Dogoterapia i felinoterapia

Zestawienie bibliograficzne gromadzi piśmiennictwo z lat 2000-2019 i zawiera 109 opisów bibliograficznych książek i artykułów z czasopism. Materiał bibliograficzny został uporządkowany alfabetycznie z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i filiach oznaczone są sygnaturami.

 

Książki:

 

1. Animaloterapia: Program Przedszkolnego Klubu Animals “Cztery łapy” / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska, Joanna Skorupa. – Kraków : “Impuls”, 2007. – 94, [1] s.: il.

C 197468, M 197488 (Opole)

2. Baw się poprzez animaloterapię: przykłady gotowych sytuacji edukacyjnych z udziałem zwierząt : (z doświadczeń zaczerpniętych podczas pracy terapeutycznej prowadzonej we współpracy z Fundacją Ama Canem) / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska, Joanna Skorupa. – Kraków : “Impuls”, 2012. – 164 s.: il.

C 210523 (Opole)

3. Billy: kot, który ocalił moje dziecko / Louise Booth; przeł. Anna Nowak. –  Warszawa: “Nasza Księgarnia”, 2015. – 307, [4] s.

4. Chłopiec i pies / Wendy Holden; przekł. Agnieszka Zajda. – Warszawa : “Amber”, 2015. – 222, [1] s.

5. Czy w terapii i edukacji potrzebny jest pies? / Agnieszka Potocka // W : Terapia i edukacja z psem / pod red. Agnieszki Potockiej. – Warszawa :  Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. – S.  s. 12 – 38

6. Czy zwierzęta potrafią leczyć?: terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych / [red. prowadzący Nina Bekasiewicz ; aut. Wioletta Bartkiewicz et al.]. –  Warszawa : Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, 2008. –  198 s.: il. kolor.

7. Dogoterapeutyczny program polisensorycznej stymulacji porozumiewania się:  poradnik dla logopedów, dogoterapeutów i nauczycieli wykorzystujących terapię kontaktową w pracy z dziećmi z dysfunkcjami rozwojowymi / Marzena Machoś-Nikodem. –  Warszawa :  Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej,  2007. – 56 s., [16] s. tabl. kolor.

8. Dogoterapia – terapia kontaktowa z udziałem psów: założenia i wykorzystanie w pracy z osobami niepełnosprawnymi / [red. prowadz. Nina Bekasiewicz ; aut. Katarzyna Bochowicz et al. ]. – Warszawa: Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym “Przyjaciel”, 2003. – 57 s. : fot.

9. Dogoterapia: terapia z udziałem psa: podstawy kynopedagogiki / Kasper Sipowicz, Edyta Najbert, Tadeusz Pietras. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016. – 158, [3] s.: il.

M 54414, M 54415, M 54416 (Brzeg), M 64108, M 64109, M 64110 (Kędzierzyn-Koźle), M 54102, M 54103, M 054104, (Kluczbork), M 215462, M 215463, M 215464, M 215465  (Opole)

10. Dogoterapia? : co to jest? / Janina Filozof. – Jarosław : Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, 2004. – 66 s.: il.

11. Dogoterapia i autyzm / Beata Kulisiewicz // W : Autyzm wyzwaniem XXI wieku / pod red. Danuty Marzec, Jolanty Miękiny. – Częstochowa : Wydaw. Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2017. – S. 151-161

M 218251 (Opole)

12. Dogoterapia jako forma aktywności fizycznej wspomagająca rehabilitację dzieci / Monika Niewiadomska, Maria Makris, Viktor Radziejowski  // W: Współczesne wyzwania fizjoterapii : monografia / pod red. Adrianny Marii Borowicz i Izabeli Kossowskiej.  – Poznań : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji i Terapii, 2015. –  S. 209-218

13. Dogoterapia jako metoda wspomagająca rozwój dziecka z niepełnosprawnością / Natalia Chojnacka  // W : Edukacja i praca osób z ograniczoną sprawnością / pod red. Dariusza Stefaniaka. – Legnica : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 2018. – S. 91-98

M 218160,  M 218255  (Opole)

14. Dogoterapia w klasach integracyjnych / Monika Oram, Agnieszka Kisińska // W : Współczesność na rozdrożu?: o edukacji, wychowaniu i profilaktyce słów kilka / pod red. nauk. Wojciecha Duczmala, Sławomira Śliwy. –  Opole : Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji : Wydawnictwo Instytut Śląski, 2013. – S. 168-172

M 211914, M 213103 (Opole)

15. Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania / Beata Kulisiewicz. – Kraków : “Impuls”, 2011. – 102, [7] s.: rys.

