Pracownia Biblioterapii

W Pracowni Biblioterapii  w PBW w Opolu organizowane są  zajęcia czytelnicze z elementami biblioterapii dla uczniów i wychowanków szkół i placówek prowadzone przez  J. Jurasz, B.Pająk.

Zgłoszenia na warsztaty i zajęcia – Wydział Edukacji i Promocji: j.jurasz@pedagogiczna.pl, a.kisala@pedagogiczna.pl tel. 77 454 12 40, wew. 110.

 LP    Krótki opis  Poziom nauczania
  1.  Strach ma tylko wielkie oczy. Cykl zajęć dotyczący różnego rodzaju lęków. Składa się z pięciu zajęć:

– Nocne stworki wychodzą ze swej norki (lęki nocne).
– Ja się nie boję burzy i wielkiej, mokrej wody w basenie! (lęk przed burzą, wodą).
– Czarodziejskie lustro (pierwszy dzień w przedszkolu).
– Miłek da radę! (lęk przed ciemnością, zejściem do ciemnej piwnicy).
– Krasnal Zguba Nam pomoże! (zgubienie się) (do 90 min)

Przedszkole
  2.  Bajki – pomagajki na smutki i przemoknięte butki. Cykl zajęć dotyczących trzech obszarów: myśli, słów i czynów (do 90 min)

– Słowa mają moc
– Marzenia się spełniają.
– Większą moc mamy, kiedy sobie pomagamy.

 Przedszkole
 3. Podróż do świata wartości – cykl 10 zajęć dotyczący wartości: przyjaźń, miłość, szczęście, piękno, szacunek, mądrość, odpowiedzialność, sprawiedliwość, odwaga, samodyscyplina. (do 90 min) Przedszkole, Szkoła Podstawowa kl. I-III
  4. Jestem kimś wyjątkowym, mam swoją wartość. Cykl zajęć mających na celu wzmacnianie poczucia własnej wartości (do 90 min).
– O sukcesach, słowach i motylach.
– Skarby przyjaźni.
– Za murami książęcego pałacu.
– Magiczne i ważne słowa. (do 90 min)
Przedszkole, Szkoła Podstawowa, kl. I- III
 5.  Pojedyncze zajęcia:

– Dzielenie się z innymi – po co nam ta umiejętność i jak się tego nauczyć?
– Złość – jak ją wyrazić i jak ją opanować?
– Jestem kimś wyjątkowym.
– Uczymy się rozpoznawania emocji.
– W krainie baśni – z „Calineczką” uczymy się wrażliwości na potrzeby innych.

Przedszkole, Szkoła Podstawowa, kl. I-III
6.  Co mi w duszy gra ? – cykl 4 zajęć wykorzystujących techniki wizualizacji i relaksacji przeznaczone dla dzieci nadpobudliwych ruchowo (grupa max. 6 dzieci, do 90 min)
  7.  Plasterki na zranioną duszę i rozbite kolano. Cykl  pięciu zajęć, składający się z pięciu spotkań poruszających problemy:

– kradzieży: ,,Lena chce mieć lalkę Barbi”.
– agresji: ,,Antek rozrabiaka”.
– kłamstwa: ,,Kłamczucha”.
– braku zasad: ,,Kaziu i zasady”
– miłości między rodzicami a dziećmi: ,,O Iwonce, która postanowiła uwierzyć w to, czego nie widziała”. (do 90 min)

 Szkoła Podstawowa kl. I – III
  8.  Moje nastroje, czyżby nas dwoje? Cykl sześciu zajęć dotyczacy emocji: złości, wstydu, radości, smutku, zazdrości (do 90 min):

Moje nastroje, czyżby nas dwoje? Cykl sześciu zajęć dotyczacy emocji: złości, wstydu, radości, smutku, zazdrości:
– Emocje? – dobrze je mieć!
– Ze złością mi nie do twarzy!
– Zazdrość – nie lubię jej!
– Smutkowy smutek.
– Wstyd się wstydzić?
– Radość na mojej twarzy…

Szkoła podstawowa, kl. I- III,
   9.  Coś nie do pary? Włóż różowe okulary. Cykl pięciu zajęć (do 90 min):

– Możesz na mnie liczyć (przyjaźń).
– Coś lepszego! (dobro, pomoc, troska o drugiego człowieka).
– Nic nie cieszy Klaudii? (radość dają rzeczy niematerialne).
– Zmienić siebie! (dystans, samokrytyka).
– Najwięcej miłości potrzebują ci, którzy najmniej na nią zasługują (złe zachowanie).

Szkoła podstawowa, kl. I-III
10. Uczniem być… – cykl czterech zajęć dotyczący relacji  w grupie, kultury języka, negatywnego stosunku do czytania. (do 90 min) Szkoła podstawowa, kl. I-III, IV-VI
11.  …żeby człowiek nie był człowiekowi wilkiem. Empatia – kluczem do zrozumienia innych. Cykl zajęć mających na celu kształcenie zachowań empatycznych, budowania poczucia odpowiedzialności, rozpoznawania emocji u innych (do 90 min). Tematy spotkań:
– Poznajmy się na nowo, by nić współpracy razem wypracować.
– Empatia, czyli jak zrozumieć kogoś drugiego.
– Empatia, czyli jak nie ranić innych.
– O odkrywaniu własnej tożsamości.
– Akceptacja czyjeś inności.
– Empatia czy gra pozorów ?! Między światem pozorów a prawdą o nas samych.
– Empatia jako fundament przyjaźni.
Szkoła podstawowa, kl. IV-VI
12. ,,Człowiek wśród ludzi”. Cykl zajęć, których celem jest kształcenie szacunku do siebie i do drugiego człowieka (do 90 min). Tematy spotkań:
– Po co nam właściwie plotka?
– Czy Inny znaczy gorszy a może lepszy?
– Wysoki, gruby i mały… o szacunku, tolerancji i uznaniu.
– Jestem wartościowym człowiekiem.
Szkoła podstawowa, kl. IV- VI
  13. Nastolatkiem być… – cykl  siedmiu zajęć dotyczący problemów tożsamości, relacji w grupie, uzależnienia, zaburzenia w jedzeniu (90 min). Tematy spotkań:
– Wszyscy jesteśmy ludźmi (problem: braku szacunku wobec drugiego człowieka, poniżanie jako próba rozwiązywania swoich problemów)
– Ja i moi rodzice (problem: konflikty z rodzicami)
– Przyjaciel czy wróg – człowiek i zwierzę (problem: agresja wobec zwierząt)
– Zagrożenia w sieci (problem: zagrożenia wynikające z internetu)
– Niebezpieczna lekcja, o wspomaganiu substancjami psychoaktywnymi (problem: używanie substancji psychoaktywnych, trudności w efektywnym uczeniu się)
– Zajadanie stresu (problem: niwelowanie stresu poporzez nadmierne śmieciowe jedzenie, otyłość)
– Zdrowa rywalizacja: zasada fair play (problem: niekoleżeńskie zachowania, nieuczciwe postępowanie).
Gimnazjum
14.  Komunikacja międzyludzka – cykl zajęć dotyczący właściwej komunikacji w relacjach interpersonalnych (do 90 min). Tematy spotkań:
– Zacznijmy od rozmowy … na bębenku – znaczenie rozmowy w kontaktach międzyludzkich
– Rozwój umiejętności komunikowania się – komunikacja niewerbalna
– Moje i twoje emocje.
– Empatia.
– Ekspresja emocji. Sztuka i jej przekazy.
Gimnazjum, Szkoła średnia