaturę / Mateusz Mazzini. // Przegląd (Warszawa ; 1999). – 1509-3115. – 2020, nr 37, s. 50-51

103. Ortografia w AR i VR dla osób z dysleksją / Michalina Ignaciuk // TIK w Edukacji. – 2020, nr 2, s. 37-39

104. Piąty wymiar rzeczywistości / W.B. Pietrzak // Wiedza i Życie. – 2013, nr 10, s. 16-20

105. Pierwsze kroki w świecie rzeczywistości rozszerzonej / Tomasz Greczyło //  Meritum. – 2019, nr 4, s. 81-85

106. Potwory wstają z podłogi / z Piotrem Baczyńskim rozmawia Jakub Wątor. // Gazeta Wyborcza (Wyd. zasadnicze). – 0860-908X. – 2017, nr 257, s. 38

107. Przegląd ważniejszych zagadnień z rozszerzonej rzeczywistości / P. Pardel // Studia Informatica. – Vol. 30 (2009), nr 1, s. 35-64

108. Realism-4.0 : Israeli russophone literature today / Roman Katsman. // Iudaica Russica. – 2657-4261. -2019, nr 1, s. 5-22

109. Rola wizualizacji danych w komunikacji naukowej : nowe sposoby wizualizacji danych / Magdalena Wójcik . – Bibliogr. //  Przegląd Biblioteczny. – 2017, z. 2, s. 157-168

110. Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość jako narzędzia edukacyjne / Krzysztof Wojewodzic. // TIK w Edukacji. – 2019, nr 1 (23), s. 12-14

111. Rozszerzona rzeczywistość – potencjał badawczy z perspektywy bibliologii i informatologii / Magdalena Wójcik. // Przegląd Biblioteczny. – 2014, z. 4, s. 565-581

112. Rozszerzona rzeczywistość / Dorota Janczak. // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 7, s. 61-63

113. Rozszerzona rzeczywistość w e-biznesie / Maria Pietruszka, Marian Niedźwiedziński ; Wydział Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej. Politechnika Łódzka, Katedra Informatyki Ekonomicznej. Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny. Uniwersytet Łódzki. // Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą. – 1732-324X. – Nr 29 (2010), s. 104-113

114. Rozszerzona rzeczywistość w edukacji wczesnoszkolnej / Aleksandra Schoen-Kamińska // TIK w Edukacji. – 2019, nr 2, s. 60-61

115. Rozszerzona rzeczywistość w magazynie / Wiktor Żuchowski. // Logistyka. – 2019, nr 3, s. 26-28

116. Rzeczywistość rozszerzona i jej zastosowanie w edukacji / Agnieszka Dejnaka // E-Mentor. – 1731-6758. – 2012, nr 2, s. 30-36

117. Rzeczywistość rozszerzona i wirtualna w edukacji / Maciej Danieluk. // Meritum. – 2019, nr 4, s. 86-96

118. Rzeczywistość rozszerzona jako element partycypacji w kształtowaniu przestrzeni architektonicznej = Augmented reality as a component of participation in shaping the architectural space / Rafał Mazur (Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej = Faculty of Civil and Environmental Engineering and Architecture. Rzeszow University of Technology), Maciej Piekarski (Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej = Faculty of Civil and Environmental Engineering and Architecture. Rzeszow University of Technology), Szymon Filipowski (Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej = Faculty of Architecture. Cracow University of Technology) ; translated by Maciej Piekarski. // Architectus. – 1429-7507. – 2019, nr 2, s. 85-94

119. Rzeczywistość rozszerzona w bibliotekach / Patryk Hubar ; Uniwersytet Warszawski. // Forum Bibliotek Medycznych. – 1899-5829. – R. 10, nr 1 (2017), s. 486-494

120. Rzeczywistość rozszerzona w procesie kształcenia ustawicznego / Tomasz Wójcicki. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 1507-6563. – 2010, nr. 1, s. 85-96