C 205877, M 205899, M 205900 (Opole)

16. Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń / Anna Kurzeja. – Wyd. 2. – Kraków : “Impuls”, 2010. – S. 115-117: Zooterapia – lecznicze działanie zwierząt

M 53989 (Brzeg), M 63171(Kędzierzyn-Koźle),  M 52453 (Kluczbork), M 066966 (Nysa), M 205167 (Opole),  Wyd. 1 – C 65239 (Nysa),  M 201005,  M 201006 (Opole)

17. Dziecko autystyczne : objawy i wspomaganie : prawdziwa opowieść o Maciusiu / Beata Zawiślak. – Wyd. 3. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2017. –  66, [1] s. : il.

M 219018 (Opole)

18. Edukacyjne zajęcia z udziałem psa jako metoda wspomagająca proces uczenia się dziecka z autyzmem w wieku szkolnym : studium przypadku / Patrycja Gołąbek-Jonak // W : Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły / red. nauk. Krystyna Barłóg. – Rzeszów : Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017. – S. 88-101

19. Felinoterapia :  w teorii i praktyce /  Dorota Rybicka. – Brzezia Łąka : Wydaw. Poligraf, cop. 2017. – 111, [1] s. : il.

20. Heca na cztery łapy :  gry i zabawy z udziałem psa terapeuty / c [aut. Katarzyna Jakimiuk-Baran, Mirosława Lewandowska]. – Warszawa: Przyjaciel – Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, 2005. – 59 s.:  il. kolor.

21. Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej / red. nauk. Katarzyna Ćwirynkało, Czesław Kosakowski, Agnieszka Żywanowska. – Wyd. 2. – Kraków : “Impuls”, 2013. – 317 s. : il. .  –  (Horyzonty Pedagogiczne ; t. 1 )

C 62773 (Kędzierzyn-Koźle), Wyd. 1 – C  53993, M 54058 (Brzeg), M 211090, M 211091, 211092 (Opole)

22. Kynoterapia dzieci z trudnościami emocjonalnymi  / Kasper Sipowicz, Marlena Podlecka // W : Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku : terapia i wspieranie / pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij, Elżbiety Kwiatkowskiej. – Warszawa :  Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2018. – S. 105-130

M 69299 (Nysa)

23. Kynoterapia w integracji odruchów : metody i techniki neurokinezjologiczne w pracy z deficytami rozwoju psychoruchowego / Hanna Wojciechowska, Swietłana Masgutowa-Hawryluk . – Warszawa ; Bydgoszcz : Międzynarodowy Instytut dr Swietłany Masgutowej, 2006. – 132 s.: il.

24. Kynoterapia w kształtowaniu relacji społecznych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną /  Mariusz Korczyński, Judyta Popiołek // W :  Zwierzęta w kulturze i wychowaniu / red. nauk. Ewa Ogrodzka-Mazur, Grzegorz Błahut. – Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2017. – S.  164-198

25. Mam dziecko z zespołem Aspergera :  poradnik dla rodziców / Grzegorz Całek, Halina Łuszczak, Halina Jankowska. – Warszawa : Polskie Towarzystwo Zespołu Aspergera, 2014. – 110 s.: il.

M 63618 (Kędzierzyn-Koźle), M 53423 (Kluczbork), M 67644 (Nysa), M 213565 (Opole)

26. Możliwość zastosowania dogoterapii we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / Kasper Sipowicz (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej) // W : Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka / pod red. Joanny Głodkowskiej  „et al.” – Warszawa : Wydaw. Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2017. –  S. 445-453

27. Pies – przyjaciel i terapeuta: program dogoterapii przeznaczony do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.  – Warszawa : Przyjaciel Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, 2004. – 49 s.: fot.

