Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni

Czlowiek

Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego / red. nauk. Józef Bednarek. – Warszawa : „Difin”, 2014.

Żyjemy w świecie zdominowanym przez nowoczesne media, przez co obecne pokolenie dzieci i młodzieży funkconuje często nie tylko w świecie realnym, ale i wirtualnym, w którym obok korzyści płynących ze stosowania najnowszych mediów cyfrowych i interaktywnych technologii, istnieje wiele nowych, wcześniej nieznanych zagrożeń.

Niniejsza publikacja prezentuje wyzwania i szanse najnowszych mediów cyfrowych i technologii interaktywnych tworzących cyberprzestrzeń i świat wirtualny, ich nowe funcje oraz wynikających z nich zadania i możliwości w różnych obszarach aktywności człowieka, zwłaszcza u dzieci i młodzieży.

Józef Bednarek podejmuje problem nowych społecznych kompetencji medialno-informacyjnych w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. Dominika Urbańska-Galanciak wskazuje, że gry wideo odpowiednio dobrane do wieku i możliwości percepcyjnych uczniów mogą z powodzeniem pełnić funkcję komplementarną wobec tradycyjnych form nauczania.

Waldemar Grądzki opisuje funcjonowanie ucznia w cyfrowej szkole w kontekście szans i zagrożeń. Renata Tomaszewska-Lipiec podkreśla, że technologie informacyjno-komunikacyjne stanowią wyzwanie nie tylko dla młodego pokolenia, a Sebastian Koczy przedstawia edukacyjne możliwości robotów humanoidalnych. Natomiast Nataliya Woźniak dokonuje analizy konstruktywizmu pedagogicznego w kontekście technologii informacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej.

Książka adresowana jest do szerokiego grona odbiorów, przede wszystkim pedagogów, wychowawców, nauczycieli pracujących na różnych etapach edukacyjnych oraz rodziców.