121. Sam prostokątny ekran w kinie odchodzi do przeszłości : właśnie nadchodzi epoka wirtualnej rzeczywistości, w której wszystko będzie możliwe / Kate Muir ; tł. Zbigniew Mach. // Polska (Metropolia Warszawska, wyd. zasadnicze). – 1898-3081. – 2016, nr 38, dod. Times, s. 38-39

122. Smart services for enhancing personal competence in industrie 4.0 digital factory / Jianing Sun, Minglei Gao, Qifeng Wang, Minjie Jiang, Xuan Zhang, Robert Schmitt. // LogForum. – 1895-2038. – [Vol.] 14, [iss.] 1 (2018), s. 51-57

123. Strategia Mocrosoftu dla gogli HoloLens? : unikać rozgłosu : rzeczywistość rozszerzona / Jay Greene ; tłum. Grzegorz Maziarski. – Gazeta Wyborcza (Wyd. zasadnicze). – 0860-908X. – 2019, nr 52, dod. The Wall Street Journal nr 9, s. 8

124. Teaching and learning context in augmented reality environment / Hussein Bougsiaa ; University of Gdansk. // Ars Educandi. – 1230-607X. – T. 13 (2016), s. 23-31

125. Technologia cyfrowa w muzeach narracyjnych na przykładzie Muzeum Powstania Warszawskiego i Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN / Teresa Zachara ; Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego // Zagadnienia Informacji Naukowej. – 0324-8194. – Vol. 54, nr 2 (2016), s. 94-118

126. Tendency to use the virtual fitting room in generation Y : results of qualitative study / Miroslaw Moroz (Wroclaw University of Economics). // Foundations of Management : FoM. – 2080-7279. – Vol. 11 (2019), s. 239-254

127. The affordances of augmented reality in delivering the science curriculum to elementary grades / Marwan M. A. Abualrob. // New Educational Review. – 1732-6729. – 2019, nr 4, s. 36-53

128. To jest serce pani dziecka / Piotr Szostak. // Gazeta Wyborcza (Wyd. zasadnicze). -0860-908X. – 2019, nr 98, s. 14

129. Technologie AR i VR w szkole / Maciej Danieluk //  Sygnał. – 2019, nr 5, s. 52-55

130. Toward the exploration of virtual reality for sustainable spatial development = Implementacja psychofizycznych podstaw percepcji architektury w wizualizacji modelu 3d / Jan Janusz ; Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy. Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska. Katedra Architektury. // Przestrzeń i Forma. – 1895-3247. – Nr 28 (2016), s. 53-68

131. Tożsamość jednostki wobec innowacji cyfrowych i globalnego postępu technologicznego / Mirosław Bąk ; Uniwersytet Opolski. Samodzielna Katedra Inżynierii Procesowej. // Zeszyty Naukowe – Politechnika Śląska. Organizacja i Zarządzanie. – 1641-3466. – Z. 112 (2017), s. 9-19

132. Trening wyobrażeniowy w sporcie a funkcjonalność augmented reality = Mental training in sport vs. functionality of augmented reality / Aleksandra Leśniewska, Wojciech Ciesliński, Janusz Sobecki ; Akademia Wychowanie Fizycznego we Wrocławiu, Politechnika Wrocławska. // Informatyka Ekonomiczna. – 1507-3858. – 2016, [nr] 4, s. 30-41

133. Trzeci wymiar DNA / Joanna Gadomska // TIK w Edukacji. – 2019, nr 1, s. 41-43 [scenariusz lekcji dla szkoły ponadpodstawowej]

134. Usługi a wartość poszerzona dla klienta na przykładzie rynku wyposażenia i dekoracji wnętrz / Mirosława Pluta-Olearnik ; Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Wydział Nauk Ekonomicznych. // Marketing i Zarządzanie. – 2450-775X. – 2017, nr 2, s. 397-405

135. VR w edukacji : subiektywny przegląd możliwości / Katarzyna Mikołajczyk (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie). – E-Mentor. – 1731-6758. – 2019, nr 2, s. 33-40