M 60009 (Kędzierzyn-Koźle)

28. Pies – terapeuta i przyjaciel rodziny:  rola psa w procesie rehabilitacji niepełnosprawnego dziecka /  [aut. Wioletta Bartkiewicz, Małgorzata Zawadka]. – Warszawa:  Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel,  2008. – 111 s.:  il.

29. Pies w aktywności twórczej dziecka / Beata Kulisiewicz. – Częstochowa : Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2013. – 55, [3] s.: il. kolor.

30. Program “Pies w szkole, czyli nauka na cztery łapy i ogon” realizowany w Szkole Podstawowej nr 4 im. Jana Brzechwy w Swarzędzu / Maja Szwanka  // W : Terapia i edukacja z psem / pod red. Agnieszki Potockiej. – Warszawa :  Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. –  S. 118-135

31. Program terapii zajęciowej z elementami dogoterapii / Grzegorz Dzwonkowski // W : Dobre praktyki resocjalizacyjne w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce / pod red. Macieja Bernasiewicza i Moniki Noszczyk-Bernasiewicz. –  Katowice : Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, 2018. –  S. 93-95

32. “Przyjaciele, czyli pies w celi” : początki zajęć z psami w polskim więziennictwie / Agnieszka Terechowicz // W : Terapia i edukacja z psem / pod red. Agnieszki Potockiej. – Warszawa :  Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. –  S. 183-212

33. Psie przypadki czyli Dogoterapia dla początkujących / Dorota Jurzysta. – [Inowrocław] : Kunke Poligrafia, [2010]. – 160 s., [12] s. tabl. : il. (gł. kolor.)

34. Rola zabawy i kontaktów ze zwierzętami w systemie wsparcia terapii pedagogicznej dzieci upośledzonych intelektualnie. Kontekst rodziny / Arletta Sozańska // W : Doradztwo, poradnictwo, wsparcie / pod red. Bożeny Płonki-Syroki, Mateusza Dąsala i Wiesława Wójcika. – Warszawa : “DIG”, Bellerive-sur-Allier : Edition La Rama SASU, 2016. – S. 261-295

35. Sposoby oceny efektów zajęć z psem / Joanna Nawrocka-Rohnka // W : Terapia i edukacja z psem / pod red. Agnieszki Potockiej. – Warszawa :  Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. –  S. 39-50

36. Szczeniak : jak labrador ocalił chłopca z ADHD / Liam Creed  ; przeł. Andrzej Wajs. – Warszawa : “Nasza Księgarnia”, 2011. – 283, [5] s. – (Zbliżenia)

37. Terapia dzieci z zaburzoną neurodynamiką przez kontakt ze zwierzętami / Renata Hływa // W:  Terapia pedagogiczna. T. 2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / pod red. nauk. Ewy Małgorzaty Skorek. – Wyd. 3. – Kraków : “Impuls”, 2007. –  S.  37-[40]

M 60851/II (Kędzierzyn-Kożle), M 201755/II,  M 208693/II (Opole)

38. Terapia logopedyczna z udziałem psa : studium przypadku, obserwacje własne / Michał Nochowicz //W : Terapia i edukacja z psem / pod red. Agnieszki Potockiej. – Warszawa :  Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. –  S. 51-69

39. Terapia psychopedagogiczna z udziałem psa : wybrane zagadnienia / pod red. Moniki Włodarczyk-Dudki. – Ostróda: Wydawnictwo Drwęca, 2006. – 100 s.: il.

40. Terapia z psem dla dzieci z zaburzeniami w zachowaniu / Katarzyna Chrobak // W : Terapia i edukacja z psem / pod red. Agnieszki Potockiej. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. – S.  70-84

41. Terapia z udziałem psa / Beata Pawlik-Popielarska. –  Gdańsk: Wydawnicwo Medyczne “Via Medica”, 2005. –  [12], 76 s., [7] s. tabl.: il.

42. Terapia zajęciowa / Ewa Baum. – Warszawa : “Fraszka Edukacyjna”, 2008. – S. 54-56: Dogoterapia

M 61244 (Kędzierzyn-Koźle), C 65071(Nysa), C 200250, M 208305  (Opole)

43. Trening umiejętności społecznych z udziałem psa / Katarzyna Chrobak // W : Terapia i edukacja z psem / pod red. Agnieszki Potockiej. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. –  S. 85-95

44. Trudna dorosłość osób z zespołem Downa: jak możemy wspomóc? / pod red. Bogusławy Beaty Kaczmarek. – Wyd. 2. – Kraków : “Impuls”, 2011. – 410 s.: il.