136. W pogoni za klientem mobilnym : wykorzystanie narzędzi nowych technologii w marketingu / Danuta Smołucha ; Akademia Ignatianum. Wydział Filozoficzny. Katedra Turystyki Kulturowej i Migracji Międzykulturowych. // Studia Ekonomiczne (Katowice). – 2083-8611. – 2017, nr 317, s. 118-135

137. Wędrówka w głąb ludzkiego ciała / Joanna Gadomska // TIK w Edukacji. – 2020, nr 1, s. 34-37 [Scenariusz lekcji dla szkoły ponadpodstawowej]

138. Wirtualna edukacja? Może warto spróbować?/ Marta Wnukowicz  // Meritum . – 2019, nr 4, s. 53-60

139. Wirtualne spojrzenie na wielki biznes / Anna Bełcik. // Puls Biznesu (Wyd. zasadnicze). – 1427-6852. -2018, nr 160, s. 14

140. Wyjdź poza kartkę, czyli nietypowe pomysły na powtórki materiału z wykorzystaniem narzędzi rozszerzonej rzeczywistości / Joanna Krzemińska // Polonistyka. – 2021, nr 2, s, 21-23

141. Wykorzystanie narzędzi marketingu mobilnego w komunikacji z klientami : przykłady z rynku produktów spożywczych / Aleksandra Kaniewska-Sęba ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa. Zakład Marketingu Politycznego i Socjotechniki. // Handel Wewnętrzny. – 0438-5403. – R. 64, nr 2 (2018), s. 235-245

142. Wykorzystanie technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w konserwacji zabytków / Agnieszka Chudzińska. // Spotkania z Zabytkami. – 2019, nr 5-6, s. 22-27

143. Wyobraźnia pląsa w przyszłości / Marek Jan Chodakiewicz. // Najwyższy Czas! – 0867-0366. – 2015, nr 48, s. XXXIV-XXXV

144. Wzmocniona rzeczywistość / Agnieszka Rasmus-Zgorzelska. – Autoportret. – 1730-3613. – 2012, nr 3, s. 70-73

145. xPick silnym wsparciem dla logistyki i przemysłu / Iwo Nowak. // Logistyka. – 2018, nr 4, s. 53-55

146. „Zakodować czytelnika” czyli O QR kodach w bibliotece / Bożena Boryczka. // Biblioteka w Szkole. – 2015, nr 2, dod. Biblioteka – Centrum Informacji nr 1, s. 3-6

147. Zastosowanie metodologii “pigułek wiedzy” i technologii Augmented Reality w szkoleniu nauczycieli w zakresie wykorzystania TIK w nauczaniu / Magdalena Rozmus [et al.] . – Bibliogr. //  Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 1, s. 175-188 [Pigułki wiedzy to w założeniu krótkie, zwarte materiały szkoleniowe, które w prosty i przejrzysty sposób dostarczają wiedzę z danego, wąsko określonego tematu. Mogą występować w różnych formach, np. w postaci wideo, audio czy dokumentu tekstowego]

Netografia:

148. Do czego potrzebna nam wirtualna rzeczywistość? Przykłady i prognozy – cz.1 / Katarzyna Natkaniec [online]. [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: https://1connect.pl/po-co-nam-wirtualna-rzeczywistosc-przyklady-i-prognozy-cz-1/

149. Edukacja cyborgów. Jak działać, by nowe technologie były sprzymierzeńcem, a nie wrogiem? / Michał Klichowski [W:] Kompetencje wychowawcze i społeczno-kulturowe współczesnych nauczycieli / red. Jacek Pyżalski. – Poznań: UAM, 2015. – ISBN: 978-83-941942-2-2. – 2-11 [online]. [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14333/1/Edukacja%20cyborgow.pdf http://kompetencjenauczyciela.pl.