M 54102 (Brzeg), M 205646 (Opole),  Wyd. 1 – C 50870 (Brzeg), M 61672 (Kędzierzyn-Koźle),

M 202840, M 202943 (Opole)

45. Witaj, piesku! : dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Beata Kulisiewicz. – Kraków : “Impuls”, 2007. – 106 s.: il.

M 60727 (Kędzierzyn-Koźle), M 199127 (Opole)

46. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem / pod red. nauk. Ewy Pisuli i Doroty Danielewicz. – Wyd. 3. – Kraków : “Impuls”, 2010. – 270 s.: il.

M 050190 (Brzeg)- Wyd. 2,  C 59986, M 60370 (Kędzierzyn-Koźle), M 194082, M 193568, M 208155 (Opole) – Wyd. 1

47. Zooterapia z elementami etologii / Agata Maria Kokocińska przy współpracy z Tadeuszem Kaletą i Dorotą Lewczuk. – Wyd. 2. – Kraków : „Impuls”, 2017. – 159 s. : il.

M 64507 (Kędzierzyn-Koźle), Wyd. 1 – M 216376, M 216377, M 216378 (Opole)

 

Artykuły z czasopism:

 

48. Chore dzieci mówią “hau” / Gabriel Maciejewski // Charaktery. – 2006, nr 10, s. 68-70

49. Co leczy kot? / Barbara Wujczyk // Charaktery. – 2014, nr 9, s. 46-47

50. Czworonożni sojusznicy RDD / Aleksandra Drzazgowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze . – 2012, nr 1, s. 44-45

51. Czy zwierzęta potrafią leczyć? / E.W. // Bliżej przedszkola . – 2007, nr 1, s. 28

52. Dogoedukacja – czyli jak nauczać dzieci empatii / Małgorzata Cieśla // Bliżej przedszkola. – 2012, nr 6, s. 94-97

53. Dogoterapia / Agata Szostak // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2010, nr 2, s. 104-116

54. Dogoterapia / Ewa Herzyk // Rewalidacja. – 2007, nr 1, s. 79-81

55. Dogoterapia /Jolanta Kubacka // Wychowanie w Przedszkolu . – 2008, nr 2, s. 55-56

*Opis przebiegu zajęć z dogoterapii w Miejskim Przedszkolu nr 13 w Legnicy

56. Dogoterapia / Kaja Chojnacka // Remedium. – 2015, nr 4, s. 24-25

57. Dogoterapia – atrakcyjne zajęcia / Agnieszka Zajkowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 6, s. 12-17

58. Dogoterapia – atrakcyjne zajęcia. Cz. 2 / Agnieszka Zajkowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 7, s. 43-46

59. Dogoterapia – interwencje z udziałem psów / Agnieszka Potocka // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 92, s. 10-12

60. Dogoterapia – terapia z udziałem psa / Magdalena Nawarecka // Remedium. – 2011, nr 3, s. 24-25

61. Dogoterapia: dogoterapia, logopedia a socjalizacja kognitywna dzieci 3, 4-letnich w przedszkolu masowym / Marzena Machoś-Nikodem // Bliżej przedszkola . – 2006, nr 10, s. 9

62. Dogoterapia a akwizycja języka dziecka z deficytami rozwojowymi. Prezentacja dogoterapeutycznego programu polisensorycznej stymulacji porozumiewania się / Marzena Machoś-Nikodem // Rewalidacja. – 2006, nr 2, s. 68-82

63. Dogoterapia formą wspomagania dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną / Elżbieta Klima (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach) // Studia Pedagogiczne. – T. 33 (2019), s. 153-183

64. Dogoterapia  jako forma wsparcia osób z niepełnosprawnością / Kasper Sipowicz, Edyta Najbert, Tadeusz Pietras  // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2016, nr 1, s. 51-64

65. Dogoterapia jako forma wspierająca rehabilitacje dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym: (studium przypadku) / Agnieszka Kamyk-Wawryszuk // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 6, s. 20-21

66. Dogoterapia jako forma wspierania rozwoju dziecka niepełnosprawnego / Gabriela Drwięga, Zofia Pietruczuk // Niepełnosprawność. – 2015, nr 3, s. 57-68

67. Dogoterapia jako metoda wsparcia rozwoju osoby niepełnosprawnej intelektualnie – wybrane aspekty / Wiktor Bogusław Boruta // Student Niepełnosprawny. – 2017, z. 10, s. 173-185

68. Dogoterapia jako metoda wspierająca terapię dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną / Agnieszka Cypress // Szkoła Specjalna. – 2015, nr 3, s. 219-222

69. Dogoterapia jako metoda wspomagania procesu rehabilitacji dzieci / Sławomir Chrost // Rozprawy Społeczne. – 2018, nr 3, s. 64-72

70. Dogoterapia w nauczaniu zintegrowanym i w logopedii / Edyta Świętanowska // Dysleksja . – 2009, nr 1, s. 25-28

71. Dogoterapia w pracy logopedycznej z dziećmi / Marzena Machoś-Nikodem // Prace Psychologiczno-Pedagogiczne. – T. 1 (2007), s. 127-136

72. Dogoterapia w procesie rozwoju fizycznego dzieci głuchoniewidomych / Agnieszka Kamyk-Wawryszuk // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 12, dod. “Wkładka Metodyczna”, s. V-VII

73. Dogoterapia w teorii i praktyce w kontekście dziecka autystycznego / Maria Kłodzińska-Berkau // Poznańskie Zeszyty Humanistyczne. –  T. 12 (2009), s. 23-30.

74. Dogoterapia w wychowaniu osób nieprzystosowanych społecznie / Marcin Jurczyk // Opieka,Wychowanie,Terapia. – 2007, nr 3-4, s. 37-38

75. Dogoterapia wobec przedszkolnych dzieci z niepełnosprawnością – czy to ma sens? / Patrycja Gołąbek-Jonak // Szkoła Specjalna. – 2017, nr 3, s. 187-198

76. Dogoterapia (zajęcia z dziećmi o głębokiej niepełnosprawności intelektualnej w OREW Jarosław) / Janina Filozof // Rewalidacja. – 2005, nr 2, s. 36-49

77. Felinoterapia jako forma wsparcia włączenia społecznego i rehabilitacji osób niepełnosprawnych / Małgorzata Bednarczyk // Student Niepełnosprawny. – 2017, z. 10, s. 67-75

78. Felinoterapia w przedszkolu / Anna Franczyk, Joanna Skorupa, Katarzyna Krajewska // Bliżej przedszkola. – 2006, nr 12, s. 30-32

* Scenariusz zajęć

79. Heca na cztery łapy, czyli pies w przedszkolu / Wioletta Bartkiewicz // Doradca Nauczyciela Przedszkola . – 2012, nr 10, s. 51-53

80. Lekcje na cztery łapy / Wioletta Neumann // Sygnał. – 2018, nr 6, s. 54-55

81. Nauka z pomocą psa / Marzena Machoś-Nikodem // Edukacja i Dialog . – 2006, nr 8, s. 50-53

82. “Nowe szaty cesarza”, czyli o dogoterapii widzianej oczami dziecka w kontekście rozwoju seksualnego człowieka / Mirella Michalewska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2019, nr 1, s. 18-22

83. O dzieciach, które straciły zaufanie do ludzi, a zawierzyły psu… Okiem dogoterapeuty / Mirella Michalewska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2019, nr 3, s. 33-37

84. O dzieciach, które straciły zaufanie do ludzi, a zawierzyły psu. Okiem specjalisty / Agnieszka Białogłowska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2019, nr 3, s. 28-32

85. Pierwsze doświadczenia w dogoterapii / Wioletta Siedliska-Koter, Marzanna Kąsek-Spóz //  Rewalidacja. – 2002, nr 2, s. 76-78

86. Pies dla Stasia / Magdalena Żmijewska // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa . – 2011, nr 3, s. 87-91

* Scenariusz zajęć

87. Pies w roli terapeuty / Bogusława Brymora // Wychowawca. – 2012, nr 1, s. 18-19

88. Propozycja programu dogoterapii na przykładzie dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną : opis przypadku / Aleksandra Jankiewicz, Damian Skrypnik, Katarzyna Skrypnik  // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. –  2015, nr 2, s. 181-189