150. Historia rzeczywistości rozszerzonej [online] [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: https://tuzamosc.pl/20190128134358/historia-rzeczywistosci-rozszerzonej

151. Interaktywna rzeczywistość: nadchodzi rewolucja w edukacji? / oprac. Anita Florek [online]. [Dostęp 27.04.2020] Dostępny w Internecie: https://brief.pl/interaktywna-rzeczywistosc-nadchodzi-rewolucja-w-edukacji/

152. Jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość zmieni nasze życie? [online]. [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: https://www.controlengineering.pl/jak-wirtualna-i-rozszerzona-rzeczywistosc-zmieni-nasze-zycie/

153. Kompetencje cyfrowe nauczycieli przedmiotów ścisłych w gimnazjach i nowoczesne technologie w dydaktyce chemii / Praca zbiorowa pod redakcją Barbary Sosińskiej-Kalaty. – Warszawa: SBP, 2015. – 180 s. – ISBN 978-83-64203-40-4 [online] [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: http://www.sbp.pl/wydawnictwa/archiwum_cyfrowe/pdf/?book_id=2309

154. Kody QR i rzeczywistość rozszerzona (AR) – przykłady nowych rozwiązań technologicznych w bibliotekach szkół wyższych / Edyta Kołodziejczyk // Biuletyn   – 2013, , nr 8 [online] [ Dostęp 21.05.2021] Dostępny w Internecie: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/421/423

155. Matrix i pół-Matrix czyli rzeczywistość wirtualna i rzeczywistość rozszerzona jako wyzwania dla tożsamości, kultury, sztuki i edukacji / Wojciech Siwak // Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji. – 2015, nr 11, s. 355-388 [online] [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Rocznik_Naukowy_Kujawsko_Pomorskiej_Szkoly_Wyzszej_w_Bydgoszczy_Transdyscyplinarne_Studia_o_Kulturze_(i)_Edukacji/Rocznik_Naukowy_Kujawsko_Pomorskiej_Szkoly_Wyzszej_w_Bydgoszczy_Transdyscyplinarne_Studia_o_Kulturze_(i)_Edukacji-r2016-t-n11/Rocznik_Naukowy_Kujawsko_Pomorskiej_Szkoly_Wyzszej_w_Bydgoszczy_Transdyscyplinarne_Studia_o_Kulturze_(i)_Edukacji-r2016-t-n11-s355-388/Rocznik_Naukowy_Kujawsko_Pomorskiej_Szkoly_Wyzszej_w_Bydgoszczy_Transdyscyplinarne_Studia_o_Kulturze_(i)_Edukacji-r2016-t-n11-s355-388.pdf

156. Nauka w nowym wymiarze – AR i VR w edukacji [online]. [Dostęp 27.04.2020] Dostępny w Internecie: http://grydaktyka.pl/ar-vr-edukacji/

157. Przegląd ważniejszych zagadnień rozszerzonej rzeczywistości / Przemysław Pardel // Studia Informatica. – Vol. 30 (2009), nr 1 s. 35-64 ; [online] [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: http://www.znsi.aei.polsl.pl/materialy/SI82/SI82_2.pdf

158. Rozszerzona Rzeczywistość – nowe technologie (także) dla szkoły / Lechosław Hojnacki, Piotr Szlagor [online]. [Dostęp 27.04.2020] Dostępny w Internecie: https://edunews.pl/nowoczesna-edukacja/innowacje-w-edukacji/1158-rozszerzona-rzeczywistosc-nowe-technologie-takze-dla-szkoly

159. Rozszerzona rzeczywistość / Aleksandra Janeczko [online] [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie : https://mfiles.pl/pl/index.php/Rozszerzona_rzeczywisto%C5%9B%C4%87

160. Rozszerzona rzeczywistość i gamifikacja w edukacji / Iwona Cugier [online] [Dostęp 27.04.2020] Dostępny w Internecie: http://www.superbelfrzy.edu.pl/pomyslodajnia/rozszerzona-rzeczywistosc-i-gamifikacja-w-edukacji/

161. Rozszerzona rzeczywistość jako nowoczesne techniczno-informatyczne narządzie dydaktyczne / Tomasz Warchoł // Kwartalnik Edukacyjny. – 2015, nr 4, s. 50-57 [online] [Dostęp 10.05.2021] Dostępny w Internecie: https://issuu.com/kwartalnik-edukacyjny/docs/kwartalnik-83-www

162. Rozszerzona rzeczywistość na lekcjach języka angielskiego, czyli jak mówić w języku uczniów / Joanna Kostrzewa [online]. [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: https://horyzontyanglistyki.pl/artykul/rozszerzona-rzeczywistosc-na-lekcjach-jezyka-angielskiego-czyli-jak-mowic-w-jezyku-uczniow

163. Rozszerzona rzeczywistość w bibliotece, czyli jak zmotywować uczniów do tego, żeby chciało im się uczyć? / Alicja Przytomska-Pietrzak // Biuletyn Nauczycieli Bibliotekarzy. – 2020, nr 9, s. 5-9 [online] [Dostęp 10.05.2021] Dostępny w Internecie: https://bnb.oeiizk.waw.pl/9-2020/teksty/2_przytomska-pietrzak_z_praktyki.pdf

164. Rozszerzona rzeczywistość w edukacji. Pomysły na zajęcia [online]. [Dostęp 27.04.2020] Dostępny w Internecie: https://www.apple.com/pl/education/docs/ar-in-edu-lesson-ideas.pdf

165. Rozszerzona rzeczywistość w edukacji… czyli magia na wyciągniecie ręki / Barbara Świst-Wicher [online] [Dostęp 27.04.2020] Dostępny w Internecie: https://www.zabawyzarchimedesem.pl/laboratorium/rozszerzona-rzeczywistosc-w-edukacji/

166. Rozszerzona rzeczywistość w szkole” – działania innowacyjne w Zespole Szkół Integracyjnych nr 1 w Białymstoku / Małgorzata Zajączkowska [online]. – Warszawa: ORE, 2017. – 16 s. [Dostęp 27.04.2020 r. ] Dostępny w Internecie: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=2ahUKEwiGq96VvYjpAhWEqIsKHeLrBiAQFjADegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D5586&usg=AOvVaw3wPgT3m-5OgblVonRZECqN

167. Rzeczywistość rozszerzona i jej zastosowanie w edukacji / Agnieszka Dejnaka [online] // e-Meentor. – 2012, nr 2 [Dostęp 27.04.2020] Dostępny w Internecie: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/44/id/918

168. Rzeczywistość rozszerzona jako istotny element innowacyjności w działalności zarządczej i operacyjnej przedsiębiorstw dystrybucji energii elektrycznej / Piotr Sylwestrzak, Jerzy Szkutnik // Rynek Energii. – 2019, nr 1 [online]. [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: https://www.cire.pl/pliki/2/2019/13___sylwestrzak_szkutnik_zet19.pdf

169. Rzeczywistość rozszerzona w bibliotekach / Patryk Hubar [online]. [Dostęp 05.05.2020] Dostępny w Internecie: https://www.academia.edu/38046166/Rzeczywisto%C5%9B%C4%87_rozszerzona_w_bibliotekach

170. Rzeczywistość rozszerzona w edukacji w świetle piśmiennictwa / Marcin Roszkowski [online]. [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: https://docplayer.pl/8351371-Rzeczywistosc-rozszerzona-w-edukacji-w-swietle-pismiennictwa.html

171. Rzeczywistość rozszerzona w nauczaniu i uczeniu się / Andrzej Postawa [W:] Komunikacja a zmiana społeczna / red. Jolanta Kędzior, Beata Krawiec, Małgorzata Biedroń, Anna Mitręga. – Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 2018. – S. 109-122. ISBN 978-83-62618-37-8 [także online] [Dostęp 27.04.2020] Dostępny w Internecie: https://repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/95529/edition/89657/content

172. Technologia rozszerzonej rzeczywistości w rozwijaniu wyobraźni dzieci i młodzieży / Tomasz Warchoł [online] // Edukacja –Technika –Informatyka. 2080-9069 ; 2450-9221 [online]. – 2016, nr 3 (17), s. 184-190 [Dostęp 28.04.2020] Dostępny w Internecie: https://kometa.edu.pl/uploads/publication/156/fd1e_R!_28%20warcho%C5%82-technologia.pdf?v2.8

 

Oprac. Ewa Dolata -Makuch
Filia RZPWE PBW w Kluczborku

V 2021