89. Przed świętami zaproś do przedszkola… psa! / Monika Litwinow // Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 9, s. 6-11

90. Psy pracujące w świecie człowieka / Anna Franczyk // Bliżej przedszkola. – 2007, nr 10, s. 74

* Scenariusz zajęć dogoterapii

91. Psy w terapii dzieci agresywnych i doświadczających przemocy / Beata Majewska, Robert Kohler // Niebieska Linia. – 2005, nr 4, s. 11-13

92. Rejs na głębokich wodach, czyli ścieżka edukacyjno-terapeutyczna z dogoterapii / Mirella Michalewska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2018/2019, nr 4, s. 40-44

93. Rola psa w procesie usprawniania psychoruchowego / Jagoda Walowska, Marta Jankowska //  Niepełnosprawność i Rehabilitacja. –  2017, nr 1, s. 111-117

94. Rola psów w terapii pedagogicznej / Marcin Wierzba // Dysleksja . – 2013, nr 1, s. 16-22

95. Spotkanie z dogoterapią / Joanna Chwaszczewska // Klanza w Czasie Wolnym. – 2004, nr 1, s. 8-11

* Terapia dzieci głęboko upośledzonych umysłowo

96. Stary człowiek i pies / Hanna Mamzer  //  Horyzonty Wychowania. – Vol. 14, nr 32 (2015), s. 63-83

97. Strategie terapeuty zajęciowego : praktyczna realizacja (Terapeutyczne znaczenie zwierząt w relacjach z pacjentami demencyjnymi ; cz. 3 ) / Markus Lohe  // Wspólne Tematy . – 2014, nr 10, s. 34-41

98. Terapeutyczne mruczanda, czyli o felinoterapii / Marta Fiutowska ; rozm. przepr. Paula Cupryan // Help. – 2018, nr 7, s. 28-29

99. Terapia i kynoterapia w pracy domu dziecka / Monika Walczak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2011, nr 1, s. 43-50

100. Terapie z udziałem zwierząt / Maja Vogt-Kostecka // Remedium. – 2017, nr 2, s. 13-15

101. Udział zwierząt w terapii : wpływ psów, kotów i koni na zdrowie człowieka w kontekście badań i obowiązujących standardów / Agnieszka Potocka, Waldemar Grzegorzewski, Ireneusz Kowalski // Szkice Humanistyczne. –  2014, nr 4, s. 141-149

102. Wpływ dogoterapii na funkcjonowanie osób głęboko upośledzonych umysłowo w zespole rewalidacyjno-wychowawczym / Dorota Migdalska // Rewalidacja. – 2008, nr 1, s. 53-57

103. Wybór i trening psa : zadania terapeuty : efekty zajęć (Terapeutyczne znaczenie zwierząt w relacjach z pacjentami demencyjnymi ; cz. 2 ) /  Markus Lohe  // Wspólne Tematy . – 2014, nr 9, s. 35-41

104. Wybrane metody pracy z dziećmi niepełnosprawnymi / Joanna Sais-Wieczorek, Małgorzata Topolnicka // Modelowe Nauczanie. – 2006, nr 2, s. 73-76

105. Wykorzystanie kynoterapii w kształtowaniu mowy i usprawnianiu komunikacji / Agnieszka Cypress // Forum Logopedyczne, nr 21 (2013), s. 160-163.

106. Wykorzystanie zooterapii w terapii pedagogicznej na przykładzie terapii z udziałem psa / Anna Kurzeja, Joanna Godawa // Chowanna. – T. 1 (2009), s. 85-96

107. Zajęcia edukacyjne i pedagogiczne z udziałem zwierząt / Katarzyna Sowa // Wszystko dla Szkoły. – 2009, nr 5, s. 10-11

108. Zalety i szanse wykorzystania animaloterapii w resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie / Marta Wilk  // Lubelski Rocznik Pedagogiczny . – T. 33 (2014), s. [201]-219

109. Zmysły. Świat oczami psa i człowieka / Anna Franczyk // Bliżej przedszkola. – 2007, nr 10, s. 72-73

* Scenariusz zajęć dogoterapii

 

 

Oprac. Małgorzata Potępa

Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu